Záber z filmu Akvabely z Prandorfa (r. Palo Korec) / Zdroj: Filmtopia

recenzia Akvabely z Prandorfa

O akvabelách z Prandorfa – dva prelínajúce sa naratívy

Žofia Ščuroková

Písmo: A- | A+

Nový dokumentárny film Pala Korca Akvabely z Prandorfa skúma každodenný život a priateľstvo piatich žien z obce Devičany neďaleko Banskej Štiavnice, ktoré našli spoločnú záľubu v otužovaní. Prináša tému potreby existencie rozličných komunít, do ktorých by sa človek mohol začleniť, pričom sa mu darí poukazovať na univerzálnu vnútornú túžbu venovať sa niečomu výlučne pre vlastné potešenie, aktivite bez „servisného“ charakteru, akou je – najmä v prípade žien – neustála služba rodine a okoliu.

Hoci je prezentácia dokumentu v rámci distribúcie založená na zdôrazňovaní symboliky zotrvania v studenej vode ako aktu vzdoru (zobrali sekeru a na tajchu Veľká Vodárenská vysekali dieru do ľadu a začali sa otužovať. A to bol začiatok ich vzbury… Obec ich podozrievavo sleduje a myslí si svoje. Ale smiech im dáva odvahu prelomiť bariéry rodových stereotypov), filmový materiál samotný rozpráva o čosi iný príbeh. Vo vzťahu k svojim protagonistkám je v otázke boja proti rodovým stereotypom rozpačitý.

Snímka neprezentuje päticu ako vzbúrenkyne proti rodovým rolám, ale skôr ako ženy v strednom veku, ktoré jednoducho necítia potrebu aktívne sa voči nim vymedzovať, ani sa k tejto problematike z vlastnej iniciatívy pred kamerou vyjadrovať. Vpletenie rodového hľadiska do rámca rozprávania a jeho povrchné načrtnutie sa tak javí väčšmi ako taktický ťah tvorcov s cieľom zatraktívniť látku. Ak by sme sa pokúsili vymenovať, v čom má dané prelamovanie bariér rodových stereotypov spočívať, mohli by sme uviesť napríklad kandidovanie za starostku, bezstarostný výlet autom po Európe so ženou za volantom či prácu v sklade so stavebným materiálom. Ale to v súčasnosti už (hádam) nie je možné považovať za emancipačný počin, lež štandardné fungovanie a podieľanie sa ženskej časti populácie na chode spoločnosti.

Záber z filmu Akvabely z Prandorfa / Zdroj: Filmtopia

Snahu naozaj pochopiť osoby, ktoré dokument sleduje, nahrádza prezentácia vlastného pohľadu na ne. Tvorbu napätia tam, kde sa prirodzene nevyskytuje, podporuje množstvo (odhadom) inscenovaných, strnulo pôsobiacich a hádam i samoúčelných situácií. Exemplárnym príkladom tohto typu fabulácie je navodenie zdania podozrievavosti susedstva voči ženám vykonávajúcim zdraviu prospešnú aktivitu. Tento postoj potvrdzuje iba jediná montáž záberov, kde ich susedstvo „akože špehuje“ spoza záclon, keď kráčajú po ulici. Zvyšok filmu však, paradoxne, dokladuje diametrálne odlišnú pozíciu kamarátok – aktívne participujú na spoločenskom živote obce, sú súčasťou jej komunity a ich interakcia s obyvateľstvom nenaznačuje akékoľvek znaky vyčlenenia.

Rovnaká strata balansu postihuje film aj po formálnej stránke. Repetitívnosť vizuálnych a hudobných motívov (schválne, skúste spočítať, koľkokrát zaznie v diegetickej či nediegetickej podobe útržok piesne Sama od Jany Kirschner) v spojení s nelineárnym rozprávaním nepodporuje významovú viacvrstevnosť obrazov a zakomponovanie záberov z vtáčej perspektívy miestami približuje dokument turistickému sprievodcovi regiónom Banskej Štiavnice.

To všetko je v protiklade s poetizujúcim nádychom z úvodu snímky v podobe citátu J. L. Borgesa o tom, že výraz túžby je silnejší než opis udalosti. Akvabelám z Prandorfa sa však nedarí prekonať ťažkopádnu deskriptívnosť a až príliš rezignujú na pretavovanie pocitov či stavov, ktoré otužovanie počas pobytu v studenej vode vyvoláva, do obrazovej výpovede.

Nie úplne objektívne zachytenie života protagonistiek a ich medziľudských vzťahov v konečnom dôsledku ústi do zábavnej hry sledovania dvoch prelínajúcich sa naratívov. Toho, ktorý sa autor snaží vytvoriť prostredníctvom režijného vedenia spolu s inscenovaním situácií tvoriacich mikrodramatické zápletky, a kontranaratívu samovoľne vyplývajúceho zo zvyšku filmových obrazov bez jeho pričinenia.

Protagonistkám sa nevedomky darí unikať pred prvým z nich. Nedovoľujú dokumentu, aby ich filmová reprezentácia bola iba deformovaným sploštením skutočných charakterov, založeným na jednoduchých premisách o rodových rolách, stereotypizácii dediny či predstave hobby ako zázračného kľúča k radikálnej zmene životných postojov.

Z pomyselnej „naťahovačky“ o uväznenie skutočnosti do vopred vyfabulovaných rámcov vykľučkuje pätica žien víťazne – nepochybne aj vďaka komunite, kamarátstvu, odhodlaniu, vnútornej sile a nadhľadu, ktoré otužovaním (a utužovaním) získali.

Akvabely z Prandorfa
Slovensko, 2024
● SCENÁR A RÉŽIA Palo Korec KAMERA Jano Meliš ● STRIH Peter Kordáč ● ZVUK Peter Kučera ● PRODUCENT Peter Neveďal, Jaroslav Niňaj / FilmWorx s.r.o. KOPRODUCENT STVR
MINUTÁŽ 78 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 24. 10. 2024

Hodnotenie: 40%

Záber z filmu Akvabely z Prandorfa (r. Palo Korec) / Zdroj: Filmtopia

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Dahomey / Zdroj: Film Europe

recenzia Dahomey

Na zvlnenej hladine Seiny, ktorú brázdia lode plné turistov túžiacich obdivovať krásy francúzskej metropoly s pohárikom sektu s ruke, sa vynárajú titulky: „Dvadsaťšesť dahomejských kráľovských pokladov sa chystá opustiť Paríž. Vrátia sa na rodné územia, z ktorých sa stal Benin. S tisíckami ďalších boli tieto umelecké diela vyrabované počas invázie francúzskych vojsk v roku 1892. Stotridsať rokov strávených v zajatí sa pre ne blíži ku koncu.“ Film, zaznamenávajúci putovanie artefaktov z parížskeho Musée du quai Branly do Námorného paláca v Cotonou, mohol ponúknuť zaujímavý pohľad na podobu repatriácie kultových predmetov, ktoré si koncom 19. storočia víťazné vojská odvliekli z afrického kontinentu ako vojnovú korisť do Francúzska. Mohol, ale filmárke narodenej v Paríži, ktorej korene sú senegalské, to nestačilo. Chcela viac. Neuspokojila sa s atraktivitou magnetizujúceho východiska a výsledkom jej filmárskej hravosti a invencie je nevšedný experiment na pomedzí podmanivej vizuálnej eseje a magického sna vystupujúceho z hlbín nepoznanej minulosti. Vo svete filmu nie je Mati Diop neskúsená začiatočníčka. Začínala síce ako herečka, no rýchlo prešla na opačnú stranu kamery – zvábili ju posty režisérky a scenáristky. Od začiatku jej bolo jasné, na aké tematické okruhy chce vo svojich filmoch zaostriť. „Musím znovuobjaviť svoju africkú časť, ktorú kolonizovala moja biela kultúra.“ Objavovať ju začala v rodnej krajine svojho otca hudobníka Wasisa Diopa – v Senegale. Do...

Novým predsedom rady AVF je Štefan Dlugolinský

Počas rokovania 12. 12. si rada Audiovizuálneho fondu zvolila nového predsedu. Stal sa ním Štefan Dlugolinský. V zmysle rokovacieho poriadku rady sa ktorýkoľvek z jej členov môže prihlásiť za predsedu. Štefan Nižňanský navrhol Štefana Dlugolinského a ten informoval, že ho interne oslovili ďalší členovia rady. Nikto iný z rady neprejavil záujem kandidovať. Výsledkom hlasovania tajným hlasovaním bolo zvolenie Dlugolinského za predsedu. Osem členov rady hlasovalo za, proti hlasoval jeden člen a dvaja členovia sa zdržali. Štefana Dlugolinského vymenovala za člena rady AVF ministerka kultúry SR Martina Šimkovičová s účinnosťou od 12. augusta 2024 za oblasť nezávislých producentov v audiovízii. Jeho funkčné obdobie je šesť rokov, trvá do 12. 8. 2030. Dlugolinský študoval na Stavebnej fakulte SVŠT v Bratislave a na Divadelnej fakulte VŠMU. V oblasti televíznej tvorby je autorom desiatok scenárov a podieľal sa na výrobe stoviek televíznych relácií, predovšetkým v Hlavnej redakcii zábavných programov, ako režisér sa podpísal pod zábavné a hudobné programy. Širšej verejnosti je známy najmä zo svojho pôsobenia vo funkcii námestníka ústredného riaditeľa STV Igora Kubiša. Ten televíziu riadil v rokoch 1996 – 1998, počas vlády Vladimíra Mečiara, ktorý ju zneužíval na politickú propagandu. Je predsedom Slovenskej asociácie novinárov, ktorej podpredsedom je Roman Michelko, poslanec SNS. Dlugolinského vymenovanie do rady AVF kritizovali v auguste v spoločnom...
Zobraziť všetky články