Milan Ondrík na zábere z filmu MIKI ©Joseph Marčinský/PubRes

téma Hodnotenie slovenského hraného filmu 2024

Slovenský hraný film tápajúci a utopený v strednom prúde

Katarína Mišíková

Písmo: A- | A+

Návštevnosť domácich hraných titulov zvádza hovoriť o roku 2024 ako o prelomovom napriek tomu, že rekord Jakubiskovej Bathory zostáva nepokorený. Nielenže sa slovenské a slovenské koprodukčné snímky prebojovali medzi najnavštevovanejšie filmy v kinách, ale aj podnietili verejnú diskusiu o spoločenských témach.

390 tisíc divákov a diváčok pre film MIKI, 290 tisíc pre film Kavej, 260 tisíc pre film Jedeme na teambuilding – to sú distribučné výsledky, akými sa môže pochváliť len pár titulov predpandemických čias a aké nedosiahol divácky ani najúspešnejší film roka 2023 Invalid. Ten totiž do kín prilákal „len“ 200 tisíc divákov a diváčok. V roku 2024 sa však darilo aj minoritnej slovenskej koprodukcii Vlny, ktorá u nás dosiahla návštevnosť 173 tisíc a dostala sa aj do užších nominácií na Oscara, či Vojne policajtov, ktorá predala 140 tisíc lístkov.

Výrazná divácka profilácia aj nadštandardná návštevnosť uvádzaných titulov potvrdzujú narastajúci mainstreamový trend predchádzajúcich rokov. Pre kondíciu kinematografie by to samo osebe bola dobrá správa, keby slovenským hraným filmom uplynulého roka nechýbala štylistická diverzita či rozmanitejšie divácke zacielenie a keby namiesto recyklácie už osvedčených námetov prinášala nové témy. Vo vodách mimo bezpečného stredného prúdu sa omočil iba tanečný experiment Zenit. A rok 2024 nepriniesol objav žiadneho originálneho autorského debutu.

Žánrové spektrum filmov sa vlani pohybovalo od kriminálnych trilerov cez komédie po historické drámy. Niektoré pracujú so žánrovými konvenciami so snahou o presah smerom k reflexii aktuálneho sveta, iné si vystačia s generickými formulami. Viaceré spracúvajú skutočné udalosti – dominuje im reflexia 90. rokov vo filmoch Vojna policajtov MIKI a obdobia vojnového Slovenského štátu v snímkach Spiaci účet Ema a smrtihlav. Pri všetkých filmoch zameraných na minulosť vrátane filmu Vlny, ktorý sa zaoberá okupáciou Československa v roku 1968, sa reflexia minulosti podprahovo vpisuje do súčasného diskurzu o identite Slovenska ako krajiny na pomedzí medzi liberálnou demokraciou a autokraciou – či už ide o rolu slobodných médií vo Vlnách, o dedičstvo fašizmu v Spiacom účte Eme a smrtihlavovi, či o excesy turbokapitalizmu karpatského strihu vo Vojne policajtov a v titule MIKI.

Divoké deväťdesiate na kriminálny spôsob

Retro stopu 90. rokov niesli v roku 2023 krimikomédie Invalid Villa Lucia. Ale kým v nich sa pretavila do viac či menej funkčného postmoderného dvojitého kódovania, Vojna policajtov MIKI vychádzajú z reality a zobrazujú 90. roky v temných tónoch krimi trileru ako obdobie formovania demokracie v tieni organizovaného zločinu.

Vojna policajtov je prvou samostatnou réžiou producenta Rudolfa Biermanna. Ide o adaptáciu tretieho dielu voľnej trilógie novinára Arpáda Soltésza s titulom Hnev, inšpirovanej realitou východného Slovenska 90. rokov. Jej druhý diel Sviňa roku 2020 Biermann sfilmoval v spolupráci s Marianou Čengel Solčanskou. Vo Vojne policajtov znova využil aktualizačný presah – kým v Svini to bola vražda Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej a kauzy strany Smer, pozmenený titul referuje k vnútorným konfliktom policajných zložiek z nedávneho obdobia.

Vojna policajtov však, našťastie, nenadväzuje na ilustráciu politických káuz, nechce fikčnou formou replikovať ich mediálne reprezentácie a zbavuje sa i kŕčovitého pátosu Svine. Namiesto toho kóduje predlohu Soltésza, ktorý je tentoraz aj autorom scenára, síce známymi, ale funkčnými konvenciami policajného trileru. V boji s mafiou zašpinení chlapácki policajti, ktorí neraz musia balansovať na hrane zákona, sú uveriteľnými dramatickými postavami. Košické mestské prostredie ošľahané postsocialistickou transformáciou je pôsobivou kulisou príbehu o pomste neideálnych hrdinov skazenému svetu. Vďaka tomu rozprávanie znesie aj romantické klišé femme fatale či stereotypnú postavu sadistického nájomného vraha. Ťažšie už integruje priam parodické stvárnenie veliteľa tajnej služby, ktorý úraduje v zrúcanine kostola pri horiacej oltárnej svieci, či dialógy, ktoré občas slúžia viacej na vysvetľovanie udalostí diváctvu ako na dramatické budovanie scén.

Film MIKI režiséra Jakuba Kronera si divácku priazeň nezískal iba vďaka mainstreamovému zacieleniu, žánrovému ladeniu gangsterky a reálnej postave mafiánskeho bosa z Horehronia Mikuláša Černáka. Nepochybne k nej prispeli aj medializované kontroverzie okolo filmu, počnúc politickou objednávkou vedenými výhradami vedenia ministerstva kultúry cez trestné oznámenie podané kanceláriou Audiovizuálneho fondu na produkčnú spoločnosť až po diskusie o etických aspektoch portrétovania odsúdeného zločinca v čase, keď sa prerokúva jeho žiadosť o podmienečné prepustenie.

Kdesi medzi marketingovým šumom a antikampaňou zanikla diskusia o tom, čo vlastne film hovorí o svojom protagonistovi a o jeho prostredí.





Milan Ondrík na zábere z filmu MIKI ©Joseph Marčinský/PubRes

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Perla. Stalo sa vo filme, slovenský film, týždeň v slovenskom filme

Stalo sa vo filme za týždeň 24/2025

Súhrn udalostí za uplynulý týždeň, ktoré sa stali v slovenskom filme alebo so slovenským filmom súvisia. Otváracím filmom festivalu Art Film v Košiciach bude novinka Rastislava Boroša Kronika večných snílkov. Zo slovenských titulov budú mať na Art Filme premiéru aj nový dokument Dušana Trančíka Akcia Monaco, televízna miniséria Miki režiséra Jakuba Kronera, mockument Dvoika ouce Petra Pavlíka, dokument Varso Kristiána Grupača či rakúsko slovenská Perla Alexandry Makarovej a ďalšie tituly. Festival zverejnil aj program Súťaže krátkych filmov, sekcie Láska a anarchia či sekcie Nová nádej v súčasnej čínskej kinematografii. 49. ročník prestížneho Medzinárodného festivalu animovaných filmov v Annecy sa skončil v sobotu 14. 6. a pozná víťazov. Hlavnú cenu získala franzúcska snímka Arco (r. Ugo Bienvenu) o cestovaní časom a chlapcovi z budúcnosti, ktorý hľadá cestu domov. V súťaži Contrechamp získal hlavnú cenu kanadský animovaný dokument Endless Cookie, v ktorom poloviční bratia Seth a Peter Scriverovci s predstavivosťou a humorom nakreslili svoj rodinný portrét. V súťaži Contrechamp sa o cenu uchádzal aj česko-slovensko-slovinsko-francúzsky film Príbehy z čarovnej záhrady. Slovenskú premiéru má už o pár dní na Fest Anči v Žiline. Do kín príde 6. 11. Pozrite si trailer Perly aj európske filmy za symbolické vstupné Rakúsko-slovenský debut režisérky Alexandry Makarovej Perla predstavil trailer. Snímka rozpráva príbeh talentovanej maliarky a emigrantky, ktorá sa v 80. rokoch 20. storočia tajne...
Záber z filmu Paola Sorrentina Parthenope, ktorý je súčasťou akcie Európske filmy za 3 €čka

Európske filmy za 3 €čka

Po dvanástich úspešných ročníkoch Európskych filmov za euro prichádza jeho nová kapitola – Európske filmy za 3 €čka. Od 15. júna do 31. augusta 2025 ponúknu kiná Asociácie slovenských filmových klubov po celom Slovensku výber najlepších súčasných európskych filmov za symbolické vstupné tri eurá. Nový koncept prináša aj nové tituly – ide prevažne o premiérové filmy z tohto alebo minulého roka. V rámci cyklu bude premietnutých viac ako šesťdesiat filmov – od oceňovaných festivalových diel, cez populárne tituly z posledných rokov až po výnimočné animované a dokumentárne filmy pre deti a mladých divákov. Každé kino či filmový klub ASFK má možnosť vybrať si z ponuky a zaradiť filmy do vlastného letného programu. Diváci sa môžu tešiť na atraktívnu kombináciu čerstvých noviniek aj osvedčených titulov. Medzi tohtoročné premiéry patrí najnovší film Paola Sorrentina Parthenope (2024), ktorý na plátna prinesie atmosféru pravej talianskej dovolenky. Na opačný koniec spektra zážitkov zavedie divákov vizuálne podmanivá snímka Alpha. (2024) holandského režiséra Jana-Willema van Ewijka odohrávajúca sa v mrazivom prostredí zasnežených Álp. Z novších titulov z uplynulých dvoch rokov nebudú chýbať ani silné filmy ako Tatami (r. Guy Nattiv, Zar Amir Ebrahimi, 2023), Mosty (r. Levan Akin, 2024) či Blažine lekcie (r. Stefan Komandarev, 2023). Premietať sa...
Týždeň vo filme. Foto: archív SFÚ

Týždeň vo filme –  80. výročie

V júni uplynie 80 rokov od kinodistribúcie prvého povojnového filmového týždenníka na Slovensku. Pri tejto príležitosti zorganizoval Slovenský filmový ústav v Kine Lumière večer filmových týždenníkov, počas ktorého sa premietne pásmo siedmich žurnálov z obdobia rokov 1965 – 1990. Projekcia pod názvom Týždeň vo filme / 80. výročie sa za účasti hostí uskutoční v pondelok 16. júna o 18.20. hod. Filmové žurnály predstavovali unikátny formát pravidelného obrazového spravodajstva, ktoré prinášalo najdôležitejšie informácie z aktuálneho diania doma i vo svete. Mali informovať, vzdelávať i zabávať. Pozostávali z komentovaných krátkych reportáží a spravodajských šotov, trvali zvyčajne 10 až 15 minút a v kinách nimi povinne začínalo každé filmové predstavenie. Skúsené spravodajské tímy tvorili šoty tak, aby mali premyslenú obrazovú skladbu, ktorej sa prispôsoboval komentár. Prvý Týždeň vo filme č. 1-2/1945 sa na Slovensku začal distribuovať 16. júna 1945. Pod názvom Týždeň vo filme sa týždenníky premietali do konca roku 1982, neskôr boli premenované na Kinožurnál, ich výroba sa skončila v roku 1990. Večer filmových týždenníkov Slovenský filmový ústav zorganizoval večer filmových týždenníkov, aby upriamil pozornosť na žurnály  ako na vzácny historický materiál, ktorý má aj v súčasnosti neoceniteľný význam. „Spúšťačom myšlienky usporiadať prehliadku filmových týždenníkov k (´nedožitému´) osemdesiatemu výročiu prvého (česko)slovenského žurnálu bolo zoznámenie sa s monotematickým týždenníkom z mája...
Zobraziť všetky články