Alojz Mäsiar

Písmo: A- | A+

Alojz Mäsiar roky pôsobil ako vedúci výroby a spolupracoval s filmármi ako Paľo Bielik, Andrej Lettrich, Martin Hollý, Juraj Jakubisko, Dušan Trančík či Zoro Záhon. Od jeho narodenia uplynie 13. 12. sto rokov.

V štyridsiatych rokoch minulého storočia bol Alojz Mäsiar zamestnaný v Matici slovenskej (konkrétne vo vydavateľskom oddelení). Potom ho prijali ako účtovníka prevádzkovej učtárne do Československého štátneho filmu Bratislava. V päťdesiatych rokoch začínal ako asistent výroby, jeho prvým filmom bol celovečerný dokument Vladimíra Bahnu Dúha nad Slovenskom (1951), ako v Mäsiarovom profile na portáli SK Cinema pripomína Renáta Šmatláková.

Z asistenta sa postupne prepracoval na pozíciu vedúceho výroby. Keď v roku 1957 ochorel vedúci výroby filmu Paľa Bielika Štyridsaťštyri (1957) Štefan Zimmer, nahradil ho práve Mäsiar. S Bielikom spolupracoval aj na snímkach V piatok, trinásteho… (1953) či Traja svedkovia (1968). Tiež nakrúcal s Andrejom Lettrichom (Smrť prichádza v daždi, 1965; Vrah zo záhrobia, 1966; Volanie démonov, 1967), s režisérom Martinom Hollým (Havrania cesta, 1962; Kto odchádza v daždi…, 1974) či s Jurajom Jakubiskom (Nevera po slovensky, 1980).

Pri príležitosti stého výročia narodenia Alojza Mäsiara oslovil Film.sk žijúcich režisérov, s ktorými spolupracoval, aby si naňho zaspomínali. Najkratšiu pracovnú skúsenosť s ním mal Miloslav Luther. Hoci sa Mäsiar objavuje v titulkoch jeho rozprávky Kráľ Drozdia brada (1984), na pozícii vedúceho výroby bol pri tomto filme iba jeden deň a počas zvyšku nakrúcania bol vedúcim výroby Štefan Gašparík.

Dlhšiu, ale špecifickú skúsenosť s vedúcim výroby Alojzom Mäsiarom mal ďalší významný slovenský režisér Dušan Trančík. Pracovali spolu na krátkom dokumente Šibenica (1969) a na hranej snímke Štvrtý rozmer (1983).

 „Alojz Mäsiar bol produkčný zo starej kolibskej školy. Občas premýšľam, či bol chytrý alebo ignorant. Chytrý preto, že vopred tušil, ako to s filmom Šibenica dopadne – že sa dostane do trezoru, prípadne ignorant, že ho to vlastne nezaujímalo. V čase, keď bol produkčným tohto inkriminovaného filmu, bola v spoločnosti toxická nálada. Nakrúcať symbolický obraz okupácie bola buď hlúposť, alebo odvaha. Obidva prívlastky sú možné.“ Trančík dopĺňa, že Mäsiar mal predstavu o podmienkach, za akých sa zmestia do naplánovaného rozpočtu. Film nakrúcali minimalisticky na poľských hraniciach v Litmanovej. Režisér sa zmienil aj o kolegovom problémom s alkoholom. Ľutuje, že si s ním v slabej chvíli potykal, čo určilo dynamiku ich vzájomného vzťahu. Vedúci výroby začal diktovať podmienky nakrúcania. Napriek kritike však podčiarkuje, že Alojz Mäsiar mal svoju prácu rád a bol silným „ťahúňom“ celého projektu.

Inú skúsenosť mal režisér Zoro Záhon. S Alojzom Mäsiarom spolupracoval na dvojici filmov Tetované časom (1975) a Pomocník (1981).

Alojz Mäsiar bol mužom práce, žili sme a pracovali, taký bol jeho život vedúceho výroby v štúdiu hraných filmov Slovenskej filmovej tvorby Bratislava Koliba. Už pri prvom stretnutí s režisérom mal naštudovaný technický scenár. Za najdôležitejšie považoval prieskum výroby s architektom a režisérom a následne do detailu zabezpečené prípravné práce s ostatnými výrobnými a tvorivými zložkami a rovnaké požiadavky mal i v prípade zahraničného partnera. Potom sa mohol proces tvorby a výroby zaradiť do samotnej realizácie. Po dokonalej príprave realizácie, ale aj záverečných prác, ktorým Alojz Mäsiar pripisoval rovnakú dôležitosť, vedeli v drobnostiach korigovať proces podľa nárokov režiséra už aj zástupcovia vedúceho produkcie.

Podľa Záhona bol Mäsiar náročný voči sebe i kolegom. „Jeho filmový projekt vo výrobe bol ako vlak, ktorý keď sa pohol, prišiel aj do cieľa, tak ako bol naprogramovaný. A vedel si aj vypiť a vtedy dal svetu hlasito na vedomie: Jedzte fašírky! Fašírky sú zdravé!!!

Posledným filmom, na ktorom sa Alojz Mäsiar podieľal, skôr než odišiel do dôchodku, bola Kára plná bolesti (1985) Stanislava Párnického.

Alojz Mäsiar zomrel pred dvadsiatimi rokmi na Štedrý deň, jedenásť dní po svojich okrúhlych osemdesiatych narodeninách.

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Herecká suita z filmu Jiřího Mádla Vlny. Foto: Wandal production

Slnko v sieti: 9 cien pre Vlny, 5 pre Emu a smrtihlava

Najlepším celovečerným hraným filmom roka 2024 sa na udeľovaní národných filmových cien Slnko v sieti stala česko-slovenská koprodukčná snímka Vlny (producenti Monika Kristl, Vlasta Kristl a Wanda Adamík Hrycová). Jej režisér Jiří Mádl si odniesol aj Slnko v sieti v kategórii réžia. Vlny celkovo získali 9 cien. Spolu mali 14 nominácií. O dve nominácie menej mala slovensko-česko-maďarská koprodukčná dráma Ivety Grófovej Ema a smrtihlav. Nakoniec získala 5 cien. Dve ceny si odniesol česko-slovensko-francúzsky animovaný film Keď život chutí (réžia Kristina Dufková, producenti Matej Chlupáček, Agata Novinski, Marc Faye), ktorý zvíťazil v kategórii animovaných filmov a získal tiež Slnko v sieti za hudbu (Michal Novinski). Najlepším dokumentom uplynulého roka bola podľa hlasovania členov Slovenskej filmovej a televíznej akadémie snímka Prezidentka (réžia Marek Šulík, producentka Barbara Janišová Feglová). Chýbajúca maskérka Okrem trojice hereckých ocenení pre Alexandru Borbély, Évu Bandor a Milana Ondríka si Ema a smrtihlav odniesla Slnko v sieti za scénografiu (Tomáš Svoboda, Miriam Struhárová) a najlepšie umelecké masky (Andrea Štrbová, Ivo Strangmüller, Tomáš Richter, Viktor Nagy). Po vyhlásení kategórie sa producentka Zuzana Mistríková ospravedlnila umeleckej maskérke Alici Dvorskej, že ju pri nahlásení nominovaných maskérov zaviedla uviesť do formulára, ktorý vypĺňala. Poprosila akadémiu, aby jej cenu udelili dodatočne, keďže sa na ocenenej kategórii podieľala rovnako ako ostatní štyria ocenení. Vlny bodovali aj v kategóriách scenár...
Zobraziť všetky články