Záber z filmu Akvabely z Prandorfa (r. Palo Korec) / Zdroj: Filmtopia

recenzia Akvabely z Prandorfa

O akvabelách z Prandorfa – dva prelínajúce sa naratívy

Žofia Ščuroková

Písmo: A- | A+
[tts_reader]

Nový dokumentárny film Pala Korca Akvabely z Prandorfa skúma každodenný život a priateľstvo piatich žien z obce Devičany neďaleko Banskej Štiavnice, ktoré našli spoločnú záľubu v otužovaní. Prináša tému potreby existencie rozličných komunít, do ktorých by sa človek mohol začleniť, pričom sa mu darí poukazovať na univerzálnu vnútornú túžbu venovať sa niečomu výlučne pre vlastné potešenie, aktivite bez „servisného“ charakteru, akou je – najmä v prípade žien – neustála služba rodine a okoliu.

Hoci je prezentácia dokumentu v rámci distribúcie založená na zdôrazňovaní symboliky zotrvania v studenej vode ako aktu vzdoru (zobrali sekeru a na tajchu Veľká Vodárenská vysekali dieru do ľadu a začali sa otužovať. A to bol začiatok ich vzbury… Obec ich podozrievavo sleduje a myslí si svoje. Ale smiech im dáva odvahu prelomiť bariéry rodových stereotypov), filmový materiál samotný rozpráva o čosi iný príbeh. Vo vzťahu k svojim protagonistkám je v otázke boja proti rodovým stereotypom rozpačitý.

Snímka neprezentuje päticu ako vzbúrenkyne proti rodovým rolám, ale skôr ako ženy v strednom veku, ktoré jednoducho necítia potrebu aktívne sa voči nim vymedzovať, ani sa k tejto problematike z vlastnej iniciatívy pred kamerou vyjadrovať. Vpletenie rodového hľadiska do rámca rozprávania a jeho povrchné načrtnutie sa tak javí väčšmi ako taktický ťah tvorcov s cieľom zatraktívniť látku. Ak by sme sa pokúsili vymenovať, v čom má dané prelamovanie bariér rodových stereotypov spočívať, mohli by sme uviesť napríklad kandidovanie za starostku, bezstarostný výlet autom po Európe so ženou za volantom či prácu v sklade so stavebným materiálom. Ale to v súčasnosti už (hádam) nie je možné považovať za emancipačný počin, lež štandardné fungovanie a podieľanie sa ženskej časti populácie na chode spoločnosti.

Záber z filmu Akvabely z Prandorfa / Zdroj: Filmtopia

Snahu naozaj pochopiť osoby, ktoré dokument sleduje, nahrádza prezentácia vlastného pohľadu na ne. Tvorbu napätia tam, kde sa prirodzene nevyskytuje, podporuje množstvo (odhadom) inscenovaných, strnulo pôsobiacich a hádam i samoúčelných situácií. Exemplárnym príkladom tohto typu fabulácie je navodenie zdania podozrievavosti susedstva voči ženám vykonávajúcim zdraviu prospešnú aktivitu. Tento postoj potvrdzuje iba jediná montáž záberov, kde ich susedstvo „akože špehuje“ spoza záclon, keď kráčajú po ulici. Zvyšok filmu však, paradoxne, dokladuje diametrálne odlišnú pozíciu kamarátok – aktívne participujú na spoločenskom živote obce, sú súčasťou jej komunity a ich interakcia s obyvateľstvom nenaznačuje akékoľvek znaky vyčlenenia.

Rovnaká strata balansu postihuje film aj po formálnej stránke. Repetitívnosť vizuálnych a hudobných motívov (schválne, skúste spočítať, koľkokrát zaznie v diegetickej či nediegetickej podobe útržok piesne Sama od Jany Kirschner) v spojení s nelineárnym rozprávaním nepodporuje významovú viacvrstevnosť obrazov a zakomponovanie záberov z vtáčej perspektívy miestami približuje dokument turistickému sprievodcovi regiónom Banskej Štiavnice.

To všetko je v protiklade s poetizujúcim nádychom z úvodu snímky v podobe citátu J. L. Borgesa o tom, že výraz túžby je silnejší než opis udalosti. Akvabelám z Prandorfa sa však nedarí prekonať ťažkopádnu deskriptívnosť a až príliš rezignujú na pretavovanie pocitov či stavov, ktoré otužovanie počas pobytu v studenej vode vyvoláva, do obrazovej výpovede.

Nie úplne objektívne zachytenie života protagonistiek a ich medziľudských vzťahov v konečnom dôsledku ústi do zábavnej hry sledovania dvoch prelínajúcich sa naratívov. Toho, ktorý sa autor snaží vytvoriť prostredníctvom režijného vedenia spolu s inscenovaním situácií tvoriacich mikrodramatické zápletky, a kontranaratívu samovoľne vyplývajúceho zo zvyšku filmových obrazov bez jeho pričinenia.

Protagonistkám sa nevedomky darí unikať pred prvým z nich. Nedovoľujú dokumentu, aby ich filmová reprezentácia bola iba deformovaným sploštením skutočných charakterov, založeným na jednoduchých premisách o rodových rolách, stereotypizácii dediny či predstave hobby ako zázračného kľúča k radikálnej zmene životných postojov.

Z pomyselnej „naťahovačky“ o uväznenie skutočnosti do vopred vyfabulovaných rámcov vykľučkuje pätica žien víťazne – nepochybne aj vďaka komunite, kamarátstvu, odhodlaniu, vnútornej sile a nadhľadu, ktoré otužovaním (a utužovaním) získali.

Akvabely z Prandorfa
Slovensko, 2024
● SCENÁR A RÉŽIA Palo Korec KAMERA Jano Meliš ● STRIH Peter Kordáč ● ZVUK Peter Kučera ● PRODUCENT Peter Neveďal, Jaroslav Niňaj / FilmWorx s.r.o. KOPRODUCENT STVR
MINUTÁŽ 78 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 24. 10. 2024

Hodnotenie: 40%

Záber z filmu Akvabely z Prandorfa (r. Palo Korec) / Zdroj: Filmtopia

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Hudba + revolúcia = Nežná revolúcia Olga Schoberová v úlohe Rity a vpravo Ján Melkovič v úlohe Petrasa vo filme Dovidenia v pekle, priatelia. Foto: archív SFÚ/Zuzana Mináčová, Vladimír Vavrek

Kino Lumière si pripomenie Nežnú revolúciu

Deň boja za slobodu a demokraciu si pripomíname 17. novembra. Pri tejto príležitosti Kino Lumière uvedie dva filmy. Jeden sa vracia priamo k udalostiam Novembra 1989 a druhý je odkazom na dobu, keď mnohé z diel v čase normalizácie končili v trezore. Dokument Hudba + revolúcia = Nežná revolúcia (2024) Slavomíra Zrebného uvedie kino v sobotu 15. novembra o 17. h. Trezorový film Dovidenia v pekle, priatelia (1990) Juraja Jakubiska premietne v nedeľu 16. novembra o 18.30 h. Film režiséra Slavomíra Zrebného Hudba + revolúcia = Nežná revolúcia je strihový dokument. Kino Lumière ho premietne v slovenskej kinopremiére. Autorom projektu a scenára k filmu je tvár Novembra´89 Ladislav Snopko. Stál za výberom hudby a archívnych materiálov a nahovoril aj komentár k filmu. Podľa neho ide o film v hlavnej úlohe s hudbou revolúcie, pri ktorom vychádzal z myšlienky, že prostredie manifestujúcich občanov počas Nežnej revolúcie je atmosférou súdržnosti a vzájomného porozumenia totožné s mentalitou publika dobrého rockového koncertu. „Držím sa základnej línie, že ide výlučne o výber z archívov. Teraz už viem, že to je dynamický materiál,“ povedal o koncepte filmu Ladislav Snopko pre Film.sk. „Čerpám najmä z televíznych archívov. A dôležitý je aj film z archívu Slovenského filmového ústavu, ktorý vyrobil Videofilm Koliba o alternatívnom festivale Čertovo kolo...
Chvíľky nádeje online Záber z filmu Chvíľky nádeje. Foto: DAFilms.sk

Chvíľky nádeje budú 17. novembra zadarmo

Streamovacia platforma DAFilms.sk sprístupní pri príležitosti Dňa boja za slobodu a demokraciu dokumentárny film českej režisérky Amálie Kovářovej Chvíľky nádeje. Film bude možné sledovať 17. novembra počas 24 hodín zadarmo online na stránke DAFilms.sk Snímka zachytáva vznik a vývoj najväčších občianskych demonštrácií v Česku od čias Nežnej revolúcie. Sleduje príbeh dvoch študentov, Mikuláša Minářa a Benjamina Rolla, ktorí v roku 2017 založili občianske hnutie Milion chvilek. Táto iniciatíva dokázala zmobilizovať státisíce ľudí a zaplniť pražskú Letnú, kde občania protestovali proti korupcii a nedemokratickému smerovaniu vlády. Film  mal nedávno slovenskú premiéru na festivale Jeden svet a odniesol si Špeciálne uznanie medzinárodnej poroty v kategórii Slovensko a Česko za ľudské práva aj Cenu DAFilms.sk. Online bude 17. novembra dostupný zadarmo, stačí sa bezplatne zaregistrovať. V katalógu streamovacej platformy ho zároveň môžete nájsť dlhodobo v rámci predplatného alebo ako jednotlivý platený stream. Film je tiež súčasťou programového špeciálu k 17. novembru. Ten ponúka ďalšie tematické tituly vrátane autentických filmových žurnálov z novembra 1989. Povzbudenie proti rezignácii a beznádeji „Film Chvíľky nádeje nie je len záznamom udalostí, ale aj povzbudením proti rezignácii a beznádeji,“ hovorí Dorota Zacharová, projektová manažérka a dramaturgička DAFilms.sk. „Hoci sa zdáme sami sebe ako jednotlivci bezmocní, protagonisti aj autori filmu dokazujú, že každý z nás môže byť na ceste k zmene dôležitý. Dnešné zhromaždenia na námestiach a davy v uliciach z roku 1989 spája...
recenzia Bugonia Emma Stone vo filme Yorgosa Lanthimosa Bugonia. Foto: CinemArt SK

recenzia Bugonia

Pôvodom grécky filmár Yorgos Lanthimos patrí v súčasnosti medzi popredných režisérov surreálnych a spoločensky podvratných filmov. Už jeho film Očný zub (2009) mu priniesol úspech v podobe ocenenia Un Certain Regard na prestížnom filmovom festivale v Cannes. Tam uspeli aj jeho ďalšie filmy, napríklad Homár (2015, Cena poroty) či Zabitie posvätného jeleňa (2017, Cena za scenár). Lanthimos sa stal festivalovým obľúbencom (ceny má aj z Benátok) a filmy Favoritka (2018) a Chudiatko (2023) získali spolu päť Oscarov. Aktuálne je v slovenských kinách jeho novinka Bugonia. Film Bugonia je remake juhokórejského kultového diela Zachráňte zelenú planétu! (r. Joon-hwan Jang, 2003). Zachytáva príbeh dvoch bratrancov: Teddyho, zlomeného muža so svojráznymi a konšpiračnými názormi na svet, a Dona, človeka s autizmom. Obaja žijú sami v dome na periférii fiktívneho amerického mesta. Dvojica sa jedného dňa rozhodne uniesť riaditeľku farmaceutickej spoločnosti Auxolith, Michelle Fuller (Emma Stone). Veria totiž, že ide o mimozemšťanku. O zážitok sa postarajú Stone, Plemons a Delbis Vo filme Bugonia sú všetky postavy presvedčené o vlastnej pravde. Hutne napísaný a premyslený scenár ponúka divákovi pohľad na situáciu, v ktorej sa, možno aj doslovne, stretávajú dva odlišné svety. Teddyho, ktorého presne a s minimalistickou gestikuláciou a mimikou stvárnil Jesse Plemons, film od úvodu vykresľuje ako utrápeného muža....
Zobraziť všetky články