Záber z filmu Hancsovszky

Vojna z neho spravila zločinca, lebo bol Maďar. Preto spáchal atentát

Písmo: A- | A+

Dokumenty o čine Bélu Hancsovszkého z Tornale ležali nedotknuté osemdesiat rokov. Film Sándora Laczkóa sa pýta, či ho môžeme vnímať ako hrdinu.

Píše sa rok 1945 a aj Maďari žijúci na území dnešného južného Slovenska začínajú pociťovať dôsledky druhej svetovej vojny. Postavila ich na stranu porazených, stratili občianstvo aj volebné právo. V traumou poznačenom spoločenskom ovzduší ktosi v dedinke Tornaľa na Gemeri spácha atentát – do okien žandárskej stanice vhodí odistený ručný granát. 

Žiadni mŕtvi nie sú, čin sa však stane rozbuškou pre veľkú etnickú honbu. Keďže prvé svedectvá hovoria o mladých páchateľoch, do väzby sa dostanú chlapci a mladí muži od dvanástich rokov, dokonca aj Židia, ktorí sa ledva vrátili z koncentračných táborov. Vypočúvajú a týrajú ich. Celý čin napokon vezme na seba devätnásťročný chlapec Béla Hancsovszky. 

Zázračný motor je diskusia

O udalosti sa medzi tamojšími obyvateľmi nikdy veľa nehovorilo, téma sa neotvárala a otázky s ňou súvisiace sa, pochopiteľne, v budovateľskom období socializmu nenastolili. Dnes, po osemdesiatich rokoch, už niet takmer nikoho, kto by si presne pamätal, čo sa vtedy stalo. 

Možno bolo len otázkou času, kedy záhadný príbeh pritiahne pozornosť režiséra Sándora Laczkóa. Vo svojich doterajších filmových dokumentoch V ruskom zajatí (2016) a V západnom zajatí (2017) sa venoval histórii obyvateľov južného Slovenska, zrejme tak naďabil na príbeh Bélu Hancsovszkého. Nakrútil o ňom rovnomenný film. Poskladal ho z historických prameňov, ku ktorým sa dostal cez viaceré archívy na území troch krajín.

Všetko sa začalo počas diskusie s historikmi z Fórum inštitútu pre výskum menšín v Šamoríne v súvislosti s analýzou politickej a spoločenskej situácie v Československu v roku 1945,“ hovorí režisér pre Film.sk. „Veľa sme toho o Hancsovszkom ešte vtedy nevedeli, existovalo len zopár článkov, ale prípad nebol objasnený.“ 

Preto sa historici Attila Simon a Árpád Popély vydali do archívov. Z ich rešerší vznikla rekonštrukcia príbehu a scenár.

Alibi od krčmára

Film Hancsovszky vďaka podrobnému historickému výskumu odhaľuje mnoho nezodpovedaných otázok, no na všetky sa odpovedať nepodarilo. Jednou z tých najzáhadnejších je, či bombový útok skutočne spáchal Béla Hancsovszky, a ak áno, či mu v tom niekto pomáhal. 

Po množstve domových prehliadok, zastrašovaní tamojších obyvateľov a zadržaní viacerých osôb v Tornali sa totiž Béla Hancsovszky k atentátu sám prihlásil a ku všetkému sa priznal. O niekoľko dní neskôr v dome jeho rodiny vykonali prehliadku a našiel sa aj samopal a rozbuška. Druhým hlavným podozrivým sa stal Bélov mladší brat, sedemnásťročný István a zo spoluúčasti a šírenia fašizmu v Maďarsku zároveň obvinili len štrnásťročného chlapca z Budapešti Ferenca Böhma. 

Okrem Hancsovszkého priznania však niet žiadnych dôkazov, priami svedkovia údajného útočníka neidentifikujú a miestny krčmár mu dokonca poskytuje alibi. Napriek tomu je odsúdený na smrť. 

Materiál určil štýl, aj to bolelo

Keďže rôznorodých dokumentov a písomností o prípade sa pozbieralo veľa, bolo treba priebežne zvažovať, akou formou sa s nimi popasovať. Vznik scenára bol podľa slov režiséra bolestný proces. Pracoval na ňom dva roky za pomoci historikov a ako spoluautorku si prizval dramaturgičku Emese Vargovú z Jókaiho divadla v Komárne. 

Pozbieraný materiál určil štýl a žáner, akým sa tvorivý tím prejavil, pričom tvorcovia stáli aj pred dilemou, ako príbeh rozohrať, aby v ňom zazneli aj mnohé otázniky súvisiace s historickou vernosťou. Napokon mu pripísali podobu hraného dokumentu. Mnohé scény sa nakrúcali na pôvodnom mieste, v Tornali, ale napríklad aj v priestoroch pevnostného systému v Komárne.

Hancsovszky
Záber z filmu Hancsovszky. FOTO: Fórum inštitút pre výskum menšín.

Terorista alebo hrdina?

Neviem, či chcem alebo či vôbec viem film kategorizovať, ide o mix všetkého – klasického dokumentu, hovoriacich hláv, hraných pasáží, akčných scén,“ hovorí režisér o vývoji scenára. „Samotné spisy z archívov sú veľmi zaujímavé, ale sú to len vety na papieri, ktoré na obrazovku nestačia. Vždy, keď sme narazili na tému, ktorú sme nevedeli prerozprávať klasickou formou, siahli sme po iných nástrojoch,“ vysvetľuje.

Historické fakty a ich spracovanie vníma Laczkó iba ako jednu časť príbehu. Podľa neho ide v rovnakej miere o morálnu dilemu, či akt bol alebo nebol teroristickým činom a či Hancsovszkého vôbec môžeme vnímať ako hrdinu. 

A potom je tu aspekt zabudnutého príbehu, ktorý počas komunizmu nemohol byť zverejnený. Vychádzal som z presvedčenia, že tejto téme sa nebude venovať nikto. Preto som cítil potrebu film natočiť,“ potvrdzuje pre Film.sk.

Od Bratislavy po Budapešť

Dôležitým odkazom podľa neho je, že veci nie sú len čierne a biele, najmä teraz, keď sa veľmi radi vyjadrujeme kategoricky. „Myslím si, že na históriu sa nemôžeme pozerať len selektívne a takpovediac dnešnými okuliarmi. Musíme ju vnímať ako celok spoločenských, kultúrnych a politických interakcií v čase a v priestore. Samozrejme, verím, že každý si v príbehu nájde aj to svoje.

Základom postavy Bélu Hancsovského sú jeho vyjadrenia a výpovede na polícii a na súdnom pojednávaní. Podľa spisov išlo o veľmi šikovného a inteligentného mladého muža, ktorý vedel po maďarsky, po slovensky aj po francúzsky. Vytvoreniu charakteru predchádzalo množstvo diskusií, najmä o podvedomí a motiváciách postavy. Úlohu napokon režisér zveril mladému talentovanému hercovi Bencemu Héglimu. 

Do ďalších úloh obsadil Petra Oszlíka, Tamása Gála, Fanni Hostomskú, Mila Kráľa a ďalšie zaujímavé, aj menej známe herecké osobnosti. S viacerými pracoval v minulosti na iných projektoch a časť filmového štábu prizval aj z Maďarska. „Nebude to homogénny film, vytvoril sa veľmi zmiešaný tím veľmi skúsených aj menej skúsených ľudí, od Bratislavy cez južné Slovensko až po Budapešť. Postupne sme sa zžili takmer ako rodina,“ približuje atmosféru nakrúcania režisér. 

Pre komunitu, nie pre seba

S každou historickou udalosťou sa viažu individuálne životné skúsenosti, nové poznanie. Keď sa niekto pokúša uprieť slobodu či právo, vždy sa nájde niekto, kto sa pokúsi klásť fatálny odpor. 

Hancsovszky podľa režiséra nekonal racionálne a neodhadol ani dôsledky svojho konania, o to ľahšie sa jeho čin následne spolitizoval. „Sám budúci prezident Gustáv Husák, vtedy ešte len povereník vnútra, sa veľmi angažoval v tom, aby bolo maďarské obyvateľstvo vysídlené z Tornale. Z prerozprávaní vieme, že na miestno verejnom zhromaždení vystúpil s tvrdým protimaďarským prejavom,“ spomína režisér v rozhovore pre denník Paraméter.

Dej filmu nechcel zamerať výlučne na akt atentátu, chcel vykresliť celospoločenskú situáciu, napätie medzi obyvateľstvom a národnosťami v dôsledku meniacich sa hraníc. 

Pripomína, že na pochopenie situácie musíme porozumieť prostrediu a životným podmienkam, v ktorých aktéri žili. Príbeh môže byť dnes podľa neho poučný aj pre mladých, lebo skúma hranice ľudskej slobody a poukazuje aj na univerzálne hodnoty, aby sa podobné príbehy neopakovali.

Podľa môjho názoru Hancsovszky konal v záujme svojej komunity. Ak atentát naozaj spáchal, pravdepodobne veril, že upriami pozornosť medzinárodného spoločenstva na to, čo sa deje s maďarským obyvateľstvom. Ak atentát nespáchal, tak sa obetoval pre ostatných.“ 

Trailer k filmu Hancsovszky.

 

Hancsovszky (r. Sándor Laczkó, Maďarsko/Slovensko 2024)

Celkový rozpočet filmu 172 000 eur (Podpora z Fondu na podporu kultúry národnostných menšín 77 000 eur + podpora z Audiovizuálneho fondu 16 500 eur)

Záber z filmu Hancsovszky. FOTO: Fórum inštitút pre výskum menšín

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Fotografia z filmu Parthenope

CED Slovensko informuje: Minifestival európskeho filmu 2025

V dňoch 12. – 14. mája sa v sieti kín CINEMAX uskutoční ďalší ročník Minifestivalu európskeho filmu 5x5. Päť oceňovaných európskych filmov, podporených z programu Kreatívna Európa – MEDIA a uvedených na festivaloch ako Cannes či Karlove Vary, premietneme v piatich slovenských mestách: v Bratislave, Košiciach, Prešove, Banskej Bystrici a v Žiline. Hlavným organizátorom prehliadky je Creative Europe Desk Slovensko, spoluorganizátormi Európsky parlament – Kancelária Európskeho parlamentu na Slovensku a CINEMAX. Vstup na všetky predstavenia je zadarmo Minifestival európskeho filmu 5x5 – filmy:    Emilia Pérez (r. Jacques Audiard, Francúzsko/Belgicko, 2024, 130 min.)Rita je právnička, ktorá vie, ako ohýbať zákon v prospech tých najmocnejších – aj keď ju to stojí vlastné svedomie. No práve v okamihu, keď už sama nevie, na akej strane stojí, prichádza ponuka, aká sa neodmieta. Nebezpečný narkobarón Manitas ju poverí misiou, akú nečakala: pomôcť mu definitívne zmiznúť z podsvetia a zároveň sa konečne stať sebou samým. Ženou. Prečítajte si recenziu na film Emilia Pérez. Vlny (r. Jiří Mádl, Česko/Slovensko, 2024, 130 min,)Kompromitujúca nahrávka, ktorá môže zmeniť dejiny. Mladý redaktor Tomáš prichádza do legendárnej redakcie Československého rozhlasu, kde sa slovo ešte stále vysiela slobodne – aj za cenu veľkého rizika. V čase, keď štátna moc sleduje každý krok novinárov a tlak tajných služieb silnie, stojí Tomáš...
Ivan Puťora. Foto: Miro Nôta

Ivan Puťora

V čase svojho vzniku rozčeril dokumentárny film Jánošík ’21 (r. Ivan Rumanovský, 1971) hladinu vôd prinajmenšom slovenskej kinematografie. Normalizácia sa už presadzovala plnou parou a unikátny televízny dokument rozprával príbeh o nájdení a záchrane prvého kompletného slovenského celovečerného – ešte nemého – filmu Jánošík (r. Jaroslav Siakeľ, 1921), ktorý bratia Siakeľovci nakrútili za americké (!) peniaze. Pod dokument sa ako kameraman podpísal Ivan Puťora. Bývalý kolibský kameraman a autor niekoľkých vynálezov oslávil 22. apríla okrúhle jubileum – deväťdesiate narodeniny. V toku času sa v našich zemepisných šírkach na meno Ivan Puťora pozabudlo. Nezabudla však Asociácia slovenských kameramanov, ktorá mu udelila za celoživotné dielo a cenný prínos do technologického rozvoja kameramanskej profesie cenu Kamera 2017. Na jeho tvorivosť nezabudla ani výtvarná scéna, na prelome rokov 2022/2023 mal výstavu veľkoplošných akrylov v piešťanskej Galérii Domu umenia. „Detstvo som prežil na východnom Slovensku, ale chcel som sa dostať k filmu,“ spomínal v rozhovore pre Film.sk. Koníčky rodáka z Užhorodu – vtedy súčasti Československa –, ktorý vyrastal v Trebišove, boli z trochu iného súdka: odmalička rád maľoval a fotografoval. Mimochodom, už ako chlapec prispieval ilustráciami do miestnych trebišovských novín. Mal osemnásť, keď ho prijali ako adepta strihu do Štúdia populárno-vedeckého a náučného filmu v Bratislave, o rok neskôr už pracoval v Štúdiu umeleckých filmov ako asistent kamery a ostrič. „Jedného dňa ma pridelili k výrobe...
Viliam Ptáček za kamerou pri nakrúcaní filmu Chlapi z Gaderskej doliny (1963), za ním režisér Ladislav Kudelka. Foto: archív SFÚ/Pavol Havran

Viliam Ptáček

Kameraman Viliam Ptáček sa narodil pred 100 rokmi, 20. apríla 1925, v Pezinku. Ako kameraman začínal v Spravodajskom filme v polovici minulého storočia, pracoval na rôznorodých dokumentačných šotoch, spracúval témy pre Poľnohospodársky mesačník či kinožurnál Týždeň vo filme. „S Vilkom (tak sme ho všetci familiárne nazývali) sme nastúpili do Spravodajského filmu v približne rovnakom čase, na začiatku päťdesiatych rokov. V našich začiatkoch sme sa veľmi pracovne nestýkali. Vtedy totiž platila (dobrá) prax, že začínajúci kameraman nakrúcal so skúseným režisérom a režisér začiatočník s ostrieľaným kameramanom,“ spomína pre Film.sk režisér a Ptáčkov spolupracovník Milan Černák. Ptáček spolupracoval napríklad s režisérmi ako Ján Lacko (Krompachy, Pionieri, oba 1951) či Martin Hollý (Odmäk, 1964). Aj v týchto počinoch sa sústredil na dokumentáciu krásnej domácej prírody. S Ladislavom Kudelkom nakrútil snímky Hostia najmilší... (1955), Spomienka na Rysy (1961), Dnešok slovenského filmu (1962), Chlapi z Gaderskej doliny (1963), Kam nechodil inšpektor (1964), či Vody podzemia (1966), s Otakarom Krivánkom filmy Tma a ticho (1960) alebo Do nových škôl (1961), so Štefanom Uhrom Stredoeurópsky pohár 1955 (1955) a s Ctiborom Kováčom spolupracoval na dlhometrážnom filme Nikdy viac (1958). S Milanom Černákom nakrútil Ptáček krátkometrážne snímky ako Majstri zimných športov (1955), Pohár národov (1960), Cyklistický maratón (1964) či Ostrov pod vodou (1965). Zaznamenával aj významné športové podujatia ako cyklistické maratóny...
Zobraziť všetky články