Záber z filmu Dahomey / Zdroj: Film Europe

recenzia Dahomey

Keď sa domov stane cudzinou

Jena Opoldusová

Písmo: A- | A+

Vrátiť sa domov? Čo ma tam čaká?“ Hlas prerývajúci tmu a vychádzajúci z temnoty minulosti je plný pochybností. Kladie prvé z množstva otázok, ktoré otvára v dokumente Dahomey jeho režisérka, scenáristka a spoluproducentka Mati Diop. Francúzsko-senegalská filmárka zaň na tohtoročnom Berlinale získala Zlatého medveďa.

Na zvlnenej hladine Seiny, ktorú brázdia lode plné turistov túžiacich obdivovať krásy francúzskej metropoly s pohárikom sektu s ruke, sa vynárajú titulky: „Dvadsaťšesť dahomejských kráľovských pokladov sa chystá opustiť Paríž. Vrátia sa na rodné územia, z ktorých sa stal Benin. S tisíckami ďalších boli tieto umelecké diela vyrabované počas invázie francúzskych vojsk v roku 1892. Stotridsať rokov strávených v zajatí sa pre ne blíži ku koncu.

Film, zaznamenávajúci putovanie artefaktov z parížskeho Musée du quai Branly do Námorného paláca v Cotonou, mohol ponúknuť zaujímavý pohľad na podobu repatriácie kultových predmetov, ktoré si koncom 19. storočia víťazné vojská odvliekli z afrického kontinentu ako vojnovú korisť do Francúzska. Mohol, ale filmárke narodenej v Paríži, ktorej korene sú senegalské, to nestačilo. Chcela viac. Neuspokojila sa s atraktivitou magnetizujúceho východiska a výsledkom jej filmárskej hravosti a invencie je nevšedný experiment na pomedzí podmanivej vizuálnej eseje a magického sna vystupujúceho z hlbín nepoznanej minulosti.

Vo svete filmu nie je Mati Diop neskúsená začiatočníčka. Začínala síce ako herečka, no rýchlo prešla na opačnú stranu kamery – zvábili ju posty režisérky a scenáristky. Od začiatku jej bolo jasné, na aké tematické okruhy chce vo svojich filmoch zaostriť. „Musím znovuobjaviť svoju africkú časť, ktorú kolonizovala moja biela kultúra.“ Objavovať ju začala v rodnej krajine svojho otca hudobníka Wasisa Diopa – v Senegale. Do nej zasadila príbeh dvojice priateľov púšťajúcich sa na vlny dobrodružstva nelegálnej migrácie. Experimentálny krátky film Atlantiques (2009) jej na festivale v Rotterdame vyniesol prestížneho Tigra. Po ďalších krátkych a dokumentárnych filmoch nasvietila tému mladých Senegalčanov túžiacich po lepšej budúcnosti – hoci z iného uhla pohľadu a iným príbehom – aj v celovečernom hranom debute s rovnakým názvom Atlantiques (2019). Na festivale v Cannes zaň získala Grand Prix.

Prvá správa o návrate dahomejských kráľovských pokladov do krajiny ich vzniku sa objavila 9. novembra 2021. Obraz nás zavedie do sterilného a všadeprítomnými kamerami ostro sledovaného podzemia múzejných depozitárov, v ktorých temnote „spia“ ukoristené artefakty. Do tmy, v ktorej ich ukrývajú, znie iba tajomný hlas. Hlas objektu číslo 26. Keď čerň z plátna vyženie svetlo, vidíme drevenú sochu muža so zdvihnutou rukou, ktorého telo pokrývajú železné čepele. Príprava na cestu zo sklenenej vitríny do debny, v ktorej sa vráti „domov“, je náročná práca pre špecialistov.

Cotonou – najväčšie mesto Beninu, v ktorom sídli vláda, sa zatiaľ pripravuje na privítanie zlomku odvlečených kultových a umeleckých pokladov. Treba im totiž pripraviť klimatizované priestory. Pri strohej kontrole ich vonkajšieho stavu sa dozvedáme o jednotlivých artefaktoch niečo viac: o sochách kráľov Ghéza, Glélého a Béhanzina, symbolizujúcich ich kultovú silu, o trónoch i prenosných oltároch.

Na otvorení výstavy v Námornom paláci, v ktorom je zároveň aj prezidentský úrad, sa schádza spoločenská elita súčasného Beninu. Muži aj ženy v rúchach hýriacich farbami, vyzdobení svojimi insígniami. Ide predsa o mimoriadnu udalosť, ktorá sa ocitá v centre pozornosti všetkých médií. „Budeme sa snažiť čo najlepšie konzervovať to, čo ostalo, čo sa nám vrátilo a čo sa ešte vráti,“ sľubuje prezident. Keď sa slávnosť skončí a návštevníci sa rozídu, „navrátilci“ sa znova ocitnú v tme. Ako v depozitároch francúzskeho múzea, pripomínajúcich väzenie. „Nezabúdam, netreba nič meniť. Vidím sa jasne cez vás, číslo 26 už neexistuje. Vo mne sa rozlieha nekonečno. Idem, už sa nezastavím,“ hovorí hlas kráľa Ghéza, ktorý vládol dahomejského kráľovstvu v prvej polovici 19. storočia.

Mati Diop je pozorovateľkou, sledujúcou repatriačnú cestu ukradnutých artefaktov a ich nadšené vítanie v krajine, kde vznikli a ktorá v roku 1975 dostala meno Benin. Je poetkou, ktorá prostredníctvom temného hlasu z útrob minulosti reflektuje následky kolonizácie čierneho kontinentu.

Zároveň je sociologičkou, skúmajúcou súčasnosť ekonomickými problémami sužovaného štátu. To, keď dá priestor búrlivej diskusii študentov univerzity, v ktorej na seba narážajú jednoznačné súdy s prenikavými postrehmi a nekompromisnými otázkami: Je návrat ukradnutých objektov len PR francúzskej vlády? Prečo vrátili len 26 predmetov, keď ich ukradli sedem tisíc? Nie je to vlastne urážka? Vyrastal som bez znalosti svojho kultúrneho dedičstva, doteraz k tým soškách nič necítim. Prečo diskutujeme vo francúzštine a nie v pôvodnom jazyku fon? Ukradli nám dušu!

V obrazovo, zvukovo a myšlienkovo dômyselne vybudovanom dokumente Dahomey zaostrila Mati Diop na tému previazanosti minulosti, prítomnosti a budúcnosti. Bez poznania minulosti, poznamenanej ranami kolonizácie, hlbšími, ako by sa mohlo zdať, je ťažké formulovať predstavy o budúcnosti sebavedomej spoločnosti tvorenej sebavedomými ľuďmi. Na ploche necelých sedemdesiatich minút otvára jej bravúrny dokumentárny film množstvo otázok, ktoré sa aj vďaka invenčnej forme vizuálnej interpretácie zavŕtajú do mozgových závitov. Hoci sa nás na starom kontinente zdanlivo nedotýkajú. Omyl.

Dahomey
Francúzsko/Senegal/Benin, 2024
SCENÁR A RÉŽIA Mati Diop ● STRIH Gabriel Gonzalez ● KAMERA Joséphine Drouin-Viallard ● ZVUK Nicolas Becker ● HUDBA Wally Badarou, Dean Blunt
ÚČINKUJÚ Gildas Adannou, Habib Ahandessi, Joséa Guedje
MINUTÁŽ 68 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 14. 11. 2024

Hodnotenie: 90%

Záber z filmu Dahomey / Zdroj: Film Europe

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Agata Novinski. Foto: Miro Nôta

rozhovor Agata Novinski

„Prajem si, aby sme sa nevzdali, neboli ticho a trpezlivo, dôsledne bojovali za slobodnú kultúru na Slovensku,“ reaguje na dianie v slovenskej kultúre Agata Novinski. V brandži sa pohybuje už roky, ako producentka však na filmovej scéne práve debutuje novým slovenským koprodukčným animovaným filmom Keď život chutí.  Do hĺbky animovanej tvorby ju vtiahol príbeh Bena, bystrého chlapca v puberte, ktorému veľmi chutí jesť. Dedičné gény však spôsobujú, že to je na ňom vidno, a čo čert nechcel, ešte sa aj zaľúbil do najočarujúcejšieho dievčaťa v triede.  Bábkový animák českej režisérky Kristiny Dufkovej zasvietil už na viacerých medzinárodných festivaloch a zbiera významné ocenenia vrátane dvoch nominácií na tohtoročné Európske filmové ceny. Vďaka úspechu vo francúzskom Annecy získal dokonca vstupenku do oscarových nominácií. Do slovenských kín príde 30. januára 2025. Ako ste sa dostali k produkcii tohto filmu? V prípravnej fáze režisérka Kristina Dufková a producentka vývoja Veronika Sabová oslovili Michala Novinského na spoluprácu na hudbe k filmu. Michal si prečítal scenár, pozrel výtvarné návrhy a bol projektom očarený natoľko, že prišiel s návrhom, či by sa spoločnosť NOVINSKI nemohla zároveň stať aj koproducentom filmu. Oslovil mňa, či by som mu s tým producentsky nepomohla, a tak som sa po rokoch vrátila k profesii, ktorú som študovala.  Čo vás presvedčilo?  Ako píšeme v stručnej anotácii k filmu, Keď...
Fotografia z filmu Vlny

Vlny sú o krok bližšie k oscarovej nominácii. Kto im konkuruje?

Americká Akadémia filmových umení a vied, ktorej členovia o nomináciách rozhodujú, zverejnila v utorok 17. 12. takzvané shortlisty – užšie výbery filmov v desiatich kategóriách. Z týchto výberov vzídu pätice snímok, ktoré nakoniec 17. 1. získajú oscarovú nomináciu. Držiteľov cien vyhlási akadémia 2. 3. Slovenským zástupcom v boji o Oscara v kategórii medzinárodných filmov bola vojnová dráma režisérky Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav. Medzi filmy na shortliste sa neprebojovala. Film Vlny sa inšpiroval skutočným príbehom skupiny novinárov z medzinárodnej redakcie Československého rozhlasu, ktorí sú odhodlaní prinášať nezávislé správy za každú cenu – aj po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v roku 1968. V českých a slovenských kinách už Vlny do nedele 15. 12. videlo spolu milión divákov – 825 882 v Česku a 174 238 na Slovensku. V Česku sú Vlny podľa návštevnosti aktuálne tretím najúspešnejším českým filmom od roku 1991 a deviatym najúspešnejším filmom vôbec. Na Slovensku sú podľa počtu divákov najúspešnejším českým filmom v ére samostatnosti. Producentkou filmu je Monika Kristl zo spoločnosti Dawson Films. Za Slovensko film produkovala Wanda Adamík Hrycová so spoločnosťou Wandal Production a Vlny vznikli aj v koprodukcii s RTVS. Zo slovenských tvorcov sa na filme podieľali tiež kameraman Martin Žiaran či kostýmová výtvarníčka Katarína Štrbová Bieliková a vo Vlnách účinkujú aj Táňa Pauhofová, Tomáš Maštalír, Jevgenij Ivanovič Libezňuk alebo Michaela Majerníková....
Václav Polák / Zdroj: SFÚ

Václav Polák

Václav Polák roky úspešne dokumentoval slovenskú kinematografiu. Do štúdií na bratislavskej Kolibe prišiel na konci šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a začal pracovať pod vedením skúsenej fotografky Zuzany Mináčovej. Rovno ho poslali do terénu. V tých dňoch práve prebiehalo natáčanie dnes už kultovej drámy z vysokohorského prostredia Medená veža (1970). Podľa Polákovych slov to bola veľmi ťažká práca, ktorú však vyvážila prítomnosť významných osobností slovenskej kinematografie, ako napríklad režisér Hollý či kameraman Karol Krška. Nakrúcanie filmu prebiehalo v náročných podmienkach a dokonca sa celá jeho výroba predlžovala. „Hovorili mi, aké dôležité je vybrať si správne prostredie. Nachodil som sa, než som si vybral také, o akých mi režisér básnil. A nie je ľahké urobiť snímky napríklad tak, aby sa zdôraznila výška, respektíve hĺbka priestoru,“ spomínal v minulosti pre Film.sk. V kolibských ateliéroch existovalo v tomto čase aj špeciálne oddelenie, ktoré sa zameriavalo na fotodokumentáciu a propagačné materiály k filmom a aj viacerým filmovým podujatiam. Polák sa v sedemdesiatych rokoch dostal aj k fotografovaniu pri nakrúcaní ďalšieho kultového filmu – Ružové sny (1976) Dušana Hanáka, ktorý rozpráva príbeh poštára Jakuba a mladej rómskej dievčiny Jolanky. Je podpísaný aj pod fotografiami k snímke Jána Piroha Sagarmatha (1988). Pri spomienkach na toto nakrúcanie Václav Polák uvádza, že mal prvýkrát v živote možnosť voľne a blízko sa pohybovať v rómskych osadách. Obyvatelia si...
Zobraziť všetky články