Architektúra ČSSR 58 – 89 / Zdroj: Azyl Production

recenzia Architektúra ČSSR 58 – 89

Ako ďalej alebo prečo sa musíme rozprávať o architektúre

Martina Červenková

Písmo: A- | A+

Architektúra, tak ako umenie všeobecne, uniká snahe o jednotnú definíciu. „Umenie stavať“, „organizácia priestoru“ či „služba pre život“ – hádam každý architekt má tú svoju. Je to zrejme táto hraničná poloha architektúry ako disciplíny, ktorá otvára množstvo uhlov pohľadu, a zároveň disciplíny so špecifickým významom nielen v rovine umeleckej či technickej, ale aj spoločensko-politickej.

Hudobník, výtvarník a autor Vladimir 518 položil základy projektu Architektúra ČSSR 58 – 89 v rovnomennej publikácii, ktorú následne v spolupráci s režisérom Janom Zajíčkom pretavil do podoby televízneho seriálu a teraz aj filmu. Projekt má mnohé spoločné so slovenskými Ikonami z rokov 2020 2021, ktoré však okrem osobitého režijného poňatia každej epizódy priniesli aj o čosi intímnejší pohľad na osobnosti architektov a architektiek. Naproti tomu je Architektúra ČSSR 58 – 89 obsahovo nahustený a formálne precízny dokument, ktorý funguje nielen ako filmový zážitok v kine, ale aj ako komplexný vzdelávací materiál.

Potenciál architektúry ako filmového námetu, ktorý v sebe spája ikonické a symbolické, sa tiahne dejinami filmu od čias mestských symfónií 20. rokov až dodnes. Modernistické interiéry s lakovaným drevom a (retro)futuristickými svietidlami, travertínové priečelia a pohľady z vtáčej perspektívy sú skvelým materiálom na vytvorenie pútavých obrazov a kamerových jázd. V kombinácii s archívnymi zábermi a hovoriacimi hlavami vytvárajú dynamickú formu, ktorá možno neprekvapí, ale určite nenudí. Výrazným prvkom je soundtrack. Vznikol v spolupráci hudobníka a producenta Ondřeja Skalu a skladateľa Vladimíra Godára. Súčasná experimentálna elektronika výborne ladí s brutalizmom a mašinizmom, s ich technooptimizmom a inšpiráciou vesmírnymi letmi. Zároveň tieto štýly vťahuje do dneška a potláča ideologické nánosy.

Umenie či kultúra?

Architektúra má na rozdiel od iných druhov výtvarného umenia jednu výraznú črtu – je nevyhnutne a nehybne na očiach. Zatiaľ čo za maľbou, fotografiou či (do veľkej miery aj) sochou musíme ísť do špeciálnych priestorov oddelených od „zvyšku sveta“, zážitok z architektúry je verejný a spoločný. Stavby stoja, sú výsledkom doby, ktorú zároveň prekračujú, a stávajú sa svedkami dejinných procesov a spoločenských zmien.

Okrem svojho verejného charakteru má zážitok z architektúry ešte ďalšie špecifikum, a tým je možnosť nevedomého či skôr neuvedomeného vnímania. Architektúra na nás pôsobí nielen, keď jej venujeme pozornosť a skúmame ju ako umelecké dielo, ale aj vtedy, keď ju používame či keď okolo nej rutinne prechádzame. Toto pôsobenie je kultivujúce, stavby sa stávajú súčasťou nášho životného priestoru (aj mentálneho) a nadväzujeme k nim vzťah, ktorý je osobnejší (fyzickejší) a menej hierarchický ako vzťah k vysokému umeniu.

Potreba kontinuity

Architektúra ČSSR 58 – 89 je výrazný filmársky počin, ktorý sa snaží o popularizáciu architektúry medzi širším publikom. Zameriava sa na dejiny modernej architektúry druhej polovice 20. storočia ako na obdobie rozmachu a vzniku ikonických modernistických stavieb u nás. Zároveň je tu evidentný boj proti pretrvávajúcej tendencii vidieť tieto stavby ako ideologicky závadné a neprekonateľne „socialistické“.

Dokument sa však nepozerá iba do minulosti. Problém búrania významných stavieb v mestách sa vinie celým filmom, a tak otvára otázku priorít dnešnej doby. Autori sa vyhýbajú prílišnému plaču nad rozliatym mliekom a snažia sa túto otázku vidieť komplexne. Dôležitosť ochrany kvalitnej architektúry a s ňou aj národnej histórie je nespochybniteľná, no jednostranný dôraz môže viesť k demotivujúcemu pocitu, že „to dobré už bolo“. Ako vystavať film o architektúre, aby nebol cynickým povzdychnutím nad nekultúrnosťou súčasnej doby ani nostalgickým ohliadnutím sa za dobou minulou, ktorá (zdanlivo) priniesla viac talentov či príležitostí?

Ak je kvalitná architektúra dôležitá pre kultiváciu spoločnosti a zlepšenie života v meste, potom verejný záujem o ňu by mal byť nielen úsilím o záchranu pamiatok, ale aj uvedomelou snahou o živé prostredie, ktoré hľadá rovnováhu medzi tradíciou a inováciou. Myslím si, že film v tomto úsilí môže byť motiváciou.

O filme sme písali aj v rubrike Nové slovenské filmy, článok nájdete tu.

Architektúra ČSSR 58 – 89 (Česko/Slovensko, 2024)
RÉŽIA A STRIH Jan Zajíček ● NÁMET Vladimir 518 ● SCENÁR Jan Zajíček, Henrieta Moravčíková ● KAMERA Jiří Málek ● HUDBA Ondřej Skala, Vladimír Godár ● PRODUCENTI FILM KOLEKTIV – Karla Stojáková, Pavel Berčík; AZYL Production – Maroš Hečko, Peter Veverka
MINUTÁŽ 126 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 21. 11. 2024

Hodnotenie: 85%

Foto: AZYL Production

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Agata Novinski. Foto: Miro Nôta

rozhovor Agata Novinski

„Prajem si, aby sme sa nevzdali, neboli ticho a trpezlivo, dôsledne bojovali za slobodnú kultúru na Slovensku,“ reaguje na dianie v slovenskej kultúre Agata Novinski. V brandži sa pohybuje už roky, ako producentka však na filmovej scéne práve debutuje novým slovenským koprodukčným animovaným filmom Keď život chutí.  Do hĺbky animovanej tvorby ju vtiahol príbeh Bena, bystrého chlapca v puberte, ktorému veľmi chutí jesť. Dedičné gény však spôsobujú, že to je na ňom vidno, a čo čert nechcel, ešte sa aj zaľúbil do najočarujúcejšieho dievčaťa v triede.  Bábkový animák českej režisérky Kristiny Dufkovej zasvietil už na viacerých medzinárodných festivaloch a zbiera významné ocenenia vrátane dvoch nominácií na tohtoročné Európske filmové ceny. Vďaka úspechu vo francúzskom Annecy získal dokonca vstupenku do oscarových nominácií. Do slovenských kín príde 30. januára 2025. Ako ste sa dostali k produkcii tohto filmu? V prípravnej fáze režisérka Kristina Dufková a producentka vývoja Veronika Sabová oslovili Michala Novinského na spoluprácu na hudbe k filmu. Michal si prečítal scenár, pozrel výtvarné návrhy a bol projektom očarený natoľko, že prišiel s návrhom, či by sa spoločnosť NOVINSKI nemohla zároveň stať aj koproducentom filmu. Oslovil mňa, či by som mu s tým producentsky nepomohla, a tak som sa po rokoch vrátila k profesii, ktorú som študovala.  Čo vás presvedčilo?  Ako píšeme v stručnej anotácii k filmu, Keď...
Fotografia z filmu Vlny

Vlny sú o krok bližšie k oscarovej nominácii. Kto im konkuruje?

Americká Akadémia filmových umení a vied, ktorej členovia o nomináciách rozhodujú, zverejnila v utorok 17. 12. takzvané shortlisty – užšie výbery filmov v desiatich kategóriách. Z týchto výberov vzídu pätice snímok, ktoré nakoniec 17. 1. získajú oscarovú nomináciu. Držiteľov cien vyhlási akadémia 2. 3. Slovenským zástupcom v boji o Oscara v kategórii medzinárodných filmov bola vojnová dráma režisérky Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav. Medzi filmy na shortliste sa neprebojovala. Film Vlny sa inšpiroval skutočným príbehom skupiny novinárov z medzinárodnej redakcie Československého rozhlasu, ktorí sú odhodlaní prinášať nezávislé správy za každú cenu – aj po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v roku 1968. V českých a slovenských kinách už Vlny do nedele 15. 12. videlo spolu milión divákov – 825 882 v Česku a 174 238 na Slovensku. V Česku sú Vlny podľa návštevnosti aktuálne tretím najúspešnejším českým filmom od roku 1991 a deviatym najúspešnejším filmom vôbec. Na Slovensku sú podľa počtu divákov najúspešnejším českým filmom v ére samostatnosti. Producentkou filmu je Monika Kristl zo spoločnosti Dawson Films. Za Slovensko film produkovala Wanda Adamík Hrycová so spoločnosťou Wandal Production a Vlny vznikli aj v koprodukcii s RTVS. Zo slovenských tvorcov sa na filme podieľali tiež kameraman Martin Žiaran či kostýmová výtvarníčka Katarína Štrbová Bieliková a vo Vlnách účinkujú aj Táňa Pauhofová, Tomáš Maštalír, Jevgenij Ivanovič Libezňuk alebo Michaela Majerníková....
Václav Polák / Zdroj: SFÚ

Václav Polák

Václav Polák roky úspešne dokumentoval slovenskú kinematografiu. Do štúdií na bratislavskej Kolibe prišiel na konci šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a začal pracovať pod vedením skúsenej fotografky Zuzany Mináčovej. Rovno ho poslali do terénu. V tých dňoch práve prebiehalo natáčanie dnes už kultovej drámy z vysokohorského prostredia Medená veža (1970). Podľa Polákovych slov to bola veľmi ťažká práca, ktorú však vyvážila prítomnosť významných osobností slovenskej kinematografie, ako napríklad režisér Hollý či kameraman Karol Krška. Nakrúcanie filmu prebiehalo v náročných podmienkach a dokonca sa celá jeho výroba predlžovala. „Hovorili mi, aké dôležité je vybrať si správne prostredie. Nachodil som sa, než som si vybral také, o akých mi režisér básnil. A nie je ľahké urobiť snímky napríklad tak, aby sa zdôraznila výška, respektíve hĺbka priestoru,“ spomínal v minulosti pre Film.sk. V kolibských ateliéroch existovalo v tomto čase aj špeciálne oddelenie, ktoré sa zameriavalo na fotodokumentáciu a propagačné materiály k filmom a aj viacerým filmovým podujatiam. Polák sa v sedemdesiatych rokoch dostal aj k fotografovaniu pri nakrúcaní ďalšieho kultového filmu – Ružové sny (1976) Dušana Hanáka, ktorý rozpráva príbeh poštára Jakuba a mladej rómskej dievčiny Jolanky. Je podpísaný aj pod fotografiami k snímke Jána Piroha Sagarmatha (1988). Pri spomienkach na toto nakrúcanie Václav Polák uvádza, že mal prvýkrát v živote možnosť voľne a blízko sa pohybovať v rómskych osadách. Obyvatelia si...
Zobraziť všetky články