Ladislav Volko 1983
Písmo: A- | A+

Mal som šťastie, že celý život som robil to, čo ma zaujímalo a čo som chcel robiť. A ešte mi za to platili,“ konštatuje Ladislav Volko. Sociológ, dlhoročný pracovník Slovenského filmového ústavu, publicista aj diplomat, ktorý oslávil osemdesiatku.

Plán, že ako darček si k životnému jubileu „venuje“ knižky básní, ktoré písal (častejšie v poľštine ako slovenčine) a publikoval na stránkach rôznych periodík u nás i u severných susedov, mu nevyšiel. Ale predsavzatia sa nevzdáva. Bol aj vysokoškolským pedagógom a prekladateľom, šéfredaktorom časopisu Film a divadlo (1990 – 1992), ako člen Klubu filmových novinárov roky brázdil filmové festivaly a zasadal v medzinárodných porotách FIPRESCI. Dodnes pôsobí ako prezident India klubu, ktorý zakladal.

Film mi dal veľmi veľa, bol vždy prvou inšpiráciou pri všetkom, čo som robil. A nevzal mi nič, lebo ja si nedám nič vziať,“ vysvetľuje s úsmevom rodák z Kežmarku (16. októbra 1944).

V štúdiu sociológie, ktoré začal na Univerzite Komenského v Bratislave, po prvom ročníku pokračoval na Jagelovskej univerzite v Krakove. Keď po jej absolutóriu v roku 1971 prišla ponuka z ministerstva školstva, či nechce v Poľsku v štúdiu pokračovať, povedal si, prečo nie. Len Krakov vymenil za Varšavu a za tému magisterskej práce si vybral Povolanie a prostredie slovenských tvorivých pracovníkov filmu. „Mojimi respondentmi boli Paľo Bielik, Martin Hollý, Eduard Grečner, Juraj Jakubisko, Dušan Hanák, Martin Slivka, jednoducho všetky významné mená slovenskej kinematografie.“ V Poľsku bola jeho práca publikovaná, a keďže sa týkala slovenských filmárov, vyšla pod názvom Sociologické problémy filmárov aj v časopise Slovenské divadlo.

Do Slovenského filmového ústavu, kam chodieval predtým študovať filmovú literatúru, nastúpil v roku 1975. „Povedali, že aj tak musia založiť odbor, ktorý sa bude venovať sociológii, histórii a estetike, proste veciam okolo filmu. Poznáme ťa, budeš jeden z nás.“Tak vzniklo oddelenie výskumu a práce s filmom, ktorého sa stal šéfom. Keďže chýbali základné texty, začalo s externými spolupracovníkmi vydávať antológie venované teórii filmu, sociológii filmu aj filmovému dokumentu.

Často oslovoval odborníkov, ktorým normalizátori zakázali pracovať v odbore. Ich upozornenia na zákaz odmietal s tým, že ak to nemajú na papieri, tak nech píšu, prekladajú, spolupracujú. „Veľakrát chceli naše oddelenie zrušiť, ale vždy sme dokázali zdôvodniť našu existenciu a potrebu.“ Inicioval vznik vzdelávacieho projektu Malá filmová akadémia mládeže. Keďže v jej rámci sa premietali aj zakázané filmy – napríklad Obchod na korze či Kdyby tisíc klarinetů –, po štyroch rokoch ju zrušili. Ako večný organizátor sa nevzdával. „Prišiel som do Domu ROH s tým, že by bolo treba podchytiť robotnícku mládež, keď už filmová výchova neexistuje.“ Tak prišlo na svet Kino M. Malo však kratšiu životnosť, lebo aj tam zasiahla ruka normalizátorov.

Z profilov filmových tvorcov, ktoré písal pre mládežnícky týždenník Kamarát, vznikla kniha Slávne osobnosti filmu (Mladé letá, 1985). „Pre knihu sa však píše inak, takže všetky texty, o ktorých som si myslel, že sú hotové, vlastne hotové neboli. Bola to ťažká práca.“ V osemdesiatych rokoch sa zoznámil s Tonim Brukom, lužickým Srbom z bývalej NDR, a presvedčil ho, že kultúru menšiny, ktorá „odchádza“, treba zaznamenať. Ako scenáristi a režiséri sa spolu podpísali pod dva krátke dokumenty Korene poznania (1983) a Mosty (1986). Prvý bol esejou o lužickosrbsko-slovenských kultúrnych i literárnych vzťahoch, druhý reportážou o spolupráci lužickosrbského Heinersbrücku a slovenského Leopoldova.

Keď za ním v roku 1990 prišli redaktori z týždenníka Film a divadlo, či by im nechcel robiť šéfa, neodmietol. Časopis však v nových podmienkach dlho nevydržal. „Na ministerstve kultúry sa rozhodli, že finančne budú podporovať len odborné periodiká, nie populárne, a tak Film a divadlo zaniklo.“ Aj jeho pedagogické pôsobenie na VŠMU sa po nežnej revolúcii skončilo. Po úspešnom konkurze začal v roku 1992 pracovať ako riaditeľ Československého kultúrneho a informačného strediska vo Varšave, z ktorého sa v roku 1993 stal Slovenský inštitút. Ten následne viedol. Aj na tomto pôsobisku, samozrejme, ďalej propagoval filmy. Premietania s diskusiami boli vraj vo Varšave populárne. Na svoju lásku nezabúdal ani na poste veľvyslanca v Indii. V Dillí zorganizoval napríklad festival slovenského, českého a maďarského filmu, v Kalkate zas pripravil výstavu filmových plagátov.

Už od študentských čias spolupracoval s mnohými periodikami ako dopisovateľ. Už desiaty rok pravidelne prispieva do krakovského kaviarenského časopisu Vis a Vis Liščikom z Bratyslawy (Listom z Bratislavy). A pracuje na ďalšom projekte. „Mám spracovanú väčšinu svojich publikovaných materiálov, ktoré som venoval filmu. Od vedeckých a výskumných textov cez recenzie publikácií, záznamy z domácich a medzinárodných festivalov a pod. Tiež by som ich chcel vydať knižne.“ Tak nech sa to podarí, rovnako aj s knihami básní.

Ladislav Volko na seminári Film a divák v roku 1983. FOTO: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Agata Novinski. Foto: Miro Nôta

rozhovor Agata Novinski

„Prajem si, aby sme sa nevzdali, neboli ticho a trpezlivo, dôsledne bojovali za slobodnú kultúru na Slovensku,“ reaguje na dianie v slovenskej kultúre Agata Novinski. V brandži sa pohybuje už roky, ako producentka však na filmovej scéne práve debutuje novým slovenským koprodukčným animovaným filmom Keď život chutí.  Do hĺbky animovanej tvorby ju vtiahol príbeh Bena, bystrého chlapca v puberte, ktorému veľmi chutí jesť. Dedičné gény však spôsobujú, že to je na ňom vidno, a čo čert nechcel, ešte sa aj zaľúbil do najočarujúcejšieho dievčaťa v triede.  Bábkový animák českej režisérky Kristiny Dufkovej zasvietil už na viacerých medzinárodných festivaloch a zbiera významné ocenenia vrátane dvoch nominácií na tohtoročné Európske filmové ceny. Vďaka úspechu vo francúzskom Annecy získal dokonca vstupenku do oscarových nominácií. Do slovenských kín príde 30. januára 2025. Ako ste sa dostali k produkcii tohto filmu? V prípravnej fáze režisérka Kristina Dufková a producentka vývoja Veronika Sabová oslovili Michala Novinského na spoluprácu na hudbe k filmu. Michal si prečítal scenár, pozrel výtvarné návrhy a bol projektom očarený natoľko, že prišiel s návrhom, či by sa spoločnosť NOVINSKI nemohla zároveň stať aj koproducentom filmu. Oslovil mňa, či by som mu s tým producentsky nepomohla, a tak som sa po rokoch vrátila k profesii, ktorú som študovala.  Čo vás presvedčilo?  Ako píšeme v stručnej anotácii k filmu, Keď...
Fotografia z filmu Vlny

Vlny sú o krok bližšie k oscarovej nominácii. Kto im konkuruje?

Americká Akadémia filmových umení a vied, ktorej členovia o nomináciách rozhodujú, zverejnila v utorok 17. 12. takzvané shortlisty – užšie výbery filmov v desiatich kategóriách. Z týchto výberov vzídu pätice snímok, ktoré nakoniec 17. 1. získajú oscarovú nomináciu. Držiteľov cien vyhlási akadémia 2. 3. Slovenským zástupcom v boji o Oscara v kategórii medzinárodných filmov bola vojnová dráma režisérky Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav. Medzi filmy na shortliste sa neprebojovala. Film Vlny sa inšpiroval skutočným príbehom skupiny novinárov z medzinárodnej redakcie Československého rozhlasu, ktorí sú odhodlaní prinášať nezávislé správy za každú cenu – aj po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v roku 1968. V českých a slovenských kinách už Vlny do nedele 15. 12. videlo spolu milión divákov – 825 882 v Česku a 174 238 na Slovensku. V Česku sú Vlny podľa návštevnosti aktuálne tretím najúspešnejším českým filmom od roku 1991 a deviatym najúspešnejším filmom vôbec. Na Slovensku sú podľa počtu divákov najúspešnejším českým filmom v ére samostatnosti. Producentkou filmu je Monika Kristl zo spoločnosti Dawson Films. Za Slovensko film produkovala Wanda Adamík Hrycová so spoločnosťou Wandal Production a Vlny vznikli aj v koprodukcii s RTVS. Zo slovenských tvorcov sa na filme podieľali tiež kameraman Martin Žiaran či kostýmová výtvarníčka Katarína Štrbová Bieliková a vo Vlnách účinkujú aj Táňa Pauhofová, Tomáš Maštalír, Jevgenij Ivanovič Libezňuk alebo Michaela Majerníková....
Václav Polák / Zdroj: SFÚ

Václav Polák

Václav Polák roky úspešne dokumentoval slovenskú kinematografiu. Do štúdií na bratislavskej Kolibe prišiel na konci šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a začal pracovať pod vedením skúsenej fotografky Zuzany Mináčovej. Rovno ho poslali do terénu. V tých dňoch práve prebiehalo natáčanie dnes už kultovej drámy z vysokohorského prostredia Medená veža (1970). Podľa Polákovych slov to bola veľmi ťažká práca, ktorú však vyvážila prítomnosť významných osobností slovenskej kinematografie, ako napríklad režisér Hollý či kameraman Karol Krška. Nakrúcanie filmu prebiehalo v náročných podmienkach a dokonca sa celá jeho výroba predlžovala. „Hovorili mi, aké dôležité je vybrať si správne prostredie. Nachodil som sa, než som si vybral také, o akých mi režisér básnil. A nie je ľahké urobiť snímky napríklad tak, aby sa zdôraznila výška, respektíve hĺbka priestoru,“ spomínal v minulosti pre Film.sk. V kolibských ateliéroch existovalo v tomto čase aj špeciálne oddelenie, ktoré sa zameriavalo na fotodokumentáciu a propagačné materiály k filmom a aj viacerým filmovým podujatiam. Polák sa v sedemdesiatych rokoch dostal aj k fotografovaniu pri nakrúcaní ďalšieho kultového filmu – Ružové sny (1976) Dušana Hanáka, ktorý rozpráva príbeh poštára Jakuba a mladej rómskej dievčiny Jolanky. Je podpísaný aj pod fotografiami k snímke Jána Piroha Sagarmatha (1988). Pri spomienkach na toto nakrúcanie Václav Polák uvádza, že mal prvýkrát v živote možnosť voľne a blízko sa pohybovať v rómskych osadách. Obyvatelia si...
Zobraziť všetky články