Stanislav Štepka vo filme Neha.
Písmo: A- | A+

Uznávaný umelec mnohých talentov Stanislav Štepka sa tento rok dožíva významného jubilea, osemdesiat rokov. Tvorca, ktorý bude pravdepodobne už navždy spájaný so svojím celoživotným dielom Radošinským naivným divadlom si počas svojej úctyhodnej dlhotrvajúcej kariéry v divadle stihol zahrať aj niekoľko významných filmových úloh.

Narodil sa 26. júla 1944 v Radošinej ako tretie z piatich detí. Kým sa vydal na umeleckú dráhu, vyštudoval učiteľstvo na Pedagogickej fakulte v Nitre. Istý čas aj učil a dokonca päť rokov (1970 – 1975) pôsobil ako redaktor v Učiteľských novinách v Bratislave. V roku 1977 úspešne absolvoval aj žurnalistiku na bratislavskej Filozofickej fakulte UK. V Slovenskom rozhlase už počas štúdia moderoval cyklickú zábavnú reláciu Variácie a neskôr tu až do roku 1983 tu pôsobil ako redaktor zábavných programov a zároveň písal rozhlasové hry. .

Radošinské naivné divadlo Stanislav Štepka založil už v roku 1963. Minulý rok teda okrúhle výročie oslavovalo aj ono. Prvú hru uviedlo už v decembri 1963 (Nemé tváre alebo Zver sa píše s veľkým Z) a po niekoľkých rokoch pôsobenia v Radošinej sa spolu s riaditeľom presťahovalo do hlavného mesta. Stanislav Štepka hovorieval: „Vždy som chcel robiť také divadlo, do ktorého by som rád chodil.“ To sa mu aj podarilo, „Radošinci“ si aj po rokoch nachádzajú svoje publikum.

Stanislav Štepka divadelné hry nielen písal, ale v nich aj účinkoval. Svoje herecké umenie ukázal aj v mnohých úlohách na striebornom plátne či v televízii. Jeho záber bol celkom široký. Diváci si ho môžu pamätať napríklad z celovečernej snímky Otakara Krivánka Otec ma zderie tak či tak (1980). Dielo voľne spracúva motívy literárnej predlohy Vincenta Šikulu Prázdniny so strýcom Rafaelom. Sfilmovania sa však dočkalo aj viacero inscenácií z produkcie Radošinského naivného divadla. Za všetky spomeňme aspoň Konečnú stanicu (2004, r. Jiří Chlumský), ktorá pracuje s detektívnou zápletkou a ktorej sfilmovaná podoba sa, tak ako divadelná predloha, tešila veľkej obľube u viacerých generácií. Istým experimentom bola na Vianoce roku 1995 premiéra filmu Kino Pokrok v rovnomennom radošinskom kine. Podľa slov jeho autora Stanislava Štepku sa v tomto naivnom javiskovom diele rozpráva nielen príbeh storočnice pohyblivých obrazov, ale aj samotného divadla. Považuje ho za svoju osobnú poctu filmu a súčasne aj ľuďom, ktorí „žijú film svojho života“. Réžie sa ujal vtedy začínajúci režisér Ondrej Spišák.

Stanislav Štepka sa objavil aj v slovenských filmových klasikách – Juraj Jakubisko ho obsadil do filmu Sedím na konári a je mi dobre (1989) a hral aj vo filmoch Martina Šulíka Neha (1991) a Záhrada (1995). Účinkoval aj v poslednom diele ďalšieho kultového filmového režiséra – v dráme Správca skanzenu (1988) Štefana Uhra. Malú, ale pre dej dôležitú úlohu sprievodcu vo vlaku stvárnil v muzikálovej retrokomédii Rebeli (2001) v réžii Filipa Renča.  Mihol sa aj v televíznom seriáli Ordinácia v ružovej záhrade.

Stanislav Štepka nie je len dramatik a jediný autor scenárov hier Radošinského naivného divadla, ale píše aj iné literárne diela. Autorsky spolupracoval na viac ako desiatke publikácií. Patrí k nim aj ocenená kniha Otcovské znamienka alebo Sedem naivných hriechov (1999). V roku 2006 bol ocenený Pribinovým krížom II. stupňa. Získal aj Igrica (2005) či Cenu Literárneho fondu (2008) a Krištáľové krídlo za celoživotné dielo (2010).

Stanislav Štepka vo filme Neha. FOTO: archív SFÚ/Dušan Dukát

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Viktora Kubala Janko Hraško u kúzelníka, ktorý uvedie Zlín Film Festival. Foto: archív SFÚ

Festival v Zlíne pripomenie aj 60 rokov slovenskej animácie  

Medzinárodný festival filmov pre deti a mládež Zlín Film Festival počas svojho 65. ročníka oslávi 60 rokov slovenskej animácie. Pri tejto príležitosti uvedie dve pásma krátkych slovenských animovaných filmov, jedno pre dospelých a druhé pre detských divákov. V oficiálnom súťažnom i nesúťažnom programe festivalu sa predstaví 18 súčasných slovenských a koprodukčných filmov. Zlín Film Festival sa koná v termíne od 29. mája do 4. júna. Okrúhle 60. výročie slovenskej animácie oslávi Zlín Film Festival dvoma pásmami, ktoré pripravil v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom (SFÚ). Dospelým divákom bude určená profilová sekcia zakladateľa slovenskej animácie Viktora Kubala s jeho desiatimi krátkymi filmami. V sekcii pre deti so šiestimi krátkymi filmami sa predstavia aj ďalší slovenskí tvorcovia. Zo zbierok SFÚ sa v Zlíne celkovo premietne 16 klasických animovaných krátkych filmov. Svet Viktora Kubala Pásmo nazvané Svet Viktora Kubala tvoria autorove snímky z obdobia rokov 1944 až 1982. Pásmo uvedie slovenská teoretička animovaného filmu Eva Šošková. Obe pásma pre festival pripravila spolu s Leou Pagáčovou z Audiovizuálneho informačného centra SFÚ. Premietať sa budú filmy Tajomný dedo (1944), Vstupujeme do doby atómovej (1963), Zem (1966), Postup (1968), Šach (1974), Kino (1977), Rebrík (1978), Jedináčik (1979), Mikroskop (1981) a Selekcia (1982). Pásmo filmov pre deti nazvané Janko Hraško a ďalšie animované filmy predstaví diela Mazanica (1972) Vladimíra...
Hlas lesa, réžia Zuzana Piussi. Foto: Filmtopia

Záujem o lesy jej do života priniesol environmentálny žiaľ

Les sa vychováva pílou a sekerou, tak to odjakživa učili lesníkov v škole. Prízvukujú to viacerí respondenti dokumentárneho filmu Hlas lesa, ktorý v týchto dňoch prichádza do slovenských kín. Formulka o tvrdej lesníckej výchove sa stala prvotným impulzom, ktorý vyprovokoval režisérku Zuzanu Piussi, aby sa venovala téme lesov – ich výrubu a v nich žijúcej zveri. Vo svojom najnovšom dokumente zároveň oslovuje ľudí, ktorí tejto poučke protirečia. Okrem problému množstva holorubov, o ktorých prichádza čoraz viac desivých správ, sa snažila zachytiť aj stav medvedej populácie v našich lesoch – z nej sa medzi ľuďmi zároveň stal problém číslo jedna vďaka straníckym nominantom, ktorí ju využili ako vstupenku do vysokej politiky. „Film sme začali natáčať asi pred deviatimi rokmi. Záujem o túto tému mi do života priniesol environmentálny žiaľ. Je prirodzenou reakciou na to, že ľudia, ktorí majú radi prírodu a divoké zvieratá, vidia, ako sa naše lesy doslova strácajú,“ hovorí pre Film.sk režisérka Zuzana Piussi. Jej film vznikol v koprodukcii STVR a v centre záujmu stojí subkultúra slovenských lesníkov. Cez ich spôsob života, prácu a myslenie vykresľuje jednu stranu pohľadu na riešenie situácie, načrtávajúc nezhody s vedúcimi orgánmi a inými kompetentnými z oblasti ochrany životného prostredia. V paralelnej linke predstavuje slovenských ochranárov, ktorí presadzujú bezzásahové územia. Niekoľko dní strávila z Jurajom Lukáčom a Erikom Balážom...
Záber z filmu Bratia Lumièrovci – Dobrodružstvo pokračuje. Foto: Film Europe

Crème de la Crème – pohľad do histórie súčasnými očami

Ako vyzerali posledné mesiace života Márie Antoinetty a Ľudovíta XVI., keď namiesto vystrojovania dekadentných večierkov vo Versaille čakali na gilotínu v uväznení? Z akých autorských pochybností a skúseností Maurica Ravela vzniklo jeho Bolero? Ako vyzeralo a čo znamenalo porušovanie spoločenských noriem na prelome 19. a 20. storočia? Čo nám o kinematografii ako takej povedia jej korene? Desiaty ročník prehliadky francúzskeho filmu prinesie kolekciu, ktorá nielen predstaví súčasných tvorcov, ale obzrie sa tiež do histórie. Crème de la Crème sa začína v stredu 28. mája v desiatkách miest na Slovensku. „Francúzska história je opakujúcim sa námetom v ich domácej kinematografii. Okrem francúzskeho publika oslovuje aj globálne publikum – mnohé významné osobnosti francúzskej histórie sú svetovo známe. Učíme sa o nich v školách, stali sa súčasťou kultúrneho aj popkultúrneho dedičstva. Priznajme si však, dramaturgická línia tohtoročného výberu nevznikla ako vopred plánovaný koncept. Ako distribučná spoločnosť  vyberáme filmy tak, aby nám boli blízke, dôverujeme im, že oslovia divákov, a, predovšetkým, ich vieme financovať z vlastných zdrojov,“ hovorí pre Film.sk Dominik Hronec, kreatívny riaditeľ spoločnosti Film Europe, ktorá prehliadku organizuje. „Francúzi každoročne prinášajú množstvo historických filmov. Oceňujem, že ich zároveň prispôsobujú duchu 21. storočia a nenápadne do nich vkladajú posolstvá o udalostiach, ktoré formovali náš súčasný...
Zobraziť všetky články