Záber z dokumentu Otázka budúcnosti. FOTO: ASFK

recenzia Otázka budúcnosti

Mozgy, vráťte sa. Táto krajina nie je pre hlúpych

Eva Andrejčáková

Písmo: A- | A+

Dokument režiséra Maroša Brázdu o stužkovej slávnosti v deň parlamentných volieb odhaľuje jedinečný moment, keď mladí ľudia zisťujú, prečo musia zo Slovenska odísť. 

Nádielku istoty, že hudobné symboly sa nemenia celé desaťročia, si v bráne do dospelosti môže dovoliť každá maturitná trieda. Navždy sa zachová, já slyším nonstop, som zlý k ženám a you are the dancing queen spravidla na večierku roka nikdy nechýbajú. V súlade s popovým dedičstvom minulosti však maturanti zakaždým tu a teraz čelia otázke, čo ďalej so životom v krajine, kde do osemnástich vyrastali. Pálčivo aktuálne o tom vypovedá dokument Otázka budúcnosti.

Šuchorenie statusu

Začal sa školský rok, vstupujeme do atmosféry maturitného ročníka bratislavského 1. súkromného gymnázia na Bajkalskej ulici. Práve prebiehajú prípravy na stužkovú slávnosť. 

Študenti a študentky by si svoj sviatok chceli riadne užiť, ešte kým sa začnú pripravovať na priebežné maturitné testy, ale do učenia sa musia pustiť už v októbri. Preto si dátum stužkovej naplánovali na 30. september 2023. 

Zhodou okolností je to deň, keď sa na Slovensku konajú parlamentné voľby. Voľby, ktoré rozhodnú, akou cestou sa krajina bude v ďalších rokoch uberať.

Triedna zostava už dosiahla plnoletosť a v deň stužkovej pôjde voliť po prvý raz. Ráno všetci hodia obálku do urny, večer v oblekoch a róbach konečne pocítia ten našuchorený status dospelosti, po ktorom v kútiku duše túži aj najväčší rebel v ich veku. 

Možnosť zachytiť proces generačného uvažovania práve v tejto fáze vývoja bola pre režiséra Maroša Brázdu jedinečnou príležitosťou. Škola a študenti ho pustili medzi seba ako filmového tvorcu malého príbehu o veľkej slobode, kým on sám v ňom zároveň zastupoval úlohu otca. 

Spolu s manželkou prežívajú dôležitý zlom v živote syna, ktorý študuje v časoch, aké ešte nezažili: hneď za hranicami Slovenska je vojna a isté skupiny ľudí v spoločnosti ju nechcú vidieť, hoci práve ona v rozličných podobách útočí na ľudskú identitu, zneužíva slabiny demokracie a vlastne určuje chod sveta. Podarí sa ju vyhrať?

Prečítajte si aj rozhovor s režisérom filmu Marošom Brázdom.

S úctou k autoritám

Filmová kamera sprevádza študentov do volebných miestností, zdieľa s nimi vzrušujúce prípravy, sleduje ich v domácom prostredí, keď sa chystajú na slávnostnú prehliadku outfitov, v kaderníctve, u barbera či v rukách kozmetičky zdokonaľujúcej večerný mejkap. 

Ležérne typy krehkých odrastených ratolestí sa pred očami publika menia na distingvované mladé osobnosti. Prezentujú sa, hovoria vlastným jazykom, za seba, rovnocenne, no s úctou k autoritám, ktoré ich obklopujú. 

Gymnázium Bajkalská je elitná škola v zmysle, že jej prostredie si vyžaduje ambiciózne študijné typy. Je tiež dobré vedieť, že ide o rodiny strednej triedy, ktoré im sú schopné zabezpečiť materiálne a sociálne istoty na úrovni vyššieho štandardu. 

Dokument ukazuje, že do šikovných detí sa v tejto škole zďaleka neinvestujú iba peniaze. V reakciách učiteľov a profesorov cítiť otvorenosť, férový prístup a porozumenie pre potreby duší v rozlete. Vnímame empatiu, zmysel pre kolektív aj pochopenie pre individualitu, pre inakosť. 

Je napĺňajúce sledovať nadšenie pre štúdium, schopnosť diskutovať, vnímať kolektív a robiť v jeho mene niečo, čo perspektívne pozdvihuje ducha celej školy. 

Otázka budúcnosti. FOTO: ASFK
Otázka budúcnosti. FOTO: ASFK

Čo dáva vlasť

Režisér prirodzene a nekonfliktne otvára pred hrdinami príbehu problematické otázky a citlivo zaznamenáva ich intímne výpovede o tom, čo by v živote chceli dosiahnuť a aká nevyhnutná je pri tom sloboda myslenia a prejavu. 

Vo svojom zámere sa sústreďuje na zachytenie pocitov mladých ľudí, ktorí v podstate stoja pred nezávideniahodným rozhodnutím: kam ísť študovať, keď nechcú študovať doma, na Slovensku. Aké majú plány, sny, ambície a čo by chceli zmeniť? Aká je ich predstava o práci a kariére? 

Hoci na prvý pohľad pôsobia ako sebavedomé typy, ktoré plávajú životom zľahka, slobodne a bez existenčných problémov, pri odpovediach na režisérove otázky si divák uvedomuje ich frustráciu. Nedá sa prehliadnuť, že je priamym obrazom toho, čo im, básnicky povedané, ponúka vlasť. 

Okrem dojatia z toho, koľko zrelosti a rozumnosti sa v ich túžbe po sebarealizácii odráža, vychádza najavo aj nelichotivá pravda. Do večernej oslavy dospelosti sa síce zmestí opojná radosť z prvých exit pollov, ranné správy v nasledujúci deň však prinášajú vytriezvenie a volebný výsledok, ktorý drvivú väčšinu maturitnej triedy nepoteší. 

Študenti situáciu vyhodnocujú ako zlú. Potvrdilo sa im, že bude lepšie odísť študovať na univerzity do zahraničia. Odchádzajú, lebo si to môžu dovoliť? Či preto, že sa to slobodne dá? Alebo doma skutočne strácajú pôdu pod nohami?

Mizerná šermovačka

Generácie rodičov, ktorí maturovali v období totality, sa nikto nepýtal, či by chcela študovať v zahraničí. Oficiálna možnosť nebola, a ak áno, cesta smerovala nanajvýš na východ, aj to si vyžadovalo upísať sa štruktúram moci jednej strany a nechať sa politicky kádrovať. 

Potom prišiel prevrat, nastali desaťročia pokusov, omylov, viac či menej vedomých zlyhaní, počas ktorých to v programových vyhláseniach vlád chvíľami vyzeralo, že školstvo krajinu určite jedného dňa spasí. 

K dnešnému dňu je výsledok mizernejší než kedykoľvek predtým. Kvalitné vzdelanie sa stiahlo do ulít, univerzitné diplomy sa kupujú ako klobásy, dejepis sa nerešpektuje, učiteľský status čelí barbarstvu, spoločenská diskusia nenachádza prieniky a skutočný význam slov, ktoré ju určujú, zvierajú kŕče dlhodobej indispozície a neschopnosti nadväzovať zmysluplnú komunikáciu. 

Humanistické posolstvá sa stali nadávkami, krikľúni vygenerovali z pojmov zbrane hromadného ničenia, a hoci nimi v rôznych diskurzoch šermujú hlava-nehlava, intelektuálny potenciál spoločnosti zakrpatieva. Zlobu, závisť a zášť sa nepodarilo vykynožiť.

Je skvelé, že talentovaných, šikovných ľudí s túžbou rozvíjať sa na úrovni láka svet, že majú túžbu učiť sa cudzie jazyky a spoznávať nové kultúry. Ako ich však presvedčiť, aby sa do takéhoto ovzdušia vrátili? 

Otázka budúcnosti, oficiálny trailer.

Priestor bez predsudkov

V súčasnosti študuje na zahraničných univerzitách zhruba 32-tisíc vysokoškolákov zo Slovenska, čo je dvadsať percent z ich celkového počtu. O odchode z krajiny zároveň uvažuje polovica mladých ľudí. Každý šiesty zostáva za hranicami natrvalo.

Čísla sú z roka na rok alarmujúcejšie a svedčia o tom, že spôsob fungovania krajiny ich nemotivuje. 

Účasť filmového štábu na stužkovej slávnosti nie je nostalgickým návratom do mladosti. Režisér dokumentu sa ako rodič pokúša vyrovnať s tým, že jeho syn odchádza do zahraničia rozčarovaný, bez vidiny šance zhodnotiť vedomosti a skúsenosti doma. A nie je v tom sám.

Nad situáciou v spoločnosti sa v dokumente zamýšľajú viacerí rodičia, učitelia, ale aj odborníci a vedci, potvrdzujúc nežičlivý stav. Napríklad sociológ Michal Vašečka si pri hodnotení pomáha klasickým známkovaním v škole: dospeli sme do štádia, že v našich nemocniciach budú operovať trojkári, lebo dvojkári odišli do Česka a jednotkári sú už dávno v Nemecku. 

Hoci overená forma hodnotenia vôbec nemusí vypovedať o skutočných kvalitách človeka, jedno je isté: opora rodiny a pôsobenie tunajších pedagógov sú pre budúcnosť mladých zásadnými ukazovateľmi. 

Dodajme však, že rovnako dôležitý je otvorený priestor na návrat do krajiny, ktorá vás prijme späť bez predsudkov a poskytne primerané podmienky. Nepostrádateľnú úlohu v tomto procese zohráva kultúra a umenie. A na to, maturanti, nezabudnite.

Lebo presne za touto zdanlivo jednoduchou rovnicou o toľkých známych sa skrýva nekončiaci boj za upevňovanie demokracie.

Otázka budúcnosti

SK, 2024

RÉŽIA A SCENÁR Maroš Brázda ● STRIH Máté Csuport ● KAMERA Ján Meliš ● HUDBA David Kollar ● ÚČINKUJÚ Petra Halászová, Alex Omelka, Júlia Getlíková, David Brázda, Stella Weissová
MINUTÁŽ 71 min.

DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 14. 11. 2024

Hodnotenie: 90%

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Perla. Stalo sa vo filme, slovenský film, týždeň v slovenskom filme

Stalo sa vo filme za týždeň 24/2025

Súhrn udalostí za uplynulý týždeň, ktoré sa stali v slovenskom filme alebo so slovenským filmom súvisia. Otváracím filmom festivalu Art Film v Košiciach bude novinka Rastislava Boroša Kronika večných snílkov. Zo slovenských titulov budú mať na Art Filme premiéru aj nový dokument Dušana Trančíka Akcia Monaco, televízna miniséria Miki režiséra Jakuba Kronera, mockument Dvoika ouce Petra Pavlíka, dokument Varso Kristiána Grupača či rakúsko slovenská Perla Alexandry Makarovej a ďalšie tituly. Festival zverejnil aj program Súťaže krátkych filmov, sekcie Láska a anarchia či sekcie Nová nádej v súčasnej čínskej kinematografii. 49. ročník prestížneho Medzinárodného festivalu animovaných filmov v Annecy sa skončil v sobotu 14. 6. a pozná víťazov. Hlavnú cenu získala franzúcska snímka Arco (r. Ugo Bienvenu) o cestovaní časom a chlapcovi z budúcnosti, ktorý hľadá cestu domov. V súťaži Contrechamp získal hlavnú cenu kanadský animovaný dokument Endless Cookie, v ktorom poloviční bratia Seth a Peter Scriverovci s predstavivosťou a humorom nakreslili svoj rodinný portrét. V súťaži Contrechamp sa o cenu uchádzal aj česko-slovensko-slovinsko-francúzsky film Príbehy z čarovnej záhrady. Slovenskú premiéru má už o pár dní na Fest Anči v Žiline. Do kín príde 6. 11. Pozrite si trailer Perly aj európske filmy za symbolické vstupné Rakúsko-slovenský debut režisérky Alexandry Makarovej Perla predstavil trailer. Snímka rozpráva príbeh talentovanej maliarky a emigrantky, ktorá sa v 80. rokoch 20. storočia tajne...
Záber z filmu Paola Sorrentina Parthenope, ktorý je súčasťou akcie Európske filmy za 3 €čka

Európske filmy za 3 €čka

Po dvanástich úspešných ročníkoch Európskych filmov za euro prichádza jeho nová kapitola – Európske filmy za 3 €čka. Od 15. júna do 31. augusta 2025 ponúknu kiná Asociácie slovenských filmových klubov po celom Slovensku výber najlepších súčasných európskych filmov za symbolické vstupné tri eurá. Nový koncept prináša aj nové tituly – ide prevažne o premiérové filmy z tohto alebo minulého roka. V rámci cyklu bude premietnutých viac ako šesťdesiat filmov – od oceňovaných festivalových diel, cez populárne tituly z posledných rokov až po výnimočné animované a dokumentárne filmy pre deti a mladých divákov. Každé kino či filmový klub ASFK má možnosť vybrať si z ponuky a zaradiť filmy do vlastného letného programu. Diváci sa môžu tešiť na atraktívnu kombináciu čerstvých noviniek aj osvedčených titulov. Medzi tohtoročné premiéry patrí najnovší film Paola Sorrentina Parthenope (2024), ktorý na plátna prinesie atmosféru pravej talianskej dovolenky. Na opačný koniec spektra zážitkov zavedie divákov vizuálne podmanivá snímka Alpha. (2024) holandského režiséra Jana-Willema van Ewijka odohrávajúca sa v mrazivom prostredí zasnežených Álp. Z novších titulov z uplynulých dvoch rokov nebudú chýbať ani silné filmy ako Tatami (r. Guy Nattiv, Zar Amir Ebrahimi, 2023), Mosty (r. Levan Akin, 2024) či Blažine lekcie (r. Stefan Komandarev, 2023). Premietať sa...
Týždeň vo filme. Foto: archív SFÚ

Týždeň vo filme –  80. výročie

V júni uplynie 80 rokov od kinodistribúcie prvého povojnového filmového týždenníka na Slovensku. Pri tejto príležitosti zorganizoval Slovenský filmový ústav v Kine Lumière večer filmových týždenníkov, počas ktorého sa premietne pásmo siedmich žurnálov z obdobia rokov 1965 – 1990. Projekcia pod názvom Týždeň vo filme / 80. výročie sa za účasti hostí uskutoční v pondelok 16. júna o 18.20. hod. Filmové žurnály predstavovali unikátny formát pravidelného obrazového spravodajstva, ktoré prinášalo najdôležitejšie informácie z aktuálneho diania doma i vo svete. Mali informovať, vzdelávať i zabávať. Pozostávali z komentovaných krátkych reportáží a spravodajských šotov, trvali zvyčajne 10 až 15 minút a v kinách nimi povinne začínalo každé filmové predstavenie. Skúsené spravodajské tímy tvorili šoty tak, aby mali premyslenú obrazovú skladbu, ktorej sa prispôsoboval komentár. Prvý Týždeň vo filme č. 1-2/1945 sa na Slovensku začal distribuovať 16. júna 1945. Pod názvom Týždeň vo filme sa týždenníky premietali do konca roku 1982, neskôr boli premenované na Kinožurnál, ich výroba sa skončila v roku 1990. Večer filmových týždenníkov Slovenský filmový ústav zorganizoval večer filmových týždenníkov, aby upriamil pozornosť na žurnály  ako na vzácny historický materiál, ktorý má aj v súčasnosti neoceniteľný význam. „Spúšťačom myšlienky usporiadať prehliadku filmových týždenníkov k (´nedožitému´) osemdesiatemu výročiu prvého (česko)slovenského žurnálu bolo zoznámenie sa s monotematickým týždenníkom z mája...
Zobraziť všetky články