Záber z filmu Furiosa: Mad Max Sága.

Furiosa: Mad Max sága

Od šialenstva k anarchii

Juraj Malíček

Písmo: A- | A+

Furiosa: Mad Max sága je poctivé komerčné kino, dynamické dobrodružstvo s presahom, alebo aj bez presahu – pre aký spôsob pozerania sa divák rozhodne, taký kus dostane. Žiaľ, jej komerčný neúspech naznačuje, že divákom už nevyhovuje ani takáto minimálna možnosť voľby, čo nie je dobrá správa.

Film je prequelom, teda predpokračovaním deväť rokov starej snímky Mad Max: Zbesilá cesta, ktorá v čase svojho uvedenia nadchla aj kritikov, aj divákov a v podstate ju už dnes môžeme považovať za modernú žánrovú klasiku. Ponúkla totiž čosi viac, ako vynikajúce, remeselne precízne nakrútené akčné sekvencie a dej, ktorý len sotva môžeme nazvať príbehom, ponúkla extrémne dobre premyslený fikčný svet v pozadí. Mizanscénu, ktorá celá hrá a celá je dôležitá, lebo naznačuje, že to nie je len tak, že by sa čudesní ľudia v postapo budúcnosti naháňali po vyprahnutej krajine a robili si fakt nepekné veci, ale že to má backround, skoro až ideovú a ideologickú základňu a priamo náboženský rozmer. Kult V8, spájajúci automobilový technofetišizmus a severskú mytologickú predstavu o Valhale, ako mieste, kvôli ktorému sa oplatí umrieť hrdinskou smrťou bojovníka. Časť divákov si to možno neuvedomovala, a neuvedomuje dodnes, ale Mad Max: Zbesilá cesta je taký vynikajúci film hlavne kvôli tomuto svojmu rozmeru – dáva totiž celej tej až absurdne dramatickej akcii zmysel.

Ak má Furiosa: Mad Max sága nejaký problém, a netvrdím, že ho má, tak ten, že jednoducho ide o snímku, ktorá vôbec nemusela vzniknúť. To, že vznikla, je komerčný záujem a Georgeovi Millerovi patrí za to vďaka, pretože práve takto  je to dobrý film, ktorý sa mi páčil, aj ma svojím spôsobom nadchol, ale zároveň ide o snímku, ktorej existencia a zmysel sú absolútne a fundamentálne podmienené tým prvým filmom. Ukazuje nám totiž, čo sme v ňom nevideli. Nielen príbeh, ktorý sa odohral, ale aj viac kontextov, ktoré definujú ten fikčný svet a s ním presah niekam k metafikcii o religionizite ako zásadnému civilizačnému predpokladu. Bez viery niet zmyslu. Preto sa vrátila väčšina vedľajších postáv, svojím spôsobom epizodických figúrok, ktoré však v prvom filme čosi reprezentovali, čosi, čo sa nemuselo javiť podstatným, ale bolo to dôležité práve kvôli funkčnosti fikčného sveta, a tak nám toho teraz, vo Furiose, ukázali viac.

Týka sa to samozrejme predovšetkým hlavnej postavy, prostredníctvom ktorej sa zoznamujeme so svetom, čo už poznáme z Mad Maxa, ale je to iný svet, Furiosa si už nepamätá inú civilizáciu, ako tú, čo sa ocitla v troskách. Dievča, ktoré nevinnosť vymení za prežite a stane sa hrdinkou. V komiksoch sa to zvykne volať origin story a je to určené primárne tým fanúšikom, ktorí chcú vedieť ako to bolo s ich obľúbenými superhrdinami ešte pred tým, ako sa nimi stali a prehlbuje to zážitok, ale neredefinuje ho, čo je presne prípad Furiosy. Viac sa v nej reční, hoci hlavná hrdinka je zväčša mĺkva, viac sa mudruje a viac ukazuje. Akcie je však menej, pričom je v štruktúre snímky rozmiestnená tak, aby k finálnemu vyvrcholeniu nedošlo v záverečnom rozuzlení, ale približne v polovici snímky. Divákovi tak vlastne ani nedôjde, že už sa díva na tú veľkú akčnú záverečnú sekvenciu – klimax, ktorým by sa to za normálnych okolností malo uzatvárať, čo sa tu, samozrejme, nestane, lebo ten vrchol sme už videli a je to práve Mad Max: Zbesilá cesta.

A zase sme pri tom, Furiosa, sama osebe, nemá iný zmysel, ako ešte viac prehĺbiť, ešte viac skomplexniť, ešte viac vypointovať ten druhý film, či v jej prípade ten prvý, čo už sme videli a jeho svet, prostredie a okolnosti, nielen on sám ako dej a príbeh, nás nadchol natoľko, že sme vďační za možnosť sa doň vrátiť a ešte sa tam trocha pomotať. O dvojkách a pokračovaniach sa všeobecne zvykne tvrdiť, že sa riadia princípom viac, väčšie, opulentnejšie, a platí to aj o Furiose, akurát tu to viac, väčšie, opulentnejšie, nie je sústredné na dej a teda na akciu, ale na príbeh a teda na rozprávanie. Že majoritný divák to nevzal, je jeho problém.

 

FURIOSA: MAD MAX SÁGA
Furiosa: Mad Max saga, Austrália, USA, 2024
RÉŽIA: George Miller ● SCENÁR: George Miller, Nick Lathouris ● KAMERA: Simon Duggan ●  STRIH: Margaret Sixel, Eliot Knapman ● HUDBA: Tom Holkenborg ● HRAJÚ: Anya Taylor-Joy, Chris Hemsworth, Tom Burke, Lachy Hulme, Alyla Browne, George Shevtsov, Nathan Jones, Josh Helman, Angus Sampson
MINUTÁŽ: 148 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA: 23. 5. 2024

Hodnotenie: 90%

FOTO: Continental film

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Agata Novinski. Foto: Miro Nôta

rozhovor Agata Novinski

„Prajem si, aby sme sa nevzdali, neboli ticho a trpezlivo, dôsledne bojovali za slobodnú kultúru na Slovensku,“ reaguje na dianie v slovenskej kultúre Agata Novinski. V brandži sa pohybuje už roky, ako producentka však na filmovej scéne práve debutuje novým slovenským koprodukčným animovaným filmom Keď život chutí.  Do hĺbky animovanej tvorby ju vtiahol príbeh Bena, bystrého chlapca v puberte, ktorému veľmi chutí jesť. Dedičné gény však spôsobujú, že to je na ňom vidno, a čo čert nechcel, ešte sa aj zaľúbil do najočarujúcejšieho dievčaťa v triede.  Bábkový animák českej režisérky Kristiny Dufkovej zasvietil už na viacerých medzinárodných festivaloch a zbiera významné ocenenia vrátane dvoch nominácií na tohtoročné Európske filmové ceny. Vďaka úspechu vo francúzskom Annecy získal dokonca vstupenku do oscarových nominácií. Do slovenských kín príde 30. januára 2025. Ako ste sa dostali k produkcii tohto filmu? V prípravnej fáze režisérka Kristina Dufková a producentka vývoja Veronika Sabová oslovili Michala Novinského na spoluprácu na hudbe k filmu. Michal si prečítal scenár, pozrel výtvarné návrhy a bol projektom očarený natoľko, že prišiel s návrhom, či by sa spoločnosť NOVINSKI nemohla zároveň stať aj koproducentom filmu. Oslovil mňa, či by som mu s tým producentsky nepomohla, a tak som sa po rokoch vrátila k profesii, ktorú som študovala.  Čo vás presvedčilo?  Ako píšeme v stručnej anotácii k filmu, Keď...
Fotografia z filmu Vlny

Vlny sú o krok bližšie k oscarovej nominácii. Kto im konkuruje?

Americká Akadémia filmových umení a vied, ktorej členovia o nomináciách rozhodujú, zverejnila v utorok 17. 12. takzvané shortlisty – užšie výbery filmov v desiatich kategóriách. Z týchto výberov vzídu pätice snímok, ktoré nakoniec 17. 1. získajú oscarovú nomináciu. Držiteľov cien vyhlási akadémia 2. 3. Slovenským zástupcom v boji o Oscara v kategórii medzinárodných filmov bola vojnová dráma režisérky Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav. Medzi filmy na shortliste sa neprebojovala. Film Vlny sa inšpiroval skutočným príbehom skupiny novinárov z medzinárodnej redakcie Československého rozhlasu, ktorí sú odhodlaní prinášať nezávislé správy za každú cenu – aj po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v roku 1968. V českých a slovenských kinách už Vlny do nedele 15. 12. videlo spolu milión divákov – 825 882 v Česku a 174 238 na Slovensku. V Česku sú Vlny podľa návštevnosti aktuálne tretím najúspešnejším českým filmom od roku 1991 a deviatym najúspešnejším filmom vôbec. Na Slovensku sú podľa počtu divákov najúspešnejším českým filmom v ére samostatnosti. Producentkou filmu je Monika Kristl zo spoločnosti Dawson Films. Za Slovensko film produkovala Wanda Adamík Hrycová so spoločnosťou Wandal Production a Vlny vznikli aj v koprodukcii s RTVS. Zo slovenských tvorcov sa na filme podieľali tiež kameraman Martin Žiaran či kostýmová výtvarníčka Katarína Štrbová Bieliková a vo Vlnách účinkujú aj Táňa Pauhofová, Tomáš Maštalír, Jevgenij Ivanovič Libezňuk alebo Michaela Majerníková....
Václav Polák / Zdroj: SFÚ

Václav Polák

Václav Polák roky úspešne dokumentoval slovenskú kinematografiu. Do štúdií na bratislavskej Kolibe prišiel na konci šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a začal pracovať pod vedením skúsenej fotografky Zuzany Mináčovej. Rovno ho poslali do terénu. V tých dňoch práve prebiehalo natáčanie dnes už kultovej drámy z vysokohorského prostredia Medená veža (1970). Podľa Polákovych slov to bola veľmi ťažká práca, ktorú však vyvážila prítomnosť významných osobností slovenskej kinematografie, ako napríklad režisér Hollý či kameraman Karol Krška. Nakrúcanie filmu prebiehalo v náročných podmienkach a dokonca sa celá jeho výroba predlžovala. „Hovorili mi, aké dôležité je vybrať si správne prostredie. Nachodil som sa, než som si vybral také, o akých mi režisér básnil. A nie je ľahké urobiť snímky napríklad tak, aby sa zdôraznila výška, respektíve hĺbka priestoru,“ spomínal v minulosti pre Film.sk. V kolibských ateliéroch existovalo v tomto čase aj špeciálne oddelenie, ktoré sa zameriavalo na fotodokumentáciu a propagačné materiály k filmom a aj viacerým filmovým podujatiam. Polák sa v sedemdesiatych rokoch dostal aj k fotografovaniu pri nakrúcaní ďalšieho kultového filmu – Ružové sny (1976) Dušana Hanáka, ktorý rozpráva príbeh poštára Jakuba a mladej rómskej dievčiny Jolanky. Je podpísaný aj pod fotografiami k snímke Jána Piroha Sagarmatha (1988). Pri spomienkach na toto nakrúcanie Václav Polák uvádza, že mal prvýkrát v živote možnosť voľne a blízko sa pohybovať v rómskych osadách. Obyvatelia si...
Zobraziť všetky články