Záber z filmu Brutalista. Foto: CinemArt

recenzia Brutalista

Bez betónu sa nedá žiť s traumou. Je to brutálna skúsenosť

Eva Andrejčáková

Písmo: A- | A+

Píše sa rok 1947 a uznávaný budapeštiansky staviteľ a architekt László Tóth sa spamätáva z tvrdých rán, ktoré mu uštedrila druhá svetová vojna. I keď sa mu podarilo dostať z koncentračného tábora v Buchenwalde, znova nadobudnúť ľudskú dôstojnosť ostalo výzvou na celý život. Režisér Brady Corbet ho žánrovo nazval brutalistom.

Na hranici chudoby

László úspešne emigruje do Ameriky, kde ho v prvotnom nadšení víta bratranec Attila. S manželkou si tam otvoril nábytkársku dielňu a obchod, ktorý je síce vkusom a štýlom Lászlóovi na míle vzdialený, ale ponuka pracovať pre rodinu sa neodmieta. Lászlóovi sa dokonca darí presvedčiť Attilu o vlastnom výtvarnom pohľade. Proti tmavým rustikálnym kulisám vtedajších amerických domácností navrhne pre obchod vzdušný funkcionalistický dizajn interiérového zariadenia v štýle art deco.

Medzitým stále balansuje na hranici chudoby. Presvedčene sa stavia za svoje vízie, pričom údel cudzinca a emigranta, ktorého má krajina prijať, sa učí brať ako prirodzenú zámorskú realitu.

Nekladie si otázku, prečo je na tom horšie ako jeho bratranec. Nepozná procesy, ktorými život v Amerike (de)formuje charakter domácich obyvateľov či usadených prišelcov. Neposudzuje, čo v skutočnosti znamená Amerika ako krajina neobmedzených možností, a nepýta sa, prečo by ho mala vítať s otvorenou náručou.

Akoby si necenil, že jeho skutočnou oporou v cudzom svete sú černoch Gordon a jeho syn, ktorým na ulici práve on podal pomocnú ruku. Verí v súdržnosť rodiny, ktorá mu zostala, a práve tým vystavuje svoju nespútanú umeleckú dušu sile zištných konvencií, v ktorých sa dá ľahko podľahnúť pokrytectvu.

Spektakulárny sen

Kým sa László pomaly, ale isto ponára do temného srdca Ameriky, jeho architektonické predstavy ďalej sledujú corbusiérovské čisté línie v štýle Bauhausu. V Európe vytvoril viaceré stavby a všetky vďaka použitému materiálu prežili vojnu. Fascinuje ho totiž betón ako architektonický materiál budúcnosti.

Predvojnové mediálne uznanie Lászlóovej práce v odborných a spoločenských kruhoch pritiahne v Amerike pozornosť milionárskej rodiny Van Burenovcov. Bohatý priemyselník z kaštieľa v pensylvánskom Doylestowne mu v návrhu serióznej spolupráce zverí do rúk architektonický projekt. Od tej chvíle sa architektov život začne poberať iným smerom.

Van Buren sa ako investor a konzument necháva viesť inšpirujúcimi modernými premenami Európy. Na kopci neďaleko rodinného kaštieľa chce dať postaviť veľký inštitút a otvoriť ho miestnemu obyvateľstvu, aby mohol šíriť dobro, lásku, kultúru, múdrosť.

V spektakulárnej stavbe s multifunkčnými využitím navrhuje vybudovať komunitné centrum, divadlo, telocvičňu, knižnicu a na naliehanie miestnej samosprávy aj kresťanskú kaplnku. Hoci na nové svetové trendy v architektúre naskakuje Van Buren v správnu chvíľu, v skutočnosti nad jeho inteligenciou, vzdelaním a estetickým povedomím vládnu peniaze napojené na prekvitajúci rodinný biznis.

Uveril vo vlastnú dokonalosť a ako mecenáš je patologicky pripútaný k matke aj po jej smrti. Jedináčik v ňom samom mu nedovoľuje nahliadnuť do duše a pohnútok umelca hlbšie, než dovoľuje strohá konverzácia pri obede. Lászlóovi síce poskytol zázemie, jeho exotickou prítomnosťou si však radšej posilňuje vlastný spoločenský status.

Žena a stav ducha

László intenzívne pracuje na projekte, boľavú dušu utišuje drogami, ktoré iba prehlbujú jeho slabosti. Dostáva sa mu nebývalej pozornosti od kritiky, naráža na nečakané situácie, a hoci naďalej spĺňa zadanie, stáva sa čoraz problematickejším chránencom investora a otrokom vlastnej závislosti.

Príchod manželky z Európy jeho stav nezlepší, dodá však jeho životu nový zmysel: pri Erzsébet môže byť tým, kým naozaj je – umelcom. Nie obeťou násilia. Architektúra je preňho tým, čím aj pre Le Corbusiéra: stavom ducha. Majestátny brutalizmus sa dokonale snúbi s jemnou dušou, krehkou telesnou schránkou, s neohrabaným správaním aj s nedokonalou rečou.

Akoby tá nepriestrelná sivá hmota zhmotňovala bezpečie a pomáhala obrniť sa pred neustále narastajúcou traumou. Bez betónu s ňou László nie je schopný žiť. Jeho dielo tak nesie v sebe kontroverziu. Pôsobí chladne, neprístupne, megalomansky až neľudsky, a pritom jedným dychom pracuje s minimalistickými prvkami, so svetlom, je transparentné, kompaktné, vzdušné.

Ničotný, slobodný, osudový

Režisér Brady Corbet zrežíroval oslavu umeleckého štýlu zvaného brutalizmus, pre ktorý je charaktetistický betón ako hlavný výrazový prostriedokm zdôrazňujúci pevnosť, váhu a hĺbku objektu.

Vystihol jeho viacrozmerný odkaz na mrazivý a ničotný priestor koncentračných táborov rovnako ako na moderné pamätníky obetiam holokaustu podčiarkujúce ideu slobody a rovnosti. Zároveň ním zosobnil komplikovaný, hlboký a trvalý vzťah vykoreneného tvorcu a jeho emancipovanej ženy, osudovú lásku hrdinskej dvojice.





BRUTALISTA (Slovensko/Česko, 2025)

 

RÉŽIA Brady Corbet ● SCENÁR Brady Corbet, Mona Fastvold ● KAMERA Lol Crawley ● ZVUK Andy Neil, Steve Single ● HUDBA Daniel Blumberg ● STRIH Dávid Jancsó ● SCÉNOGRAFIA  Judy Becker ● HRAJÚ Adrien Brody, Felicity Jones, Guy Pearce, Joe Alwyn, Raffey Cassidy, Isaach De Bankolé, Jonathan Hyde, Emma Laird, Stacy Martin, Alessandro Nivola
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 6. 2. 2025
MINUTÁŽ 215 min.

Hodnotenie: 95%
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Alenka a zázrak z cudzej krajiny. Foto: ASFK

recenzia Alenka a zázrak z cudzej krajiny

Dokumentárny film režiséra Daniela Dluhého Alenka a zázrak z cudzej krajiny je viacnásobným road movie – vonkajším aj vnútorným, smerujúcim do cieľa, ale potom zas rýchlo naspäť do oveľa bezpečnejšieho bodu štartu. Mladá žena Alena Horváthová pochádza zo Spiša. Po mnohých osudových peripetiách dnes žije v Nemecku, pracuje, má vlastné bývanie, milujúcich ľudí po boku. A vydáva sa na výlet na Slovensko, ozajstný poznávací zájazd – do detského domova, kde vyrastala; do azylového domu, kde našla útočisko; do chudobnej rómskej osady, kde žije jej biologická rodina. Okrem filmového štábu ju na ceste sprevádza aj tútor Michael Jagdmann, ktorý spolu s manželkou Marion zohral v Alenkinom živote zásadnú úlohu, taký deus et machina. Scenáristi Daniel Dluhý a Lukáš Marhefka vkročili svojím filmom do hneď niekoľkých trinástych komnát – dôvody a spôsoby štátom riadeného odoberania detí z pôvodných rodín, verejné vzdelávanie vo vylúčených komunitách, inštitucionálna starostlivosť o opustené deti, záchytná pomoc pre problematickú mládež, sanácia rodinného prostredia či vlastne jej donebavolajúca absencia, etnická inakosť, problém chudoby, žiaľ, už generačnej, no a napokon napríklad otázky vzťahovej väzby ne/nadobudnutej v útlom detstve, ktoré, možno viac než si vieme predstaviť, hýbu naším svetom. Na šesťdesiatminútovú snímku je to veľké sústo, preto nečudo, že sa autori pri viacerých vstupoch do tých trinástych komnát dopustili aj omylov, či skôr...
Záber z filmu Za oponou veľhôr. Foto: Dayhey

recenzia Za oponou veľhôr

„To znie ako báseň: Za oponou veľhôr,“ ozve sa ktosi z prítmia kinosály. Už samotný názov napovedá, že film sa nebude držať iba horských kontúr či efektných horolezeckých kulís. Nahliadne hlbšie – až za horizont známeho. Hlavnou hrdinkou je československá horolezkyňa so slovenskými koreňmi Dina Štěrbová. Metafyzickým priečelím dokumentu sú kompozičné princípy, ktoré vyrastajú z prieniku hudby a matematiky – harmónia tónov a čísel ako kľúč k pochopeniu vyšších súvislostí: „Dotyk absolútna alebo je to zjavenie krásy – pre mňa to bola hudba a matematika. Celý život som sa živila matematikou, ale len málokoho sa mi podarilo presvedčiť, že je nielen užitočná, ale aj krásna, že má podobnú stavbu ako gotická katedrála; pri troche fantázie si môžeme predstaviť, že tunajšie stĺpy predstavujú základné kamene, alebo axiómy, klenba je celková matematická teória, ktorá z toho plynie, a spolu to tvorí úžasný, vznosný celok. A keď človek naozaj vnútorne pochopí akýkoľvek výsledok v matematike, je to akoby sa dotkol absolútna – je to podobné, ako keď vylezie na vysokú horu,“ opisuje Dina Štěrbová. Celý dokument je majstrovsky pretkaný percepciami a úvahami o živote a bytí. Nestráca pritom zo zreteľa ľudský rozmer. Tieto špecifické rozprávačské prostriedky, ktoré možno interpretovať prostredníctvom komplementárnych funkcií rozprávača, ako ich definuje Gérard Genette, prekračujú konkrétny...
Atmosféra na festivale Jeden svet 2024. Foto: Jeden Svet/Šimon Lupták

Festivaly bez podpory fondu. Ako to ovplyvní ich podobu?

V apríli 2025 zásahom Rady Audiovizuálneho fondu nezískalo šesť slovenských filmových festivalov finančnú podporu na ďalšie obdobie, hoci odborná komisia ich jednoznačne odporučila podporiť. Ako to ovplyvní festivaly Jeden svet, Filmový festival inakosti, Cinedu, Be2Can, Scandi a June Film Fest? Do festivalového diania sa podobnými krokmi vnáša nestabilita a neistota, ktorá môže na fungovanie organizačných tímov pôsobiť negatívne. Narážajú na finančné a časové limity, ktoré spôsobujú sklzy v reťazci celkovej organizácie. Zároveň takto vzniká zlá vizitka smerom k domácim, ale najmä zahraničným partnerom. Oslovili sme festivalové tímy, aby nám priblížili, ako sa so situáciou vyrovnávajú a čo čaká ich podujatia v ďalšom období. Jeden svet Festival Jeden svet zameraný na ľudské práva má domácu i medzinárodnú prestíž, radí sa medzi podujatia so silnou tradíciou a navyše napĺňa európsky akt o prístupnosti filmových diel prípravou audiokomentárov pre nevidiacich či špeciálnych titulkov pre nepočujúcich. Po 25 rokoch fungovania je činnosť najstaršieho festivalu dokumentárneho filmu na Slovensku reálne ohrozená. Organizátori spustili zbierkovú kampaň na platforme Donio, kde ho môžu ľudia priamo podporiť. (Zachráňme festival Jeden svet | Donio) Každý príspevok je hlasom za kultúru bez cenzúry, apelujú v statuse na sociálnych sieťach. „Bez ohľadu na to, akú sumu sa nám podarí vyzbierať, ľudia nás zahrnuli veľkou podporou, nielen finančnou, ale...
Zobraziť všetky články