Záber z filmu Amerikánka. Réžia Viktor Tauš. FOTO: Magix Boxa

recenzia Amerikánka

Správa o ženskej sile: sme to, čo si nepamätáme

Eva Andrejčáková

Písmo: A- | A+

Tínedžeri z detských domovov to po páde totality schytali. Amerikánka nás vracia do čias, keď sa ich nikto nič nepýtal a za tichý vzdor znášali systémovú pomstu.

To miesto je ako tábor na konci sveta. Pri bráne sa končia koľajnice, vlak ďalej nejde. Víta vás veselý nápis s heslom typu „Práca oslobodzuje“. Drsné prirovnanie? Možno, ale podstata sedí: ste tam, kde musíte vydržať – napriek všetkému na svete. Preto si opakujete: Som skala. Som útes. Som sila, ktorú nedokážete zlomiť. Som Amerikánka. 

Tak to robí malá veľká hrdinka príbehu, ktorý roky nosil v hlave aj v srdci český režisér Viktor Tauš. Titul Amerikánka presadil v divadle aj na filmovom plátne.

V duši tvrdosť a na srdci plomba

Ema práve vstúpila do puberty a stále urputne verí, že mama si po ňu do detského domova príde. Po celý čas vzdoruje systému opatery nápravnovýchovných zariadení v komunistickom Československu, ktorý toleruje kruté zaobchádzanie s deťmi a udeľuje tvrdé tresty za drobné prehrešky. 

S nikým sa nerozpráva, bočí od ostatných, v noci sa pravidelne pomočuje. Hoci časom sa dostane do pestúnskej rodiny, nemá najmenší dôvod meniť svoj pohľad na svet: kým okolie stále živí jej stigmu, ona môže byť nevďačná, hrubá, negatívna. 

Trvá dlho, kým pochopí, že s idealizovanou predstavou matkinho návratu sa musí rozlúčiť. Má však ešte druhú, rovnako silnú túžbu hodnú štítu: keď bude mať osemnásť, pôjde za otcom do Ameriky. On ju tam určite čaká. Amerika je zem zasľúbená, bude svetlom jej života a jasným cieľom.

Zatiaľ musí len prežiť. Keď prežila násilné odlúčenie od citovo labilnej matky, prežije aj detský domov. A aj polepšovňu, do ktorej deti s podobným osudom nemávajú ďaleko.

Tam dosiahne v duši tvrdosť a na srdci plombu. Vydrží všetko, aj desiatky dní na samotke v temnej kutici bez okna, lynč spolubývajúcich, aj slizké prejavy pokrytectva dospelých, ponižovanie, bitku, pracovné tresty. 

Naštiepený údel

Keď sa socialistický systém zrútil, prechod do novej reality znamenal pre mnohé ,domovácke‘ deti na prahu dospelosti šok. Predstavovali totiž zraniteľnú skupinu ľudí nijako nepripravených na otvorený život v krajine, kde sa zrazu mohlo meniť všetko. 

Ak si aj neuvedomovali, čo ich v živote čaká, a ak aj zároveň verili, že vstupom do dospelosti to budú mať lepšie, jednu skúsenosť mali istú: po skončení školy sa ich pobyt v detskom domove končí a od tej chvíle nebude v ich živote figurovať žiadna vychovávateľka, žiadny riaditeľ, žiadna automatická strecha nad hlavou. A už vôbec nie rodič. 

Môžu spraviť chybný krok, no niet sa kam vrátiť. Štát im neposkytne strechu nad hlavou. Skrátka a dobre, nemajú zázemie. Vypočuje ich niekde niekto?

O tom, ako detské domovy a reedukačné zariadenia počas socializmu fungovali, sa mohlo začať hovoriť, až keď prišla nevyhnutnosť transformovať ich s ohľadom na detské práva v demokracii. Časom začali vo väčšom fungovať náhradné rodiny či detské domovy rodinného typu. Husákove deti bez rodičov si však svoj údel naštiepený revolúciou niesli so sebou ďalej. 

Záber z filmu Amerikánka / Zdroj: Magic Box
Záber z filmu Amerikánka / Zdroj: Magic Box

Kam vedú stopy

Príbeh filmu Amerikánka vzplanul zo skutočného osudu opustenej tínedžerky, ktorú revolúcia v roku 1989 dostala z polepšovne rovno na ulicu. 

Rovnaký názov nesie zhodou okolností aj slovenský preklad románu Americanah nigérijskej spisovateľky Chimamandy Gnozi Adichie. Hľadať súvislosti, hoci len nepriame, je dovolené.

Stopy po priamom prepojení však vedú za istou Zdenou Vrbovou. Práve s ňou sa Viktor Tauš stretol v čase, keď mal už za sebou filmový debut Kanárek. Nakrútil ho v roku 1999 a vyrovnával sa v ňom so svojou drogovou závislosťou. 

Bol už vtedy, ako povedal pre médiá, čistý, úspech filmu ho však uviedol do takého stavu paralýzy, až sa vlastným pričinením dostal na ulicu, kde Zdena v tom období už dlhšie pobývala. To ona patrila k prvej generácii detí, z ktorých sa stali bezdomovci. A bol to on, kto ju po rokoch prvý raz vypočul. Zdenin príbeh ho fascinoval, začal po ňom doslova dychtiť. Vďaka tomu mu začalo svitať, čo sa deje s ním samým. 

Terapeutický bonus

Scenár filmu vznikal celé roky. Postupne sa zrodilo osemnásť odlišných verzií, jedna z nich dokonca v roku 2014 získala Kieślowského cenu ScriptEast za najlepší nerealizovaný scenár v Cannes. 

No aj tento scenár vraj režisér vyhodil. Sfilmoval napokon až variant vygenerovaný po roku 2018, teda v období, keď vznikla divadelná inscenácia príbehu (stále aktuálna na alternatívnej scéne pražského divadla Jatka 78). Tá ešte mohla poetiku filmovej podoby ovplyvniť. 

Režisérovi sa podarilo zostaviť tím protagonistov s pozoruhodnými autentickými prejavmi a tí podali vynikajúce výkony. Vhodné herecké typy vyberal aj z prostredia detského domova a v spolupráci s Pavlou Beretovou, skvelou predstaviteľkou dospelej Emy Černej, ich na úlohy v divadle aj vo filme starostlivo pripravoval. 

Multižánrový projekt tým obohatil o zásadný rozmer práce s deťmi, ktoré touto cestou získavajú do života nesmierne užitočnú tvorivú skúsenosť s terapeutickým bonusom. 

Julie Šoucová vo filme Viktora Tauša Amerikánka. Zdroj: Magic Box
Julie Šoucová vo filme Viktora Tauša Amerikánka. Zdroj: Magic Box

Cesta drámou

Viktor Tauš predostrel na plátne príťažlivú, obsahovo, výtvarne aj hudobne strhujúcu drámu jednotlivca, ktorý sa odmieta podrobiť stavu ľútosti. Zároveň podáva intímnu sondu do vnútra človeka vyrastajúceho bez prejavov empatie, no s ohromným odhodlaním spoznať jej formy vlastnou cestou.

Existenciálne ladenou sériou obrazotvorných predstáv, významovo nabitých zvukmi, farbami, scénickými riešeniami, dizajnom kostýmov a architektúr v štylizovaných prenosoch častí a celkov do priestorov ,decáku‘ a ,pasťáku‘ podáva navrstvenú výpoveď, ktorá presviedča diváka o aktuálnosti jeho postmodernej umeleckej vízie.

So svojou hrdinkou cestuje v čase cez rôzne vizuálne podoby, vnútorné posuny, vývojové fázy. Rok 1989 sa v príbehu stáva logickým zlomom, s ktorým sa ako režisér musel vyrovnať. Možno aj preto začína od momentu výbuchu slobody jeho koncept podliehať skratkovitosti, dejové linky sa scvrkávajú do krátkych až bleskových klipov a vývoj charakterov ustáva. Niektoré postavy akoby sa stratili v prospech estetiky vyjadrenia zdrvujúceho stavu ľudskej duše.

Trailer k filmu Amerikánka.

Veľká filmová metafora

Posolstvom Emy je správa o ženskej sile, ktorá prerastá generáciami a nevyhýba sa dedičstvu smútku ani bolesti. Ako nositeľka tejto sily sa nevzdáva. Po rokoch si je vedomá zvláštneho paradoxu, že v detstve bola vlastne šťastná, spomienkový optimizmus v nej však neprekvitá. „Sme to, čo si nepamätáme,“ podáva svoje poznanie, intuitívne prechádzajúc ozdravným procesom.

Ako diváci sa môžeme pýtať, prečo by sme pocity hrdinky z osemdesiatych rokov minulého storočia mali zdieľať. To, ako sa jej príbeh drží pôvodného osudu, vedia aj tak iba dvaja voľakedajší bezdomovci: Viktor Tauš a Zdena Vrbová. Dostávajú však dnes deti bez rodičov alebo odňaté rodičom lásku automaticky?

Veľká filmová metafora vypovedá o boji s egom, ktorý zvádzame nepretržite. Hovorí aj o častom priživovaní sa na falošnej morálke minulosti. O strate bývania, ktorá v súčasnosti ohrozuje každú tretiu rodinu – konkrétne na Slovensku. Alebo o tom, že ako v minulosti, tak aj dnes nás ruka v ruke s nedostatkom ľudskosti sprevádza choroba moci.

A je jedno, či tu doma, či v Česku, alebo v krajine tisícich možností. 

Amerikánka

ČR/SR/CH, 2024

RÉŽIA Viktor Tauš ● SCENÁR David Jařab ● STRIH Alois Fišárek, Krzysztof Komander ● KAMERA Martin Douba ● HUDBA Jan Prokeš ● ARCHITEKT A KOSTÝMY Jan Kadlec ● MASKY Jana Dopitová ● ÚČINKUJÚ Pavla Beretová, Julie Šoucová, Klára Kitto, Nikola Trojánková, Lucie Žáčková, Klára Melíšková, Tomas Sean Pšenička, Vladimír Javorský, Zuzana Kronerová, Zuzana Mauréry

MINUTÁŽ 108 min.

DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 14. 11. 2024

Hodnotenie: 90%

Amerikánka

ČR/SR/CH, 2024

RÉŽIA Viktor Tauš ● SCENÁR David Jařab ● STRIH Alois Fišárek, Krzysztof Komander ● KAMERA Martin Douba ● HUDBA Jan Prokeš ● ARCHITEKT A KOSTÝMY Jan Kadlec ● MASKY Jana Dopitová ● ÚČINKUJÚ Pavla Beretová, Julie Šoucová, Klára Kitto, Nikola Trojánková, Lucie Žáčková, Klára Melíšková, Tomas Sean Pšenička, Vladimír Javorský, Zuzana Kronerová, Zuzana Mauréry

MINUTÁŽ 108 min.

DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 14. 11. 2024

Hodnotenie: 90%

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Agata Novinski. Foto: Miro Nôta

rozhovor Agata Novinski

„Prajem si, aby sme sa nevzdali, neboli ticho a trpezlivo, dôsledne bojovali za slobodnú kultúru na Slovensku,“ reaguje na dianie v slovenskej kultúre Agata Novinski. V brandži sa pohybuje už roky, ako producentka však na filmovej scéne práve debutuje novým slovenským koprodukčným animovaným filmom Keď život chutí.  Do hĺbky animovanej tvorby ju vtiahol príbeh Bena, bystrého chlapca v puberte, ktorému veľmi chutí jesť. Dedičné gény však spôsobujú, že to je na ňom vidno, a čo čert nechcel, ešte sa aj zaľúbil do najočarujúcejšieho dievčaťa v triede.  Bábkový animák českej režisérky Kristiny Dufkovej zasvietil už na viacerých medzinárodných festivaloch a zbiera významné ocenenia vrátane dvoch nominácií na tohtoročné Európske filmové ceny. Vďaka úspechu vo francúzskom Annecy získal dokonca vstupenku do oscarových nominácií. Do slovenských kín príde 30. januára 2025. Ako ste sa dostali k produkcii tohto filmu? V prípravnej fáze režisérka Kristina Dufková a producentka vývoja Veronika Sabová oslovili Michala Novinského na spoluprácu na hudbe k filmu. Michal si prečítal scenár, pozrel výtvarné návrhy a bol projektom očarený natoľko, že prišiel s návrhom, či by sa spoločnosť NOVINSKI nemohla zároveň stať aj koproducentom filmu. Oslovil mňa, či by som mu s tým producentsky nepomohla, a tak som sa po rokoch vrátila k profesii, ktorú som študovala.  Čo vás presvedčilo?  Ako píšeme v stručnej anotácii k filmu, Keď...
Fotografia z filmu Vlny

Vlny sú o krok bližšie k oscarovej nominácii. Kto im konkuruje?

Americká Akadémia filmových umení a vied, ktorej členovia o nomináciách rozhodujú, zverejnila v utorok 17. 12. takzvané shortlisty – užšie výbery filmov v desiatich kategóriách. Z týchto výberov vzídu pätice snímok, ktoré nakoniec 17. 1. získajú oscarovú nomináciu. Držiteľov cien vyhlási akadémia 2. 3. Slovenským zástupcom v boji o Oscara v kategórii medzinárodných filmov bola vojnová dráma režisérky Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav. Medzi filmy na shortliste sa neprebojovala. Film Vlny sa inšpiroval skutočným príbehom skupiny novinárov z medzinárodnej redakcie Československého rozhlasu, ktorí sú odhodlaní prinášať nezávislé správy za každú cenu – aj po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v roku 1968. V českých a slovenských kinách už Vlny do nedele 15. 12. videlo spolu milión divákov – 825 882 v Česku a 174 238 na Slovensku. V Česku sú Vlny podľa návštevnosti aktuálne tretím najúspešnejším českým filmom od roku 1991 a deviatym najúspešnejším filmom vôbec. Na Slovensku sú podľa počtu divákov najúspešnejším českým filmom v ére samostatnosti. Producentkou filmu je Monika Kristl zo spoločnosti Dawson Films. Za Slovensko film produkovala Wanda Adamík Hrycová so spoločnosťou Wandal Production a Vlny vznikli aj v koprodukcii s RTVS. Zo slovenských tvorcov sa na filme podieľali tiež kameraman Martin Žiaran či kostýmová výtvarníčka Katarína Štrbová Bieliková a vo Vlnách účinkujú aj Táňa Pauhofová, Tomáš Maštalír, Jevgenij Ivanovič Libezňuk alebo Michaela Majerníková....
Václav Polák / Zdroj: SFÚ

Václav Polák

Václav Polák roky úspešne dokumentoval slovenskú kinematografiu. Do štúdií na bratislavskej Kolibe prišiel na konci šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a začal pracovať pod vedením skúsenej fotografky Zuzany Mináčovej. Rovno ho poslali do terénu. V tých dňoch práve prebiehalo natáčanie dnes už kultovej drámy z vysokohorského prostredia Medená veža (1970). Podľa Polákovych slov to bola veľmi ťažká práca, ktorú však vyvážila prítomnosť významných osobností slovenskej kinematografie, ako napríklad režisér Hollý či kameraman Karol Krška. Nakrúcanie filmu prebiehalo v náročných podmienkach a dokonca sa celá jeho výroba predlžovala. „Hovorili mi, aké dôležité je vybrať si správne prostredie. Nachodil som sa, než som si vybral také, o akých mi režisér básnil. A nie je ľahké urobiť snímky napríklad tak, aby sa zdôraznila výška, respektíve hĺbka priestoru,“ spomínal v minulosti pre Film.sk. V kolibských ateliéroch existovalo v tomto čase aj špeciálne oddelenie, ktoré sa zameriavalo na fotodokumentáciu a propagačné materiály k filmom a aj viacerým filmovým podujatiam. Polák sa v sedemdesiatych rokoch dostal aj k fotografovaniu pri nakrúcaní ďalšieho kultového filmu – Ružové sny (1976) Dušana Hanáka, ktorý rozpráva príbeh poštára Jakuba a mladej rómskej dievčiny Jolanky. Je podpísaný aj pod fotografiami k snímke Jána Piroha Sagarmatha (1988). Pri spomienkach na toto nakrúcanie Václav Polák uvádza, že mal prvýkrát v živote možnosť voľne a blízko sa pohybovať v rómskych osadách. Obyvatelia si...
Zobraziť všetky články