Záber z filmu Akvabely z Prandorfa (r. Palo Korec) / Zdroj: Filmtopia

recenzia Akvabely z Prandorfa

O akvabelách z Prandorfa – dva prelínajúce sa naratívy

Žofia Ščuroková

Písmo: A- | A+

Nový dokumentárny film Pala Korca Akvabely z Prandorfa skúma každodenný život a priateľstvo piatich žien z obce Devičany neďaleko Banskej Štiavnice, ktoré našli spoločnú záľubu v otužovaní. Prináša tému potreby existencie rozličných komunít, do ktorých by sa človek mohol začleniť, pričom sa mu darí poukazovať na univerzálnu vnútornú túžbu venovať sa niečomu výlučne pre vlastné potešenie, aktivite bez „servisného“ charakteru, akou je – najmä v prípade žien – neustála služba rodine a okoliu.

Hoci je prezentácia dokumentu v rámci distribúcie založená na zdôrazňovaní symboliky zotrvania v studenej vode ako aktu vzdoru (zobrali sekeru a na tajchu Veľká Vodárenská vysekali dieru do ľadu a začali sa otužovať. A to bol začiatok ich vzbury… Obec ich podozrievavo sleduje a myslí si svoje. Ale smiech im dáva odvahu prelomiť bariéry rodových stereotypov), filmový materiál samotný rozpráva o čosi iný príbeh. Vo vzťahu k svojim protagonistkám je v otázke boja proti rodovým stereotypom rozpačitý.

Snímka neprezentuje päticu ako vzbúrenkyne proti rodovým rolám, ale skôr ako ženy v strednom veku, ktoré jednoducho necítia potrebu aktívne sa voči nim vymedzovať, ani sa k tejto problematike z vlastnej iniciatívy pred kamerou vyjadrovať. Vpletenie rodového hľadiska do rámca rozprávania a jeho povrchné načrtnutie sa tak javí väčšmi ako taktický ťah tvorcov s cieľom zatraktívniť látku. Ak by sme sa pokúsili vymenovať, v čom má dané prelamovanie bariér rodových stereotypov spočívať, mohli by sme uviesť napríklad kandidovanie za starostku, bezstarostný výlet autom po Európe so ženou za volantom či prácu v sklade so stavebným materiálom. Ale to v súčasnosti už (hádam) nie je možné považovať za emancipačný počin, lež štandardné fungovanie a podieľanie sa ženskej časti populácie na chode spoločnosti.

Záber z filmu Akvabely z Prandorfa / Zdroj: Filmtopia

Snahu naozaj pochopiť osoby, ktoré dokument sleduje, nahrádza prezentácia vlastného pohľadu na ne. Tvorbu napätia tam, kde sa prirodzene nevyskytuje, podporuje množstvo (odhadom) inscenovaných, strnulo pôsobiacich a hádam i samoúčelných situácií. Exemplárnym príkladom tohto typu fabulácie je navodenie zdania podozrievavosti susedstva voči ženám vykonávajúcim zdraviu prospešnú aktivitu. Tento postoj potvrdzuje iba jediná montáž záberov, kde ich susedstvo „akože špehuje“ spoza záclon, keď kráčajú po ulici. Zvyšok filmu však, paradoxne, dokladuje diametrálne odlišnú pozíciu kamarátok – aktívne participujú na spoločenskom živote obce, sú súčasťou jej komunity a ich interakcia s obyvateľstvom nenaznačuje akékoľvek znaky vyčlenenia.

Rovnaká strata balansu postihuje film aj po formálnej stránke. Repetitívnosť vizuálnych a hudobných motívov (schválne, skúste spočítať, koľkokrát zaznie v diegetickej či nediegetickej podobe útržok piesne Sama od Jany Kirschner) v spojení s nelineárnym rozprávaním nepodporuje významovú viacvrstevnosť obrazov a zakomponovanie záberov z vtáčej perspektívy miestami približuje dokument turistickému sprievodcovi regiónom Banskej Štiavnice.

To všetko je v protiklade s poetizujúcim nádychom z úvodu snímky v podobe citátu J. L. Borgesa o tom, že výraz túžby je silnejší než opis udalosti. Akvabelám z Prandorfa sa však nedarí prekonať ťažkopádnu deskriptívnosť a až príliš rezignujú na pretavovanie pocitov či stavov, ktoré otužovanie počas pobytu v studenej vode vyvoláva, do obrazovej výpovede.

Nie úplne objektívne zachytenie života protagonistiek a ich medziľudských vzťahov v konečnom dôsledku ústi do zábavnej hry sledovania dvoch prelínajúcich sa naratívov. Toho, ktorý sa autor snaží vytvoriť prostredníctvom režijného vedenia spolu s inscenovaním situácií tvoriacich mikrodramatické zápletky, a kontranaratívu samovoľne vyplývajúceho zo zvyšku filmových obrazov bez jeho pričinenia.

Protagonistkám sa nevedomky darí unikať pred prvým z nich. Nedovoľujú dokumentu, aby ich filmová reprezentácia bola iba deformovaným sploštením skutočných charakterov, založeným na jednoduchých premisách o rodových rolách, stereotypizácii dediny či predstave hobby ako zázračného kľúča k radikálnej zmene životných postojov.

Z pomyselnej „naťahovačky“ o uväznenie skutočnosti do vopred vyfabulovaných rámcov vykľučkuje pätica žien víťazne – nepochybne aj vďaka komunite, kamarátstvu, odhodlaniu, vnútornej sile a nadhľadu, ktoré otužovaním (a utužovaním) získali.

Akvabely z Prandorfa
Slovensko, 2024
● SCENÁR A RÉŽIA Palo Korec KAMERA Jano Meliš ● STRIH Peter Kordáč ● ZVUK Peter Kučera ● PRODUCENT Peter Neveďal, Jaroslav Niňaj / FilmWorx s.r.o. KOPRODUCENT STVR
MINUTÁŽ 78 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 24. 10. 2024

Hodnotenie: 40%

Záber z filmu Akvabely z Prandorfa (r. Palo Korec) / Zdroj: Filmtopia

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Zobraziť všetky články