Záber z filmu Dievča s ihlou. Foto: ASFK/Lukasz Bak

recenzia Dievča s ihlou

Mizéria, ktorá nikam nevedie

Zuzana Goleinová

Písmo: A- | A+

Byť ženou je nočná mora,“ hovorí muž. Nedá sa mu oponovať, po väčšinu histórie to tak bolo a z veľkej časti stále je. Pre Dievča s ihlou je to dokonca nespochybniteľné tvrdenie, veď keby bolo mužom, mnohému by sa vyhlo.

Spracovanie ženských tém a vytvorenie hlavnej ženskej postavy v rukách mužského režiséra vždy sprevádza veľké očakávanie – podarí sa mu vytvoriť autentickú ženu a sprostredkovať jej príbeh bez nánosu stereotypizácie a sexizmu? Z upútavky na dánsko-poľskú historicko-hororovú drámu Dievča s ihlou (2024) sa javí, že to režisér Magnus von Horn zvládol. Film mal premiéru v súťaži na festivale v Cannes 2024 a získal nominácie na Oscara aj na Zlatý Glóbus. Potenciál žánru, historickej látky a nadviazania na tradíciu severskej kinematografie však napokon nenaplnil.

Chudobná šička Karoline z Kodane sa po konci prvej svetovej vojny pretĺka sledom mizerných situácií a drastického zaobchádzania. Po tom, ako neželane otehotnie s majiteľom textilnej továrne a neúspešne sa pokúsi sama si vykonať potrat, jej pomôže Dagmar, vedúca ilegálnej adopčnej kliniky. S vedomím, že jej dieťaťu našla lepší domov, sa Karoline pridáva k Dagmar a pomáha jej v činnosti. Neskôr sa však ukazuje, že o dobročinnosť nejde – ako hovorí Dagmar, bohatí sú tí, ktorí si môžu dovoliť konať dobro.

Film otvára desivá viacexpozícia deformujúca tváre postáv, anticipujúc témy pokrivenia, boja, zmrzačenia. Deformácia tváre je fascinujúcou tematickou rovinou, prechádzajúcou od viacexpozície cez geniálnu železnú masku Karolininho manžela až po nechcené bábätko s rázštepom pery. V postave manžela sa film dotýka dôsledkov vojny aj šikany pre telesnú deformáciu, jeho postavu však stále opúšťa, čo je škoda. Odkazy na dreyerovskú estetiku a témy, na škandinávsky nemý horor či neskôr priame citácie lumièrovských scén budujú očakávania, no vyznievajú len ako prázdny citát.

Temné limity ľudskej povahy a rozlíšenie medzi dobrom a zlom je to, na čo chce film neustále poukazovať,





Dievča s ihlou (Pigen med nålen, Dánsko/Poľsko/Švédsko, 2024)

RÉŽIA Magnus von Horn SCENÁR Magnus von Horn, Line Langebek ● KAMERA Michał Dymek HUDBA Frederikke Hoffmeier ● STRIH Agnieszka Glińska HRAJÚ Vic Carmen Sonne, Trine Dyrholm, Besir Zeciri, Joachim Fjelstrup, Tessa Hoder, Ava Knox Martin a ďalší

Minutáž 123 min.

Distribučná premiéra 20. marca 2025

Hodnotenie: 40%

Záber z filmu Dievča s ihlou. Foto: ASFK/Lukasz Bak

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Miro Remo Raději zešílet v divočině

Miro Remo zvíťazil vo Varoch s filmom Raději zešílet v divočině

Krištáľový glóbus pre najlepší film hlavnej súťaže 59. ročníka MFF Karlovy Vary si odniesol slovenský dokumentarista Miro Remo so snímkou Raději zešílet v divočině. Kreatívny dokument vznikol v česko-slovenskej koprodukcii a Remo o ňom hovorí ako o rozprávke pre dospelých. Vychádza z rovnomennej knihy rozhovorov Aleša Palána so šumavskými pustovníkmi a samotármi. Z Palánovho sveta outsiderov Remo ako protagonistov obsadil šestdesiatročné jednovaječné dvojčatá Františka a Ondřeja. „Je to forma hry. Chcel som divákom sprostredkovať svoj zážitok z tohto výnimočného sveta. S Frantom a Ondrom sme sa stali blízkymi priateľmi, lúčime sa objatím do prasknutia. Od začiatku som v ich príbehu cítil magický rozmer. V knihe je naznačený, no vo filme som mu dal priestor a zároveň som ho deromantizoval. Oni sami dokázali zájsť za hranicu všednosti. Hrať sa s nami. Štylizované momenty, ako napríklad veľké zrkadlo vylovené z Vltavy, odrážajú magickosť i rozpoltenosť ich sveta, dualitu. Chcel som, aby film pôsobil ako rozprávka pre dospelých. Tí sa tiež hrajú, len s inými hračkami,“ povedal v rozhovore o filme Raději zešílet v divočině Miro Remo. Krištáľový glóbus si Remo vo Varoch prevzal z rúk herca Stellana Skarsgårda. „Tento festival mi už roky potvrdzuje, že to má celé zmysel,“ povedal režisér, ktorý sa o cenu v hlavnej súťaži uchádzal aj pred štyrmi rokmi so svojou predchádzajúcou snímkou...
Záber z filmu Kronika večných snílkov. Timrava Snímka otvorí košický Art Film. Foto: Continental film

myslím si O čom rojčím pri filme o „snílkoch“

O filme Rasťa Boroša, ktorý sa mal pôvodne volať Ťapákovci, keďže na začiatku bola inšpirácia Timravinou literárnou predlohou, sa vedelo, už keď ho tvorcovia začali pripravovať. Ja síce nedám dopustiť na televíznych Ťapákovcov Ondreja Šulaja a Ľubomíra Vajdičku z roku 1977, ale zároveň mám rád moderné aktualizácie klasických textov. A tak som sa tešil. Prekvapenie prvé: film sa napokon volá Kronika večných snílkov. Zmena pracovného titulu na iný finálny je bežná vec, ale prečo je v názve české slovo? Je azda snílek (snílko?) niečo iné ako rojko? Čo by bolo zlé na Kronike večných rojkov? Zarážajúce je, že tvorcovia ponechali názov v tejto podobe, hoci o tom bohemizme vedeli. A prišla tlačová správa, v ktorej sa okrem iného uvádza: „Snímka mala svetovú premiéru na festivale v indickom Goa a úspešne sa predstavila v Paríži, Beverly Hills, Jaipure aj Texase. Práve z Paríža, z ÉCU – The European Independent Film Festival, si odniesla cenu za Najlepší nezávislý európsky film.“ Cena z Paríža? To je úspech, nie? Stačí letmý pohľad na webovú stránku toho parížskeho festivalu, aby sme zistili (ako ma upozornil kolega Miro Ulman), že nebezpečne pripomína takzvané predátorské festivaly. Súťažilo sa až v 14 kategóriách – išlo o maglajz filmov všetkých možných rodov, žánrov a minutáží, profesionálnych i študentských. Z nadmerného počtu kategórií a poddimenzovaného počtu súťažných...
Kateřina Falbrová vo filme Zbormajster.

Zbormajster sleduje, ako sa mení na motýľa

Reálnym prípadom zbormajstra Bambini di Praga, ktorého v roku 2004 obvinili a neskôr odsúdili za zneužívanie a ohrozovanie výchovy 49 zboristiek, sa inšpiroval film Zbormajster režiséra a scenáristu Ondřeja Provazníka. Po premiére na festivale v Karlových Varoch, kde ho uviedli v Hlavnej súťaži, prichádza Zbormajster od štvrtku 10. júla do slovenských kín. „Keď sa začala riešiť otázka ,MeTooʻ, spomenul som si na taký český predvoj, čo bola kauza Bambini di Praga, ktorá sa prevalila v roku 2004. Bolo to vtedy dosť kontroverzné a ešte v trochu inej dobe a zdalo sa mi, že je to príbeh, ktorý sa ponúka na spracovanie. Zároveň som mal taký zvláštny zážitok z doby, keď tá kauza vrcholila, ktorý vo mne strašne dlho zostal. Bola v ňom obsiahnutá rozporuplnosť, s ktorou sa bývalé zboristky na svojho zbormajstra pozerali. Chcel som ten pocit nejako spracovať, a tak som v kontexte zosilnenej spoločenskej debaty o tejto téme začal uvažovať o filme,“ povedal režisér Ondřej Provazník. Príbeh je podľa Provazníka fiktívny. Postavy, vrátane samotného zbormajstra, sú vymyslené. Majú iba veľkú inšpiráciu v niektorých figúrach. Okrem Bambini di Praga sa režisér a scenárista inšpiroval aj ďalšími podobnými prípadmi. Provazník na seba upozornil už v roku 2019, keď spolu s Martinom Dušekom nakrútili film Staříci. Zbormajster, ktorého dej zasadil na začiatok 90. rokov, je jeho samostatným režijným hraným debutom. Outsiderka, ktorá...
Zobraziť všetky články