Alfonz Bednár
Písmo: A- | A+

Spisovateľ a scenárista Alfonz Bednár sa narodil 13. októbra pred 110 rokmi.

Svetlo sveta uzrel v Rožňovej Neporadzi (dnes Neporadza) ako najmladšie z ôsmich detí Jozefa Bednára a jeho manželky Anny. Starí rodičia sa na Slovensko prisťahovali z Moravy.

Alfonz patril medzi nadaných študentov. Obzvlášť vnímavý bol na jazyky, venoval sa im už od strednej školy. V medzivojnovom období sa zapísal na Filozofickú fakultu Karlovej univerzity v Prahe, kde si vybral klasickú filológiu, češtinu a slovenčinu.

Ako veľká téma stredoeurópskej oblasti ho zaujala estetika rozprávok a mýtov, ktorú rozvinul do podoby dizertačnej práce o kontextoch ľudovej balady. Nakrátko sa jeho životný čas spojil s o rok starším Dominikom Tatarkom, ktorý mal namierené z Prahy na Sorbonnu.

Plány do budúcnosti obom skrížil začiatok 2. svetovej vojny. Bednár doštudoval v Bratislave, stal sa z neho stredoškolský profesor v Liptovskom Mikuláši a v Bardejove, v roku 1944 narukoval k vojenskej jednotke do Prešova, kde zostal až do konca vojny. Tatarka po nútenom opustení Paríža učil na gymnáziu v Žiline a v Martine. Vojnový čas pre neho znamenal umeleckú a politickú radikalizáciu: napísal a vydal zbierku existenciálne ladených noviel V úzkosti hľadania (1942), nadrealistickú novelu Panna zázračnica (1944), zapojil sa do partizánskeho odboja a vstúpil do KSČ. Bednár sa sústredil až na povojnové príležitosti literatúry: bol lektorom vo vydavateľstve Pravda, vydal dve zbierky pre deti, prekladal z francúzštiny a angličtiny.

Ako prvý zo slovenských spisovateľov už rok po Stalinovej a Gottwaldovej smrti v roku 1953 rozvíril stojaté vody oficiálnej štátnej doktríny o socialistickom realizme „v románe o výchovnej sile lásky“ Sklený vrch (1954). Konfrontuje v ňom dve simultánne podoby existencie času. K prítomnému času patrí symbol komunizmu v podobe monumentálnej stavby hydroelektrárne. Táto časová rovina sa prelína s povojnovým obdobím konca štyridsiatych rokov, s doznievaním historického dramatizmu udalostí Povstania.

Dejovou osou románu je zrada. Denník už mŕtvej protagonistky Emy Klaasovej svedčí o nedodržaní sľubu, ktorý dala partizánovi Milanovi Kališovi. Autor ju trestá osudovým spôsobom – prostredníctvom literárneho podobenstva. Využíva pritom motívy Dobšinského rozprávky Tri citróny, ale aj stredoeurópske balady G. A. Bürgera, K. J. Erbena či J. Botta. Zradení milenci si podľa pravidiel žánru odvádzajú svoje nedokonalé vyvolené na onen svet. Autor vedome obohacuje tvarovosť súvekého románu. V Sklenom vrchu i v zbierke noviel Hodiny a minúty (1956) už znie naplno Bednárovo estetické krédo, ktoré našiel u E. M. Forstera: „V románe tikajú hodiny.

Metonymický „tikot času“ znel aj z Bednárových časopisecky publikovaných poviedok Fajolov príspevok, Zlatá brána a Pontónový most s námetmi zo súčasnosti. Vznikli potom, čo v roku 1960 spisovateľ dostal od vedúceho prvej tvorivej skupiny Alberta Marenčina ponuku, aby začal pracovať na Kolibe. Onedlho sa k nemu pridal aj Dominika Tatarka, ktorého prvé dotyky s filmom sa začali už v predchádzajúcom desaťročí.

Po odmietnutí Bednárovho scenára Stanislavom Barabášom prijal ponuku režírovať celovečerný hraný film Slnko v sieti Štefan Uher. Snímka sa v roku 1962 stala predskokanom česko-slovenskej novej vlny a značkou nového tandemu. Aj v ďalších dielach zo šesťdesiatych rokov, ako sú OrganTri dcéry, filmová realizácia výrazne presahuje tému. Vnútorným tikotom Bednárovho hlasu presahuje súveké, historicky presne ukotvené príbehy. Či už zatmením Slnka a zázračným prameňom v Meleňanoch, prelínaním sakrálnych a profánnych motívov v Organe alebo historického a mýtickú času v Troch dcérach. Slnko v sieti umelecky zažiarilov česko-slovenskom kontexte, Organ ocenili v Locarne, Tri dcéry prehovorili k svedomiu Slovenska a vyjadrili traumu z potláčania viery, patriaceho spolu s kolektivizáciou k násilnostiam raného komunizmu.

Z vývinového hľadiska je dôležité, že písanie pre film sa zmenilo. Prestalo sa pokladať za čisto technickú záležitosť, zo scenára sa stalo literárne umelecké dielo, hoci transgresívnej povahy. Historicky prvým knižným titulom u nás boli 3 scenáre Alfonza Bednára, ktoré vyšli vo vydavateľstve Tatran v roku 1968. V tom istom roku udelil Československý filmový zväz Alfonzovi Bednárovi filmovú cenu TRILOBIT za scenár Tri dcéry s prihliadnutím na snímky Slnko v sietiOrgan. O rok neskôr získal Bednár cenu Igric za dovtedajšie scenáristické dielo. V tomto období však zďaleka tvoriť neprestal. Uhrovi zostal verný až do začiatku osemdesiatych rokov. Potom si ho našli iní. Predovšetkým Miloslav Luther, ktorý podľa jeho scenára vytvoril pozoruhodný pôvodný televízny film Ráno pod mesiacom (1979) či adaptáciu novely Zrub z kameňa pod názvom Krok do tmy (2014).

Alfonz Bednár zomrel 9. 11. 1989 vo veku 75 rokov.

Alfonz Bednár. FOTO: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Zobraziť všetky články