Stanislav Szomolányi. Foto: Miro Nôta

V dôvernom spojení s osvietenými režisérmi mohol bezvýhradne slúžiť téme

Písmo: A- | A+

Kameraman Stanislav Szomolányi sa dožíva deväťdesiatky. Svoje myšlienky zverejňovať nepotrebuje – hovoria zaňho filmy.

Otázku, čo všetko sa skrýva za kameramanskou profesiou, vníma Stanislav Szomolányi dodnes v tesnom spojení s režisérskymi osobnosťami v tvorivom tíme.

O neoddeliteľných spoluprácach na ikonických filmoch slovenskej kinematografie sa verejne nikdy veľa nezmieňoval, vedomý si zodpovednosti za každé slovo, ktorým prispieva k už vytvoreným filmovým obrazom. Najmä tie totiž hovoria zaňho.

Všetko podstatné už napísali

Svoju odpoveď raz a navždy sformoval ešte v roku 1977 pre časopis Film a divadlo: kameramana vlastne považuje za obrazového režiséra, ktorý „režisérovi filmu ponúka možnosti, vstupuje s ním do dialógu a prináša svoj vlastný osobitý vklad“.

Pri príležitosti jeho 90. narodenín, ktoré oslávil 14. januára 2025, sa v kine aj na televíznej obrazovke objavili viaceré filmy, ktorým v minulosti ako kameraman dal pečiatku umeleckej kvality.

Do spomienok na ne sme sa počas uplynulých dní vracali spoločne s ním v niekoľkých telefonických rozhovoroch s redakciou Film.sk. I keď rád udržuje láskavý tón rozhovoru a bystro reaguje na každú maličkosť, svoje myšlienky už zverejňovať nepotrebuje.

Je presvedčený, že o ňom už napísali všetko podstatné. A verí, že filmy, pod ktoré sa podpísal, povedia o umeleckej kvalite všetko dôležité aj v budúcnosti.

Život v kalendári

Jeho najvýznamnejšie diela pripomína Slovenský filmový ústav aj formou obrazového kalendára na rok 2025.

Selekciu dvanástich záberov urobil filmový kritik a pedagóg Martin Šmatlák. A ako v úvodnom slove spomína, bolo to preňho veľmi náročné najmä preto, lebo Szomolányiho obrazová réžia je štylisticky aj kompozične veľmi rôznorodá.

Kalendár filmov Stanislava Szomolányiho. Foto: SFÚ
Kalendár filmov Stanislava Szomolányiho. Foto: SFÚ

„Nie sú to statické fotografie, ale s obrazovou kompozíciou a svietením je vždy organicky spojený premyslený pohyb kamery, ktorý spoluvytvára atmosféru filmového záberu a pritom rešpektuje to, čo Szomolányi nazýva ´bezvýhradne slúžiť téme´,“ píše autor.

Stanislav Szomolányi (*1935, Bánovce nad Bebravou) patrí medzi najvýznamnejšie tvorivé osobnosti slovenského filmového umenia. Študoval na gymnáziu v Topoľčanoch, kde sa spolu s bratom – dvojčaťom venovali umeniu fotografie a leteckému modelárstvu. Pôvodne chcel ísť študovať techniku, nakoniec sa rozhodol pre filmovú školu.

Priekopník novej vlny

Ako absolvent štúdia kamery na Filmovej akadémii múzických umení v Prahe začínal v druhej polovici 50. rokov minulého storočia v Štúdiu dokumentárnych filmov v Bratislave.

S kamerou v ruke postupne nadviazal spoluprácu s režisérmi Štefanom Uhrom, Ladislavom Kudelkom a Jozefom Zacharom. Rok pôsobil v Československom armádnom filme v Prahe a po návrate začal pracovať ako kameraman hraných filmov. Najvýraznejšie tvorivé úspechy dosiahol v spolupráci s režisérom Štefanom Uhrom. Stretli sa pri realizácii dokumentov a ich úspešná spolupráca pokračovala aj v hranom filme.

Jej výsledkom je niekoľko vynikajúcich filmov. Priekopnícke, kameramansky a režijne nápadité Slnko v sieti (1962) sa stalo impulzom pre slovenskú i českú filmovú novú vlnu 60. rokov.

Záber Stanislava Szomolányiho vo filme Štefana Uhra Slnko v sieti. Foto: SFÚ
Záber Stanislava Szomolányiho vo filme Štefana Uhra Slnko v sieti. Foto: SFÚ

Stanislav Szomolányi prispel k vytvoreniu pozoruhodných a medzinárodne ocenených diel aj v slovenskej televíznej tvorbe. Prelom v jej vývine znamenali filmy Krotká v réžii Stanislava Barabáša a Balada o siedmich obesených režiséra Martina Hollého, ktoré získali v roku 1969 Grand Prix na Medzinárodnom televíznom festivale v Monte Carle.

Panna Zázračnica. Foto: SFÚ
Panna Zázračnica. Foto: SFÚ

V roku 1990 založil a ďalej viedol katedru kamery na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave. Za svoju filmovú tvorbu získal mnohé domáce i zahraničné ocenenia (Pribinov kríž III. triedy, národnú filmovú cenu Slnko v sieti, Zlatú kameru na festivale Art Film Fest s Cenu predsedu NRSR za dlhodobý výnimočný prínos v oblasti kinematografie). V roku 2005 vydal Slovenský filmový ústav publikáciu Richarda Blecha Kameraman Stanislav Szomolányi.

Stanislav Szomolányi. Foto: Miro Nôta

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Herecká suita z filmu Jiřího Mádla Vlny. Foto: Wandal production

Slnko v sieti: 9 cien pre Vlny, 5 pre Emu a smrtihlava

Najlepším celovečerným hraným filmom roka 2024 sa na udeľovaní národných filmových cien Slnko v sieti stala česko-slovenská koprodukčná snímka Vlny (producenti Monika Kristl, Vlasta Kristl a Wanda Adamík Hrycová). Jej režisér Jiří Mádl si odniesol aj Slnko v sieti v kategórii réžia. Vlny celkovo získali 9 cien. Spolu mali 14 nominácií. O dve nominácie menej mala slovensko-česko-maďarská koprodukčná dráma Ivety Grófovej Ema a smrtihlav. Nakoniec získala 5 cien. Dve ceny si odniesol česko-slovensko-francúzsky animovaný film Keď život chutí (réžia Kristina Dufková, producenti Matej Chlupáček, Agata Novinski, Marc Faye), ktorý zvíťazil v kategórii animovaných filmov a získal tiež Slnko v sieti za hudbu (Michal Novinski). Najlepším dokumentom uplynulého roka bola podľa hlasovania členov Slovenskej filmovej a televíznej akadémie snímka Prezidentka (réžia Marek Šulík, producentka Barbara Janišová Feglová). Chýbajúca maskérka Okrem trojice hereckých ocenení pre Alexandru Borbély, Évu Bandor a Milana Ondríka si Ema a smrtihlav odniesla Slnko v sieti za scénografiu (Tomáš Svoboda, Miriam Struhárová) a najlepšie umelecké masky (Andrea Štrbová, Ivo Strangmüller, Tomáš Richter, Viktor Nagy). Po vyhlásení kategórie sa producentka Zuzana Mistríková ospravedlnila umeleckej maskérke Alici Dvorskej, že ju pri nahlásení nominovaných maskérov zaviedla uviesť do formulára, ktorý vypĺňala. Poprosila akadémiu, aby jej cenu udelili dodatočne, keďže sa na ocenenej kategórii podieľala rovnako ako ostatní štyria ocenení. Vlny bodovali aj v kategóriách scenár...
Miloslav Luther. Foto: Miro Nôta

rozhovor Miloslav Luther

„Televízia bola perfídnym nástrojom kultúrnej politiky totalitného štátu. Dnešná, zatiaľ ešte formálne verejnoprávna, ako sa zdá, k tomu zase smeruje,“ hovorí v rozhovore čerstvý držiteľ Slnka v sieti za výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre. Z troch bratov bol v detstve asi ten najvzdorovitejší, ale duševnej potravy v kinách a knižniciach našiel vždy dosť. Koncom uvoľnených šesťdesiatych rokov sa mu začal plniť sen stať sa režisérom, medzitým ho však naplno dobehla realita normalizácie. A čo je horšie, táto pachuť sa mu dnes vracia. Režisér Miloslav Luther si vysoko cení jednotlivcov, ktorí sa napriek všetkému vytrvalo usilujú pripomínať morálne princípy spoločnosti a udržiavať európske humanistické tradície. Čo hovoríte na to, že odovzdávanie ocenení Slnko v sieti sa tento rok napokon v STVR vôbec nevysiela?  Dá sa povedať, že televízia si strieľa do vlastnej nohy. Nielenže oberie svojho kultivovaného diváka o autentický zážitok, ale – hoci je tradične koproducentom väčšiny slovenských filmov – ani nevyužije natoľko sledovaný vysielací čas na propagáciu domácej tvorby. Nechcem si domýšľať, čo sa tým hlavne sleduje, ale podľa mňa toto rozhodnutie neprospeje nikomu a ničomu. S akými pocitmi prijímate ocenenie? Rekapitulujete minulosť? Je to pre mňa motivujúce. Hoci som pri uvedení svojho posledného filmu Spiaci účet vyhlásil, že je naozaj posledným a končím ním svoju profesijnú dráhu, teraz som v dileme. Keď som doteraz...
Zobraziť všetky články