Záber z filmu Ešte nie som kým chcem byť (r. Klára Tasovská), fotografia Libuše Jarcovjákovej / Zdroj: Film Expanded

recenzia Ešte nie som, kým chcem byť

Stačí načiahnuť ruku? Stávať sa, kým chcem byť, napriek všetkému

Barbora Nemčeková

Písmo: A- | A+

Ženský hlas oznamuje, že riaditeľ festivalu fotografie Les Rencontres d’Arles jej ponúka priestor na veľkú výstavu. „Na podobnú správu som čakala päťdesiat rokov. Celý svoj život. Celý ten čas som bola presvedčená, že som fotografka, ale nikoho to nezaujímalo.“ Píše sa rok 2019 a fotografie Libuše Jarcovjákovej čoskoro spozná celý svet.

(Najťažšie sa píšu texty o filmoch, ktoré človeka zasiahnu. Preto som pôvodne tento text nemala písať. Zmenil sa však kontext a ja som pocítila hlboké súznenie s otázkami, ktoré film otvára.)

Dokumentárny film Ešte nie som, kým chcem byť ohraničuje veľkolepá udalosť, ktorá (v umeleckom svete) značí rozpoznanie, uznanie, (d)ocenenie – samostatná retrospektívna výstava. Film konštruuje chronologickú naráciu ukážkovej success story – Jarcovjákovej príbeh sleduje od strednej školy („je mi šestnáct a učím se fotit“), keď sa dcéra rodičov umelcov pre zlý kádrový profil nevie dostať na štúdium fotografie. Nasledujú práca v tlačiarni milostné vzplanutia, krčmové večery, nechcené tehotenstvo, vypočutie pred komisiou a interrupcia. Film je vystavaný takmer výlučne z Jarcovjákovej fotografického archívu, a vyvoláva tak dojem, že jej telo bolo s fotoaparátom zrastené: že zdokumentované je jednoducho všetko.

Záber z filmu Ešte nie som kým chcem byť (r. Klára Tasovská)

Jarcovjákovej životná cesta je vďačným materiálom na film a nečudo, že záujem o filmové spracovanie malo viacero režisérov: žena, ktorá od ranej dospelosti chcela byť fotografkou, sa po peripetiách súvisiacich s totalitným režimom nakoniec na štúdium fotografie dostane, nastáva však dezilúzia, nesúlad; prichádza snaha osamostatniť sa, nebyť bremenom pre rodičov, a tak vstupuje do manželstva s mužom, s ktorým sa milujú a nenávidia zároveň. Horská dráha stretnutí a kreatívnych vzplanutí, skúmanie vlastného tela a tiel iných prostredníctvom objektívu. Keď prichádza možnosť vycestovať za známou do Japonska, chopí sa jej. Neznámym prostredím sa pretĺka bez istoty nocľahu či obživy, dočasná stabilita a docenenie prichádzajú až v podobe mecenáša Kacujukiho, ktorému sa Jarcovjákovej jotografie páčia a dohodne jej pracovné zákazky – fotenie do časopisov alebo pre rôzne značky.

Z monumentálneho archívu fotografií, ktorých mali režisérka a scenáristka Tasovská a spoluscenárista a strihač Alexander Kashcheev k dispozícii až 70 000, film obsahuje takmer tritisíc rozpohybovaných (a niekedy rytmizovane zostrihaných) fotografií, ozvučených „diegetickými“ ruchmi. Tento prístup vzdáva hold Jarcovjákovej obsesívnemu zaznamenávaniu, ako aj fotografickému základu filmového média (ktoré je samo rozpohybovanou sériou obrazov).

Hlavným motívom, ktorý prestupuje chronológiu života vyrozprávaného vo filme Ešte nie som, kým chcem byť,je túžba byť niekým; zúfalá, nástojčivá, vždy prítomná túžba niekým sa stať. Sprevádzajú ju univerzálne otázky znova a znova kladené do priestoru a predovšetkým sebe Čo chcem od života? Prečo nemôžem žiť tak, ako chcem? Prečo nikto nerozpoznáva moju hodnotu?

Jarcovjáková pôsobí vo filme autenticky, jej výber fotografického média je vnútorne motivovaný túžbou priblížiť sa ľuďom, objektív a clona sú zároveň pomyselnou (fyzickou) hranicou, ktorá ju chráni a umožňuje jej napriek hanblivosti vykročiť do ulíc a zaznamenávať ľudí na film.

Ostych postupne prekonáva a v centre jej záujmu sú ľudia – ich tváre, gestá, kompozícia ich tiel, ale aj vlastná telesnosť. Spôsob, akým Jarcovjáková fotografuje svoje vlastné telo, v sebe nesie akúsi naivitu a snahu vteliť sa, vyrovnať sa sama so sebou: (u)vidieť svoje telo, ktoré nezodpovedá diskriminujúcim a deštruktívnym normám fyzickej „krásy“, zachytiť ho v danom momente, polohe, svetle, rozpoložení.

Snaha dosiahnuť uznanie, nájsť sa, „naplniť svoj potenciál“ je univerzálna a naliehavejšie pociťovaná v umení. Tam do hry totiž vstupujú ďalšie kontexty: politicko-ekonomické usporiadanie, sociálna vrstva, vzdelanie, šťastie, vnútorné presvedčenie, náhoda…

V čom však spočíva docenenie, uznanie nároku na to, byť umelkyňou fotografkou? Pochvala či dojatie rodičov, kurátora? Alebo samostatná výstava? Rozhovor v novinách? Monografia? Tlieskajúce davy? Dokumentárny film?

Jarcovjáková na konci filmu nachádza lásku a istotu v partnerskom vzťahu a slávu a uznanie svojho umenia, ktoré ako domino efekt odštartuje výstava v Arles a pokračuje ďalšími medzinárodnými výstavami.

Kým by však bola Jarcovjáková, ak by nemala veľkú výstavu v Arles v roku 2019? Jej ruka by sa dodnes na fotografiách načahovala do priestoru za niečím ťažko dosiahnuteľným. Film by možno vznikol neskôr. Kým je tvorivý človek, kým sa nestane rozpoznaným/rozpoznateľným? A aká je šanca a hodnota zhmotneného rozpoznania (sólo výstavy, recenzie, predaja diela) v dnešnom svete umenia a predovšetkým trhu s umením?

Ešte nie som, kým chcem byť
Ještě nejsem, kým chci být, Česko/Slovensko/Rakúsko, 2024
RÉŽIA: Klára Tasovská SCENÁR: Klára Tasovská, Alexander Kashcheev KAMERA: Libuše Jarcovjáková
STRIH: Alexander Kashcheev ZVUK: Alexander Kashcheev, Michaela Patríková HUDBA: Oliver Torr, Prokop Korb, Adam Matej
MINUTÁŽ: 90 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA: 3. 10. 2024

Hodnotenie: 100%

Záber z filmu Ešte nie som kým chcem byť (r. Klára Tasovská), fotografia Libuše Jarcovjákovej / Zdroj: Film Expanded

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Dahomey / Zdroj: Film Europe

recenzia Dahomey

Na zvlnenej hladine Seiny, ktorú brázdia lode plné turistov túžiacich obdivovať krásy francúzskej metropoly s pohárikom sektu s ruke, sa vynárajú titulky: „Dvadsaťšesť dahomejských kráľovských pokladov sa chystá opustiť Paríž. Vrátia sa na rodné územia, z ktorých sa stal Benin. S tisíckami ďalších boli tieto umelecké diela vyrabované počas invázie francúzskych vojsk v roku 1892. Stotridsať rokov strávených v zajatí sa pre ne blíži ku koncu.“ Film, zaznamenávajúci putovanie artefaktov z parížskeho Musée du quai Branly do Námorného paláca v Cotonou, mohol ponúknuť zaujímavý pohľad na podobu repatriácie kultových predmetov, ktoré si koncom 19. storočia víťazné vojská odvliekli z afrického kontinentu ako vojnovú korisť do Francúzska. Mohol, ale filmárke narodenej v Paríži, ktorej korene sú senegalské, to nestačilo. Chcela viac. Neuspokojila sa s atraktivitou magnetizujúceho východiska a výsledkom jej filmárskej hravosti a invencie je nevšedný experiment na pomedzí podmanivej vizuálnej eseje a magického sna vystupujúceho z hlbín nepoznanej minulosti. Vo svete filmu nie je Mati Diop neskúsená začiatočníčka. Začínala síce ako herečka, no rýchlo prešla na opačnú stranu kamery – zvábili ju posty režisérky a scenáristky. Od začiatku jej bolo jasné, na aké tematické okruhy chce vo svojich filmoch zaostriť. „Musím znovuobjaviť svoju africkú časť, ktorú kolonizovala moja biela kultúra.“ Objavovať ju začala v rodnej krajine svojho otca hudobníka Wasisa Diopa – v Senegale. Do...

Novým predsedom rady AVF je Štefan Dlugolinský

Počas rokovania 12. 12. si rada Audiovizuálneho fondu zvolila nového predsedu. Stal sa ním Štefan Dlugolinský. V zmysle rokovacieho poriadku rady sa ktorýkoľvek z jej členov môže prihlásiť za predsedu. Štefan Nižňanský navrhol Štefana Dlugolinského a ten informoval, že ho interne oslovili ďalší členovia rady. Nikto iný z rady neprejavil záujem kandidovať. Výsledkom hlasovania tajným hlasovaním bolo zvolenie Dlugolinského za predsedu. Osem členov rady hlasovalo za, proti hlasoval jeden člen a dvaja členovia sa zdržali. Štefana Dlugolinského vymenovala za člena rady AVF ministerka kultúry SR Martina Šimkovičová s účinnosťou od 12. augusta 2024 za oblasť nezávislých producentov v audiovízii. Jeho funkčné obdobie je šesť rokov, trvá do 12. 8. 2030. Dlugolinský študoval na Stavebnej fakulte SVŠT v Bratislave a na Divadelnej fakulte VŠMU. V oblasti televíznej tvorby je autorom desiatok scenárov a podieľal sa na výrobe stoviek televíznych relácií, predovšetkým v Hlavnej redakcii zábavných programov, ako režisér sa podpísal pod zábavné a hudobné programy. Širšej verejnosti je známy najmä zo svojho pôsobenia vo funkcii námestníka ústredného riaditeľa STV Igora Kubiša. Ten televíziu riadil v rokoch 1996 – 1998, počas vlády Vladimíra Mečiara, ktorý ju zneužíval na politickú propagandu. Je predsedom Slovenskej asociácie novinárov, ktorej podpredsedom je Roman Michelko, poslanec SNS. Dlugolinského vymenovanie do rady AVF kritizovali v auguste v spoločnom...
Zobraziť všetky články