Ladislav Volko 1983
Písmo: A- | A+

Mal som šťastie, že celý život som robil to, čo ma zaujímalo a čo som chcel robiť. A ešte mi za to platili,“ konštatuje Ladislav Volko. Sociológ, dlhoročný pracovník Slovenského filmového ústavu, publicista aj diplomat, ktorý oslávil osemdesiatku.

Plán, že ako darček si k životnému jubileu „venuje“ knižky básní, ktoré písal (častejšie v poľštine ako slovenčine) a publikoval na stránkach rôznych periodík u nás i u severných susedov, mu nevyšiel. Ale predsavzatia sa nevzdáva. Bol aj vysokoškolským pedagógom a prekladateľom, šéfredaktorom časopisu Film a divadlo (1990 – 1992), ako člen Klubu filmových novinárov roky brázdil filmové festivaly a zasadal v medzinárodných porotách FIPRESCI. Dodnes pôsobí ako prezident India klubu, ktorý zakladal.

Film mi dal veľmi veľa, bol vždy prvou inšpiráciou pri všetkom, čo som robil. A nevzal mi nič, lebo ja si nedám nič vziať,“ vysvetľuje s úsmevom rodák z Kežmarku (16. októbra 1944).

V štúdiu sociológie, ktoré začal na Univerzite Komenského v Bratislave, po prvom ročníku pokračoval na Jagelovskej univerzite v Krakove. Keď po jej absolutóriu v roku 1971 prišla ponuka z ministerstva školstva, či nechce v Poľsku v štúdiu pokračovať, povedal si, prečo nie. Len Krakov vymenil za Varšavu a za tému magisterskej práce si vybral Povolanie a prostredie slovenských tvorivých pracovníkov filmu. „Mojimi respondentmi boli Paľo Bielik, Martin Hollý, Eduard Grečner, Juraj Jakubisko, Dušan Hanák, Martin Slivka, jednoducho všetky významné mená slovenskej kinematografie.“ V Poľsku bola jeho práca publikovaná, a keďže sa týkala slovenských filmárov, vyšla pod názvom Sociologické problémy filmárov aj v časopise Slovenské divadlo.

Do Slovenského filmového ústavu, kam chodieval predtým študovať filmovú literatúru, nastúpil v roku 1975. „Povedali, že aj tak musia založiť odbor, ktorý sa bude venovať sociológii, histórii a estetike, proste veciam okolo filmu. Poznáme ťa, budeš jeden z nás.“Tak vzniklo oddelenie výskumu a práce s filmom, ktorého sa stal šéfom. Keďže chýbali základné texty, začalo s externými spolupracovníkmi vydávať antológie venované teórii filmu, sociológii filmu aj filmovému dokumentu.

Často oslovoval odborníkov, ktorým normalizátori zakázali pracovať v odbore. Ich upozornenia na zákaz odmietal s tým, že ak to nemajú na papieri, tak nech píšu, prekladajú, spolupracujú. „Veľakrát chceli naše oddelenie zrušiť, ale vždy sme dokázali zdôvodniť našu existenciu a potrebu.“ Inicioval vznik vzdelávacieho projektu Malá filmová akadémia mládeže. Keďže v jej rámci sa premietali aj zakázané filmy – napríklad Obchod na korze či Kdyby tisíc klarinetů –, po štyroch rokoch ju zrušili. Ako večný organizátor sa nevzdával. „Prišiel som do Domu ROH s tým, že by bolo treba podchytiť robotnícku mládež, keď už filmová výchova neexistuje.“ Tak prišlo na svet Kino M. Malo však kratšiu životnosť, lebo aj tam zasiahla ruka normalizátorov.

Z profilov filmových tvorcov, ktoré písal pre mládežnícky týždenník Kamarát, vznikla kniha Slávne osobnosti filmu (Mladé letá, 1985). „Pre knihu sa však píše inak, takže všetky texty, o ktorých som si myslel, že sú hotové, vlastne hotové neboli. Bola to ťažká práca.“ V osemdesiatych rokoch sa zoznámil s Tonim Brukom, lužickým Srbom z bývalej NDR, a presvedčil ho, že kultúru menšiny, ktorá „odchádza“, treba zaznamenať. Ako scenáristi a režiséri sa spolu podpísali pod dva krátke dokumenty Korene poznania (1983) a Mosty (1986). Prvý bol esejou o lužickosrbsko-slovenských kultúrnych i literárnych vzťahoch, druhý reportážou o spolupráci lužickosrbského Heinersbrücku a slovenského Leopoldova.

Keď za ním v roku 1990 prišli redaktori z týždenníka Film a divadlo, či by im nechcel robiť šéfa, neodmietol. Časopis však v nových podmienkach dlho nevydržal. „Na ministerstve kultúry sa rozhodli, že finančne budú podporovať len odborné periodiká, nie populárne, a tak Film a divadlo zaniklo.“ Aj jeho pedagogické pôsobenie na VŠMU sa po nežnej revolúcii skončilo. Po úspešnom konkurze začal v roku 1992 pracovať ako riaditeľ Československého kultúrneho a informačného strediska vo Varšave, z ktorého sa v roku 1993 stal Slovenský inštitút. Ten následne viedol. Aj na tomto pôsobisku, samozrejme, ďalej propagoval filmy. Premietania s diskusiami boli vraj vo Varšave populárne. Na svoju lásku nezabúdal ani na poste veľvyslanca v Indii. V Dillí zorganizoval napríklad festival slovenského, českého a maďarského filmu, v Kalkate zas pripravil výstavu filmových plagátov.

Už od študentských čias spolupracoval s mnohými periodikami ako dopisovateľ. Už desiaty rok pravidelne prispieva do krakovského kaviarenského časopisu Vis a Vis Liščikom z Bratyslawy (Listom z Bratislavy). A pracuje na ďalšom projekte. „Mám spracovanú väčšinu svojich publikovaných materiálov, ktoré som venoval filmu. Od vedeckých a výskumných textov cez recenzie publikácií, záznamy z domácich a medzinárodných festivalov a pod. Tiež by som ich chcel vydať knižne.“ Tak nech sa to podarí, rovnako aj s knihami básní.

Ladislav Volko na seminári Film a divák v roku 1983. FOTO: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Koniec sveta (r. Bohdan Sláma) / Zdroj: CinemaArt SK

recenzia Koniec sveta

Z bieleho sa stávalo čierne a z čierneho biele, z nenormálneho normálne a z normálneho nenormálne, z morálneho nemorálne a z nemorálneho morálne. Tá podobnosť z dneškom človeka bolí. Isto i pre toto všetko sa nás teraz filmové príbehy opisujúce spomínanú dobu dotýkajú akosi priamejšie, bytostnejšie. Nevnímame ich iba ako spomienky na minulosť. Sprítomňujú reálne číhajúce hrozby. Po Vlnách Jiřího Mádla, ktoré sa odohrávajú v Prahe v rokoch 1967 až 1968 najmä v zahraničnej redakcii Československého rozhlasu, sa do kín dostal najnovší film iného českého režiséra – Koniec sveta Bohdana Slámu. Aj jeho príbeh úzko súvisí so spoločensko-politickou atmosférou onoho obdobia. Bohdan Sláma na seba výrazne upozornil svojím druhým dlhometrážnym, cenami ovenčeným filmom Štěstí (2005), vzťahovou drámou z vežiaka na Mostecku, z ktorého v pamäti utkveli najmä drsné scény rodičovskej neschopnosti a detského náreku. Nasledoval mierne rozpačitý Venkovský učitel (2008) a potom ešte rozpačitejšie Štyri slnká (2012), oboma sa opäť vinie línia rodič verzus dieťa. Výborná Baba z ľadu (2017) bola pookriatím, dôležitým filmom o zanedbávaných témach, hereckým koncertom Slámovej dvornej herečky Zuzany Kronerovej. Snímka Krajina ve stínu (2020) je v niečom z celkom iného súdka. Skúmanie dramatických vlastností medziľudskej koexistencie ostáva, no ocitáme sa v časoch pred druhou svetovou vojnou a po nej, veľké dejiny prudko dopadajú na osudy obyvateľov obce, kde každý každého už celé pokolenia pozná....
Ladislav Volko 1983

Ladislav Volko

Plán, že ako darček si k životnému jubileu „venuje“ knižky básní, ktoré písal (častejšie v poľštine ako slovenčine) a publikoval na stránkach rôznych periodík u nás i u severných susedov, mu nevyšiel. Ale predsavzatia sa nevzdáva. Bol aj vysokoškolským pedagógom a prekladateľom, šéfredaktorom časopisu Film a divadlo (1990 – 1992), ako člen Klubu filmových novinárov roky brázdil filmové festivaly a zasadal v medzinárodných porotách FIPRESCI. Dodnes pôsobí ako prezident India klubu, ktorý zakladal. „Film mi dal veľmi veľa, bol vždy prvou inšpiráciou pri všetkom, čo som robil. A nevzal mi nič, lebo ja si nedám nič vziať,“ vysvetľuje s úsmevom rodák z Kežmarku (16. októbra 1944). V štúdiu sociológie, ktoré začal na Univerzite Komenského v Bratislave, po prvom ročníku pokračoval na Jagelovskej univerzite v Krakove. Keď po jej absolutóriu v roku 1971 prišla ponuka z ministerstva školstva, či nechce v Poľsku v štúdiu pokračovať, povedal si, prečo nie. Len Krakov vymenil za Varšavu a za tému magisterskej práce si vybral Povolanie a prostredie slovenských tvorivých pracovníkov filmu. „Mojimi respondentmi boli Paľo Bielik, Martin Hollý, Eduard Grečner, Juraj Jakubisko, Dušan Hanák, Martin Slivka, jednoducho všetky významné mená slovenskej kinematografie.“ V Poľsku bola jeho práca publikovaná, a keďže sa týkala slovenských filmárov, vyšla pod názvom Sociologické problémy filmárov aj v časopise Slovenské divadlo. Do Slovenského filmového ústavu, kam chodieval predtým študovať filmovú literatúru, nastúpil...
Alfonz Bednár

Alfonz Bednár

Svetlo sveta uzrel v Rožňovej Neporadzi (dnes Neporadza) ako najmladšie z ôsmich detí Jozefa Bednára a jeho manželky Anny. Starí rodičia sa na Slovensko prisťahovali z Moravy. Alfonz patril medzi nadaných študentov. Obzvlášť vnímavý bol na jazyky, venoval sa im už od strednej školy. V medzivojnovom období sa zapísal na Filozofickú fakultu Karlovej univerzity v Prahe, kde si vybral klasickú filológiu, češtinu a slovenčinu. Ako veľká téma stredoeurópskej oblasti ho zaujala estetika rozprávok a mýtov, ktorú rozvinul do podoby dizertačnej práce o kontextoch ľudovej balady. Nakrátko sa jeho životný čas spojil s o rok starším Dominikom Tatarkom, ktorý mal namierené z Prahy na Sorbonnu. Plány do budúcnosti obom skrížil začiatok 2. svetovej vojny. Bednár doštudoval v Bratislave, stal sa z neho stredoškolský profesor v Liptovskom Mikuláši a v Bardejove, v roku 1944 narukoval k vojenskej jednotke do Prešova, kde zostal až do konca vojny. Tatarka po nútenom opustení Paríža učil na gymnáziu v Žiline a v Martine. Vojnový čas pre neho znamenal umeleckú a politickú radikalizáciu: napísal a vydal zbierku existenciálne ladených noviel V úzkosti hľadania (1942), nadrealistickú novelu Panna zázračnica (1944), zapojil sa do partizánskeho odboja a vstúpil do KSČ. Bednár sa sústredil až na povojnové príležitosti literatúry: bol lektorom vo vydavateľstve Pravda, vydal dve zbierky pre deti, prekladal z francúzštiny a angličtiny. Ako prvý zo slovenských spisovateľov už rok po Stalinovej a Gottwaldovej smrti v roku 1953 rozvíril stojaté vody...
Zobraziť všetky články