Záber z filmu Tichá pošta. Foto: CinemArt SK

recenzia Tichá pošta

A čo na to deti?

Zuzana Mojžišová

Písmo: A- | A+

Počiatočný nápad bol skvelý: oprieť sa o literárnu predlohu skúseného autora inšpirovanú autentickými spomienkami, vrátiť sa do čias druhej svetovej vojny a tam uprostred esteticky výraznej zimnej krajiny vyrozprávať príbeh o skupinovom hrdinstve školáčok a školákov z vidieckej jednotriedky. Reč je o česko-slovensko-srbskom filme režiséra Jána Sebechlebského Tichá pošta (2025).

Spomínaným skúseným autorom je Jiří Stránský, ktorý sa až do svojej smrti podieľal aj na scenári snímky. Ide o veľmi zaujímavú postavu českej kultúry – spisovateľa, básnika, prekladateľa, scenáristu, dramatika a tiež skauta, keďže medzi jeho predkov patril aj zakladateľ českého skautingu A. B. Svojsík. A viaceré ďalšie osobnosti – napríklad jeho starý otec Jan Malypetr bol predsedom medzivojnovej československej vlády. Jiří Stránský mal pohnutý život. Z politických dôvodov ho komunisti nepripustili k maturite, bol v Pomocných technických práporoch, raz ho odsúdili za velezradu, neskôr za rozkrádanie majetku – práve v totalitnej base si od spoluväzňa vypočul príbeh o statočných deťoch –, pracoval v rôznych robotníckych povolaniach a až po víťaznom novembri v roku 1989 sa začal naplno venovať literárnej tvorbe, práci pre spisovateľskú komunitu, spolupráci s rozhlasom, televíziou či filmom. V rozpletaní rodinných vzťahov by sa dalo pokračovať, jeho dcéra Klára sa podieľala na dokončení scenára Tichej pošty, jej manžel Petr Forman vo filme hrá spolu s ich dcérou Antoniou…

Tichá pošta je taká hra pre viacerých, prvý si vymyslí vetu, čo najtichšie ju šepne do ucha nasledujúcemu hráčovi, ten zas ďalšiemu, veta sa postupne komolí, znejasňuje, posledný v rade ju povie nahlas a, ak mali šťastie, vylezie z toho niečo vtipné a všetci sa zasmejú. Film Tichá pošta si z tohto princípu zachovala postupnosť odovzdávania správy i tú snahu o nehlučnosť, lebo prezradenie by isto malo fatálne dôsledky. A to je ozaj výzva, filmová „správa“, ktorú treba posunúť ďalej, je totiž veľká a celkom hmotná, má podobu zraneného francúzskeho parašutistu stroskotaného na území okupovanom nacistami.

Telo v snehu na nemeckej strane pohraničného teritória nájdu dvaja malí chlapci, rozhodnú sa vojakovi podať pomocnú ruku, no keďže by ho ani odtiahnuť nevládali, zavolajú si na pomoc otcov. Pierra, tak sa Francúz volá, dočasne prichýlia v chalupe na protektorátnej strane Soukupovci, po prehliadke miestnym lekárom sa však ukáže, jeho zranenia sú rozsiahle a potrebuje nemocničnú starostlivosť. Ak ju nedostane, skončí sa to smrťou.





Tichá pošta (Česko/Slovensko/Srbsko, 2025)

RÉŽIA Ján Sebechlebský ● SCENÁR Klára Formanová, Ján Sebechlebský, Jiří Stránský ● KAMERA Martin Štrba ● HUDBA Vladimír Martinka ● ZVUK Daniel Němec ● STRIH Michal Kondrla ● KOSTÝMY Ján Kocman ● PRODUCENTKY Julietta Sichel (8Heads Productions) a Silvia Panáková (Arinafilm) ● HRAJÚ Eliška Dytrychová, Theodor Schaefer, Jakub Král, Judit Pecháček, Matěj Hádek, Karel Dobrý, Antonie Formanová, Roman Poláčik, Daniel Fischer, Petr Forman, Denis Šafařík

MINUTÁŽ 97 min.

DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 6. marca 2025

Hodnotenie: 60%

Záber z filmu Tichá pošta. Foto: CinemArt SK

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Viktor Kubal: Krvavá pani . Foto: SFÚ

Krvavá pani Viktora Kubala má novú hudbu

Druhý celovečerný film Viktora Kubala Krvavá pani (1980), inšpirovaný známou legendou o Čachtickej panej, dostal novú hudobnú podobu, ktorú pre film skomponovala losangelská umelkyňa claire rousay. Jedinečná projekcia filmu spolu s koncertom claire rousay sa uskutoční v Kine Lumière vo štvrtok 3. apríla o 20.00 hod. Po úspešnej premiére v Belgicku to bude prvé a jediné uvedenie filmu s novou hudbou naživo na Slovensku. Krvavá pani je animovaný film o zločine a láske, na pozadí romantického ľúbostného príbehu s prvkami komiky i tragiky zachytáva večný boj dobra so zlom. Kreslené spracovanie legendy z Čachtického hradu patrilo v čase svojho vzniku k divácky najúspešnejším slovenským filmom v kinách. „Ide o autorský film, v ktorom prínosy tvorcu sú neodškriepiteľné a zasluhujú si úctu. Napriek redukovanej kresbe a limitovanej animácii dokáže Kubal gradovať napätie a zahrať aj na emocionálne struny diváka. Dobre odpozorované prvky hororu spojené s prirodzeným Kubalovým vzťahom k paródii, vytvorili z filmu Krvavá pani svojráznu syntézu oboch žánrov,“ hovorí o filme publicista a dramaturg Rudolf Urc, autor publikácie Viktor Kubal. Filmár, výtvarník, humorista (ASFK, SFÚ, 2010). Podľa neho je „Kubalovo dielo ukážkou dobrého vkusu a kultivovanej rozprávkovej arabesky, priebežne korenenej inteligentným humorom“. Film Viktora Kubala Krvavá pani zarezonoval aj v zahraničí. V roku 2017 mala jeho digitálne reštaurovaná podoba svetovú premiéru na prestížnom festivale...
Milan Ondrík ako Mikuláš Černák vo filme režiséra Jakuba Kronera. Foto: PubRes/Joseph Marčinský

téma Filmy o Mikulášovi Černákovi sú určené dospelým, ale na hrôze reality to nič nemení

Slovenské filmy MIKI a ČERNÁK vstúpili do kín v období, keď v našej názorovo rozdelenej spoločnosti čoraz viac hrozí príklon k legitimizácii zločinov zastrešených politickou agresiou. V priebehu niekoľkých mesiacov sa oba stali komerčne najúspešnejšími titulmi v dejinách slovenského filmu v ére samostatnosti. Pozreli sme sa na ich kampaň, prínos a mediálny dosah. Boli sme zvedaví, čo vniesli do širšej diskusie, ako ich prijali odborníci a kedy môžeme hovoriť o zneužívaní umenia. Filmový príbeh v dvoch častiach vznikol podľa scenára Mira Šifru v réžii Jakuba Kronera. Hovorí o tom, ako sa v minulosti vďaka napojeniu na slovenské vládne špičky vybudovala mafiánska sieť, v ktorej uviazlo a rukou chladnokrvných vrahov predčasne prišlo o život mnoho ľudí. Oba filmy zároveň otvorili ďalšiu možnosť vracať sa k žijúcej osobe voľakedajšieho kráľa banskobystrického podsvetia Mikuláša Černáka ako predobrazu hlavnej postavy. Pri vzniku scenárov odsúdený sám asistoval. Vyvažovanie komisie Pri žiadostiach o dotáciu stála odborná komisia Audiovizuálneho fondu pred otázkou, či tieto projekty ako umelecké diela majú šancu výraznejšie vstúpiť do širokého povedomia o ceste slovenskej spoločnosti, alebo chcú skvelo obstáť v žánri filmovej gangsterky, či iba prispejú do kytice interpretovaných verzií príbehov o slovenskej mafiánskej minulosti, ktorá nemá konca. „Snažím sa k námetu pristupovať bez predsudkov, no v scenári nenachádzam postavu, ktorá by vyvažovala antihrdinu Mikiho, ani hlbšie posolstvo, ktoré by potlačilo do...
Zobraziť všetky články