Olympijský medzičas

Kto nakŕmi biele slony?

Mária Ferenčuhová

Písmo: A- | A+

Podobne ako v predchádzajúcom projekte venovanom monumentálnym socialistickým stavbám Built to Last (2017), aj v dokumentárnom filme Olympijský medzičas sa česko-japonská filmárka Haruna Honcoop zameriava na architektonické diela. Pozornosť však už neupiera na monumenty a budovy, ktoré mali potvrdzovať večnú slávu komunistickej ideológie, ale na stavby, ktoré, naopak, v krajných prípadoch svojmu pravému účelu slúžili len niekoľko dní.

Peking 2018. Do opusteného volejbalového štadiónu postaveného pre Letné olympijské hry v roku 2008 vnikajú dve osoby: autorka filmu Haruna Honcoop a čínsky urbexový umelec Ťiang dokumentujúci ruiny kedysi veľkolepých športových štadiónov. Opustené megalomanské stavby majú svojský pôvab. Pod tribúnou s vyblednutými tyrkysovými a žltými sedadlami stojí skupinka obrovských elektrických ventilátorov. Cez zvetraný betón sa derie rastlinstvo. Príroda nakoniec zvíťazí. Japonci vraj takéto veľké a nepoužívané stavby nazývajú bielymi slonmi. Sú drahé a pre toho, kto ich prijme, predstavujú danajský dar.

Keď Honcoop začala nakrúcať Olympijský medzičas, na olympijské hry sa pripravovali tri mestá. Tokio chystalo LOH naplánované na rok 2020, v Pekingu (a aj v 250 km vzdialenej horskej oblasti) sa pripravovali ZOH 2022. V Paríži sa má letná olympiáda konať tento rok – vypukne už o mesiac, v auguste 2024. Nasadenie filmu do kín je premyslené.

Získať možnosť usporiadať olympijské hry znamená pre krajinu prestíž, atraktívne PR a často aj prísľub ekonomického rastu. Na druhej strane je to aj enormná organizačná, finančná i environmentálna záťaž. Napriek tomu toto dobrodružstvo niektoré krajiny podstúpia viackrát. V Japonsku sa LOH konali už v roku 1964, Francúzsko ich bude hostiť dokonca tretíkrát; Paríž bol olympijským mestom už v roku 1900 a potom v roku 1924. V čase klimatickej a environmentálnej krízy práve Japonsko a Francúzsko opätovne získali štatút usporiadateľa aj vďaka tomu, že olympiádu sľúbili zorganizovať udržateľným spôsobom. Viaceré staršie olympijské športoviská vo svojich hlavných mestách totiž nenechali schátrať a niektoré z nich ešte donedávna používali.

Lenže aj Tokio a Paríž o udržateľnosti developerských projektov olympijských štvrtí niekedy len hovoria. Environmentálna i ekonomická realita je často iná. Napokon, ako upozorňuje Honcoop, aj k ekonomickej kríze Grécka v roku 2008 prispela práve olympiáda, ktorá sa v Aténach konala v roku 2004 a jej rozpočet desaťkrát prekročil pôvodné odhady. (A to ešte ani nebola pandémia Covidu-19, ktorá nielenže presunula LOH v Tokiu na rok 2021, ale pripravila ich aj o divákov, pre ktorých sa nová infraštruktúra vlastne stavala…)

No Haruna Honcoop sa na tému olympijských hier a olympijskej architektúry nedíva len z makroekonomického hľadiska. Vníma ju aj z hľadiska environmentálnych dopadov na jednotlivé časti miest. Pátra po olympijských bielych slonoch v rôznych krajinách a zaujíma ju vplyv výstavby novej olympijskej infraštruktúry na život ľudí, ktorí bývajú v jej bezprostrednej blízkosti, alebo ktorí kvôli nej boli presídlení inam.Olympijský medzičas má podobu vizuálnej eseje a povahu autorskej úvahy. Miestami sa mení na reportáž a nebráni sa ani politicky angažovanému apelu. Haruna Honcoop sleduje v prvom rade niť  ideí a logiku argumentov, a preto vo filme strieda rôzne priestory i časy nakrúcania. Ak si to vyžaduje argumentácia, ak tvrdenie treba vizuálne ilustrovať alebo podložiť svedectvom, tak sa vo filme promptne presunieme z Číny do Atén, odtiaľ do Japonska, potom do Francúzska a vzápätí opäť do Číny. Údaje o miestach i časoch nakrúcania Honcoop zakaždým uvádza nevtieravým titulkom, a tým vnáša poriadok do inak košatej množiny veľkomestských panorám, „detailov“ monumentálnych športových stavieb či nenápadných zákutí odsúdených na zánik.

Priznám sa, že na filmovú formu Olympijského medzičasu som si musela chvíľu zvykať. Film je totiž pevne, občas až toporne, vystužený autorským voiceoverovým komentárom a zábery miest, budov, ruín a otvorenej krajiny sa v ňom rázne striedajú s hovoriacimi hlavami architektov, expertov, aktivistiek a so svedectvami roztrpčených občanov. Nakoniec som ju však prijala. Významne mi v tom pomohla nielen čistá a kultivovaná kamera, ale aj hudba Jonatána Pastirčáka, ktorý si urbánny soundtrack vyskúšal už v Čiarach Barbory Sliepkovej.

Priamo do srdca ma však film zasiahol až po jeho skončení: keďže som časť svojej mladosti prežila v Paríži a dnes sa do tohto neustále sa meniaceho mesta vraciam iba zriedka, rozhodla som sa novú olympijskú štvrť v parížskom Saint-Denis, kam sa vybrala aj Haruna Honcoop, navštíviť aspoň cez Google mapy. Našla som aj domček francúzskej dvojice na kedysi tichej ulici, ktorú zasiahla intenzívna výstavba. Cez street view s fotkami z rokov 2021 a 2023 som sa preklikala okolo obrovského staveniska až k domu. Len na jednom maličkom úseku ešte ostali fotografie nasnímané v roku 2014. Na nich je možné vidieť ulicu ako v časovej kapsule: malý dom stojí na samom konci mesta, spoza stromov síce presvitá protihlukový múr diaľnice, no vedľa neho je len úzka príjazdová cesta, cyklistická trať, a potom už len nekosená tráva a stromy, stromy, stromy… Až vtedy som Olympijský medzičas naozaj precítila.

 


OLYMPIJSKÝ MEDZIČAS

Olympijský mezičas, Česko, Slovensko, 2023
RÉŽIA A SCENÁR Haruna Honcoop ● KAMERA Lukáš Milota, Ondřej Belica, Ondřej Vavrečka, Jésus Castro, Filippo Balboni, Yao Chen, Xiao Xiang, Haruna Honcoop ● STRIH Dimitrios Polyzos ● ZVUK Jan Richtr ● HUDBA Jonatán Pjoni Pastirčák
MINUTÁŽ 74 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 27. 6. 2024

Hodnotenie: 80%
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Anora (r. Sean Baker) / Zdroj: CinemArt SK

recenzia Anora

Dvadsaťtriročná Ani tvrdo pracuje. Z náročných nočných zmien chodí domov nadránom. Náročné sú preto, lebo nikdy nevie, s kým večer skončí zavretá v izbe. Komunikácia so zákazníkmi nie je ideálna, no Ani nosí na perách široký úsmev. Ako sexuálna pracovníčka nemá na výber. V klube stretáva zábavného a bohatého Ivana, moderného princa s luxusným domom a zmyslom pre utrácanie, ktorý využije jej služby a čoskoro jej už sľubuje snubný prsteň. Do idylky vstúpia Ivanovi ruskí rodičia – zo svadby vôbec nie sú nadšení. V Kine Lumière zavládla po premietaní filmu Anora zvláštna atmosféra; diváci narodení po roku 1990 žasli, no generácia starších pohoršene krútila hlavou nad prvou polovicou filmu. Veď to je porno! Samý sex! Po ťaživej súdnej dráme Anatómia pádu, ktorá v Cannes zvíťazila vlani, sa pozabudlo na to, že divák sa pri sledovaní držiteľa Zlatej palmy môže aj baviť. A práve o očakávaniach je aj snímka Anora. Príbeh šikovne pracuje s vyvracaním predsudkov zaužívaných voči sexuálnym pracovníčkam, mužom, Rusom. Aj spoločníčka môže mať svoje potreby. V tomto prípade rýchlo uverí, že splynutie nie dvoch duší, ale finančných prevodov nemá dátum exspirácie a bude si naďalej žiť ako v rozprávke. Herečka Mikey Madison predstavuje dve tváre hrdinky – nebojácnu, silnú a bojovnú, a potom tú reálnu Ani, ktorá pod tvrdou škrupinkou predsa len dúfa...
Záber z filmu Všetci ľudia budú bratia. FOTO: Film Expanded

35 rokov od Nežnej: Úlohou umenia je konfrontovať aj ostalgiu. Sme schopní ďalšej revolúcie?

Pri pohľade na súčasnú rozháranú spoločnosť si viac ako kedykoľvek predtým musíme uvedomovať, aká krehká je demokracia, ktorú sme si vybojovali v Novembri 1989. Pri rozpade Československa si ľudia pri moci demokraciu takpovediac bratsky rozdelili, nechajúc plebsu nádej, že keď tu je, bude aj fungovať. Príbeh revolúcie sa odvtedy skloňuje podľa toho, ako ju kto cíti. Pozreli sme sa, čo dnes jej odkaz vyvoláva v mysliach tých, čo ju vidia filmovým okom. „Je mi to úplne jedno. Prečo? Lebo. Veď je to tu úbohé. Všetko zdraželo. Predtým tu bolo lepšie.“ Známe frázy? Bohužiaľ. Už pred tridsiatimi rokmi takto odpovedali mladí respondenti vo filmovom dokumente Dušana Hanáka Papierové hlavy na otázku, ako vnímajú svoju krajinu. Len pár rokov po páde komunizmu sa o stave svojej krajiny vyjadrovali, akoby ani neboli jej súčasťou. Časy pred Novembrom 1989 si ako neplnoleté deti nemuseli vôbec pamätať, o to zarážajúcejšie sú aj dnes vtedajšie reakcie, neadekvátne pocitu vybojovanej slobody, ktorý medzitým mohli sprostredkovať dospelí a škola. Rodičia tých mladých ľudí do pádu železnej opony síce slobodu nepoznali, no už mohli začať chápať, že kedykoľvek sa človek sám rozhodne, môže byť tvorcom svojho osudu. A že práve to je ten fantastický pocit, ktorý im historická chvíľa priniesla. Tridsaťpäť rokov po Nežnej revolúcii...
Ladislav Snopko na Brízgalkách. FOTO: Archív Ladislava Snopka

Ladislav Snopko: Nežná revolúcia sa atmosférou vyrovná jedinečnému rockovému koncertu

Čo považujete za najsilnejšiu motiváciu tohto filmu? Robiť film v hlavnej úlohe s hudbou revolúcie je pre mňa celkom prirodzené. Vyplynulo to akosi automaticky z toho, že keď prebiehal November '89, chopil som sa dramaturgie hudobných vstupov na Námestí SNP a vzápätí aj konceptu obrovského projektu, ktorý sme robili spolu s Martinom Bútorom a volal sa Ahoj, Európa! Spomínate si? Jasné. To bolo doslova napínanie hraníc, kam až môžeme slobodne zájsť. Bol to nadšený Martin Bútora, ktorý vymyslel, aby sme sa išli pozrieť na našu krajinu spoza ostnatých drôtov železnej opony. A vy ste to hneď spojili s hudbou? Navrhol som koncept, ktorý spočíval v tom, že medzi hradom Devín a hainburským brehom Dunaja vyložíme na remorkér dve sady zvukových aparatúr, jednu otočenú smerom do Československa, druhú do Rakúska. A uprostred nich bude sedieť a hrať Karel Kryl, legenda šesťdesiateho ôsmeho roku a redaktor Slobodnej Európy. Jeho účasť mala, samozrejme, viaceré konotácie – Kryl hral na oba brehy a vytváral akýsi svorník medzi rozpúšťajúcim sa totalitným Východom a otvoreným Západom. Na rakúskom brehu Dunaja boli okrem toho mikrofóny v podobe vojenských vysielačiek prepojené na aparatúru na remorkéri, takže keď Milan Kňažko a Ján Budaj rečnili, ozvučenie šlo cez loď naraz do Rakúska aj do Československa. Čiže loď plnila novú a zásadnú funkciu...
Zobraziť všetky články