Ladislav Volko 1983
Písmo: A- | A+

Mal som šťastie, že celý život som robil to, čo ma zaujímalo a čo som chcel robiť. A ešte mi za to platili,“ konštatuje Ladislav Volko. Sociológ, dlhoročný pracovník Slovenského filmového ústavu, publicista aj diplomat, ktorý oslávil osemdesiatku.

Plán, že ako darček si k životnému jubileu „venuje“ knižky básní, ktoré písal (častejšie v poľštine ako slovenčine) a publikoval na stránkach rôznych periodík u nás i u severných susedov, mu nevyšiel. Ale predsavzatia sa nevzdáva. Bol aj vysokoškolským pedagógom a prekladateľom, šéfredaktorom časopisu Film a divadlo (1990 – 1992), ako člen Klubu filmových novinárov roky brázdil filmové festivaly a zasadal v medzinárodných porotách FIPRESCI. Dodnes pôsobí ako prezident India klubu, ktorý zakladal.

Film mi dal veľmi veľa, bol vždy prvou inšpiráciou pri všetkom, čo som robil. A nevzal mi nič, lebo ja si nedám nič vziať,“ vysvetľuje s úsmevom rodák z Kežmarku (16. októbra 1944).

V štúdiu sociológie, ktoré začal na Univerzite Komenského v Bratislave, po prvom ročníku pokračoval na Jagelovskej univerzite v Krakove. Keď po jej absolutóriu v roku 1971 prišla ponuka z ministerstva školstva, či nechce v Poľsku v štúdiu pokračovať, povedal si, prečo nie. Len Krakov vymenil za Varšavu a za tému magisterskej práce si vybral Povolanie a prostredie slovenských tvorivých pracovníkov filmu. „Mojimi respondentmi boli Paľo Bielik, Martin Hollý, Eduard Grečner, Juraj Jakubisko, Dušan Hanák, Martin Slivka, jednoducho všetky významné mená slovenskej kinematografie.“ V Poľsku bola jeho práca publikovaná, a keďže sa týkala slovenských filmárov, vyšla pod názvom Sociologické problémy filmárov aj v časopise Slovenské divadlo.

Do Slovenského filmového ústavu, kam chodieval predtým študovať filmovú literatúru, nastúpil v roku 1975. „Povedali, že aj tak musia založiť odbor, ktorý sa bude venovať sociológii, histórii a estetike, proste veciam okolo filmu. Poznáme ťa, budeš jeden z nás.“Tak vzniklo oddelenie výskumu a práce s filmom, ktorého sa stal šéfom. Keďže chýbali základné texty, začalo s externými spolupracovníkmi vydávať antológie venované teórii filmu, sociológii filmu aj filmovému dokumentu.

Často oslovoval odborníkov, ktorým normalizátori zakázali pracovať v odbore. Ich upozornenia na zákaz odmietal s tým, že ak to nemajú na papieri, tak nech píšu, prekladajú, spolupracujú. „Veľakrát chceli naše oddelenie zrušiť, ale vždy sme dokázali zdôvodniť našu existenciu a potrebu.“ Inicioval vznik vzdelávacieho projektu Malá filmová akadémia mládeže. Keďže v jej rámci sa premietali aj zakázané filmy – napríklad Obchod na korze či Kdyby tisíc klarinetů –, po štyroch rokoch ju zrušili. Ako večný organizátor sa nevzdával. „Prišiel som do Domu ROH s tým, že by bolo treba podchytiť robotnícku mládež, keď už filmová výchova neexistuje.“ Tak prišlo na svet Kino M. Malo však kratšiu životnosť, lebo aj tam zasiahla ruka normalizátorov.

Z profilov filmových tvorcov, ktoré písal pre mládežnícky týždenník Kamarát, vznikla kniha Slávne osobnosti filmu (Mladé letá, 1985). „Pre knihu sa však píše inak, takže všetky texty, o ktorých som si myslel, že sú hotové, vlastne hotové neboli. Bola to ťažká práca.“ V osemdesiatych rokoch sa zoznámil s Tonim Brukom, lužickým Srbom z bývalej NDR, a presvedčil ho, že kultúru menšiny, ktorá „odchádza“, treba zaznamenať. Ako scenáristi a režiséri sa spolu podpísali pod dva krátke dokumenty Korene poznania (1983) a Mosty (1986). Prvý bol esejou o lužickosrbsko-slovenských kultúrnych i literárnych vzťahoch, druhý reportážou o spolupráci lužickosrbského Heinersbrücku a slovenského Leopoldova.

Keď za ním v roku 1990 prišli redaktori z týždenníka Film a divadlo, či by im nechcel robiť šéfa, neodmietol. Časopis však v nových podmienkach dlho nevydržal. „Na ministerstve kultúry sa rozhodli, že finančne budú podporovať len odborné periodiká, nie populárne, a tak Film a divadlo zaniklo.“ Aj jeho pedagogické pôsobenie na VŠMU sa po nežnej revolúcii skončilo. Po úspešnom konkurze začal v roku 1992 pracovať ako riaditeľ Československého kultúrneho a informačného strediska vo Varšave, z ktorého sa v roku 1993 stal Slovenský inštitút. Ten následne viedol. Aj na tomto pôsobisku, samozrejme, ďalej propagoval filmy. Premietania s diskusiami boli vraj vo Varšave populárne. Na svoju lásku nezabúdal ani na poste veľvyslanca v Indii. V Dillí zorganizoval napríklad festival slovenského, českého a maďarského filmu, v Kalkate zas pripravil výstavu filmových plagátov.

Už od študentských čias spolupracoval s mnohými periodikami ako dopisovateľ. Už desiaty rok pravidelne prispieva do krakovského kaviarenského časopisu Vis a Vis Liščikom z Bratyslawy (Listom z Bratislavy). A pracuje na ďalšom projekte. „Mám spracovanú väčšinu svojich publikovaných materiálov, ktoré som venoval filmu. Od vedeckých a výskumných textov cez recenzie publikácií, záznamy z domácich a medzinárodných festivalov a pod. Tiež by som ich chcel vydať knižne.“ Tak nech sa to podarí, rovnako aj s knihami básní.

Ladislav Volko na seminári Film a divák v roku 1983. FOTO: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Milan Ondrík na zábere z filmu MIKI ©Joseph Marčinský/PubRes

téma Hodnotenie slovenského hraného filmu 2024

390 tisíc divákov a diváčok pre film MIKI, 290 tisíc pre film Kavej, 260 tisíc pre film Jedeme na teambuilding – to sú distribučné výsledky, akými sa môže pochváliť len pár titulov predpandemických čias a aké nedosiahol divácky ani najúspešnejší film roka 2023 Invalid. Ten totiž do kín prilákal „len“ 200 tisíc divákov a diváčok. V roku 2024 sa však darilo aj minoritnej slovenskej koprodukcii Vlny, ktorá u nás dosiahla návštevnosť 173 tisíc a dostala sa aj do užších nominácií na Oscara, či Vojne policajtov, ktorá predala 140 tisíc lístkov. Výrazná divácka profilácia aj nadštandardná návštevnosť uvádzaných titulov potvrdzujú narastajúci mainstreamový trend predchádzajúcich rokov. Pre kondíciu kinematografie by to samo osebe bola dobrá správa, keby slovenským hraným filmom uplynulého roka nechýbala štylistická diverzita či rozmanitejšie divácke zacielenie a keby namiesto recyklácie už osvedčených námetov prinášala nové témy. Vo vodách mimo bezpečného stredného prúdu sa omočil iba tanečný experiment Zenit. A rok 2024 nepriniesol objav žiadneho originálneho autorského debutu. Žánrové spektrum filmov sa vlani pohybovalo od kriminálnych trilerov cez komédie po historické drámy. Niektoré pracujú so žánrovými konvenciami so snahou o presah smerom k reflexii aktuálneho sveta, iné si vystačia s generickými formulami. Viaceré spracúvajú skutočné udalosti – dominuje im reflexia 90. rokov vo filmoch Vojna policajtov a MIKI a obdobia...
Záber z filmu Vedľajšia izba. FOTO: Continental film

recenzia Vedľajšia izba

Po troch rokoch od snímky Paralelné matky pri Pedro Almodóvar s novým filmom, v poradí už dvadsiatym tretím. Vedľajšia izba je vzťahovou drámou dvoch postáv, ktoré spája spoločná minulosť, no zároveň voči sebe nepociťujú nijaké záväzky. Tento film je odlišný od toho, na čo sme u slávneho španielskeho režiséra zvyknutí. Almodóvar, ktorý vyrastal prevažne v ženskej spoločnosti, sa vie hlboko vcítiť do duše ženských postáv. Jeho prvý celovečerný film v angličtine vychádza z románu What Are You Going Through od Sigrid Nunezovej. Je zaujímavé, že už dlhšie koketoval s americkým publikom a ponukami z Hollywoodu, no buď ich odmietol, pretože sa obával, že by bola oslabená jeho umelecká integrita, alebo si podľa vlastných slov neveril, že by dokázal v angličtine komplexne a autenticky vyrozprávať zaujímavý príbeh. Prorocký výkrik, aby odolal hollywoodskemu vábeniu, napokon ignoroval. Zápletka sa točí okolo stretnutia dvoch dlho odlúčených priateliek: vitálnej, no trochu úzkostlivej Ingrid stvárnenej Julianne Moore, a chorou Marthou v podaní Tildy Swinton. Pre ňu to bola vytúžená spolupráca s Almodóvarom na celovečernom filme (predtým si zahrala v jeho krátkom filme Human Voice). Radosť z opätovného stretnutia vystrieda smútok z toho, že Martha sa už nemôže vyliečiť. Rozhodne sa ukončiť život, keď bude cítiť, že ju opúšťajú sily. Prejde rýchlym kurzom...
Radoslav Passia, literárny vedec a publicista. Foto: Archív autora

Obľúbené slovenské filmy Radoslava Passiu

Hlavné miesto mojej filmovej iniciácie – Klub filmového diváka v Odborovom dome kultúry v Prešove – už dávno nefunguje, kino zavreli v roku 2008. Ako študent filozofickej fakulty som sa tam v druhej polovici 90. rokov počas pravidelných filmových utorkov stretol s filmami, ktoré bolo treba vidieť práve v kľúčovom veku okolo dvadsiatky. Z mnohých spomeniem jeden, ktorý sa vtedy do môjho vnútorného sveta presne trafil – Ilumináciu (1973) Krzysztofa Zanussiho. Osobnostne ma formoval hraničný priestor severovýchodného Slovenska v prahovom období neskorého socializmu a postsocialistickej reality 90. rokov 20. storočia. Tejto téme, teda ako tento areál reflektuje literatúra a čo znamená pre našu kultúru, som sa neskôr venoval ako literárny vedec. Aj preto mám rád filmy, ktoré sa v inom médiu pokúšali o čosi podobné, teda zachytiť zaujímavý kultúrny priestor na hranici dvoch svetov, západného a východného. Ejha, ako nám medzičasom tá téma znovu zaktuálnela! Spomeniem študentský film Petra Kerekesa Ladomírske morytáty a legendy (1998), jeho dokument 66 sezón (2003) o dejinách košickej plavárne alebo Marka Škopa a Iné svety (2006) či Osadné (2009).  Peter Kerekes: 66 sezón. Foto: ASFK No a keď sme už pod Karpatami, rád by som pripomenul ešte jeden poľský hraný film, ktorého dej sa síce začína v roku 1977 na bezútešnom varšavskom panelovom sídlisku, ale výrazne ho spoluurčuje rodinná história...
Zobraziť všetky články