Záber z filmu Šedá zóna (r. Daniela Meressa Rusnoková) / Zdroj: Žudro

recenzia Šedá zóna

O materstve aj superhrdinstve

Mária Ferenčuhová

Písmo: A- | A+

Od premiéry na medzinárodnom filmovom festivale Cinematik v septembri, kde zároveň získal hlavnú cenu v súťaži slovenských dokumentárnych filmov Cinematik.doc, zbiera film Daniely Meressa Rusnokovej Šedá zóna cenu za cenou. Na MFF Jeden svet získal špeciálne uznanie v súťažnej sekcii Slovensko a Česko za ľudské práva a Cenu Dafilms.sk. Z MFDF Ji.hlava si odniesol hneď tri ocenenia – zvíťazil v sekcii prvých a druhých celovečerných filmov Prvé svetlá, kde navyše získal aj cenu za najlepší zvukový dizajn, a tiež si odniesol cenu za najlepší film z vyšehradského regiónu.

Pozornosť a ocenenie si Šedá zóna a jej autorka zaslúžia nielen za tému – mapovanie života matiek a rodín extrémne nezrelých novorodencov, ktorí vyrastajú s množstvom zdravotných aj spoločenských znevýhodnení, ale predovšetkým za jej pôsobivé umelecké stvárnenie.

Hneď v úvode filmu nás Daniela Meressa Rusnoková prudko vtiahne do rozprávania i do vnútorného, tesného, bytového, materského duševného sveta, ktorý akoby snímala cez zväčšovacie sklo. Detail hrnca, v ktorom začína vrieť voda na párky, prepojí s archívnym ultrazvukovým záberom bozkávajúcich sa ľudí a s mikroskopovým záberom deliacich sa buniek po oplodnení vajíčka. Zrážka hračkárskych autíčok s vláčikom a príchod blikajúcej hračkárskej sanitky sa stanú metaforou bolestnej zrážky všedných rodičovských očakávaní s krutou realitou predčasného pôrodu a narodenia detí v takzvanej „šedej zóne“, medzi 22. a 26. týždňom tehotenstva, keď už extrémne nezrelé novorodeniatka vďaka vede dokážu prežiť, no nevedno, akú cenu za to celá rodina zaplatí. Podobne metaforicky Rusnoková asociuje kvapky vody na skle s hrabalovskými „perličkami na dne“, ktoré vyčerpané matky nezrelých predčasniatok, celkom logicky, nie a nie nájsť… A opäť na princípe metafory sa gurtňa, na ktorej bude vzápätí visieť boxovací vak na ventilovanie zúfalstva a bezmocného hnevu, môže javiť najskôr ako povraz so slučkou na konci.

Obrazové i jazykové metafory však nie sú jediné výrazové prostriedky, ktoré vo filme Šedá zóna nájdeme. Daniela Meressa Rusnoková so strihačkou a dramaturgičkou filmu Alexandrou Gojdičovou využívajú aj ďalšie kreatívne metódy, ktorými v časozbernom dokumente jednak vypĺňajú medzery (napríklad kamerou nezaznamenané chvíle), jednak posúvajú osobný príbeh režisérky a jej detí do obecnejšej roviny tak, aby zahŕňal aj príbehy a prežívanie množstva ďalších matiek zdravotne znevýhodnených predčasne narodených detí.

Vizuálne dobre čitateľným a esteticky veľmi pôsobivým postupom je použitie čiernobielych archívnych filmových záberov z nemocničného prostredia, vďaka ktorým vidíme, čo znamená neonatologická nemocničná starostlivosť o predčasniatka: je plná bolestivých procedúr, kriesenia, kŕmenia či polohovania. Tieto zábery pochádzajú z amerických zdrojov a vznikli už dávno – v druhej polovici 70. rokov minulého storočia. Dnes by v takejto podobe vzniknúť nemohli, a ak aj vznikajú, tak len ako lekárska dokumentácia, ktorá nie je prístupná verejnosti. Životy rodín so zdravými deťmi zase zastupujú amatérske zábery z rodinných archívov (podaktoré dokonca z 30. a 40. rokov 20. storočia).

Striedanie čiernobielych archívnych záberov s rodinnými zábermi Rusnokovej a jej detí, nakrútených na mobilný telefón, dopĺňajú mimoriadne citlivo realizované rekonštrukcie. Tie približujú kamerou nezaznamenané prežívanie materstva v čase, keď autorkine predčasne narodené dvojčatá a potom už len synček trávili prvé dni života na neonatológii, a prvé dni po príchode predčasniatka domov. Autorka, narátorka a protagonistka filmu i svojho vlastného života Daniela Meressa Rusnoková je v týchto záberoch väčšinou sama a neskôr s dieťaťom – zababušeným balíčkom, ktorému nevidno do tváre. Plynutie času a rast jej syna zachytáva slideshow fotografií na obrazovke notebooku. Vďaka týmto nenásilným postupom rekonštrukcie a ilustrácie archívnymi materiálmi sa Šedej zóne podarilo kompaktne zobraziť časový oblúk života matky a jej detí počas takmer ôsmich rokov.

Významnou a mimoriadne silnou zložkou filmu je autorský voiceoverový komentár. Je intímny a polyfónny zároveň. Rusnoková v ňom vypovedá o prežívaní osamelej matky troch detí, z ktorých jedno potrebuje neustálu starostlivosť, o únave, bezmocnosti, o pocitoch zúfalstva a smútku a, samozrejme, aj o nádeji, zmysle, drobných všedných radostiach, o malých pokrokoch a o obrovskej, bezpodmienečnej láske. No hovorí v ňom aj o nepretržitom zápase s množstvom problémov a prekážok, o nutnosti „pretransformovať“ sa z matky na multitaskujúcu superpracovníčku, ktorá musí zvládnuť množstvo úloh a funkcií naraz, o nedostatku systémovej (áno, aj finančnej) pomoci a podpory a tiež o občas necitlivých reakciách okolia alebo osôb, ktoré by mali takýmto rodinám pomáhať.

Rusnoková v komentári tlmene stvárňuje všetky roly – reprodukuje a parafrázuje dialógy s personálom v zdravotníckych zariadeniach, so susedkou, cituje vlastné deti, recituje riekanky či spieva detské pesničky, odrieka mantry alebo opakuje skratky, ktoré ľudia robia – „chyba je matkina, úspech je vedy“, prihovára sa svojim deťom, vlastnému telu, Bohu i nebesiam. Vo zvuku ju pritom sprevádza biely šum, tlkot srdca, hučanie živého organizmu, ale aj melódia z hracej skrinky či detaily (áno, detaily!) ruchov skreslených vybičovaným vnímaním.

Je to intenzívna, vyčerpávajúca a často depresívna audiovizuálna koláž. Nedíva sa na ňu ľahko, ale je filmársky podmanivá a dovolím si povedať, že miestami až nádherná. Vyzýva publikum k empatii a odmeňuje ho zábleskmi radosti. Každý malý progres, každý detský úsmev, každá chvíľka spočinutia totiž do života matiek a celých rodín vracajú nádej a zmysel. Nechýba pritom ani katarzia: keď sa matka a jej tri deti prvýkrát ocitnú v zahraničí – hoci tam cestujú kvôli náročnej chirurgickej operácii najmladšieho syna, a prvýkrát tam na vlastné oči vidia more, stanú sa na okamih doslova hollywoodskymi superhrdinami.

A keď o tom všetkom Daniela Meressa Rusnoková natočí film, vznikne dielo, ktoré si trúfnem označiť za jednu z najzásadnejších dokumentárnych snímok v histórii slovenskej kinematografie.

Šedá zóna
Slovensko, 2024
SCENÁR A RÉŽIA Daniela Meressa Rusnoková ● SPOLUPRÁCA NA SCENÁRI, DRAMATURGIA Zuzana Mojžišová ● STRIH, DRAMATURGIA Alexandra Gojdičová ● KAMERA, STRIH Tereza Michalová, Jonathan Ryan King ● STRIH Mária Hirgelová ● KAMERA Radka Šišuláková ● ZVUK Richard Fűlek ●
MINUTÁŽ 75 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 24. 10. 2024

Hodnotenie: 100%

Záber z filmu Šedá zóna (r. Daniela Meressa Rusnoková) / Zdroj: Žudro

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Podobné články

Fotografia z odovdzávania cien Jeden svet 2024 / © Šimon Lupták, Jeden svet

Moja nová tvár a Šedá zóna ocenené na festivale Jeden svet

Film Moja nová tvár režisérky Jarmily Štukovej si získal uznanie medzinárodnej poroty festivalu Jeden svet a v piatok 25. októbra si zo slávnostného ceremoniálu odniesol hlavné ocenenie. „Režisérka tohto odvážneho filmu rozpráva príbeh o prežití prostredníctvom intímneho a zručne vybudovaného portrétu svojej protagonistky a skúma temné a bolestivé dôsledky jedného z najstrašnejších zločinov, ktorý sa v poslednom čase šíri vo viacerých krajinách a často zostáva neohlásený. Film vysiela silné posolstvo, pretože ukazuje, že vytrvalosť a nádej môžu zvrátiť to, čo sa zdalo byť nezvratné,” uvádza medzinárodná porota, ktorá rozhodla o víťazoch sekcie Slovensko a Česko za ľudské práva. Porotu tento rok tvoria katalánska filmárka, filmová kritička a výskumníčka Anna Petrus, poľský režisér a producent Maciek Hamela a autorka víťazného filmu minulého ročníka - režisérka Viera Čákanyová. V sekcii Slovensko a Česko za ľudské práva o priazeň poroty uchádzalo osem slovenských a českých snímok. Šedá zóna slovenskej režisérky Daniely Meressy Rusnokovej bola ocenená Špeciálnym uznaním v tejto sekcii a tiež Cenu DAFilms.sk. „Šedá zóna otvára dôležitú, ale zanedbávanú tému perinatálneho smútku a starostlivosti o predčasne narodené deti a ich rodičov. Tieto rodiny a najmä osamelé matky čelia mnohým výzvam, ktoré sú často znásobené nedostatkom systémovej podpory zo strany štátnych inštitúcií na Slovensku a potenciálne aj v iných krajinách....
Záber na veľkú sálu Domu umenia v Piešťanoch počas projekcie. Autor fotografie: Daniel Dvorský

19. ročník MFF Cinematik

V prvý deň festival slávnostne otvárala očakávaná adaptácia novely Petra Krištúfka, film Ema a smrtihlav režisérky a scenáristky Ivety Grófovej, a druhý deň teplota ešte súcitila s pozvoľným koncom leta a návštevníkom a návštevníčkam bolo dopriate slnko. Zvyšné štyri dni sa však niesli v znamení mrholenia, dažďa a sledovania správ o povodňovej situácii. Aj keď takáto zmena počasia má na filmové podujatie nepomerne menší vplyv než na outdoorový hudobný festival, istým spôsobom predsa modifikuje jeho podobu. Schody Domu umenia, ktoré sú pre MFF Cinematik organickým miestom stretávania a trávenia času medzi projekciami, boli tento rok tranzitnou zónou na ceste do kinosály, ale aj miestom vytrvalého čakania v rade na projekcie. Predovšetkým počas víkendu zástup čakajúcich na vstup do sály Domu umenia siahal až za biely stan Cinematik Lounge. Foto: Matej Mikloš / MFF Cinematik Nové (slovenské) dokumenty: reflexia odchodov, hľadania (sa) a samoty Medzi najväčšie lákadlá 19. ročníka MFF Cinematik patrili filmy, ktoré boli premiérované na známych festivaloch a publikum si ich chcelo pozrieť skôr, ako prídu do slovenskej distribúcie – Podoby láskavosti (r. Yorgos Lanthimos), Kneecap (r. Rich Peppiatt), Substancia (r. Coralie Fargeat), víťaza sekcie Meeting Point Europe,  Krv na perách (r. Rose Glass), , Kneecap (r. Rich Peppiatt), Krv na perách (r. Rose Glass), ktorý bude v distribúcii s animovaným...
Zobraziť všetky články