Alfonz Bednár
Písmo: A- | A+
[tts_reader]

Spisovateľ a scenárista Alfonz Bednár sa narodil 13. októbra pred 110 rokmi.

Svetlo sveta uzrel v Rožňovej Neporadzi (dnes Neporadza) ako najmladšie z ôsmich detí Jozefa Bednára a jeho manželky Anny. Starí rodičia sa na Slovensko prisťahovali z Moravy.

Alfonz patril medzi nadaných študentov. Obzvlášť vnímavý bol na jazyky, venoval sa im už od strednej školy. V medzivojnovom období sa zapísal na Filozofickú fakultu Karlovej univerzity v Prahe, kde si vybral klasickú filológiu, češtinu a slovenčinu.

Ako veľká téma stredoeurópskej oblasti ho zaujala estetika rozprávok a mýtov, ktorú rozvinul do podoby dizertačnej práce o kontextoch ľudovej balady. Nakrátko sa jeho životný čas spojil s o rok starším Dominikom Tatarkom, ktorý mal namierené z Prahy na Sorbonnu.

Plány do budúcnosti obom skrížil začiatok 2. svetovej vojny. Bednár doštudoval v Bratislave, stal sa z neho stredoškolský profesor v Liptovskom Mikuláši a v Bardejove, v roku 1944 narukoval k vojenskej jednotke do Prešova, kde zostal až do konca vojny. Tatarka po nútenom opustení Paríža učil na gymnáziu v Žiline a v Martine. Vojnový čas pre neho znamenal umeleckú a politickú radikalizáciu: napísal a vydal zbierku existenciálne ladených noviel V úzkosti hľadania (1942), nadrealistickú novelu Panna zázračnica (1944), zapojil sa do partizánskeho odboja a vstúpil do KSČ. Bednár sa sústredil až na povojnové príležitosti literatúry: bol lektorom vo vydavateľstve Pravda, vydal dve zbierky pre deti, prekladal z francúzštiny a angličtiny.

Ako prvý zo slovenských spisovateľov už rok po Stalinovej a Gottwaldovej smrti v roku 1953 rozvíril stojaté vody oficiálnej štátnej doktríny o socialistickom realizme „v románe o výchovnej sile lásky“ Sklený vrch (1954). Konfrontuje v ňom dve simultánne podoby existencie času. K prítomnému času patrí symbol komunizmu v podobe monumentálnej stavby hydroelektrárne. Táto časová rovina sa prelína s povojnovým obdobím konca štyridsiatych rokov, s doznievaním historického dramatizmu udalostí Povstania.

Dejovou osou románu je zrada. Denník už mŕtvej protagonistky Emy Klaasovej svedčí o nedodržaní sľubu, ktorý dala partizánovi Milanovi Kališovi. Autor ju trestá osudovým spôsobom – prostredníctvom literárneho podobenstva. Využíva pritom motívy Dobšinského rozprávky Tri citróny, ale aj stredoeurópske balady G. A. Bürgera, K. J. Erbena či J. Botta. Zradení milenci si podľa pravidiel žánru odvádzajú svoje nedokonalé vyvolené na onen svet. Autor vedome obohacuje tvarovosť súvekého románu. V Sklenom vrchu i v zbierke noviel Hodiny a minúty (1956) už znie naplno Bednárovo estetické krédo, ktoré našiel u E. M. Forstera: „V románe tikajú hodiny.

Metonymický „tikot času“ znel aj z Bednárových časopisecky publikovaných poviedok Fajolov príspevok, Zlatá brána a Pontónový most s námetmi zo súčasnosti. Vznikli potom, čo v roku 1960 spisovateľ dostal od vedúceho prvej tvorivej skupiny Alberta Marenčina ponuku, aby začal pracovať na Kolibe. Onedlho sa k nemu pridal aj Dominika Tatarka, ktorého prvé dotyky s filmom sa začali už v predchádzajúcom desaťročí.

Po odmietnutí Bednárovho scenára Stanislavom Barabášom prijal ponuku režírovať celovečerný hraný film Slnko v sieti Štefan Uher. Snímka sa v roku 1962 stala predskokanom česko-slovenskej novej vlny a značkou nového tandemu. Aj v ďalších dielach zo šesťdesiatych rokov, ako sú OrganTri dcéry, filmová realizácia výrazne presahuje tému. Vnútorným tikotom Bednárovho hlasu presahuje súveké, historicky presne ukotvené príbehy. Či už zatmením Slnka a zázračným prameňom v Meleňanoch, prelínaním sakrálnych a profánnych motívov v Organe alebo historického a mýtickú času v Troch dcérach. Slnko v sieti umelecky zažiarilov česko-slovenskom kontexte, Organ ocenili v Locarne, Tri dcéry prehovorili k svedomiu Slovenska a vyjadrili traumu z potláčania viery, patriaceho spolu s kolektivizáciou k násilnostiam raného komunizmu.

Z vývinového hľadiska je dôležité, že písanie pre film sa zmenilo. Prestalo sa pokladať za čisto technickú záležitosť, zo scenára sa stalo literárne umelecké dielo, hoci transgresívnej povahy. Historicky prvým knižným titulom u nás boli 3 scenáre Alfonza Bednára, ktoré vyšli vo vydavateľstve Tatran v roku 1968. V tom istom roku udelil Československý filmový zväz Alfonzovi Bednárovi filmovú cenu TRILOBIT za scenár Tri dcéry s prihliadnutím na snímky Slnko v sietiOrgan. O rok neskôr získal Bednár cenu Igric za dovtedajšie scenáristické dielo. V tomto období však zďaleka tvoriť neprestal. Uhrovi zostal verný až do začiatku osemdesiatych rokov. Potom si ho našli iní. Predovšetkým Miloslav Luther, ktorý podľa jeho scenára vytvoril pozoruhodný pôvodný televízny film Ráno pod mesiacom (1979) či adaptáciu novely Zrub z kameňa pod názvom Krok do tmy (2014).

Alfonz Bednár zomrel 9. 11. 1989 vo veku 75 rokov.

Alfonz Bednár. FOTO: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Hudba + revolúcia = Nežná revolúcia Olga Schoberová v úlohe Rity a vpravo Ján Melkovič v úlohe Petrasa vo filme Dovidenia v pekle, priatelia. Foto: archív SFÚ/Zuzana Mináčová, Vladimír Vavrek

Kino Lumière si pripomenie Nežnú revolúciu

Deň boja za slobodu a demokraciu si pripomíname 17. novembra. Pri tejto príležitosti Kino Lumière uvedie dva filmy. Jeden sa vracia priamo k udalostiam Novembra 1989 a druhý je odkazom na dobu, keď mnohé z diel v čase normalizácie končili v trezore. Dokument Hudba + revolúcia = Nežná revolúcia (2024) Slavomíra Zrebného uvedie kino v sobotu 15. novembra o 17. h. Trezorový film Dovidenia v pekle, priatelia (1990) Juraja Jakubiska premietne v nedeľu 16. novembra o 18.30 h. Film režiséra Slavomíra Zrebného Hudba + revolúcia = Nežná revolúcia je strihový dokument. Kino Lumière ho premietne v slovenskej kinopremiére. Autorom projektu a scenára k filmu je tvár Novembra´89 Ladislav Snopko. Stál za výberom hudby a archívnych materiálov a nahovoril aj komentár k filmu. Podľa neho ide o film v hlavnej úlohe s hudbou revolúcie, pri ktorom vychádzal z myšlienky, že prostredie manifestujúcich občanov počas Nežnej revolúcie je atmosférou súdržnosti a vzájomného porozumenia totožné s mentalitou publika dobrého rockového koncertu. „Držím sa základnej línie, že ide výlučne o výber z archívov. Teraz už viem, že to je dynamický materiál,“ povedal o koncepte filmu Ladislav Snopko pre Film.sk. „Čerpám najmä z televíznych archívov. A dôležitý je aj film z archívu Slovenského filmového ústavu, ktorý vyrobil Videofilm Koliba o alternatívnom festivale Čertovo kolo...
Chvíľky nádeje online Záber z filmu Chvíľky nádeje. Foto: DAFilms.sk

Chvíľky nádeje budú 17. novembra zadarmo

Streamovacia platforma DAFilms.sk sprístupní pri príležitosti Dňa boja za slobodu a demokraciu dokumentárny film českej režisérky Amálie Kovářovej Chvíľky nádeje. Film bude možné sledovať 17. novembra počas 24 hodín zadarmo online na stránke DAFilms.sk Snímka zachytáva vznik a vývoj najväčších občianskych demonštrácií v Česku od čias Nežnej revolúcie. Sleduje príbeh dvoch študentov, Mikuláša Minářa a Benjamina Rolla, ktorí v roku 2017 založili občianske hnutie Milion chvilek. Táto iniciatíva dokázala zmobilizovať státisíce ľudí a zaplniť pražskú Letnú, kde občania protestovali proti korupcii a nedemokratickému smerovaniu vlády. Film  mal nedávno slovenskú premiéru na festivale Jeden svet a odniesol si Špeciálne uznanie medzinárodnej poroty v kategórii Slovensko a Česko za ľudské práva aj Cenu DAFilms.sk. Online bude 17. novembra dostupný zadarmo, stačí sa bezplatne zaregistrovať. V katalógu streamovacej platformy ho zároveň môžete nájsť dlhodobo v rámci predplatného alebo ako jednotlivý platený stream. Film je tiež súčasťou programového špeciálu k 17. novembru. Ten ponúka ďalšie tematické tituly vrátane autentických filmových žurnálov z novembra 1989. Povzbudenie proti rezignácii a beznádeji „Film Chvíľky nádeje nie je len záznamom udalostí, ale aj povzbudením proti rezignácii a beznádeji,“ hovorí Dorota Zacharová, projektová manažérka a dramaturgička DAFilms.sk. „Hoci sa zdáme sami sebe ako jednotlivci bezmocní, protagonisti aj autori filmu dokazujú, že každý z nás môže byť na ceste k zmene dôležitý. Dnešné zhromaždenia na námestiach a davy v uliciach z roku 1989 spája...
recenzia Bugonia Emma Stone vo filme Yorgosa Lanthimosa Bugonia. Foto: CinemArt SK

recenzia Bugonia

Pôvodom grécky filmár Yorgos Lanthimos patrí v súčasnosti medzi popredných režisérov surreálnych a spoločensky podvratných filmov. Už jeho film Očný zub (2009) mu priniesol úspech v podobe ocenenia Un Certain Regard na prestížnom filmovom festivale v Cannes. Tam uspeli aj jeho ďalšie filmy, napríklad Homár (2015, Cena poroty) či Zabitie posvätného jeleňa (2017, Cena za scenár). Lanthimos sa stal festivalovým obľúbencom (ceny má aj z Benátok) a filmy Favoritka (2018) a Chudiatko (2023) získali spolu päť Oscarov. Aktuálne je v slovenských kinách jeho novinka Bugonia. Film Bugonia je remake juhokórejského kultového diela Zachráňte zelenú planétu! (r. Joon-hwan Jang, 2003). Zachytáva príbeh dvoch bratrancov: Teddyho, zlomeného muža so svojráznymi a konšpiračnými názormi na svet, a Dona, človeka s autizmom. Obaja žijú sami v dome na periférii fiktívneho amerického mesta. Dvojica sa jedného dňa rozhodne uniesť riaditeľku farmaceutickej spoločnosti Auxolith, Michelle Fuller (Emma Stone). Veria totiž, že ide o mimozemšťanku. O zážitok sa postarajú Stone, Plemons a Delbis Vo filme Bugonia sú všetky postavy presvedčené o vlastnej pravde. Hutne napísaný a premyslený scenár ponúka divákovi pohľad na situáciu, v ktorej sa, možno aj doslovne, stretávajú dva odlišné svety. Teddyho, ktorého presne a s minimalistickou gestikuláciou a mimikou stvárnil Jesse Plemons, film od úvodu vykresľuje ako utrápeného muža....
Zobraziť všetky články