Kalendár filmových výročí apríl 2025

Písmo: A- | A+

Výročia osobností slovenskej kinematografie

3. 4. 1950 Marián Kleis ml. – televízny režisér, herec – 75 rokov
† 3. 4. 2015  Peter Vrchovina (nar. 12.2.1939)– režisér, scenárista – 10 rokov od skonania
5. 4. 1925   Karol Jaura († 7.3.1989) – herec – 100. výročie narodenia
9. 4. 1925  Gerhard Auer († 22.11.2002) dirigent, hudobný skladateľ – 100. výročie narodenia
9. 4. 1950 Ivan Romančík – herec – 75 rokov
11. 4. 1945 Stanislav Párnický († 31. 3. 2023) – režisér, scenárista – nedožitých 80 rokov
11. 4. 1955 Alena Heribanová – televízna hlásateľka – 70 rokov
† 16. 4. 2020 Ladislav Šidelský (nar. 28.8.1935) – kameraman, režisér – 5 rokov od skonania
17. 4. 1965 Peter Trník – herec – 60 rokov
19. 4. 1975 Helena Krajčiová – herečka – 50 rokov
20. 4. 1925 Viliam Ptáček († 12.7.2020) – kameraman – 100. výročie narodenia
20. 4. 1955 Karol Hlávka – spisovateľ, scenárista a dramaturg – 70 rokov
22. 4. 1935 Ivan Puťora – kameraman, vynálezca – 90 rokov
22. 4. 1945 Ján Ďuriš – kameraman – 80 rokov
23. 4. 1935 Oskár Šághy († 13.5.2018) – kameraman, režisér – nedožitých 90 rokov
24. 4. 1940 Margita Kováčová – strihačka 85 rokov
† 25. 4. 2020   Milan Dubovský (nar. 20.6.1940) – hudobný skladateľ – 5 rokov od skonania
29. 4. 1975 Maroš Berák – režisér, dokumentarista – 50 rokov

Zdroj: elektronická publikácia Slovenského filmového ústavu Kalendár filmových výročí 2025, ktorú zostavila Renáta Šmatláková

Kalendár filmových výročí na rok 2025 nájdete na webstránke SFÚ

Viac informácií o tvorcoch slovenskej kinematografie nájdete na webstránke SK CINEMA

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Viliam Ptáček za kamerou pri nakrúcaní filmu Chlapi z Gaderskej doliny (1963), za ním režisér Ladislav Kudelka. Foto: archív SFÚ/Pavol Havran

Viliam Ptáček

Kameraman Viliam Ptáček sa narodil pred 100 rokmi, 20. apríla 1925, v Pezinku. Ako kameraman začínal v Spravodajskom filme v polovici minulého storočia, pracoval na rôznorodých dokumentačných šotoch, spracúval témy pre Poľnohospodársky mesačník či kinožurnál Týždeň vo filme. „S Vilkom (tak sme ho všetci familiárne nazývali) sme nastúpili do Spravodajského filmu v približne rovnakom čase, na začiatku päťdesiatych rokov. V našich začiatkoch sme sa veľmi pracovne nestýkali. Vtedy totiž platila (dobrá) prax, že začínajúci kameraman nakrúcal so skúseným režisérom a režisér začiatočník s ostrieľaným kameramanom,“ spomína pre Film.sk režisér a Ptáčkov spolupracovník Milan Černák. Ptáček spolupracoval napríklad s režisérmi ako Ján Lacko (Krompachy, Pionieri, oba 1951) či Martin Hollý (Odmäk, 1964). Aj v týchto počinoch sa sústredil na dokumentáciu krásnej domácej prírody. S Ladislavom Kudelkom nakrútil snímky Hostia najmilší... (1955), Spomienka na Rysy (1961), Dnešok slovenského filmu (1962), Chlapi z Gaderskej doliny (1963), Kam nechodil inšpektor (1964), či Vody podzemia (1966), s Otakarom Krivánkom filmy Tma a ticho (1960) alebo Do nových škôl (1961), so Štefanom Uhrom Stredoeurópsky pohár 1955 (1955) a s Ctiborom Kováčom spolupracoval na dlhometrážnom filme Nikdy viac (1958). S Milanom Černákom nakrútil Ptáček krátkometrážne snímky ako Majstri zimných športov (1955), Pohár národov (1960), Cyklistický maratón (1964) či Ostrov pod vodou (1965). Zaznamenával aj významné športové podujatia ako cyklistické maratóny...
Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Zobraziť všetky články