Demi Moore vo filme Substancia.

recenzia Substancia

Substancia si žerie vlastný chvost

Roberta Tóthová

Písmo: A- | A+

Ako by vyzeral svet, keby sa ženy a menšinové identity neohlásili o svoje práva? Jednu podobu imaginuje body horor Substancia, ktorý v kúpeľoch krvi a ľudského mäsa prahne po spravodlivosti pre starnúce ženské telá. Potenciál zabaliť angažované posolstvo do chrumkavej žánrovky však zostal nevyužitý a s tým išla do stratena aj invencia žánrových stereotypov.

Pre francúzsku režisérku a scenáristku Coralie Fargeat je Substancia len druhým celovečerným filmom. Rozvíja v nej tematické a štylistické tendencie debutu Pomsta (2017) aj krátkeho oceňovaného sci-fi Reality+ (2014). Rovnako ako v Substancii, za ktorú získala na tohtoročnom festivale v Cannes cenu za scenár, aj v predošlých dielach skúma priepustné hranice nárokov na telesnú dokonalosť v spoločnosti posadnutej vizualitou.

V centre príbehu je teda kritika redukcie ženy na objekt, parazitizmu na jej telesnej kráse a ich dôsledkov pre jednotlivkyňu. Záujem o ženu, len keď je jej telo kapitalizovateľné. Keď je prísľubom, že nás vyvedie za hranicu neutešenej reality. Úprimne, zvoliť takú ošúchanú frázu na vrub ženskej zraniteľnosti v spoločnosti, kde je ženám na rozdiel od mužov odopreté aj dôstojne starnúť, exploatovať ju a ešte aj získať cenu za scenár na prestížnom festivale, si zaslúži uznanie.

Pekné ženy by sa mali usmievať a bodka

Nároky, ktoré na seba hrdinka Substancie kladie, sú odrazom nárokov nositeľov moci, teda privilegovaných bielych mužov, ktorí v príbehu z prostredia televíznej šou parazitujú na ženskej kráse.

Majiteľ televízie Harvey (Dennis Quaid; nie náhodou má postava rovnaké krstné meno ako Harvey Weinstein, hollywoodsky producent, ktorého obvinením sa spustila lavína odhalení sexuálneho násilia páchaného na ženách a hnutie Me Too) si od svojej novej hviezdy nárokuje: „Pekné dievčatá by sa mali vždy iba usmievať.“ Netuší, čo sa ukrýva za pevne zopätými perami Sue (Margaret Qualley). Kráska dňa je mladším a dokonalejším telom bývalej filmovej a televíznej hviezdy Elisabeth (Demi Moore). Tá v zúfalej túžbe vzoprieť sa biologickým procesom starnutia podľahne záhadnej substancii. No keď jej mladšie alter ego odmietne prijať, že sú jedno telo, a opité životom v rozpuku a slávou poruší pravidlá, Elisabeth sa stáva jeho potravou.

Premisa je rozohraná v depresívnej temnote, v žánrových mantineloch body hororu, splatter a subžánra gore, no zraniteľnosť ľudského (výhradne ženského) tela a jeho gradujúce mrzačenie tu presahuje karikovanú rozkoš z umelej krvi. Coralie Fargeat nastoľuje hlbší spoločenský problém, ale namiesto jeho kritiky len duplikuje už stokrát videné.

Obe verzie Elisabeth majú vlastné vedomie aj vlastné, iné spomienky. Jediné, čím ich autorka v príbehu zomkla, je miechová tekutina, o ktorú sa musia podeliť. Film je založený na nepresvedčivom „vnútornom“ konflikte veľmi zle vykresleného charakteru. Substancia neprispieva do diskusie o problematike exploatovania žien v zábavnom priemysle ničím novým. V tomto smere je konzervatívne konštatovanie status quo režisérkou a scenáristkou veľkým sklamaním.

Téza oblečená do žltého kabáta

Substancia v prvom rade karikuje a kritizuje zábavný priemysel. Je štylizovaná do estetiky retrofuturizmu, gore je zas vystavaný na podvratnosti nekorektného humoru. Pohybuje sa v mantineloch farebne lascívnych obrazov a štylizovaného a sugestívneho prejavu herečiek Demi Moore a Margaret Qualley, ktorým necivilné herectvo perfektne sadlo. Režisérka s kameramanom Benjaminom Kračunom siahli po klaustrofobickej, hyperaktívnej kamere, tiež príznačnej pre gore. Štýl je dokonalý, ale…

Na porovnanie, najzaujímavejším autorom súčasného hororu je – z pohľadu angažovanosti – Jordan Peele. Strach je uňho nástrojom na sprostredkovanie sociálnych nerovností a rasizmu. Na rozdiel od mutujúcich tiel Substancie Peelove nadprirodzené a absurdne komické zápletky medzi nebom a zemou umožnia publiku prežiť príbeh na vlastnej koži. Stotožniť sa s ním prostredníctvom strachu a podivností a odísť z kina nielen iný, ale aj poriadne zneistený. Zo Substancie si časom zapamätáme azda len žltý kabát, do ktorého Demi Moore schizofrenicky norí hlavu, utekajúc po svoju dávku substancie po palmami obsypanom Los Angeles.

Smrť jej pristane, ale príde neskoro

Fargeat v debutovom trileri Pomsta portrétuje krásnu, no brutálnu lolitu a tento archetyp je aj ústrednou postavou Substancie. Sue je antagonistkou, ktorá podľahne vlastnej zmyselnosti, a ostrou pointou príbehu, ktorý možno čítať aj ako kritiku túžby. Svet je strašný, preto sa pred ním utiekame k rozkoši a v Substancii to platí doslovne. Ani starnúce, ani mladé ja nežije život, po akom by bolo možné prahnúť. Je ťažké uveriť ich zdvojenej motivácii, že telesné a duševné utrpenie v mizogýnnej spoločnosti, ktorá ich obe odmieta také, aké sú, je prijateľnejšou voľbou ako smrť.

Hoci príbeh je vo všetkých rozhodujúcich momentoch predvídateľný a dejové zvraty, pri ktorých sa mala diváctvu zrážať krv v žilách, sú odfláknutými nápadmi na prvú, formálne výnimočné dielo predsa ponúka vzácne momenty satisfakcie. Prináša ich najmä posledná kapitola. Hlavná postava v nej siahne po poslednej ampulke substancie, ktorú možno použiť len jediný raz a rozpúta tým pravú gore párty. Vzájomný stret vo finále pripomína bitku dvoch zmrzačených zombie bojujúcich o srdce jedného muža v hororovej komédii zo začiatku 90. rokov Smrť jej pristane. Fargeat má, ako správna fanúšička žánrových filmov, okrem Cronenbergových klasík body hororu napozerané aj Rodriguezove a Tarantinove filmy. V Substancii odkazuje na plnú hrsť ďalších kultoviek vrátane ságy Mad Max.

Forma, ktorú filmárka volí je (síce nedotiahnutým, ale predsa) experimentom a lepšie by svoje zámery naplnila na ploche krátkeho filmu.

 

Substancia
Substance, Spojené kráľovstvo/USA/Francúzsko, 2024
RÉŽIA A SCENÁR Coralie Fargeat ● KAMERA Benjamin Kračun ● STRIH Jérôme Eltabet, Coralie Fargeat, Valentin Feron ● ZVUK Emmanuelle Villard ● HUDBA Raffertie ● HRAJÚ Demi Moore, Margaret Qualley, Dennis Quaid, Hugo Diego Garcia, Oscar Lesage, Joseph Balderrama, Vincent Colombe, Matthew Géczy, Brett Gillen, Matthew Luret
MINUTÁŽ 140 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 10. 10. 2024

Hodnotenie: 60%

Demi Moore vo filme Substancia. FOTO: Filmtopia

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Týždeň vo filme

Týždeň vo filme 1965: Kdeže dávne snehy sú

Anička a Jožko z horárne v Slovenskom rudohorí (južne od Spišskej Novej Vsi) každé ráno sami sadajú do káričky, aby ich kôň odviezol do vzdialenej školy. A po vyučovaní absolvujú rovnakú vzdialenosť späť, opäť sami (TvF 8). Romantické – a v tých dobách bezpečné! Aj týždenník č. 11 je plný zimy v najrôznejších podobách: stredisko v nemeckom Oberhofe je plné lyžiarov, ako vyzerá zasnežené veľké mesto, divák uvidí na záberoch z Varšavy. A u nás? Prekvapí veľké stádo muflónov neďaleko Bratislavy, v revíri Píla v Malých Karpatoch. So zimou sa rozlúčime (č. 14) na Kráľovej holi s obsluhou vysielača, ktorá tu, odlúčená od okolitého sveta, pracuje v zajatí snehu až do mája... Popri relatívne väčšom počte príspevkov zo zahraničia sa osvedčená dvojica režisérov Ondrkal a Orth venuje aj vážnejším domácim témam, na ktoré pozerá veľmi kritickým okom. V roku 1965 sa o to už mohli pokúšať. Problémy sú pre dnešného diváka ťažko predstaviteľné. V č. 10 režisér najprv v štyroch rôznych príspevkoch ukáže módne novinky zo sveta a potom prídu domáce „Trampoty s dievčenskou obuvou“. Pre 10 – 15-ročné dievčatá sú k dispozícii (aj to len teoreticky) v každom ročnom období štyri modely. V obchode však ani jeden, čo šot ilustruje priamo v Partizánskom, hoci tam sídli najväčší závod na výrobu obuvi! Trvá to už roky. Lebo návrhári a výroba sa nevedia dohodnúť...
Záber z filmu Černák: zľava Dušan Cinkota, Gregor Hološka, Milan Ondrík. Foto: CinemArt

Príbeh mafiánskeho bosa sa preklápa do druhej polovice. Nastupuje ČERNÁK

Film MIKI o Mikulášovi Černákovi sprevádzalo mnoho predsudkov a pochybností. Tvorcovia snímky o banskobystrickom mafiánskom bosovi ju rozdelili na dve časti. Prvá vlani pritiahla do kín takmer 380-tisíc divákov. Druhá polovica filmového príbehu podľa skutočných udalostí prichádza do kín 30. januára pod názvom ČERNÁK. „Od začiatku sme plánovali nakrútiť celý projekt naraz. Je to ekonomicky efektívnejšie, i keď nesmierne náročné na prefinancovanie. Akoby ste naraz nakrúcali dva a pol celovečerného dobového filmu. Mali sme 600-tisícový úver a niekoľko ,menšíchʻ pôžičiek. Do projektu sme zohnali súkromných investorov. Pomohol, samozrejme, aj pôvodne 300-tisícový grant na film a 200-tisícový na štvordielnu minisériu. Veľmi sa tešíme z diváckeho úspechu filmu MIKI, treba však povedať, že my sme ešte stále ,v mínuseʻ. Ale už vidíme svetlo na konci tunela,“ povedala producentka filmu Zuzana Mistríková zo spoločnosti PubRes. Nenakrútiť takýto projekt naraz považuje Mistríková za obrovské riziko. Mali obsadenú celú plejádu hereckých osobností, tie však majú rôzne záväzky, často naviazané aj na výzor, ktorý sa nesmie meniť. "Je možné, že by sme ich už nikdy neboli schopní dať dohromady a že by nám v projekte ich vizáž ,skákalaʻ. Zmenám môžu podliehať aj lokácie filmu a časový odstup má mnoho ďalších nástrah,“ vysvetlila. Milan Ondrík ako Černák. Foto: CinemArt Cesta...
Záber z filmu Emilia Pérez. FOTO: ASFK

Najviac nominácií na Oscara má Emilia Pérez, Vlny nomináciu nezískali

Po 10 nominácií na Oscara majú muzikál Čarodejka (r Jon M. Chu) a životopisná dráma Brutalista (r. Brady Corbet). Nominácie vyhlásili 23. januára. Emilia Pérez získala nomináciu aj v kategórii medzinárodných filmov, v ktorej zastupuje Francúzsko. Brazília sa o Oscara uchádza so životopisnou drámou režiséra Waltera Sallesa I’m Still Here. Dánsko získalo nomináciu za drámu Dievča s ihlou Magnusa von Horna. Nemecko reprezentuje politický triler Semeno posvätného figovníka iránskeho režiséra Mohammada Rasoulofa. Nomináciu získal aj najlepší európsky animovaný film roka Mačacia odysea (r. Gints Zibalodis), ktorý reprezentuje Lotyšsko. Vlnám Oscar unikol Film Vlny režiséra Jiřího Mádla, ktorý americkí akademici vybrali do užšieho výberu 15 národných kandidátov v kategórii medzinárodných filmov so šancou na Oscara, sa medzi päticu nominovaných nedostal. Snímka, ktorá vznikla aj v slovenskej koprodukcii reprezentovala na Oscaroch Česko. Bez nominácie je aj slovenský kandidát, ktorým bola vojnová dráma Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav. V kategórii réžia sú na Oscara nominované komediálna dráma Anora Seana Bakera, Brutalista Bradyho Corbeta, biografia Bob Dylan: Úplne neznámy Jamesa Mangolda, Emilia Pérez Jacquesa Audiarda a horor Substancia režisérky Coralie Fargeat. V kategórii najlepší film sa spolu s týmito piatimi snímkami o Oscara uchádzajú aj vatikánsky triler Konkláve (r. Edgar Berger), sci-fi Duna: Časť druhá Denisa Villeneuvea, brazílsky film I'm Still Here, adaptácia románu oceneného...
Zobraziť všetky články