Ladislav Volko 1983
Písmo: A- | A+

Mal som šťastie, že celý život som robil to, čo ma zaujímalo a čo som chcel robiť. A ešte mi za to platili,“ konštatuje Ladislav Volko. Sociológ, dlhoročný pracovník Slovenského filmového ústavu, publicista aj diplomat, ktorý oslávil osemdesiatku.

Plán, že ako darček si k životnému jubileu „venuje“ knižky básní, ktoré písal (častejšie v poľštine ako slovenčine) a publikoval na stránkach rôznych periodík u nás i u severných susedov, mu nevyšiel. Ale predsavzatia sa nevzdáva. Bol aj vysokoškolským pedagógom a prekladateľom, šéfredaktorom časopisu Film a divadlo (1990 – 1992), ako člen Klubu filmových novinárov roky brázdil filmové festivaly a zasadal v medzinárodných porotách FIPRESCI. Dodnes pôsobí ako prezident India klubu, ktorý zakladal.

Film mi dal veľmi veľa, bol vždy prvou inšpiráciou pri všetkom, čo som robil. A nevzal mi nič, lebo ja si nedám nič vziať,“ vysvetľuje s úsmevom rodák z Kežmarku (16. októbra 1944).

V štúdiu sociológie, ktoré začal na Univerzite Komenského v Bratislave, po prvom ročníku pokračoval na Jagelovskej univerzite v Krakove. Keď po jej absolutóriu v roku 1971 prišla ponuka z ministerstva školstva, či nechce v Poľsku v štúdiu pokračovať, povedal si, prečo nie. Len Krakov vymenil za Varšavu a za tému magisterskej práce si vybral Povolanie a prostredie slovenských tvorivých pracovníkov filmu. „Mojimi respondentmi boli Paľo Bielik, Martin Hollý, Eduard Grečner, Juraj Jakubisko, Dušan Hanák, Martin Slivka, jednoducho všetky významné mená slovenskej kinematografie.“ V Poľsku bola jeho práca publikovaná, a keďže sa týkala slovenských filmárov, vyšla pod názvom Sociologické problémy filmárov aj v časopise Slovenské divadlo.

Do Slovenského filmového ústavu, kam chodieval predtým študovať filmovú literatúru, nastúpil v roku 1975. „Povedali, že aj tak musia založiť odbor, ktorý sa bude venovať sociológii, histórii a estetike, proste veciam okolo filmu. Poznáme ťa, budeš jeden z nás.“Tak vzniklo oddelenie výskumu a práce s filmom, ktorého sa stal šéfom. Keďže chýbali základné texty, začalo s externými spolupracovníkmi vydávať antológie venované teórii filmu, sociológii filmu aj filmovému dokumentu.

Často oslovoval odborníkov, ktorým normalizátori zakázali pracovať v odbore. Ich upozornenia na zákaz odmietal s tým, že ak to nemajú na papieri, tak nech píšu, prekladajú, spolupracujú. „Veľakrát chceli naše oddelenie zrušiť, ale vždy sme dokázali zdôvodniť našu existenciu a potrebu.“ Inicioval vznik vzdelávacieho projektu Malá filmová akadémia mládeže. Keďže v jej rámci sa premietali aj zakázané filmy – napríklad Obchod na korze či Kdyby tisíc klarinetů –, po štyroch rokoch ju zrušili. Ako večný organizátor sa nevzdával. „Prišiel som do Domu ROH s tým, že by bolo treba podchytiť robotnícku mládež, keď už filmová výchova neexistuje.“ Tak prišlo na svet Kino M. Malo však kratšiu životnosť, lebo aj tam zasiahla ruka normalizátorov.

Z profilov filmových tvorcov, ktoré písal pre mládežnícky týždenník Kamarát, vznikla kniha Slávne osobnosti filmu (Mladé letá, 1985). „Pre knihu sa však píše inak, takže všetky texty, o ktorých som si myslel, že sú hotové, vlastne hotové neboli. Bola to ťažká práca.“ V osemdesiatych rokoch sa zoznámil s Tonim Brukom, lužickým Srbom z bývalej NDR, a presvedčil ho, že kultúru menšiny, ktorá „odchádza“, treba zaznamenať. Ako scenáristi a režiséri sa spolu podpísali pod dva krátke dokumenty Korene poznania (1983) a Mosty (1986). Prvý bol esejou o lužickosrbsko-slovenských kultúrnych i literárnych vzťahoch, druhý reportážou o spolupráci lužickosrbského Heinersbrücku a slovenského Leopoldova.

Keď za ním v roku 1990 prišli redaktori z týždenníka Film a divadlo, či by im nechcel robiť šéfa, neodmietol. Časopis však v nových podmienkach dlho nevydržal. „Na ministerstve kultúry sa rozhodli, že finančne budú podporovať len odborné periodiká, nie populárne, a tak Film a divadlo zaniklo.“ Aj jeho pedagogické pôsobenie na VŠMU sa po nežnej revolúcii skončilo. Po úspešnom konkurze začal v roku 1992 pracovať ako riaditeľ Československého kultúrneho a informačného strediska vo Varšave, z ktorého sa v roku 1993 stal Slovenský inštitút. Ten následne viedol. Aj na tomto pôsobisku, samozrejme, ďalej propagoval filmy. Premietania s diskusiami boli vraj vo Varšave populárne. Na svoju lásku nezabúdal ani na poste veľvyslanca v Indii. V Dillí zorganizoval napríklad festival slovenského, českého a maďarského filmu, v Kalkate zas pripravil výstavu filmových plagátov.

Už od študentských čias spolupracoval s mnohými periodikami ako dopisovateľ. Už desiaty rok pravidelne prispieva do krakovského kaviarenského časopisu Vis a Vis Liščikom z Bratyslawy (Listom z Bratislavy). A pracuje na ďalšom projekte. „Mám spracovanú väčšinu svojich publikovaných materiálov, ktoré som venoval filmu. Od vedeckých a výskumných textov cez recenzie publikácií, záznamy z domácich a medzinárodných festivalov a pod. Tiež by som ich chcel vydať knižne.“ Tak nech sa to podarí, rovnako aj s knihami básní.

Ladislav Volko na seminári Film a divák v roku 1983. FOTO: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Anora (r. Sean Baker) / Zdroj: CinemArt SK

recenzia Anora

Dvadsaťtriročná Ani tvrdo pracuje. Z náročných nočných zmien chodí domov nadránom. Náročné sú preto, lebo nikdy nevie, s kým večer skončí zavretá v izbe. Komunikácia so zákazníkmi nie je ideálna, no Ani nosí na perách široký úsmev. Ako sexuálna pracovníčka nemá na výber. V klube stretáva zábavného a bohatého Ivana, moderného princa s luxusným domom a zmyslom pre utrácanie, ktorý využije jej služby a čoskoro jej už sľubuje snubný prsteň. Do idylky vstúpia Ivanovi ruskí rodičia – zo svadby vôbec nie sú nadšení. V Kine Lumière zavládla po premietaní filmu Anora zvláštna atmosféra; diváci narodení po roku 1990 žasli, no generácia starších pohoršene krútila hlavou nad prvou polovicou filmu. Veď to je porno! Samý sex! Po ťaživej súdnej dráme Anatómia pádu, ktorá v Cannes zvíťazila vlani, sa pozabudlo na to, že divák sa pri sledovaní držiteľa Zlatej palmy môže aj baviť. A práve o očakávaniach je aj snímka Anora. Príbeh šikovne pracuje s vyvracaním predsudkov zaužívaných voči sexuálnym pracovníčkam, mužom, Rusom. Aj spoločníčka môže mať svoje potreby. V tomto prípade rýchlo uverí, že splynutie nie dvoch duší, ale finančných prevodov nemá dátum exspirácie a bude si naďalej žiť ako v rozprávke. Herečka Mikey Madison predstavuje dve tváre hrdinky – nebojácnu, silnú a bojovnú, a potom tú reálnu Ani, ktorá pod tvrdou škrupinkou predsa len dúfa...
Záber z filmu Všetci ľudia budú bratia. FOTO: Film Expanded

35 rokov od Nežnej: Úlohou umenia je konfrontovať aj ostalgiu. Sme schopní ďalšej revolúcie?

Pri pohľade na súčasnú rozháranú spoločnosť si viac ako kedykoľvek predtým musíme uvedomovať, aká krehká je demokracia, ktorú sme si vybojovali v Novembri 1989. Pri rozpade Československa si ľudia pri moci demokraciu takpovediac bratsky rozdelili, nechajúc plebsu nádej, že keď tu je, bude aj fungovať. Príbeh revolúcie sa odvtedy skloňuje podľa toho, ako ju kto cíti. Pozreli sme sa, čo dnes jej odkaz vyvoláva v mysliach tých, čo ju vidia filmovým okom. „Je mi to úplne jedno. Prečo? Lebo. Veď je to tu úbohé. Všetko zdraželo. Predtým tu bolo lepšie.“ Známe frázy? Bohužiaľ. Už pred tridsiatimi rokmi takto odpovedali mladí respondenti vo filmovom dokumente Dušana Hanáka Papierové hlavy na otázku, ako vnímajú svoju krajinu. Len pár rokov po páde komunizmu sa o stave svojej krajiny vyjadrovali, akoby ani neboli jej súčasťou. Časy pred Novembrom 1989 si ako neplnoleté deti nemuseli vôbec pamätať, o to zarážajúcejšie sú aj dnes vtedajšie reakcie, neadekvátne pocitu vybojovanej slobody, ktorý medzitým mohli sprostredkovať dospelí a škola. Rodičia tých mladých ľudí do pádu železnej opony síce slobodu nepoznali, no už mohli začať chápať, že kedykoľvek sa človek sám rozhodne, môže byť tvorcom svojho osudu. A že práve to je ten fantastický pocit, ktorý im historická chvíľa priniesla. Tridsaťpäť rokov po Nežnej revolúcii...
Ladislav Snopko na Brízgalkách. FOTO: Archív Ladislava Snopka

Ladislav Snopko: Nežná revolúcia sa atmosférou vyrovná jedinečnému rockovému koncertu

Čo považujete za najsilnejšiu motiváciu tohto filmu? Robiť film v hlavnej úlohe s hudbou revolúcie je pre mňa celkom prirodzené. Vyplynulo to akosi automaticky z toho, že keď prebiehal November '89, chopil som sa dramaturgie hudobných vstupov na Námestí SNP a vzápätí aj konceptu obrovského projektu, ktorý sme robili spolu s Martinom Bútorom a volal sa Ahoj, Európa! Spomínate si? Jasné. To bolo doslova napínanie hraníc, kam až môžeme slobodne zájsť. Bol to nadšený Martin Bútora, ktorý vymyslel, aby sme sa išli pozrieť na našu krajinu spoza ostnatých drôtov železnej opony. A vy ste to hneď spojili s hudbou? Navrhol som koncept, ktorý spočíval v tom, že medzi hradom Devín a hainburským brehom Dunaja vyložíme na remorkér dve sady zvukových aparatúr, jednu otočenú smerom do Československa, druhú do Rakúska. A uprostred nich bude sedieť a hrať Karel Kryl, legenda šesťdesiateho ôsmeho roku a redaktor Slobodnej Európy. Jeho účasť mala, samozrejme, viaceré konotácie – Kryl hral na oba brehy a vytváral akýsi svorník medzi rozpúšťajúcim sa totalitným Východom a otvoreným Západom. Na rakúskom brehu Dunaja boli okrem toho mikrofóny v podobe vojenských vysielačiek prepojené na aparatúru na remorkéri, takže keď Milan Kňažko a Ján Budaj rečnili, ozvučenie šlo cez loď naraz do Rakúska aj do Československa. Čiže loď plnila novú a zásadnú funkciu...
Zobraziť všetky články