Vladimír Bahna pri natáčaní filmu Skrytý prameň.
Písmo: A- | A+

Dvadsiateho piateho júla si pripomíname 110. výročie narodenia Vladimíra Bahnu. Poznáme ho ako režiséra filmov Posledná bosorka (1957), Predjarie (1961) či Námestie svätej Alžbety (1965). Jeho prínos do dejín slovenského nielen filmového umenia je však omnoho väčší. Vladimír Bahna sa narodil 25. júla pred 110 rokmi.

Vladimír Bahna sa narodil len pár dní pred začiatkom prvej svetovej vojny v Banskej Štiavnici. Jeho rodina pochádzala z neďalekého Pukanca, ktorý neopomenul ani vo svojej budúcej tvorbe. Toto mestečko bolo centrom kolárskeho remesla a výroby vozov, ktorými zásobovalo prinajmenšom celé južné Slovensko. Umelecký talent zdedil Bahna po otcovi, ktorý bol tiež kolárom a svoje šikovné ruky zužitkoval vo výrobe rôznych hudobných nástrojov, ale aj vo vlastnej umeleckej tvorbe, najmä maľbe a fotografii.

Výtvarný talent Vladimíra Bahnu bol natoľko jedinečný, že ho prijali aj na výtvarnú akadémiu v Prahe, kam však nenastúpil, keďže mu chýbali prostriedky na zabezpečenie štúdia. Vydal sa teda cestou typografie – učil sa najprv v Novom Meste nad Váhom a v roku 1934 absolvoval úspešne štúdium na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, kde sa venoval konštruktívnej typografii a úžitkovej grafike.

Typografia sa pre neho stala spôsobom, ako rozvíjať svoje nadanie, ale zároveň aj cestou, ako sa dostať k iným druhom umenia. Vo svojich pracovných začiatkoch pôsobil v tlačiarni Únia, ale okrem praktickej typografie sa venoval aj teoretickému uvažovaniu o nej, čo ho viedlo k písaniu a publikovaniu textov. V žurnalistických prácach prešiel postupne od typografie k literatúre, fotografii a napokon aj filmu.

Začiatky jeho redakčnej práce siahajú do pôsobenia na pozícii kúpeľného redaktora v Piešťanoch v časopise Nové Slovensko, ale publicistickú kariéru naplno započal spolu s rozvíjajúcou sa domácou kinematografiou. Roku 1944 pracoval ako redaktor bulletinu Nástup, no vzápätí sa roku 1945 stal tlačovým referentom a redaktorom povstaleckého časopisu Pohronie a odvtedy sa v plnej miere venoval filmovej publicistike a postupne aj vlastnej tvorbe.

Dôkazom, že Bahna mal blízko nielen k vizuálnemu, ale aj slovesnému umeniu, je jeho literárna pozostalosť, ktorá sa v ranom období vyznačuje veľkou žánrovou pestrosťou, či už v poetickom, alebo prozaickom prevedení. Niet divu, že vývoj jeho cesty k režisérskej profesii išiel cez písanie námetov a scenáristické spracovanie literárnych predlôh. Napokon aj samotné filmy, ktoré vznikli pod jeho režisérskou taktovkou, sú vo veľkej miere práve filmové adaptácie literárnych diel. Réžii hraných filmov však ešte predchádzalo obdobie, keď debutoval autorským dokumentom z prostredia rodného kraja Pukanskí kolári (1947), natočeným v duchu arsfilmovej tvorby. V tomto období vytvoril ešte niekoľko osvetových snímok a dokumentárnych filmov, medzi nimi aj prvý slovenský farebný celovečerný nehraný film Dúha nad Slovenskom (1951), ktorý koncipoval v intenciách socialistickej propagandy o priemyselnom rozvoji krajiny.

V hranej tvorbe debutoval o dva roky neskôr filmovou adaptáciou rovnomenného románu Petra Jilemnického Pole neorané (1953). So scenáristom filmu Vladimírom Mináčom vytvoril aj ďalší film Žena z vrchov (1955). Roku 1957 sa podpísal pod dve snímky, a to adaptáciu diela Reštavrácia Jána Kalinčiaka pod názvom Zemianska česť a film Posledná bosorka podľa scenára Ivana Bukovčana, uvedený aj na festivale v Karlových Varoch.

Začiatkom šesťdesiatych rokov sa predstavil filmom Predjarie (1961), ktorý sa v kontexte jeho tvorby vyznačuje tým, že k filmu pristúpil aj ako autor scenára. Medzi ďalšie výrazné snímky sa zaradil roku 1965 film podľa rovnomenného románu Rudolfa Jašíka Námestie svätej Alžbety, v ktorom sa podobne ako v predošlom filme vracia do obdobia druhej svetovej vojny. Bahna v tomto období režisérsky prispel aj k televíznej hranej tvorbe, kde ostal verný adaptáciám literárnych diel. Medzi takéto diela patrí napr. Návrat Ondreja Baláža (1966) podľa rovnomennej poviedky Dobroslava Chrobáka či Slnečný kúpeľ (1964) podľa poviedky Janka Jesenského, ktorým zabŕdol do žánru veselohry. K téme Slovenského národného povstania sa potom na sklonku šesťdesiatych rokov vrátil v opätovnej spolupráci s Vladimírom Mináčom televíznou trilógiou Generácia (1969). Okrem réžie hraných a dokumentárnych filmov sa po celý čas priebežne venoval aj reflexii slovenskej filmovej tvorby, o čom svedčí jeho bohatá publicistická bibliografia. Bahna bol v tomto období zároveň na istý čas aj riaditeľom Štúdia hraných filmov.

V sedemdesiatych rokoch natočil ešte historickú snímku podľa predlohy Ľuda Zúbka Skrytý prameň (1973) – predznačuje akúsi dobovú tendenciu vracať sa k motívom kultúrneho dedičstva a domova, čoho dôkazom je aj dokumentárny film Deväťsto rokov niekdajšieho slobodného kráľovského banského mesta Pukanca (1976). Týmto filmom pomyselne uzatváral kruh svojej tvorby, keďže aj jeho debutový dokumentárny film bol z prostredia jeho rodného mesta. Zároveň to bola aj jeho posledná dokončená snímka, keďže Vladimír Bahna zomrel v roku 1977.

FOTO: archív SFÚ/Elena Považanová

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Miro Remo Raději zešílet v divočině

Miro Remo zvíťazil vo Varoch s filmom Raději zešílet v divočině

Krištáľový glóbus pre najlepší film hlavnej súťaže 59. ročníka MFF Karlovy Vary si odniesol slovenský dokumentarista Miro Remo so snímkou Raději zešílet v divočině. Kreatívny dokument vznikol v česko-slovenskej koprodukcii a Remo o ňom hovorí ako o rozprávke pre dospelých. Vychádza z rovnomennej knihy rozhovorov Aleša Palána so šumavskými pustovníkmi a samotármi. Z Palánovho sveta outsiderov Remo ako protagonistov obsadil šestdesiatročné jednovaječné dvojčatá Františka a Ondřeja. „Je to forma hry. Chcel som divákom sprostredkovať svoj zážitok z tohto výnimočného sveta. S Frantom a Ondrom sme sa stali blízkymi priateľmi, lúčime sa objatím do prasknutia. Od začiatku som v ich príbehu cítil magický rozmer. V knihe je naznačený, no vo filme som mu dal priestor a zároveň som ho deromantizoval. Oni sami dokázali zájsť za hranicu všednosti. Hrať sa s nami. Štylizované momenty, ako napríklad veľké zrkadlo vylovené z Vltavy, odrážajú magickosť i rozpoltenosť ich sveta, dualitu. Chcel som, aby film pôsobil ako rozprávka pre dospelých. Tí sa tiež hrajú, len s inými hračkami,“ povedal v rozhovore o filme Raději zešílet v divočině Miro Remo. Krištáľový glóbus si Remo vo Varoch prevzal z rúk herca Stellana Skarsgårda. „Tento festival mi už roky potvrdzuje, že to má celé zmysel,“ povedal režisér, ktorý sa o cenu v hlavnej súťaži uchádzal aj pred štyrmi rokmi so svojou predchádzajúcou snímkou...
Záber z filmu Kronika večných snílkov. Timrava Snímka otvorí košický Art Film. Foto: Continental film

myslím si O čom rojčím pri filme o „snílkoch“

O filme Rasťa Boroša, ktorý sa mal pôvodne volať Ťapákovci, keďže na začiatku bola inšpirácia Timravinou literárnou predlohou, sa vedelo, už keď ho tvorcovia začali pripravovať. Ja síce nedám dopustiť na televíznych Ťapákovcov Ondreja Šulaja a Ľubomíra Vajdičku z roku 1977, ale zároveň mám rád moderné aktualizácie klasických textov. A tak som sa tešil. Prekvapenie prvé: film sa napokon volá Kronika večných snílkov. Zmena pracovného titulu na iný finálny je bežná vec, ale prečo je v názve české slovo? Je azda snílek (snílko?) niečo iné ako rojko? Čo by bolo zlé na Kronike večných rojkov? Zarážajúce je, že tvorcovia ponechali názov v tejto podobe, hoci o tom bohemizme vedeli. A prišla tlačová správa, v ktorej sa okrem iného uvádza: „Snímka mala svetovú premiéru na festivale v indickom Goa a úspešne sa predstavila v Paríži, Beverly Hills, Jaipure aj Texase. Práve z Paríža, z ÉCU – The European Independent Film Festival, si odniesla cenu za Najlepší nezávislý európsky film.“ Cena z Paríža? To je úspech, nie? Stačí letmý pohľad na webovú stránku toho parížskeho festivalu, aby sme zistili (ako ma upozornil kolega Miro Ulman), že nebezpečne pripomína takzvané predátorské festivaly. Súťažilo sa až v 14 kategóriách – išlo o maglajz filmov všetkých možných rodov, žánrov a minutáží, profesionálnych i študentských. Z nadmerného počtu kategórií a poddimenzovaného počtu súťažných...
Kateřina Falbrová vo filme Zbormajster.

Zbormajster sleduje, ako sa mení na motýľa

Reálnym prípadom zbormajstra Bambini di Praga, ktorého v roku 2004 obvinili a neskôr odsúdili za zneužívanie a ohrozovanie výchovy 49 zboristiek, sa inšpiroval film Zbormajster režiséra a scenáristu Ondřeja Provazníka. Po premiére na festivale v Karlových Varoch, kde ho uviedli v Hlavnej súťaži, prichádza Zbormajster od štvrtku 10. júla do slovenských kín. „Keď sa začala riešiť otázka ,MeTooʻ, spomenul som si na taký český predvoj, čo bola kauza Bambini di Praga, ktorá sa prevalila v roku 2004. Bolo to vtedy dosť kontroverzné a ešte v trochu inej dobe a zdalo sa mi, že je to príbeh, ktorý sa ponúka na spracovanie. Zároveň som mal taký zvláštny zážitok z doby, keď tá kauza vrcholila, ktorý vo mne strašne dlho zostal. Bola v ňom obsiahnutá rozporuplnosť, s ktorou sa bývalé zboristky na svojho zbormajstra pozerali. Chcel som ten pocit nejako spracovať, a tak som v kontexte zosilnenej spoločenskej debaty o tejto téme začal uvažovať o filme,“ povedal režisér Ondřej Provazník. Príbeh je podľa Provazníka fiktívny. Postavy, vrátane samotného zbormajstra, sú vymyslené. Majú iba veľkú inšpiráciu v niektorých figúrach. Okrem Bambini di Praga sa režisér a scenárista inšpiroval aj ďalšími podobnými prípadmi. Provazník na seba upozornil už v roku 2019, keď spolu s Martinom Dušekom nakrútili film Staříci. Zbormajster, ktorého dej zasadil na začiatok 90. rokov, je jeho samostatným režijným hraným debutom. Outsiderka, ktorá...
Zobraziť všetky články