Záber z filmu Brutalista. Foto: CinemArt

recenzia Brutalista

Bez betónu sa nedá žiť s traumou. Je to brutálna skúsenosť

Eva Andrejčáková

Písmo: A- | A+

Píše sa rok 1947 a uznávaný budapeštiansky staviteľ a architekt László Tóth sa spamätáva z tvrdých rán, ktoré mu uštedrila druhá svetová vojna. I keď sa mu podarilo dostať z koncentračného tábora v Buchenwalde, znova nadobudnúť ľudskú dôstojnosť ostalo výzvou na celý život. Režisér Brady Corbet ho žánrovo nazval brutalistom.

Na hranici chudoby

László úspešne emigruje do Ameriky, kde ho v prvotnom nadšení víta bratranec Attila. S manželkou si tam otvoril nábytkársku dielňu a obchod, ktorý je síce vkusom a štýlom Lászlóovi na míle vzdialený, ale ponuka pracovať pre rodinu sa neodmieta. Lászlóovi sa dokonca darí presvedčiť Attilu o vlastnom výtvarnom pohľade. Proti tmavým rustikálnym kulisám vtedajších amerických domácností navrhne pre obchod vzdušný funkcionalistický dizajn interiérového zariadenia v štýle art deco.

Medzitým stále balansuje na hranici chudoby. Presvedčene sa stavia za svoje vízie, pričom údel cudzinca a emigranta, ktorého má krajina prijať, sa učí brať ako prirodzenú zámorskú realitu.

Nekladie si otázku, prečo je na tom horšie ako jeho bratranec. Nepozná procesy, ktorými život v Amerike (de)formuje charakter domácich obyvateľov či usadených prišelcov. Neposudzuje, čo v skutočnosti znamená Amerika ako krajina neobmedzených možností, a nepýta sa, prečo by ho mala vítať s otvorenou náručou.

Akoby si necenil, že jeho skutočnou oporou v cudzom svete sú černoch Gordon a jeho syn, ktorým na ulici práve on podal pomocnú ruku. Verí v súdržnosť rodiny, ktorá mu zostala, a práve tým vystavuje svoju nespútanú umeleckú dušu sile zištných konvencií, v ktorých sa dá ľahko podľahnúť pokrytectvu.

Spektakulárny sen

Kým sa László pomaly, ale isto ponára do temného srdca Ameriky, jeho architektonické predstavy ďalej sledujú corbusiérovské čisté línie v štýle Bauhausu. V Európe vytvoril viaceré stavby a všetky vďaka použitému materiálu prežili vojnu. Fascinuje ho totiž betón ako architektonický materiál budúcnosti.

Predvojnové mediálne uznanie Lászlóovej práce v odborných a spoločenských kruhoch pritiahne v Amerike pozornosť milionárskej rodiny Van Burenovcov. Bohatý priemyselník z kaštieľa v pensylvánskom Doylestowne mu v návrhu serióznej spolupráce zverí do rúk architektonický projekt. Od tej chvíle sa architektov život začne poberať iným smerom.

Van Buren sa ako investor a konzument necháva viesť inšpirujúcimi modernými premenami Európy. Na kopci neďaleko rodinného kaštieľa chce dať postaviť veľký inštitút a otvoriť ho miestnemu obyvateľstvu, aby mohol šíriť dobro, lásku, kultúru, múdrosť.

V spektakulárnej stavbe s multifunkčnými využitím navrhuje vybudovať komunitné centrum, divadlo, telocvičňu, knižnicu a na naliehanie miestnej samosprávy aj kresťanskú kaplnku. Hoci na nové svetové trendy v architektúre naskakuje Van Buren v správnu chvíľu, v skutočnosti nad jeho inteligenciou, vzdelaním a estetickým povedomím vládnu peniaze napojené na prekvitajúci rodinný biznis.

Uveril vo vlastnú dokonalosť a ako mecenáš je patologicky pripútaný k matke aj po jej smrti. Jedináčik v ňom samom mu nedovoľuje nahliadnuť do duše a pohnútok umelca hlbšie, než dovoľuje strohá konverzácia pri obede. Lászlóovi síce poskytol zázemie, jeho exotickou prítomnosťou si však radšej posilňuje vlastný spoločenský status.

Žena a stav ducha

László intenzívne pracuje na projekte, boľavú dušu utišuje drogami, ktoré iba prehlbujú jeho slabosti. Dostáva sa mu nebývalej pozornosti od kritiky, naráža na nečakané situácie, a hoci naďalej spĺňa zadanie, stáva sa čoraz problematickejším chránencom investora a otrokom vlastnej závislosti.

Príchod manželky z Európy jeho stav nezlepší, dodá však jeho životu nový zmysel: pri Erzsébet môže byť tým, kým naozaj je – umelcom. Nie obeťou násilia. Architektúra je preňho tým, čím aj pre Le Corbusiéra: stavom ducha. Majestátny brutalizmus sa dokonale snúbi s jemnou dušou, krehkou telesnou schránkou, s neohrabaným správaním aj s nedokonalou rečou.

Akoby tá nepriestrelná sivá hmota zhmotňovala bezpečie a pomáhala obrniť sa pred neustále narastajúcou traumou. Bez betónu s ňou László nie je schopný žiť. Jeho dielo tak nesie v sebe kontroverziu. Pôsobí chladne, neprístupne, megalomansky až neľudsky, a pritom jedným dychom pracuje s minimalistickými prvkami, so svetlom, je transparentné, kompaktné, vzdušné.

Ničotný, slobodný, osudový

Režisér Brady Corbet zrežíroval oslavu umeleckého štýlu zvaného brutalizmus, pre ktorý je charaktetistický betón ako hlavný výrazový prostriedokm zdôrazňujúci pevnosť, váhu a hĺbku objektu.

Vystihol jeho viacrozmerný odkaz na mrazivý a ničotný priestor koncentračných táborov rovnako ako na moderné pamätníky obetiam holokaustu podčiarkujúce ideu slobody a rovnosti. Zároveň ním zosobnil komplikovaný, hlboký a trvalý vzťah vykoreneného tvorcu a jeho emancipovanej ženy, osudovú lásku hrdinskej dvojice.





BRUTALISTA (Slovensko/Česko, 2025)

 

RÉŽIA Brady Corbet ● SCENÁR Brady Corbet, Mona Fastvold ● KAMERA Lol Crawley ● ZVUK Andy Neil, Steve Single ● HUDBA Daniel Blumberg ● STRIH Dávid Jancsó ● SCÉNOGRAFIA  Judy Becker ● HRAJÚ Adrien Brody, Felicity Jones, Guy Pearce, Joe Alwyn, Raffey Cassidy, Isaach De Bankolé, Jonathan Hyde, Emma Laird, Stacy Martin, Alessandro Nivola
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 6. 2. 2025
MINUTÁŽ 215 min.

Hodnotenie: 95%
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Zuzana Fialová vo filme Od marca do mája.

Skreslená realita v nás i vo filme na Febiofeste

Má zaostrené na dobrý film. Už po 32. raz prinesie filmovým fanúšikom výber snímok, ktoré uspeli na prestížnych festivaloch, získali status kultového diela či vypovedajú o živote v strednej Európe. Medzinárodný filmový festival Febiofest uvedie v Bratislave od 19. do 25. marca viac ako 70 filmov. Ponúkne tiež podujatie pre filmových profesionálov i bohatý sprievodný program. Festival sa nesie v téme Skreslená realita. „Od diskusie o tom, čo je pravdivé, sme sa posunuli ďalej a aj vďaka AI sa už začíname pýtať, čo je a čo nie je reálne. Od skreslenia faktov sme sa posunuli k skreslenej realite. Skresľovanie a ohýbanie reality povýšila na novú úroveň pred vyše 100 rokmi kinematografia, dnes do hry vstupujú sociálne médiá a najnovšie umelá inteligencia," približuje pre Film.sk umelecký riaditeľ festivalu Ondrej Starinský. „Možno takým ,vlajkovým filmomʻ skreslenej reality v programe festivalu je dokumentárny experiment O hrdinovi. Debutujúci poľský režisér Piotr Winiewicz v ňom skúma hranice umelej inteligencie a umenia. Inšpirovaný výrokom legendárneho režiséra Wernera Herzoga, ktorý povedal, že ,počítač nebude schopný vytvoriť film na mojej úrovni aspoň ďalších 4 500 rokovʻ, Winiewicz trénoval AI na Herzogovej tvorbe a nechal ju vygenerovať scenár. Výsledkom je znepokojivá reflexia o autenticite, umení a budúcnosti filmu. Film mal svetovú premiéru na IDFA...
Fotografia z filmu Autíčkári. Foto: BFilm

recenzia Autičkári

Autičkári – kto sú a koho oslovia? Dokumentárny film Dominika Bariho sa týka každého, kto vlastní auto. Téma krádeží vozidiel totiž nie je vzdialená realita, ale riziko, s ktorým sa môže stretnúť prakticky každý z nás. Film poodhaľuje fungovanie takzvaného leopoldovského gangu. Jeho členovia síce operujú po celom Slovensku, no zázemie, veliteľské centrum a sklad nakradnutého majetku mali – a podľa všetkého stále majú – najmä v Leopoldove. Aranžovaná dokumentácia v snímke Autičkári predstavuje komplexne vystavanú estetiku dokurealizmu, v ktorej sa autori programovo pohybujú na jemnej hrane medzi faktickou presnosťou a dramatickou interpretáciou. Starostlivo inscenované rekonštrukcie, odvíjajúce sa od policajných záznamov a osobných svedectiev priamych účastníkov, rafinovane prechádzajú od vernosti faktom až po ich umeleckú variáciu. Tento prístup ukazuje krehkosť hranice medzi reálnym a esteticky dotvoreným. Mimoriadne pôsobivé sú výpovede obetí, ktorých osobné príbehy sú umne konfrontované s detailnými opismi zlodejských praktík. Akoby sa pred nami otvorili hlbiny dvoch protichodných entít. Sedemdesiatštyri minút, v ktorých kontrapunkt vďaka sugestívnym vsuvkám udiera na tú správnu notu. „Mne zomrel otec, keď som mal dvanásť, ... a maminka to nezvládla, no, nezvládla nás nejako držať medzi mantinelmi. Samozrejme, že bola z toho smutná, bola z toho smutná dlhé roky,“ zoznamujeme sa v úvode so zlodejom zo„starej školy“. Jeho životná cesta sa neskôr radikálne...
Strihač Jay Rabinowitz. Foto: VFF

Príde strihač filmov Jarmuscha a Aronofského aj strihačka Jacquesa Audiarda

Odkrývajú zložitý a tvorivý svet za filmami a ponúkajú ponor do profesií, vďaka ktorým môžeme v kinách prežívať príbehy. Medzinárodné networkingové podujatie Visegrad Film Forum už viac ako desaťročie prináša na študentskú pôdu oceňovaných profesionálov z filmového priemyslu a počas niekoľkých dní ich intenzívne spája so študentmi i verejnosťou. 12. ročník sa bude konať tradične na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave od 19. do 22. marca a prinesie strihačskú špičku, jednu z najúspešnejších európskych producentiek či vhľad do súčasnej maďarskej kinematografie. Filmy, ktoré strihal, patria medzi kultové kúsky a pozná ich hádam každý študent filmu. Rekviem za sen (r. Darren Aronofsky, 2000) a Strom života (r. Terrence Malick, 2011) sa dostali na prestížny zoznam najlepšie zostrihaných filmov všetkých čias, ktoré zostavuje strihačská asociácia Motion Picture Editors Guild. Ako dvorný strihač Jima Jarmuscha sa podpísal pod snímky Noc na zemi (1991), Mŕtvy muž (1995), Káva a cigarety (1999), Ghost Dog – Cesta samuraja (1999) a ďalšie. Pracoval však aj na mnohých ďalších známych filmoch, ako napríklad 8. míľa (r. Curtis Hanson, 2002) či Fontána (r. Darren Aronofsky, 2006). Americký strihač Jay Rabinowitz tak už desaťročia posúva hranice filmového rozprávania. Iný, no rovnako zaujímavý pohľad na profesiu strihača prinesie Francúzka Juliette Welfling, ktorá má tiež za sebou dlhú...
Zobraziť všetky články