Pavel Gejdoš st.
Písmo: A- | A+

Trinásteho augusta si pripomenieme 100. výročie narodenia osobnosti slovenskej kinematografie, ktorá za sebou zanechala literárne i filmové dielo, no ktorej funkcionárske pôsobenie vo filmovom priemysle šesťdesiatych rokov bolo značne rozporuplné.

Pavel Gejdoš sa narodil ako najmladší syn murára a bryndziarky v liptovskej dedinke Iľanovo. Pôvodne sa chcel stať učiteľom, no ako to už v tom čase bývalo, na štúdiá sa pre finančnú situáciu rodiny často dostalo len jedno dieťa, a tým bol v prípade Gejdošovcov prostredný brat Milan. Najmladší Pavel preto odišiel pracovať ako robotník do Svitu, sídla baťovskej fabriky a priemyselného centra severného Slovenska. Vo voľnom čase sa venoval písaniu poézie a rôznych dramatických útvarov a začal aj s ochotníckym divadlom. Neskôr sa vďaka osobnej angažovanosti v umeleckých aktivitách vo fabrike stal miestnym kultúrnym referentom a divadlo mu učarovalo natoľko, že ho dokonca pozvali za eléva herectva v Slovenskom národnom divadle. Tam nakoniec nenastúpil, ale napriek akejsi vnútornej neochote opustiť rodný kraj napokon predsa len prijal ponuku odísť do Bratislavy, aby sa stal súčasťou rodiacej sa povojnovej kinematografie.

V hlavnom meste sa spočiatku dlho neohrial a na dva roky odišiel na východné Slovensko, kde pôsobil ako filmový spravodajca. Po návrate sa však už naplno uchytil v štátnom filme. Začínal v dokumentárnom filme ako režisér a dramaturg (napr. film Cesta večných spomienok, 1957), pričom sa simultánne venoval aj literárnej tvorbe (debutoval zbierkou budovateľských básní Moja láska – mier roku 1951). Roku 1963 sa stal riaditeľom Filmových ateliérov Koliba, no jeho pôsobenie v tejto funkcii neprinieslo filmárom pozitívne výsledky, keďže sa privilegovali rozhodnutia o schvaľovaní scenárov najvyšších funkcionárov, medzi ktorých patril práve Gejdoš. Vo funkcii napokon zakrátko pre veľkú nespokojnosť filmárov skončil. Vo filmovej tvorbe ďalej pôsobil ako scenárista a nasledujúce roky sedemdesiate a osemdesiate sa autorsky podpísal pod viacero televíznych filmov (Strieborný Neptún, 1970, Katakomby, 1971, Návšteva, 1973, Prázdniny u starej mamy, 1976 či Reťazenie, 1983).

Gejdošovu autorskú tvorbu i jeho funkcionárske pôsobenie pravdepodobne do veľkej miery ovplyvnili rodinné pozadie a ideologická zanietenosť. Azda najvýraznejším motívom, ktorým je previazaná ako jeho názorová orientácia, tak aj tvorivá aktivita, bola slovenská dedina a jej premeny. Gejdošov otec bol v období združstevňovania straníckym agitátorom a agitátorský duch sa uplatnil aj v Gejdošovom názore na umenie – malo prevziať agitátorskú funkciu, a to sa prejavilo na ideologickom pozadí nielen jeho vlastnej tvorivej cesty, ale aj cesty iných filmárov ovplyvnených schvaľovacími procesmi. Príčinu vymiznutia témy dedinského človeka z javísk a filmových plátien videl práve v autoroch: „Boli tu snahy odtrhnúť umenie od života. Do literatúry, na plátna kín a na obrazovky sa nedostávali ľudia z tohto bežného každodenného života, ich príhody a problémy. Najviac na to doplatila naša dedina.[1]

Do roku 1989 sa mu dostalo niekoľkých ocenení, medzi  nimi aj vyznamenanie za obetavú prácu pre socializmus či titul zaslúžilého umelca.


[1] HAJDANI, Gejza: Hovoríme s Paľom Gejdoľom. In: Roľnícke noviny, 18.9.1975, s. 8.

FOTO: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Adam Kubala a Jana Nagyová v pripravovanom filme o Ondrejovi Nepelovi. Foto: Punkchart films

V česko-slovenskej koprodukcii vznikajú naraz dva filmy o Ondrejovi Nepelovi

Pred piatimi rokmi ožila spomienka na Ondreja Nepelu tak silno, že si takmer naraz všimli jeho príbeh dva tvorivé filmárske tímy. Dnes je to jasné: o historicky najúspešnejšom slovenskom krasokorčuliarovi majú v priebehu tohto roka vzniknúť hneď dva celovečerné filmy. Oba vznikajú v slovensko-českej spolupráci. Podľa našich nepotvrdených informácií sa hovorí aj o účinkovaní slovenského krasokorčuliara Adama Hagaru. Jednu z filmárskych skupín vytvorila spoločnosť Punkchart films Ivana Ostrochovského, druhú InFilm spoluproducenta Rudolfa Biermanna. Obe majú za sebou výrazné domáce aj zahraničné úspechy. Múdra Mauréry Producentský tím Ivana Ostrochovského vsadil na mladého talentovaného režiséra Gregora Valentoviča, pre ktorého bude film Nepela celovečerným debutom. V úlohe legendárneho krasokorčuliara sa predstaví Josef Trojan, syn českého herca Ivana Trojana. Jeho trénerku Hildu Múdru stvárni Zuzana Mauréry. „Nepela bol takým veľkým športovcom, že dva filmy si určite zaslúži,‟ vyjadril sa pre médiá producent Ivan Ostrochovský. Je presvedčený, že jeho tím spracuje Nepelov životný príbeh tak, aby diváci odchádzali z kina s pocitom hrdosti, že aj človek jednoduchých pomerov na Slovensku môže dosiahnuť výnimočný úspech. Okrem Gregora Valentoviča na filme pracujú kameraman Adam Suzin, architekti Dorota Volfová a Brigita Teplánová či kostýmová výtvarníčka Helena Tavelová. Film sa nakrúca v Bratislave, v Prahe, v Trnave aj v Budapešti....
Záber z filmu Dino Diplodok. FOTO: CinemArt SK

Dino Diplodok mieša rozprávku a realitu. Inšpirovali ho aj Macourek s Vorlíčkom

Diplodok je dinosaurus, ktorému za záhadných okolností zmiznú rodičia. Nevie, že žije v komikse, ktorý kreslí nedocenený Tadeáš. Jeho vydavateľka si myslí, že dinosaurí komiks ho zdržuje od dôležitejšej práce, a tak Tadeáš, ktorý je síce talentovaný, ale príliš si neverí, začne gumovať, čo nakreslil. Diplodok vygumovaniu unikne. Zistí totiž, že sa môže teleportovať do iných komiksov. Tam postupne stretáva čarodejníka Hokusa Pokusa, ktorý vie iba jedno kúzlo, fyzika a šialeného vedca Nervóznika a jeho zamilovanú asistentku a vášnivú šoférku Entomológiu. Nato, aby naivný, dôverčivý a nerozvážny Diplodok zachránil svojich rodičov, musí najskôr uveriť sám v seba a dodať sebavedomie aj Tadeášovi. Tvorcovia v synopse filmu sľubujú hravú a zábavnú dobrodružnú komédiu. Podľa nich pobaví nielen deti, ale aj „tých, čo majú v sebe schovaný kúsok dieťaťa, ktorý im ešte nikto nedokázal vygumovať“. Osobité výtvarné stvárnenie „Dino Diplodok má veľmi osobité výtvarné stvárnenie, originálny príbeh a skvelý humor, čím nadväzuje na česko-slovenskú filmovú tvorbu minulého storočia. Nie je náhoda, že hlavný tvorca, scenárista a režisér Wojtek Wawszczyk vyrastal na česko-poľských hraniciach. Tam ako dieťa a teenager sledoval dnes už klasické česko-slovenské filmy,“napísala v producentskej explikácii pre Audiovizuálny fond slovenská koproducentka Silvia Panáková zo spoločnosti Dayhey. Jej slová potvrdzuje aj samotný Wawszczyk. „V osemdesiatych rokoch bola na jediných dvoch kanáloch poľskej televízie buď...
Rebeka Poláková a Mantas Zemleckas vo filme Nikto ma nemá rád.

O láske a inakosti

Sára je atraktívna sekretárka na armádnom veliteľstve v Prahe. Tiahne jej na tridsiatku, stále je však slobodná a nezadaná. Keď stretne galantného a citlivého Martina, bezhlavo sa do neho zamiluje. Martin jej lásku opätuje. Prezradí jej tajomstvo, ktoré Sáru síce šokuje, ale od vzťahu ju neodradí. Jedného dňa si však partnerovo tajomstvo nenechá iba pre seba... „Odsúdenie za veci, ktoré nie je možné zmeniť, je odsúdeniahodné. Veľká časť spoločnosti sa vezie na vlne nenávisti a zo strachu z nepoznaného ubližuje. Za uplynulé roky sme svedkami bojov, bohužiaľ nielen spoločenských, ktoré vedú k polarizácii spoločnosti. Toto rozdelenie nás doviedlo do stavu, keď sa začínajú popierať demokratické princípy nášho fungovania,“ komentovala film v kontexte súčasnej spoločenskej situácie slovenská producentka filmu Michaela Jeleneková zo spoločnosti ARYTMIA. Film vznikol v česko-slovensko-francúzskej koprodukcii. „Je ťažké vyhnúť sa klišé pri stvárnení milostného príbehu, hoci Nikto ma nemá rád takým príbehom je. Rovnako ako pri našom debute Ja, Olga Hepnarová, je hlavnou postavou žena. Prostredníctvom nej vnímame celý príbeh. Aj Sára hľadá lásku, hoci jej vzťah s Martinom je založený na vzájomnom rešpekte,“ napísali v režisérskej explikácii pre Audiovizuálny fond Petr Kazda a Tomáš Weinreb. „Život nemožno chápať len rozumovo. Vo všetkom, v čomkoľvek, čo sa okolo nás deje, môže byť skrytý nejaký objav alebo...
Zobraziť všetky články