Záber z filmu Dievča s ihlou. Foto: ASFK/Lukasz Bak

recenzia Dievča s ihlou

Mizéria, ktorá nikam nevedie

Zuzana Goleinová

Písmo: A- | A+

Byť ženou je nočná mora,“ hovorí muž. Nedá sa mu oponovať, po väčšinu histórie to tak bolo a z veľkej časti stále je. Pre Dievča s ihlou je to dokonca nespochybniteľné tvrdenie, veď keby bolo mužom, mnohému by sa vyhlo.

Spracovanie ženských tém a vytvorenie hlavnej ženskej postavy v rukách mužského režiséra vždy sprevádza veľké očakávanie – podarí sa mu vytvoriť autentickú ženu a sprostredkovať jej príbeh bez nánosu stereotypizácie a sexizmu? Z upútavky na dánsko-poľskú historicko-hororovú drámu Dievča s ihlou (2024) sa javí, že to režisér Magnus von Horn zvládol. Film mal premiéru v súťaži na festivale v Cannes 2024 a získal nominácie na Oscara aj na Zlatý Glóbus. Potenciál žánru, historickej látky a nadviazania na tradíciu severskej kinematografie však napokon nenaplnil.

Chudobná šička Karoline z Kodane sa po konci prvej svetovej vojny pretĺka sledom mizerných situácií a drastického zaobchádzania. Po tom, ako neželane otehotnie s majiteľom textilnej továrne a neúspešne sa pokúsi sama si vykonať potrat, jej pomôže Dagmar, vedúca ilegálnej adopčnej kliniky. S vedomím, že jej dieťaťu našla lepší domov, sa Karoline pridáva k Dagmar a pomáha jej v činnosti. Neskôr sa však ukazuje, že o dobročinnosť nejde – ako hovorí Dagmar, bohatí sú tí, ktorí si môžu dovoliť konať dobro.

Film otvára desivá viacexpozícia deformujúca tváre postáv, anticipujúc témy pokrivenia, boja, zmrzačenia. Deformácia tváre je fascinujúcou tematickou rovinou, prechádzajúcou od viacexpozície cez geniálnu železnú masku Karolininho manžela až po nechcené bábätko s rázštepom pery. V postave manžela sa film dotýka dôsledkov vojny aj šikany pre telesnú deformáciu, jeho postavu však stále opúšťa, čo je škoda. Odkazy na dreyerovskú estetiku a témy, na škandinávsky nemý horor či neskôr priame citácie lumièrovských scén budujú očakávania, no vyznievajú len ako prázdny citát.

Temné limity ľudskej povahy a rozlíšenie medzi dobrom a zlom je to, na čo chce film neustále poukazovať,





Dievča s ihlou (Pigen med nålen, Dánsko/Poľsko/Švédsko, 2024)

RÉŽIA Magnus von Horn SCENÁR Magnus von Horn, Line Langebek ● KAMERA Michał Dymek HUDBA Frederikke Hoffmeier ● STRIH Agnieszka Glińska HRAJÚ Vic Carmen Sonne, Trine Dyrholm, Besir Zeciri, Joachim Fjelstrup, Tessa Hoder, Ava Knox Martin a ďalší

Minutáž 123 min.

Distribučná premiéra 20. marca 2025

Hodnotenie: 40%

Záber z filmu Dievča s ihlou. Foto: ASFK/Lukasz Bak

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Viliam Ptáček za kamerou pri nakrúcaní filmu Chlapi z Gaderskej doliny (1963), za ním režisér Ladislav Kudelka. Foto: archív SFÚ/Pavol Havran

Viliam Ptáček

Kameraman Viliam Ptáček sa narodil pred 100 rokmi, 20. apríla 1925, v Pezinku. Ako kameraman začínal v Spravodajskom filme v polovici minulého storočia, pracoval na rôznorodých dokumentačných šotoch, spracúval témy pre Poľnohospodársky mesačník či kinožurnál Týždeň vo filme. „S Vilkom (tak sme ho všetci familiárne nazývali) sme nastúpili do Spravodajského filmu v približne rovnakom čase, na začiatku päťdesiatych rokov. V našich začiatkoch sme sa veľmi pracovne nestýkali. Vtedy totiž platila (dobrá) prax, že začínajúci kameraman nakrúcal so skúseným režisérom a režisér začiatočník s ostrieľaným kameramanom,“ spomína pre Film.sk režisér a Ptáčkov spolupracovník Milan Černák. Ptáček spolupracoval napríklad s režisérmi ako Ján Lacko (Krompachy, Pionieri, oba 1951) či Martin Hollý (Odmäk, 1964). Aj v týchto počinoch sa sústredil na dokumentáciu krásnej domácej prírody. S Ladislavom Kudelkom nakrútil snímky Hostia najmilší... (1955), Spomienka na Rysy (1961), Dnešok slovenského filmu (1962), Chlapi z Gaderskej doliny (1963), Kam nechodil inšpektor (1964), či Vody podzemia (1966), s Otakarom Krivánkom filmy Tma a ticho (1960) alebo Do nových škôl (1961), so Štefanom Uhrom Stredoeurópsky pohár 1955 (1955) a s Ctiborom Kováčom spolupracoval na dlhometrážnom filme Nikdy viac (1958). S Milanom Černákom nakrútil Ptáček krátkometrážne snímky ako Majstri zimných športov (1955), Pohár národov (1960), Cyklistický maratón (1964) či Ostrov pod vodou (1965). Zaznamenával aj významné športové podujatia ako cyklistické maratóny...
Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Zobraziť všetky články