Ivan Puťora. Foto: Miro Nôta
Písmo: A- | A+

V čase svojho vzniku rozčeril dokumentárny film Jánošík ’21 (r. Ivan Rumanovský, 1971) hladinu vôd prinajmenšom slovenskej kinematografie. Normalizácia sa už presadzovala plnou parou a unikátny televízny dokument rozprával príbeh o nájdení a záchrane prvého kompletného slovenského celovečerného – ešte nemého – filmu Jánošík (r. Jaroslav Siakeľ, 1921), ktorý bratia Siakeľovci nakrútili za americké (!) peniaze. Pod dokument sa ako kameraman podpísal Ivan Puťora. Bývalý kolibský kameraman a autor niekoľkých vynálezov oslávil 22. apríla okrúhle jubileum – deväťdesiate narodeniny.

V toku času sa v našich zemepisných šírkach na meno Ivan Puťora pozabudlo. Nezabudla však Asociácia slovenských kameramanov, ktorá mu udelila za celoživotné dielo a cenný prínos do technologického rozvoja kameramanskej profesie cenu Kamera 2017. Na jeho tvorivosť nezabudla ani výtvarná scéna, na prelome rokov 2022/2023 mal výstavu veľkoplošných akrylov v piešťanskej Galérii Domu umenia.

Detstvo som prežil na východnom Slovensku, ale chcel som sa dostať k filmu,“ spomínal v rozhovore pre Film.sk. Koníčky rodáka z Užhorodu – vtedy súčasti Československa –, ktorý vyrastal v Trebišove, boli z trochu iného súdka: odmalička rád maľoval a fotografoval. Mimochodom, už ako chlapec prispieval ilustráciami do miestnych trebišovských novín. Mal osemnásť, keď ho prijali ako adepta strihu do Štúdia populárno-vedeckého a náučného filmu v Bratislave, o rok neskôr už pracoval v Štúdiu umeleckých filmov ako asistent kamery a ostrič.

Jedného dňa ma pridelili k výrobe krátkeho dokumentu o Banskej Štiavnici, kde som bol asistentom pre všetko. Kameramanom bol Karol Krška a jeho asistentom Vincent Rosinec, s ktorým sme sa skamarátili. Následne sme sa stretli pri filme Štvorylka, kde som dostal pozíciu asistenta kamery.“ Po dvoch rokoch povinnej vojenčiny sa na Kolibu vrátil a ako asistent kamery, neskôr aj ako druhý kameraman pracoval na ďalších filmoch. Ako asistent či druhý kameraman participoval na komédii Šťastie príde v nedeľu (r. Ján Lacko, 1958), detektívke Muž, ktorý sa nevrátil (r. Peter Solan, 1959), psychologickej sonde Vždy možno začať (r. Ján Lacko, 1961), dráme Pokorené rieky (r. František Žáček, 1961) aj psychologickej dileme svedomia a lásky Havrania cesta (r. Martin Hollý, 1962).

Zaujatie maľbou, ktorej sa venoval aj popri povinnostiach na Kolibe, ho neopúšťalo. Dva razy sa pokúšal dostať na Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, dvakrát neprešiel prijímačkami. Tak to skúsil na pražskej FAMU, kam ho prijali. V roku 1967 absolvoval štúdium odboru filmového obrazu, pričom ako budúci kameraman mal rok aj predmet figurálne kreslenie. V diplomovej práci sa chcel venovať téme osvetlenia v ateliéri. „Niekto mi ju však vyfúkol a ostala mi len téma vyhodnocovania ostrosti vo filme. Nedalo sa nič robiť, musel som sa do nej pustiť.

Vymyslel originálny indikátor ostrosti, jeho unikátne riešenie získalo aj československý patent. Pedagógovia sa mu v roku 1967 smiali, že za svoju tabuľku bude mať mercedes. Nebolo však jednoduché ju vyrobiť. Koliba obetovala päťtisíc Kčs na zaplatenie ofsetovej tlačiarne. No zo zhruba piatich stoviek výtlačkov spĺňali moje podmienky asi len tri. To nebola cesta k praktickému využitiu.“ Jeho diplomovku v skrátenej verzii a preloženú do angličtiny publikoval v roku 1969 časopis Journal of SMPTE venovaný filmovej a televíznej technike, no ani za hranicami sa nepodarilo nájsť sponzora alebo výrobcu.

Životopisná dráma o Ľudovítovi Štúrovi Niet inej cesty (r. Jozef Zachar, 1968) sa okrem iných lokalít nakrúcala aj vo Viedni. Vo filmovom štábe bol aj Puťora, kde si ho všimol zahraničný producent. Onedlho prišla ponuka na post kameramana filmu, ktorý sa mal realizovať v Salzburgu. Keď sa v auguste 1968 filmári vrátili do Bratislavy, tunajšími ulicami už hrmeli sovietske tanky aj zbrane ďalších armád Varšavskej zmluvy.

Z Rakúska mi odkázali, aby som sa ešte v ten deň čo najrýchlejšie vrátil, no odkaz som dostal neskoro. Keď som sa tam o niečo neskôr vrátil, už mali pozíciu kameramana preobsadenú, ponúkli mi však aspoň možnosť asistovať. Vďaka tomuto kontaktu som sa dostal k režisérovi a producentovi Hansovi Conradovi Fischerovi, ktorý robil filmy o hudobných skladateľoch. Vyskúšal si ma a hneď ma angažoval ako kameramana na dlhometrážny dokument o Beethovenovi.“ Nasledovať mal podobný film o Brucknerovi, ale to mu už súdruhovia z Koliby nedovolili vycestovať.

Po roku 1968 Puťorov brat emigroval a on sám sa netajil kritikou okupácie. Občas ešte dostal prácu asistenta alebo druhého kameramana (Hodina modrých slonov, r. Radim Cvrček, Zdeněk Rozkopal, 1971; Krútňava, r. Tibor Rakovský, 1972; Cesta ženy, r. Dušan Kodaj, 1974). Ako kameraman sa podpísal pod niekoľko dokumentov (Jánošík ’21, 1971; Dialóg so životom, r. Viera Polakovičová, 1972; Ladislav Vychodil, r. Tibor Rakovský, 1972; Lekár chudoby, r. Viera Polakovičová, 1973). Mal pocit, že k postu kameramana na celovečernom projekte sa nedostane, tak požiadal o vysťahovanie z republiky. Povolenie nedostal, naviac ho z Koliby prepustili. Skončil ako robotník v Slovnafte, po večeroch maľoval a komponoval. Po trinástich rokoch mu komunistická „vrchnosť“ vysťahovanie z republiky povolila, a hoci mu už ťahalo na päťdesiatku, vycestoval do Kanady.

Ani tam to nemal jednoduché. Pracoval vo firme na opravu kamier a objektívov. Raz do nej zavítal aj kameraman, s ktorým sa spoznali na FAMU. „On bol v kontakte s režisérom Emilom Radokom a vďaka tomu som sa dostal k jeho multiscreenovému projektu The Taming of the Demons, ktorý pripravoval pre EXPO ’86. Robil som na tom ako kameraman druhého štábu, natáčal som po Kanade exteriérové zábery do výslednej mozaiky a spolupracoval som aj na trikoch.“ S Radokom mal nakrúcať aj jeho ďalší film, režisér však nedlho pred začiatkom výroby zomrel. Pracoval na ďalších zlepšovákoch a patentoch. V roku 1999 mu jeho vynálezcovské zaujatie vynieslo britské ocenenie Dennis Wratten Journal Award a o deväť rokov neskôr aj Bill Hilson Award za výnimočný prínos k rozvoju filmového priemyslu v Kanade.

Ivan Puťora. Foto: Miro Nôta

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Viktora Kubala Janko Hraško u kúzelníka, ktorý uvedie Zlín Film Festival. Foto: archív SFÚ

Festival v Zlíne pripomenie aj 60 rokov slovenskej animácie  

Medzinárodný festival filmov pre deti a mládež Zlín Film Festival počas svojho 65. ročníka oslávi 60 rokov slovenskej animácie. Pri tejto príležitosti uvedie dve pásma krátkych slovenských animovaných filmov, jedno pre dospelých a druhé pre detských divákov. V oficiálnom súťažnom i nesúťažnom programe festivalu sa predstaví 18 súčasných slovenských a koprodukčných filmov. Zlín Film Festival sa koná v termíne od 29. mája do 4. júna. Okrúhle 60. výročie slovenskej animácie oslávi Zlín Film Festival dvoma pásmami, ktoré pripravil v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom (SFÚ). Dospelým divákom bude určená profilová sekcia zakladateľa slovenskej animácie Viktora Kubala s jeho desiatimi krátkymi filmami. V sekcii pre deti so šiestimi krátkymi filmami sa predstavia aj ďalší slovenskí tvorcovia. Zo zbierok SFÚ sa v Zlíne celkovo premietne 16 klasických animovaných krátkych filmov. Svet Viktora Kubala Pásmo nazvané Svet Viktora Kubala tvoria autorove snímky z obdobia rokov 1944 až 1982. Pásmo uvedie slovenská teoretička animovaného filmu Eva Šošková. Obe pásma pre festival pripravila spolu s Leou Pagáčovou z Audiovizuálneho informačného centra SFÚ. Premietať sa budú filmy Tajomný dedo (1944), Vstupujeme do doby atómovej (1963), Zem (1966), Postup (1968), Šach (1974), Kino (1977), Rebrík (1978), Jedináčik (1979), Mikroskop (1981) a Selekcia (1982). Pásmo filmov pre deti nazvané Janko Hraško a ďalšie animované filmy predstaví diela Mazanica (1972) Vladimíra...
Hlas lesa, réžia Zuzana Piussi. Foto: Filmtopia

Záujem o lesy jej do života priniesol environmentálny žiaľ

Les sa vychováva pílou a sekerou, tak to odjakživa učili lesníkov v škole. Prízvukujú to viacerí respondenti dokumentárneho filmu Hlas lesa, ktorý v týchto dňoch prichádza do slovenských kín. Formulka o tvrdej lesníckej výchove sa stala prvotným impulzom, ktorý vyprovokoval režisérku Zuzanu Piussi, aby sa venovala téme lesov – ich výrubu a v nich žijúcej zveri. Vo svojom najnovšom dokumente zároveň oslovuje ľudí, ktorí tejto poučke protirečia. Okrem problému množstva holorubov, o ktorých prichádza čoraz viac desivých správ, sa snažila zachytiť aj stav medvedej populácie v našich lesoch – z nej sa medzi ľuďmi zároveň stal problém číslo jedna vďaka straníckym nominantom, ktorí ju využili ako vstupenku do vysokej politiky. „Film sme začali natáčať asi pred deviatimi rokmi. Záujem o túto tému mi do života priniesol environmentálny žiaľ. Je prirodzenou reakciou na to, že ľudia, ktorí majú radi prírodu a divoké zvieratá, vidia, ako sa naše lesy doslova strácajú,“ hovorí pre Film.sk režisérka Zuzana Piussi. Jej film vznikol v koprodukcii STVR a v centre záujmu stojí subkultúra slovenských lesníkov. Cez ich spôsob života, prácu a myslenie vykresľuje jednu stranu pohľadu na riešenie situácie, načrtávajúc nezhody s vedúcimi orgánmi a inými kompetentnými z oblasti ochrany životného prostredia. V paralelnej linke predstavuje slovenských ochranárov, ktorí presadzujú bezzásahové územia. Niekoľko dní strávila z Jurajom Lukáčom a Erikom Balážom...
Záber z filmu Bratia Lumièrovci – Dobrodružstvo pokračuje. Foto: Film Europe

Crème de la Crème – pohľad do histórie súčasnými očami

Ako vyzerali posledné mesiace života Márie Antoinetty a Ľudovíta XVI., keď namiesto vystrojovania dekadentných večierkov vo Versaille čakali na gilotínu v uväznení? Z akých autorských pochybností a skúseností Maurica Ravela vzniklo jeho Bolero? Ako vyzeralo a čo znamenalo porušovanie spoločenských noriem na prelome 19. a 20. storočia? Čo nám o kinematografii ako takej povedia jej korene? Desiaty ročník prehliadky francúzskeho filmu prinesie kolekciu, ktorá nielen predstaví súčasných tvorcov, ale obzrie sa tiež do histórie. Crème de la Crème sa začína v stredu 28. mája v desiatkách miest na Slovensku. „Francúzska história je opakujúcim sa námetom v ich domácej kinematografii. Okrem francúzskeho publika oslovuje aj globálne publikum – mnohé významné osobnosti francúzskej histórie sú svetovo známe. Učíme sa o nich v školách, stali sa súčasťou kultúrneho aj popkultúrneho dedičstva. Priznajme si však, dramaturgická línia tohtoročného výberu nevznikla ako vopred plánovaný koncept. Ako distribučná spoločnosť  vyberáme filmy tak, aby nám boli blízke, dôverujeme im, že oslovia divákov, a, predovšetkým, ich vieme financovať z vlastných zdrojov,“ hovorí pre Film.sk Dominik Hronec, kreatívny riaditeľ spoločnosti Film Europe, ktorá prehliadku organizuje. „Francúzi každoročne prinášajú množstvo historických filmov. Oceňujem, že ich zároveň prispôsobujú duchu 21. storočia a nenápadne do nich vkladajú posolstvá o udalostiach, ktoré formovali náš súčasný...
Zobraziť všetky články