Záber z filmu Brutalista. Foto: CinemArt

recenzia Brutalista

Bez betónu sa nedá žiť s traumou. Je to brutálna skúsenosť

Eva Andrejčáková

Písmo: A- | A+

Píše sa rok 1947 a uznávaný budapeštiansky staviteľ a architekt László Tóth sa spamätáva z tvrdých rán, ktoré mu uštedrila druhá svetová vojna. I keď sa mu podarilo dostať z koncentračného tábora v Buchenwalde, znova nadobudnúť ľudskú dôstojnosť ostalo výzvou na celý život. Režisér Brady Corbet ho žánrovo nazval brutalistom.

Na hranici chudoby

László úspešne emigruje do Ameriky, kde ho v prvotnom nadšení víta bratranec Attila. S manželkou si tam otvoril nábytkársku dielňu a obchod, ktorý je síce vkusom a štýlom Lászlóovi na míle vzdialený, ale ponuka pracovať pre rodinu sa neodmieta. Lászlóovi sa dokonca darí presvedčiť Attilu o vlastnom výtvarnom pohľade. Proti tmavým rustikálnym kulisám vtedajších amerických domácností navrhne pre obchod vzdušný funkcionalistický dizajn interiérového zariadenia v štýle art deco.

Medzitým stále balansuje na hranici chudoby. Presvedčene sa stavia za svoje vízie, pričom údel cudzinca a emigranta, ktorého má krajina prijať, sa učí brať ako prirodzenú zámorskú realitu.

Nekladie si otázku, prečo je na tom horšie ako jeho bratranec. Nepozná procesy, ktorými život v Amerike (de)formuje charakter domácich obyvateľov či usadených prišelcov. Neposudzuje, čo v skutočnosti znamená Amerika ako krajina neobmedzených možností, a nepýta sa, prečo by ho mala vítať s otvorenou náručou.

Akoby si necenil, že jeho skutočnou oporou v cudzom svete sú černoch Gordon a jeho syn, ktorým na ulici práve on podal pomocnú ruku. Verí v súdržnosť rodiny, ktorá mu zostala, a práve tým vystavuje svoju nespútanú umeleckú dušu sile zištných konvencií, v ktorých sa dá ľahko podľahnúť pokrytectvu.

Spektakulárny sen

Kým sa László pomaly, ale isto ponára do temného srdca Ameriky, jeho architektonické predstavy ďalej sledujú corbusiérovské čisté línie v štýle Bauhausu. V Európe vytvoril viaceré stavby a všetky vďaka použitému materiálu prežili vojnu. Fascinuje ho totiž betón ako architektonický materiál budúcnosti.

Predvojnové mediálne uznanie Lászlóovej práce v odborných a spoločenských kruhoch pritiahne v Amerike pozornosť milionárskej rodiny Van Burenovcov. Bohatý priemyselník z kaštieľa v pensylvánskom Doylestowne mu v návrhu serióznej spolupráce zverí do rúk architektonický projekt. Od tej chvíle sa architektov život začne poberať iným smerom.

Van Buren sa ako investor a konzument necháva viesť inšpirujúcimi modernými premenami Európy. Na kopci neďaleko rodinného kaštieľa chce dať postaviť veľký inštitút a otvoriť ho miestnemu obyvateľstvu, aby mohol šíriť dobro, lásku, kultúru, múdrosť.

V spektakulárnej stavbe s multifunkčnými využitím navrhuje vybudovať komunitné centrum, divadlo, telocvičňu, knižnicu a na naliehanie miestnej samosprávy aj kresťanskú kaplnku. Hoci na nové svetové trendy v architektúre naskakuje Van Buren v správnu chvíľu, v skutočnosti nad jeho inteligenciou, vzdelaním a estetickým povedomím vládnu peniaze napojené na prekvitajúci rodinný biznis.

Uveril vo vlastnú dokonalosť a ako mecenáš je patologicky pripútaný k matke aj po jej smrti. Jedináčik v ňom samom mu nedovoľuje nahliadnuť do duše a pohnútok umelca hlbšie, než dovoľuje strohá konverzácia pri obede. Lászlóovi síce poskytol zázemie, jeho exotickou prítomnosťou si však radšej posilňuje vlastný spoločenský status.

Žena a stav ducha

László intenzívne pracuje na projekte, boľavú dušu utišuje drogami, ktoré iba prehlbujú jeho slabosti. Dostáva sa mu nebývalej pozornosti od kritiky, naráža na nečakané situácie, a hoci naďalej spĺňa zadanie, stáva sa čoraz problematickejším chránencom investora a otrokom vlastnej závislosti.

Príchod manželky z Európy jeho stav nezlepší, dodá však jeho životu nový zmysel: pri Erzsébet môže byť tým, kým naozaj je – umelcom. Nie obeťou násilia. Architektúra je preňho tým, čím aj pre Le Corbusiéra: stavom ducha. Majestátny brutalizmus sa dokonale snúbi s jemnou dušou, krehkou telesnou schránkou, s neohrabaným správaním aj s nedokonalou rečou.

Akoby tá nepriestrelná sivá hmota zhmotňovala bezpečie a pomáhala obrniť sa pred neustále narastajúcou traumou. Bez betónu s ňou László nie je schopný žiť. Jeho dielo tak nesie v sebe kontroverziu. Pôsobí chladne, neprístupne, megalomansky až neľudsky, a pritom jedným dychom pracuje s minimalistickými prvkami, so svetlom, je transparentné, kompaktné, vzdušné.

Ničotný, slobodný, osudový

Režisér Brady Corbet zrežíroval oslavu umeleckého štýlu zvaného brutalizmus, pre ktorý je charaktetistický betón ako hlavný výrazový prostriedokm zdôrazňujúci pevnosť, váhu a hĺbku objektu.

Vystihol jeho viacrozmerný odkaz na mrazivý a ničotný priestor koncentračných táborov rovnako ako na moderné pamätníky obetiam holokaustu podčiarkujúce ideu slobody a rovnosti. Zároveň ním zosobnil komplikovaný, hlboký a trvalý vzťah vykoreneného tvorcu a jeho emancipovanej ženy, osudovú lásku hrdinskej dvojice.





BRUTALISTA (Slovensko/Česko, 2025)

 

RÉŽIA Brady Corbet ● SCENÁR Brady Corbet, Mona Fastvold ● KAMERA Lol Crawley ● ZVUK Andy Neil, Steve Single ● HUDBA Daniel Blumberg ● STRIH Dávid Jancsó ● SCÉNOGRAFIA  Judy Becker ● HRAJÚ Adrien Brody, Felicity Jones, Guy Pearce, Joe Alwyn, Raffey Cassidy, Isaach De Bankolé, Jonathan Hyde, Emma Laird, Stacy Martin, Alessandro Nivola
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 6. 2. 2025
MINUTÁŽ 215 min.

Hodnotenie: 95%
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Herecká suita z filmu Jiřího Mádla Vlny. Foto: Wandal production

Slnko v sieti: 9 cien pre Vlny, 5 pre Emu a smrtihlava

Najlepším celovečerným hraným filmom roka 2024 sa na udeľovaní národných filmových cien Slnko v sieti stala česko-slovenská koprodukčná snímka Vlny (producenti Monika Kristl, Vlasta Kristl a Wanda Adamík Hrycová). Jej režisér Jiří Mádl si odniesol aj Slnko v sieti v kategórii réžia. Vlny celkovo získali 9 cien. Spolu mali 14 nominácií. O dve nominácie menej mala slovensko-česko-maďarská koprodukčná dráma Ivety Grófovej Ema a smrtihlav. Nakoniec získala 5 cien. Dve ceny si odniesol česko-slovensko-francúzsky animovaný film Keď život chutí (réžia Kristina Dufková, producenti Matej Chlupáček, Agata Novinski, Marc Faye), ktorý zvíťazil v kategórii animovaných filmov a získal tiež Slnko v sieti za hudbu (Michal Novinski). Najlepším dokumentom uplynulého roka bola podľa hlasovania členov Slovenskej filmovej a televíznej akadémie snímka Prezidentka (réžia Marek Šulík, producentka Barbara Janišová Feglová). Chýbajúca maskérka Okrem trojice hereckých ocenení pre Alexandru Borbély, Évu Bandor a Milana Ondríka si Ema a smrtihlav odniesla Slnko v sieti za scénografiu (Tomáš Svoboda, Miriam Struhárová) a najlepšie umelecké masky (Andrea Štrbová, Ivo Strangmüller, Tomáš Richter, Viktor Nagy). Po vyhlásení kategórie sa producentka Zuzana Mistríková ospravedlnila umeleckej maskérke Alici Dvorskej, že ju pri nahlásení nominovaných maskérov zaviedla uviesť do formulára, ktorý vypĺňala. Poprosila akadémiu, aby jej cenu udelili dodatočne, keďže sa na ocenenej kategórii podieľala rovnako ako ostatní štyria ocenení. Vlny bodovali aj v kategóriách scenár...
Zobraziť všetky články