Architektúra ČSSR 58 – 89 / Zdroj: Azyl Production

recenzia Architektúra ČSSR 58 – 89

Ako ďalej alebo prečo sa musíme rozprávať o architektúre

Martina Červenková

Písmo: A- | A+

Architektúra, tak ako umenie všeobecne, uniká snahe o jednotnú definíciu. „Umenie stavať“, „organizácia priestoru“ či „služba pre život“ – hádam každý architekt má tú svoju. Je to zrejme táto hraničná poloha architektúry ako disciplíny, ktorá otvára množstvo uhlov pohľadu, a zároveň disciplíny so špecifickým významom nielen v rovine umeleckej či technickej, ale aj spoločensko-politickej.

Hudobník, výtvarník a autor Vladimir 518 položil základy projektu Architektúra ČSSR 58 – 89 v rovnomennej publikácii, ktorú následne v spolupráci s režisérom Janom Zajíčkom pretavil do podoby televízneho seriálu a teraz aj filmu. Projekt má mnohé spoločné so slovenskými Ikonami z rokov 2020 2021, ktoré však okrem osobitého režijného poňatia každej epizódy priniesli aj o čosi intímnejší pohľad na osobnosti architektov a architektiek. Naproti tomu je Architektúra ČSSR 58 – 89 obsahovo nahustený a formálne precízny dokument, ktorý funguje nielen ako filmový zážitok v kine, ale aj ako komplexný vzdelávací materiál.

Potenciál architektúry ako filmového námetu, ktorý v sebe spája ikonické a symbolické, sa tiahne dejinami filmu od čias mestských symfónií 20. rokov až dodnes. Modernistické interiéry s lakovaným drevom a (retro)futuristickými svietidlami, travertínové priečelia a pohľady z vtáčej perspektívy sú skvelým materiálom na vytvorenie pútavých obrazov a kamerových jázd. V kombinácii s archívnymi zábermi a hovoriacimi hlavami vytvárajú dynamickú formu, ktorá možno neprekvapí, ale určite nenudí. Výrazným prvkom je soundtrack. Vznikol v spolupráci hudobníka a producenta Ondřeja Skalu a skladateľa Vladimíra Godára. Súčasná experimentálna elektronika výborne ladí s brutalizmom a mašinizmom, s ich technooptimizmom a inšpiráciou vesmírnymi letmi. Zároveň tieto štýly vťahuje do dneška a potláča ideologické nánosy.

Umenie či kultúra?

Architektúra má na rozdiel od iných druhov výtvarného umenia jednu výraznú črtu – je nevyhnutne a nehybne na očiach. Zatiaľ čo za maľbou, fotografiou či (do veľkej miery aj) sochou musíme ísť do špeciálnych priestorov oddelených od „zvyšku sveta“, zážitok z architektúry je verejný a spoločný. Stavby stoja, sú výsledkom doby, ktorú zároveň prekračujú, a stávajú sa svedkami dejinných procesov a spoločenských zmien.

Okrem svojho verejného charakteru má zážitok z architektúry ešte ďalšie špecifikum, a tým je možnosť nevedomého či skôr neuvedomeného vnímania. Architektúra na nás pôsobí nielen, keď jej venujeme pozornosť a skúmame ju ako umelecké dielo, ale aj vtedy, keď ju používame či keď okolo nej rutinne prechádzame. Toto pôsobenie je kultivujúce, stavby sa stávajú súčasťou nášho životného priestoru (aj mentálneho) a nadväzujeme k nim vzťah, ktorý je osobnejší (fyzickejší) a menej hierarchický ako vzťah k vysokému umeniu.

Potreba kontinuity

Architektúra ČSSR 58 – 89 je výrazný filmársky počin, ktorý sa snaží o popularizáciu architektúry medzi širším publikom. Zameriava sa na dejiny modernej architektúry druhej polovice 20. storočia ako na obdobie rozmachu a vzniku ikonických modernistických stavieb u nás. Zároveň je tu evidentný boj proti pretrvávajúcej tendencii vidieť tieto stavby ako ideologicky závadné a neprekonateľne „socialistické“.

Dokument sa však nepozerá iba do minulosti. Problém búrania významných stavieb v mestách sa vinie celým filmom, a tak otvára otázku priorít dnešnej doby. Autori sa vyhýbajú prílišnému plaču nad rozliatym mliekom a snažia sa túto otázku vidieť komplexne. Dôležitosť ochrany kvalitnej architektúry a s ňou aj národnej histórie je nespochybniteľná, no jednostranný dôraz môže viesť k demotivujúcemu pocitu, že „to dobré už bolo“. Ako vystavať film o architektúre, aby nebol cynickým povzdychnutím nad nekultúrnosťou súčasnej doby ani nostalgickým ohliadnutím sa za dobou minulou, ktorá (zdanlivo) priniesla viac talentov či príležitostí?

Ak je kvalitná architektúra dôležitá pre kultiváciu spoločnosti a zlepšenie života v meste, potom verejný záujem o ňu by mal byť nielen úsilím o záchranu pamiatok, ale aj uvedomelou snahou o živé prostredie, ktoré hľadá rovnováhu medzi tradíciou a inováciou. Myslím si, že film v tomto úsilí môže byť motiváciou.

O filme sme písali aj v rubrike Nové slovenské filmy, článok nájdete tu.

Architektúra ČSSR 58 – 89 (Česko/Slovensko, 2024)
RÉŽIA A STRIH Jan Zajíček ● NÁMET Vladimir 518 ● SCENÁR Jan Zajíček, Henrieta Moravčíková ● KAMERA Jiří Málek ● HUDBA Ondřej Skala, Vladimír Godár ● PRODUCENTI FILM KOLEKTIV – Karla Stojáková, Pavel Berčík; AZYL Production – Maroš Hečko, Peter Veverka
MINUTÁŽ 126 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 21. 11. 2024

Hodnotenie: 85%

Foto: AZYL Production

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Najviac nominácií na Českého leva majú Vlny a Amerikánka

Najviac nominácií na Českého leva, spolu 14, má dobová dráma Vlny režiséra Jiřího Mádla. O jednu nomináciu menej získal štylizovaný príbeh dievčaťa z detského domova Amerikánka režiséra Viktora Tauša. S desiatimi nomináciami nasleduje tragikomédia o zabíjačke Mord debutujúceho režiséra Adama Martinca. Všetky tri snímky vznikli v slovenskej koprodukcii. Desať nominácií má aj televízna séria Metoda Markovič: Hojer z platformy Voyo. O sošku pre najlepší film sa okrem Vĺn, Amerikánky a Mordu uchádzajú snímky Od marca do mája pôvodom slovenského režiséra Martina Pavla Repku a Zahradníkův rok režiséra Jiřího Havelku. Rovnaká pätica titulov je nominovaná aj v kategórii réžia. Nominované tituly vybrali akademici z celkovo 93 filmov, televíznych seriálov a minisérií, ktoré mali premiéru v roku 2024. Celkovo sa nakoniec o sošku Českého leva uchádza 29 titulov. Víťazov oznámia 8. marca v priamom prenose Českej televízie. Medzi nominovanými sú aj viacerí reprezentanti Slovenska. V kategórii ženských hereckých výkonov vo vedľajšej úlohe je to Táňa Pauhofová (Vlny), v kategórii mužských výkonov vo vedľajšej úlohe potom Milan Ondrík (Ema a smrtihlav). Želiezka v ohni má Slovensko aj v kategórii dokumentov – štyri z piatich nominovaných filmov vznikli v slovenskej koprodukcii. Na leva sú v tejto kategórii nominovaní ako producenti Maroš Hečko (Architektúra ČSSR 58 – 89) a Barbara Janišová Feglová (Prezidentka). Za kameru filmu Vlny nominovali akademici Martina Žiarana, za strih série Metoda...
Adam Kubala a Jana Nagyová v pripravovanom filme o Ondrejovi Nepelovi. Foto: Punkchart films

V česko-slovenskej koprodukcii vznikajú naraz dva filmy o Ondrejovi Nepelovi

Pred piatimi rokmi ožila spomienka na Ondreja Nepelu tak silno, že si takmer naraz všimli jeho príbeh dva tvorivé filmárske tímy. Dnes je to jasné: o historicky najúspešnejšom slovenskom krasokorčuliarovi majú v priebehu tohto roka vzniknúť hneď dva celovečerné filmy. Oba vznikajú v slovensko-českej spolupráci. Podľa našich nepotvrdených informácií sa hovorí aj o účinkovaní slovenského krasokorčuliara Adama Hagaru. Jednu z filmárskych skupín vytvorila spoločnosť Punkchart films Ivana Ostrochovského, druhú InFilm spoluproducenta Rudolfa Biermanna. Obe majú za sebou výrazné domáce aj zahraničné úspechy. Múdra Mauréry Producentský tím Ivana Ostrochovského vsadil na mladého talentovaného režiséra Gregora Valentoviča, pre ktorého bude film Nepela celovečerným debutom. V úlohe legendárneho krasokorčuliara sa predstaví Josef Trojan, syn českého herca Ivana Trojana. Jeho trénerku Hildu Múdru stvárni Zuzana Mauréry. „Nepela bol takým veľkým športovcom, že dva filmy si určite zaslúži,‟ vyjadril sa pre médiá producent Ivan Ostrochovský. Je presvedčený, že jeho tím spracuje Nepelov životný príbeh tak, aby diváci odchádzali z kina s pocitom hrdosti, že aj človek jednoduchých pomerov na Slovensku môže dosiahnuť výnimočný úspech. Okrem Gregora Valentoviča na filme pracujú kameraman Adam Suzin, architekti Dorota Volfová a Brigita Teplánová či kostýmová výtvarníčka Helena Tavelová. Film sa nakrúca v Bratislave, v Prahe, v Trnave aj v Budapešti....
Záber z filmu Dino Diplodok. FOTO: CinemArt SK

Dino Diplodok mieša rozprávku a realitu. Inšpirovali ho aj Macourek s Vorlíčkom

Diplodok je dinosaurus, ktorému za záhadných okolností zmiznú rodičia. Nevie, že žije v komikse, ktorý kreslí nedocenený Tadeáš. Jeho vydavateľka si myslí, že dinosaurí komiks ho zdržuje od dôležitejšej práce, a tak Tadeáš, ktorý je síce talentovaný, ale príliš si neverí, začne gumovať, čo nakreslil. Diplodok vygumovaniu unikne. Zistí totiž, že sa môže teleportovať do iných komiksov. Tam postupne stretáva čarodejníka Hokusa Pokusa, ktorý vie iba jedno kúzlo, fyzika a šialeného vedca Nervóznika a jeho zamilovanú asistentku a vášnivú šoférku Entomológiu. Nato, aby naivný, dôverčivý a nerozvážny Diplodok zachránil svojich rodičov, musí najskôr uveriť sám v seba a dodať sebavedomie aj Tadeášovi. Tvorcovia v synopse filmu sľubujú hravú a zábavnú dobrodružnú komédiu. Podľa nich pobaví nielen deti, ale aj „tých, čo majú v sebe schovaný kúsok dieťaťa, ktorý im ešte nikto nedokázal vygumovať“. Osobité výtvarné stvárnenie „Dino Diplodok má veľmi osobité výtvarné stvárnenie, originálny príbeh a skvelý humor, čím nadväzuje na česko-slovenskú filmovú tvorbu minulého storočia. Nie je náhoda, že hlavný tvorca, scenárista a režisér Wojtek Wawszczyk vyrastal na česko-poľských hraniciach. Tam ako dieťa a teenager sledoval dnes už klasické česko-slovenské filmy,“napísala v producentskej explikácii pre Audiovizuálny fond slovenská koproducentka Silvia Panáková zo spoločnosti Dayhey. Jej slová potvrdzuje aj samotný Wawszczyk. „V osemdesiatych rokoch bola na jediných dvoch kanáloch poľskej televízie buď...
Zobraziť všetky články