Fotografia z nakrúcania filmu: Totem (1981). Vľavo stojí kameraman Otto Geyer, za ním stojí režisér Ivan Popovič. Vpravo sa skláňa nad stolom režisér Vladimír Pikalík.
Písmo: A- | A+

Mal som asi štyri alebo päť rokov, keď som prvýkrát videl kreslený film. Tak ma to fascinovalo, že som si povedal, presne toto budem robiť,“ spomína Ivan Popovič. Výtvarník a filmár, ktorý 16. októbra oslávil osemdesiate narodeniny, svoje detské predsavzatie naplnil mierou vrchovatou.

Moje filmy dnes ťažko spočítať, bolo ich okolo sto päťdesiat. Len samotný seriál Mať tak o koliesko viac, ktorý sme robili so synom Dávidom, má päťdesiatdva častí.“ Ivan Popovič sa stal nielen plodným scenáristom, režisérom, animátorom či autorom výtvarných návrhov, ale aj populárnym karikaturistom, ilustrátorom, dizajnérom, maliarom i prozaikom.

Cesta rodáka z Bánoviec nad Ondavou k filmu bola kľukatá. Odmalička kreslil, vraj aj po múroch či stoloch. A nikdy s tým neprestal. Chlapčenské sny však bývajú premenlivé, sen o kreslenom filme vystriedala túžba stať sa archeológom. Na radu pedagóga preto vyštudoval geografiu a kartografiu na Priemyselnej škole stavebnej a zememeračskej v Košiciach. Po maturite sa vrátil k detskému snu o filme. Vybral sa do Prahy, kde absolvoval prijímacie skúšky na katedru animovaného filmu na UMPRUM. „Priniesol som so sebou kopec materiálov a vedel som, že čakajú len na mňa.“ Sebavedomie mladého muža bolo pochopiteľné, prvú kresbu mu totiž publikoval denník Smena, keď mal trinásť. Odvtedy jeho karikatúry a obrázky uverejňovali rôzne periodiká, na konte mal už aj výstavy v Prahe a Chrudime. Spomedzi troch stoviek uchádzačov prijali troch. „Ja som medzi nimi nebol, odchádzal som urazený. Ale povedal som si, ja ten film robiť budem!

Mal sotva dvadsať, keď ho pozvali do Štúdia krátkeho filmu pri ktorom mala vzniknúť Tvorivá skupina kresleného filmu. Ako scenárista a autor výtvarných návrhov debutoval v animovanom filme Pingvin (r. Vladimír Popovič, Veronika Margótsyová, 1964). Vtipná absurditka pre dospelého diváka rozohrala príbeh nešťastného hrdinu, ktorý sa potrundžený alkoholom vyberie do lesa, aby sa obesil. Lenže les je už vyťatý…

Michelangelova myšlienka, že každý kameň ukrýva sochu, inšpirovala tvorcov kreslenej grotesky Socha (r. Jaroslava Havettová, 1969). Nadčasová groteska o netalentovanom sochárovi, ktorý márne osekáva blok kameňa, no premení ho len na hŕbu odpadu, mierila na hlupákov, čo sedeli na významných postoch, ale ničomu nerozumeli.

Časom Popovičovi kresba a vtipné gagy nestačili, chcel urobiť niečo iné, obohatil preto kresby o živého herca. Podľa jeho scenárov prišiel na svet trinásťdielny seriál Hlavičkove rozprávky (r. Gejza Ďurjak, 1974) o tatranských vílach Slabejke a Lomničke, ktorý aj animoval. „Pôvodne som chcel obsadiť Jula Satinského, ale vtedy nemohol.“ Postavu maliara Hlavičku napokon zveril Josefovi Dvořákovi. Experimentoval ďalej, na kroměřížskom Ars filme ocenili jeho film na motívy Válkovej básne Panpulóni (r. I. Popovič, 1975), v ktorom spojil animáciu s fotorealizmom a živou hereckou akciou. Vymýšľal, kreslil, písal scenáre, režíroval a podpísal sa pod desiatky animovaných filmov pre dospelých aj pod mnoho televíznych večerníčkov a seriálov pre deti.

V roku 1992 založil so synom Dávidom MY STUDIO, ktoré sa okrem animovaného filmu či hudobných klipov venuje aj plagátu, ilustrácii, kreslenému humoru, grafickému dizajnu a reklame. „Seriál o vynálezoch 20. storočia Mať tak o koliesko viac bol so svojimi 52 dielmi najväčším projektom v dejinách slovenského animovaného filmu a vznikal trinásť rokov.“ Ako scenáristi a režiséri pri jeho tvorbe pracovali s viacerými animačnými postupmi od klasickej animácie až po počítačové techniky.

Je vášnivým cestovateľom. Podarilo sa mu prebrázdiť kus sveta od Japonska cez Mexiko, strednú aj južnú Ameriku, no zamiloval sa do Ázie. Znova a znova sa vracal do Kambodže, Thajska, Laosu, Vietnamu či Barmy, ponáral sa tam do celkom iného sveta a domov sa vracal plný nových impulzov. „Dnes sú všetci kameramani a fotografi, lebo majú mobily. Ja som sa po južnej Amerike, Blízkom východe, ba aj ďalekej Austrálii ťahal s veľkou VHS-kou…“Svoje cestovateľské objavy a zážitky zaznamenal vo viacerých dokumentoch.

Rád vtipkoval, že čo nevie nakresliť, napíše a čo nevie napísať, tak nakreslí. Okrem filmu sa priebežne venoval knižnej ilustrácii aj písaniu. Celý náklad knihy Žena cez palubu (1972) dali normalizátori skartovať. S bratom Vladimírom vydali originálne knihy pre deti, napríklad Keď si sám doma (1969). Neskôr mu vyšli tituly Utešiteľ žien (1994), 100 + jeden deň Ivana Popoviča (1996) či Mejdan (2000). A keďže všetko dokázal robiť rýchlo, stihol vytvoriť aj niekoľko výtvarných diel pre architektúru. Napríklad keramické obrazy pre detskú fakultnú nemocnicu na bratislavských Kramároch.

Za svoje animované filmy, kresby a knihy získal viacero ocenení doma i v zahraničí. Aj na prahu osemdesiatky má sen: chcel by nakrútiť ešte jeden animovaný film a vydať monografiu o svojej výtvarnej tvorbe. Odpoveď z fondov je zatiaľ negatívna.

Fotografia z nakrúcania filmu Totem (1981). Vľavo stojí kameraman Otto Geyer, za ním stojí režisér Ivan Popovič. Vpravo sa skláňa nad stolom režisér Vladimír Pikalík. FOTO: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Fotografia z filmu Autíčkári. Foto: BFilm

recenzia Autičkári

Autičkári – kto sú a koho oslovia? Dokumentárny film Dominika Bariho sa týka každého, kto vlastní auto. Téma krádeží vozidiel totiž nie je vzdialená realita, ale riziko, s ktorým sa môže stretnúť prakticky každý z nás. Film poodhaľuje fungovanie takzvaného leopoldovského gangu. Jeho členovia síce operujú po celom Slovensku, no zázemie, veliteľské centrum a sklad nakradnutého majetku mali – a podľa všetkého stále majú – najmä v Leopoldove. Aranžovaná dokumentácia v snímke Autičkári predstavuje komplexne vystavanú estetiku dokurealizmu, v ktorej sa autori programovo pohybujú na jemnej hrane medzi faktickou presnosťou a dramatickou interpretáciou. Starostlivo inscenované rekonštrukcie, odvíjajúce sa od policajných záznamov a osobných svedectiev priamych účastníkov, rafinovane prechádzajú od vernosti faktom až po ich umeleckú variáciu. Tento prístup ukazuje krehkosť hranice medzi reálnym a esteticky dotvoreným. Mimoriadne pôsobivé sú výpovede obetí, ktorých osobné príbehy sú umne konfrontované s detailnými opismi zlodejských praktík. Akoby sa pred nami otvorili hlbiny dvoch protichodných entít. Sedemdesiatštyri minút, v ktorých kontrapunkt vďaka sugestívnym vsuvkám udiera na tú správnu notu. „Mne zomrel otec, keď som mal dvanásť, ... a maminka to nezvládla, no, nezvládla nás nejako držať medzi mantinelmi. Samozrejme, že bola z toho smutná, bola z toho smutná dlhé roky,“ zoznamujeme sa v úvode so zlodejom zo„starej školy“. Jeho životná cesta sa neskôr radikálne...
Strihač Jay Rabinowitz. Foto: VFF

Príde strihač filmov Jarmuscha a Aronofského aj strihačka Jacquesa Audiarda

Odkrývajú zložitý a tvorivý svet za filmami a ponúkajú ponor do profesií, vďaka ktorým môžeme v kinách prežívať príbehy. Medzinárodné networkingové podujatie Visegrad Film Forum už viac ako desaťročie prináša na študentskú pôdu oceňovaných profesionálov z filmového priemyslu a počas niekoľkých dní ich intenzívne spája so študentmi i verejnosťou. 12. ročník sa bude konať tradične na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave od 19. do 22. marca a prinesie strihačskú špičku, jednu z najúspešnejších európskych producentiek či vhľad do súčasnej maďarskej kinematografie. Filmy, ktoré strihal, patria medzi kultové kúsky a pozná ich hádam každý študent filmu. Rekviem za sen (r. Darren Aronofsky, 2000) a Strom života (r. Terrence Malick, 2011) sa dostali na prestížny zoznam najlepšie zostrihaných filmov všetkých čias, ktoré zostavuje strihačská asociácia Motion Picture Editors Guild. Ako dvorný strihač Jima Jarmuscha sa podpísal pod snímky Noc na zemi (1991), Mŕtvy muž (1995), Káva a cigarety (1999), Ghost Dog – Cesta samuraja (1999) a ďalšie. Pracoval však aj na mnohých ďalších známych filmoch, ako napríklad 8. míľa (r. Curtis Hanson, 2002) či Fontána (r. Darren Aronofsky, 2006). Americký strihač Jay Rabinowitz tak už desaťročia posúva hranice filmového rozprávania. Iný, no rovnako zaujímavý pohľad na profesiu strihača prinesie Francúzka Juliette Welfling, ktorá má tiež za sebou dlhú...
Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Českého leva majú Vlny aj Keď život chutí

Českého leva za najlepší film roku 2024 získala snímka Vlny režiséra Jiřího Mádla, ktorá vznikla v česko-slovenskej koprodukcii. „Nesmierne si vážim to, že v našej krajine máme stále verejnoprávne médiá,“ povedala pri preberaní ceny pre najlepší film jeho producentka Monika Kristl. Samotný Mádl si počas večera odniesol hneď dve sošky – za najlepšiu réžiu a scenár. Na filme, ktorý sa odohráva v prostredí rozhlasu a rozpráva príbeh z konca 60. rokov o novinároch, ktorí vzdorujú cenzúre a snažia sa poslucháčom prinášať pravdu, pracoval roky. Nenechal sa odradiť, keď kompetentní na rôznych miestach na tému jeho filmu reagovali, že nie je aktuálna, nikoho nezaujíma, prípadne, že on je na spracovanie tejto témy príliš mladý a nezažil ju. Vlny mali celkovo najviac – 14 nominácií. Na cenu z nich premenili 6. Z Českého leva za vedľajšiu ženskú hereckú úlohu vo filme Vlny sa tešila slovenská herečka Tatiana Pauhofová. Pri jeho preberaní poďakovala okrem režiséra Jiřího Mádla aj všetkým slovenským novinárom, ktorí ešte bránia demokraciu. Český lev pre Novinských V česko-slovensko-francúzskej koprodukcii vznikla animovaná snímka Keď život chutí, ktorú vyhlásili za najlepší animovaný film. Cenu získala aj slovenská producentka Agata Novinski. Jej manžel, skladateľ Michal Novinski, zvíťazil vďaka rovnakému filmu v kategórii hudba. Pripomenul, že jednou z tém filmu je aj hľadanie lásky k sebe samému – ňou...
Zobraziť všetky články