Olympijský medzičas

Kto nakŕmi biele slony?

Mária Ferenčuhová

Podobne ako v predchádzajúcom projekte venovanom monumentálnym socialistickým stavbám Built to Last (2017), aj v dokumentárnom filme Olympijský medzičas sa česko-japonská filmárka Haruna Honcoop zameriava na architektonické diela. Pozornosť však už neupiera na monumenty a budovy, ktoré mali potvrdzovať večnú slávu komunistickej ideológie, ale na stavby, ktoré, naopak, v krajných prípadoch svojmu pravému účelu slúžili len niekoľko dní.

Peking 2018. Do opusteného volejbalového štadiónu postaveného pre Letné olympijské hry v roku 2008 vnikajú dve osoby: autorka filmu Haruna Honcoop a čínsky urbexový umelec Ťiang dokumentujúci ruiny kedysi veľkolepých športových štadiónov. Opustené megalomanské stavby majú svojský pôvab. Pod tribúnou s vyblednutými tyrkysovými a žltými sedadlami stojí skupinka obrovských elektrických ventilátorov. Cez zvetraný betón sa derie rastlinstvo. Príroda nakoniec zvíťazí. Japonci vraj takéto veľké a nepoužívané stavby nazývajú bielymi slonmi. Sú drahé a pre toho, kto ich prijme, predstavujú danajský dar.

Keď Honcoop začala nakrúcať Olympijský medzičas, na olympijské hry sa pripravovali tri mestá. Tokio chystalo LOH naplánované na rok 2020, v Pekingu (a aj v 250 km vzdialenej horskej oblasti) sa pripravovali ZOH 2022. V Paríži sa má letná olympiáda konať tento rok – vypukne už o mesiac, v auguste 2024. Nasadenie filmu do kín je premyslené.

Získať možnosť usporiadať olympijské hry znamená pre krajinu prestíž, atraktívne PR a často aj prísľub ekonomického rastu. Na druhej strane je to aj enormná organizačná, finančná i environmentálna záťaž. Napriek tomu toto dobrodružstvo niektoré krajiny podstúpia viackrát. V Japonsku sa LOH konali už v roku 1964, Francúzsko ich bude hostiť dokonca tretíkrát; Paríž bol olympijským mestom už v roku 1900 a potom v roku 1924. V čase klimatickej a environmentálnej krízy práve Japonsko a Francúzsko opätovne získali štatút usporiadateľa aj vďaka tomu, že olympiádu sľúbili zorganizovať udržateľným spôsobom. Viaceré staršie olympijské športoviská vo svojich hlavných mestách totiž nenechali schátrať a niektoré z nich ešte donedávna používali.

Lenže aj Tokio a Paríž o udržateľnosti developerských projektov olympijských štvrtí niekedy len hovoria. Environmentálna i ekonomická realita je často iná. Napokon, ako upozorňuje Honcoop, aj k ekonomickej kríze Grécka v roku 2008 prispela práve olympiáda, ktorá sa v Aténach konala v roku 2004 a jej rozpočet desaťkrát prekročil pôvodné odhady. (A to ešte ani nebola pandémia Covidu-19, ktorá nielenže presunula LOH v Tokiu na rok 2021, ale pripravila ich aj o divákov, pre ktorých sa nová infraštruktúra vlastne stavala…)

No Haruna Honcoop sa na tému olympijských hier a olympijskej architektúry nedíva len z makroekonomického hľadiska. Vníma ju aj z hľadiska environmentálnych dopadov na jednotlivé časti miest. Pátra po olympijských bielych slonoch v rôznych krajinách a zaujíma ju vplyv výstavby novej olympijskej infraštruktúry na život ľudí, ktorí bývajú v jej bezprostrednej blízkosti, alebo ktorí kvôli nej boli presídlení inam.Olympijský medzičas má podobu vizuálnej eseje a povahu autorskej úvahy. Miestami sa mení na reportáž a nebráni sa ani politicky angažovanému apelu. Haruna Honcoop sleduje v prvom rade niť  ideí a logiku argumentov, a preto vo filme strieda rôzne priestory i časy nakrúcania. Ak si to vyžaduje argumentácia, ak tvrdenie treba vizuálne ilustrovať alebo podložiť svedectvom, tak sa vo filme promptne presunieme z Číny do Atén, odtiaľ do Japonska, potom do Francúzska a vzápätí opäť do Číny. Údaje o miestach i časoch nakrúcania Honcoop zakaždým uvádza nevtieravým titulkom, a tým vnáša poriadok do inak košatej množiny veľkomestských panorám, „detailov“ monumentálnych športových stavieb či nenápadných zákutí odsúdených na zánik.

Priznám sa, že na filmovú formu Olympijského medzičasu som si musela chvíľu zvykať. Film je totiž pevne, občas až toporne, vystužený autorským voiceoverovým komentárom a zábery miest, budov, ruín a otvorenej krajiny sa v ňom rázne striedajú s hovoriacimi hlavami architektov, expertov, aktivistiek a so svedectvami roztrpčených občanov. Nakoniec som ju však prijala. Významne mi v tom pomohla nielen čistá a kultivovaná kamera, ale aj hudba Jonatána Pastirčáka, ktorý si urbánny soundtrack vyskúšal už v Čiarach Barbory Sliepkovej.

Priamo do srdca ma však film zasiahol až po jeho skončení: keďže som časť svojej mladosti prežila v Paríži a dnes sa do tohto neustále sa meniaceho mesta vraciam iba zriedka, rozhodla som sa novú olympijskú štvrť v parížskom Saint-Denis, kam sa vybrala aj Haruna Honcoop, navštíviť aspoň cez Google mapy. Našla som aj domček francúzskej dvojice na kedysi tichej ulici, ktorú zasiahla intenzívna výstavba. Cez street view s fotkami z rokov 2021 a 2023 som sa preklikala okolo obrovského staveniska až k domu. Len na jednom maličkom úseku ešte ostali fotografie nasnímané v roku 2014. Na nich je možné vidieť ulicu ako v časovej kapsule: malý dom stojí na samom konci mesta, spoza stromov síce presvitá protihlukový múr diaľnice, no vedľa neho je len úzka príjazdová cesta, cyklistická trať, a potom už len nekosená tráva a stromy, stromy, stromy… Až vtedy som Olympijský medzičas naozaj precítila.

 


OLYMPIJSKÝ MEDZIČAS

Olympijský mezičas, Česko, Slovensko, 2023
RÉŽIA A SCENÁR Haruna Honcoop ● KAMERA Lukáš Milota, Ondřej Belica, Ondřej Vavrečka, Jésus Castro, Filippo Balboni, Yao Chen, Xiao Xiang, Haruna Honcoop ● STRIH Dimitrios Polyzos ● ZVUK Jan Richtr ● HUDBA Jonatán Pjoni Pastirčák
MINUTÁŽ 74 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 27. 6. 2024

Hodnotenie: 80%
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Agneša Kalinová

V obdobiach väčšieho i menšieho ideologického útlaku Agneša Kalinová spoločne s Pavlom Brankom, Richardom Blechom, Katarínou Hrabovskou a Emilom Lehutom významne formovala filmovú kritiku a recenzistiku na Slovensku. V ideologicky uvoľnených 60. rokoch minulého storočia presvedčivo a jasne vyzdvihovala nové naratívne postupy a tematické štruktúry novovlnných filmov slovenských i českých režisérov. Zároveň aktívne a pohotovo písala aj o zahraničných filmoch, čím slovenskému publiku prinášala potrebnú konfrontáciu s ostatným filmovým svetom. Sama hovorila: „Pre mňa bolo nesmierne dôležité písať o zahraničnej kultúre, o filmoch. Chcela som, aby Slovensko nezostalo zatuchnutou provinciou.“ Agneša Kalinová sa narodila 15. júla 1924 v Košiciach a jej záujem o film sa prejavil už v detstve. „Vyrastala som v Prešove a film bol vtedy jediným oknom do sveta a filmové diela boli jediné umelecké prejavy, ktoré sa k nám dostali v neskreslenej podobe, pretože v Prešove nebolo profesionálne divadlo. Ku knihám sme mali veľmi voľný prístup. Predávala sa nemecká, francúzska česká, slovenská i maďarská literatúra, ale ten film bol naozaj obrovským oknom do sveta, obdivovala som ho,“ spomínala pre Online lexikón slovenských filmových tvorcov na www.ftf.vsmu.sk Kalinová. So svojím budúcim manželom Jánom L. Kalinom (v r. 1949 – 1952  umelecký šéf výroby slovenskej oblasti Československého št. filmu a v roku 1964 zakladateľ a vedúci odboru filmovej dramaturgie na VŠMU...
Eva Krížiková vo filme Čert nespí

Eva Krížiková

Evu Krížikovú charakterizoval úsmev a pozitívne vyžarovanie i takzvaný vnútorný smiech. Tieto umelecké kvality režiséri často zúročovali v komediálnych klasikách. Hoci Krížiková začínala v jednoduchších dievčenských rolách, neskôr jej režiséri začali ponúkať aj záporné či tragické postavy. Postupne sa v jej kariére posilnil príklon k živelným charizmatickým hrdinkám. Rodáčka z bratislavskej Rače (v tých časoch Račisdorf) sa vo filme začala objavovať už v 50. rokoch minulého storočia. Po prvýkrát ako dievča v kantíne vo filme Lazy sa pohli (1952, r. Paľo Bielik), kde však ešte nebola uvedená v titulkovej listine. Nasledujúci rok, ako osemnásťročná, účinkovala v ďalšej Bielikovej snímke V piatok trinásteho (1953). Objavila sa tiež v komédiách, ako Štvorylka (1955, r. Jozef Medveď) či Čert nespí (1956, r. Peter Solan a František Žáček). V roku 1959 si v kultovom diele Kapitán Dabač (r. Paľo Bielik). zahrala Bôrikovu vnučku po boku skvelého Ladislava Chudíka. Následne prišli ďalšie nezabudnuteľné postavy – Filoména v Červenom víne (1975, r. Andrej Lettrich), Štefka v komédii Pozor, ide Jozefína... (1976, r. Jozef Režucha) či Genovéva v Keď jubilant plače (1984, r. Peter Opálený). Filmové remeslo zavesila na klinec postavou Anče vo filme Suzanne (1996) režiséra Dušana Rapoša. Jej poslednou televíznou rolou sa stala Eva Šťastná v seriáli Obchod so šťastím (2008, r. Gejza Dezorz). Filmové úlohy si Eva Krížiková cenila rovnako ako tie...
Magnus von Horn

30. MFF Art Film

Keď sa v roku 2016 festival sťahoval do Košíc, našiel tu vhodnú infraštruktúru na svoje fungovanie. Dnes sa premieta na ôsmich rôznych miestach a všetky sú v pešej dostupnosti od centra. Počas aktuálneho ročníka Art Filmu organizátori oznámili, že festival bude v Košiciach fungovať aj počas nasledujúcich desiatich rokov, čo producent festivalu Ján Kováčik a primátor Košíc Jaroslav Polaček potvrdili podpismi spoločného memoranda. Spomedzi slovenských premiér ponúkol jubilejný Art Film dokument Pavla Korca Akvabely z Prandorfa (nejde o preklep, ale o historický názov dediny pri Leviciach), ktoré zobrazujú päticu žien, čo našli záľubu v plávaní v ľadovej vode. Vo Via Slovakia Víťazoslava Chrappu sa protagonista putovaním po Slovensku ako turista vyrovnáva s démonmi minulosti a film zároveň zachytáva slovenské krásy a atrakcie. Pokiaľ ja žijem Romana Ďuriša je sondou do života mladého Dalibora, ktorý sa po dvoch rokoch vracia z väzenia a musí riešiť situáciu v dysfunkčnej rodine, rozdelenie jeho mladších súrodencov aj problémový vzťah s otcom – alkoholikom. Snímka je zároveň nahliadnutím do zákulisia cirkusového sveta, ktorý je pre Dalibora takisto domovom, kam sa vracia, aby sa priučil remeslu fakíra. Dynamické spracovanie má oporu aj v práci s hudobnou zložkou. Premiérovo pre festivalové publikum sa na Art Filme premietal aj nový film, ktorý tento rok vznikol v Slovenskom filmovom ústave. Návraty k Obrazom starého sveta režiséra Róberta Šuláka sa sústreďujú na dokument Dušana...
Zobraziť všetky články