Fotografia z nakrúcania filmu: Totem (1981). Vľavo stojí kameraman Otto Geyer, za ním stojí režisér Ivan Popovič. Vpravo sa skláňa nad stolom režisér Vladimír Pikalík.
Písmo: A- | A+

Mal som asi štyri alebo päť rokov, keď som prvýkrát videl kreslený film. Tak ma to fascinovalo, že som si povedal, presne toto budem robiť,“ spomína Ivan Popovič. Výtvarník a filmár, ktorý 16. októbra oslávil osemdesiate narodeniny, svoje detské predsavzatie naplnil mierou vrchovatou.

Moje filmy dnes ťažko spočítať, bolo ich okolo sto päťdesiat. Len samotný seriál Mať tak o koliesko viac, ktorý sme robili so synom Dávidom, má päťdesiatdva častí.“ Ivan Popovič sa stal nielen plodným scenáristom, režisérom, animátorom či autorom výtvarných návrhov, ale aj populárnym karikaturistom, ilustrátorom, dizajnérom, maliarom i prozaikom.

Cesta rodáka z Bánoviec nad Ondavou k filmu bola kľukatá. Odmalička kreslil, vraj aj po múroch či stoloch. A nikdy s tým neprestal. Chlapčenské sny však bývajú premenlivé, sen o kreslenom filme vystriedala túžba stať sa archeológom. Na radu pedagóga preto vyštudoval geografiu a kartografiu na Priemyselnej škole stavebnej a zememeračskej v Košiciach. Po maturite sa vrátil k detskému snu o filme. Vybral sa do Prahy, kde absolvoval prijímacie skúšky na katedru animovaného filmu na UMPRUM. „Priniesol som so sebou kopec materiálov a vedel som, že čakajú len na mňa.“ Sebavedomie mladého muža bolo pochopiteľné, prvú kresbu mu totiž publikoval denník Smena, keď mal trinásť. Odvtedy jeho karikatúry a obrázky uverejňovali rôzne periodiká, na konte mal už aj výstavy v Prahe a Chrudime. Spomedzi troch stoviek uchádzačov prijali troch. „Ja som medzi nimi nebol, odchádzal som urazený. Ale povedal som si, ja ten film robiť budem!

Mal sotva dvadsať, keď ho pozvali do Štúdia krátkeho filmu pri ktorom mala vzniknúť Tvorivá skupina kresleného filmu. Ako scenárista a autor výtvarných návrhov debutoval v animovanom filme Pingvin (r. Vladimír Popovič, Veronika Margótsyová, 1964). Vtipná absurditka pre dospelého diváka rozohrala príbeh nešťastného hrdinu, ktorý sa potrundžený alkoholom vyberie do lesa, aby sa obesil. Lenže les je už vyťatý…

Michelangelova myšlienka, že každý kameň ukrýva sochu, inšpirovala tvorcov kreslenej grotesky Socha (r. Jaroslava Havettová, 1969). Nadčasová groteska o netalentovanom sochárovi, ktorý márne osekáva blok kameňa, no premení ho len na hŕbu odpadu, mierila na hlupákov, čo sedeli na významných postoch, ale ničomu nerozumeli.

Časom Popovičovi kresba a vtipné gagy nestačili, chcel urobiť niečo iné, obohatil preto kresby o živého herca. Podľa jeho scenárov prišiel na svet trinásťdielny seriál Hlavičkove rozprávky (r. Gejza Ďurjak, 1974) o tatranských vílach Slabejke a Lomničke, ktorý aj animoval. „Pôvodne som chcel obsadiť Jula Satinského, ale vtedy nemohol.“ Postavu maliara Hlavičku napokon zveril Josefovi Dvořákovi. Experimentoval ďalej, na kroměřížskom Ars filme ocenili jeho film na motívy Válkovej básne Panpulóni (r. I. Popovič, 1975), v ktorom spojil animáciu s fotorealizmom a živou hereckou akciou. Vymýšľal, kreslil, písal scenáre, režíroval a podpísal sa pod desiatky animovaných filmov pre dospelých aj pod mnoho televíznych večerníčkov a seriálov pre deti.

V roku 1992 založil so synom Dávidom MY STUDIO, ktoré sa okrem animovaného filmu či hudobných klipov venuje aj plagátu, ilustrácii, kreslenému humoru, grafickému dizajnu a reklame. „Seriál o vynálezoch 20. storočia Mať tak o koliesko viac bol so svojimi 52 dielmi najväčším projektom v dejinách slovenského animovaného filmu a vznikal trinásť rokov.“ Ako scenáristi a režiséri pri jeho tvorbe pracovali s viacerými animačnými postupmi od klasickej animácie až po počítačové techniky.

Je vášnivým cestovateľom. Podarilo sa mu prebrázdiť kus sveta od Japonska cez Mexiko, strednú aj južnú Ameriku, no zamiloval sa do Ázie. Znova a znova sa vracal do Kambodže, Thajska, Laosu, Vietnamu či Barmy, ponáral sa tam do celkom iného sveta a domov sa vracal plný nových impulzov. „Dnes sú všetci kameramani a fotografi, lebo majú mobily. Ja som sa po južnej Amerike, Blízkom východe, ba aj ďalekej Austrálii ťahal s veľkou VHS-kou…“Svoje cestovateľské objavy a zážitky zaznamenal vo viacerých dokumentoch.

Rád vtipkoval, že čo nevie nakresliť, napíše a čo nevie napísať, tak nakreslí. Okrem filmu sa priebežne venoval knižnej ilustrácii aj písaniu. Celý náklad knihy Žena cez palubu (1972) dali normalizátori skartovať. S bratom Vladimírom vydali originálne knihy pre deti, napríklad Keď si sám doma (1969). Neskôr mu vyšli tituly Utešiteľ žien (1994), 100 + jeden deň Ivana Popoviča (1996) či Mejdan (2000). A keďže všetko dokázal robiť rýchlo, stihol vytvoriť aj niekoľko výtvarných diel pre architektúru. Napríklad keramické obrazy pre detskú fakultnú nemocnicu na bratislavských Kramároch.

Za svoje animované filmy, kresby a knihy získal viacero ocenení doma i v zahraničí. Aj na prahu osemdesiatky má sen: chcel by nakrútiť ešte jeden animovaný film a vydať monografiu o svojej výtvarnej tvorbe. Odpoveď z fondov je zatiaľ negatívna.

Fotografia z nakrúcania filmu Totem (1981). Vľavo stojí kameraman Otto Geyer, za ním stojí režisér Ivan Popovič. Vpravo sa skláňa nad stolom režisér Vladimír Pikalík. FOTO: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Alenka a zázrak z cudzej krajiny. Foto: ASFK

recenzia Alenka a zázrak z cudzej krajiny

Dokumentárny film režiséra Daniela Dluhého Alenka a zázrak z cudzej krajiny je viacnásobným road movie – vonkajším aj vnútorným, smerujúcim do cieľa, ale potom zas rýchlo naspäť do oveľa bezpečnejšieho bodu štartu. Mladá žena Alena Horváthová pochádza zo Spiša. Po mnohých osudových peripetiách dnes žije v Nemecku, pracuje, má vlastné bývanie, milujúcich ľudí po boku. A vydáva sa na výlet na Slovensko, ozajstný poznávací zájazd – do detského domova, kde vyrastala; do azylového domu, kde našla útočisko; do chudobnej rómskej osady, kde žije jej biologická rodina. Okrem filmového štábu ju na ceste sprevádza aj tútor Michael Jagdmann, ktorý spolu s manželkou Marion zohral v Alenkinom živote zásadnú úlohu, taký deus et machina. Scenáristi Daniel Dluhý a Lukáš Marhefka vkročili svojím filmom do hneď niekoľkých trinástych komnát – dôvody a spôsoby štátom riadeného odoberania detí z pôvodných rodín, verejné vzdelávanie vo vylúčených komunitách, inštitucionálna starostlivosť o opustené deti, záchytná pomoc pre problematickú mládež, sanácia rodinného prostredia či vlastne jej donebavolajúca absencia, etnická inakosť, problém chudoby, žiaľ, už generačnej, no a napokon napríklad otázky vzťahovej väzby ne/nadobudnutej v útlom detstve, ktoré, možno viac než si vieme predstaviť, hýbu naším svetom. Na šesťdesiatminútovú snímku je to veľké sústo, preto nečudo, že sa autori pri viacerých vstupoch do tých trinástych komnát dopustili aj omylov, či skôr...
Záber z filmu Za oponou veľhôr. Foto: Dayhey

recenzia Za oponou veľhôr

„To znie ako báseň: Za oponou veľhôr,“ ozve sa ktosi z prítmia kinosály. Už samotný názov napovedá, že film sa nebude držať iba horských kontúr či efektných horolezeckých kulís. Nahliadne hlbšie – až za horizont známeho. Hlavnou hrdinkou je československá horolezkyňa so slovenskými koreňmi Dina Štěrbová. Metafyzickým priečelím dokumentu sú kompozičné princípy, ktoré vyrastajú z prieniku hudby a matematiky – harmónia tónov a čísel ako kľúč k pochopeniu vyšších súvislostí: „Dotyk absolútna alebo je to zjavenie krásy – pre mňa to bola hudba a matematika. Celý život som sa živila matematikou, ale len málokoho sa mi podarilo presvedčiť, že je nielen užitočná, ale aj krásna, že má podobnú stavbu ako gotická katedrála; pri troche fantázie si môžeme predstaviť, že tunajšie stĺpy predstavujú základné kamene, alebo axiómy, klenba je celková matematická teória, ktorá z toho plynie, a spolu to tvorí úžasný, vznosný celok. A keď človek naozaj vnútorne pochopí akýkoľvek výsledok v matematike, je to akoby sa dotkol absolútna – je to podobné, ako keď vylezie na vysokú horu,“ opisuje Dina Štěrbová. Celý dokument je majstrovsky pretkaný percepciami a úvahami o živote a bytí. Nestráca pritom zo zreteľa ľudský rozmer. Tieto špecifické rozprávačské prostriedky, ktoré možno interpretovať prostredníctvom komplementárnych funkcií rozprávača, ako ich definuje Gérard Genette, prekračujú konkrétny...
Atmosféra na festivale Jeden svet 2024. Foto: Jeden Svet/Šimon Lupták

Festivaly bez podpory fondu. Ako to ovplyvní ich podobu?

V apríli 2025 zásahom Rady Audiovizuálneho fondu nezískalo šesť slovenských filmových festivalov finančnú podporu na ďalšie obdobie, hoci odborná komisia ich jednoznačne odporučila podporiť. Ako to ovplyvní festivaly Jeden svet, Filmový festival inakosti, Cinedu, Be2Can, Scandi a June Film Fest? Do festivalového diania sa podobnými krokmi vnáša nestabilita a neistota, ktorá môže na fungovanie organizačných tímov pôsobiť negatívne. Narážajú na finančné a časové limity, ktoré spôsobujú sklzy v reťazci celkovej organizácie. Zároveň takto vzniká zlá vizitka smerom k domácim, ale najmä zahraničným partnerom. Oslovili sme festivalové tímy, aby nám priblížili, ako sa so situáciou vyrovnávajú a čo čaká ich podujatia v ďalšom období. Jeden svet Festival Jeden svet zameraný na ľudské práva má domácu i medzinárodnú prestíž, radí sa medzi podujatia so silnou tradíciou a navyše napĺňa európsky akt o prístupnosti filmových diel prípravou audiokomentárov pre nevidiacich či špeciálnych titulkov pre nepočujúcich. Po 25 rokoch fungovania je činnosť najstaršieho festivalu dokumentárneho filmu na Slovensku reálne ohrozená. Organizátori spustili zbierkovú kampaň na platforme Donio, kde ho môžu ľudia priamo podporiť. (Zachráňme festival Jeden svet | Donio) Každý príspevok je hlasom za kultúru bez cenzúry, apelujú v statuse na sociálnych sieťach. „Bez ohľadu na to, akú sumu sa nám podarí vyzbierať, ľudia nás zahrnuli veľkou podporou, nielen finančnou, ale...
Zobraziť všetky články