Záber z filmu Tichá pošta. Foto: CinemArt SK

recenzia Tichá pošta

A čo na to deti?

Zuzana Mojžišová

Písmo: A- | A+

Počiatočný nápad bol skvelý: oprieť sa o literárnu predlohu skúseného autora inšpirovanú autentickými spomienkami, vrátiť sa do čias druhej svetovej vojny a tam uprostred esteticky výraznej zimnej krajiny vyrozprávať príbeh o skupinovom hrdinstve školáčok a školákov z vidieckej jednotriedky. Reč je o česko-slovensko-srbskom filme režiséra Jána Sebechlebského Tichá pošta (2025).

Spomínaným skúseným autorom je Jiří Stránský, ktorý sa až do svojej smrti podieľal aj na scenári snímky. Ide o veľmi zaujímavú postavu českej kultúry – spisovateľa, básnika, prekladateľa, scenáristu, dramatika a tiež skauta, keďže medzi jeho predkov patril aj zakladateľ českého skautingu A. B. Svojsík. A viaceré ďalšie osobnosti – napríklad jeho starý otec Jan Malypetr bol predsedom medzivojnovej československej vlády. Jiří Stránský mal pohnutý život. Z politických dôvodov ho komunisti nepripustili k maturite, bol v Pomocných technických práporoch, raz ho odsúdili za velezradu, neskôr za rozkrádanie majetku – práve v totalitnej base si od spoluväzňa vypočul príbeh o statočných deťoch –, pracoval v rôznych robotníckych povolaniach a až po víťaznom novembri v roku 1989 sa začal naplno venovať literárnej tvorbe, práci pre spisovateľskú komunitu, spolupráci s rozhlasom, televíziou či filmom. V rozpletaní rodinných vzťahov by sa dalo pokračovať, jeho dcéra Klára sa podieľala na dokončení scenára Tichej pošty, jej manžel Petr Forman vo filme hrá spolu s ich dcérou Antoniou…

Tichá pošta je taká hra pre viacerých, prvý si vymyslí vetu, čo najtichšie ju šepne do ucha nasledujúcemu hráčovi, ten zas ďalšiemu, veta sa postupne komolí, znejasňuje, posledný v rade ju povie nahlas a, ak mali šťastie, vylezie z toho niečo vtipné a všetci sa zasmejú. Film Tichá pošta si z tohto princípu zachovala postupnosť odovzdávania správy i tú snahu o nehlučnosť, lebo prezradenie by isto malo fatálne dôsledky. A to je ozaj výzva, filmová „správa“, ktorú treba posunúť ďalej, je totiž veľká a celkom hmotná, má podobu zraneného francúzskeho parašutistu stroskotaného na území okupovanom nacistami.

Telo v snehu na nemeckej strane pohraničného teritória nájdu dvaja malí chlapci, rozhodnú sa vojakovi podať pomocnú ruku, no keďže by ho ani odtiahnuť nevládali, zavolajú si na pomoc otcov. Pierra, tak sa Francúz volá, dočasne prichýlia v chalupe na protektorátnej strane Soukupovci, po prehliadke miestnym lekárom sa však ukáže, jeho zranenia sú rozsiahle a potrebuje nemocničnú starostlivosť. Ak ju nedostane, skončí sa to smrťou.





Tichá pošta (Česko/Slovensko/Srbsko, 2025)

RÉŽIA Ján Sebechlebský ● SCENÁR Klára Formanová, Ján Sebechlebský, Jiří Stránský ● KAMERA Martin Štrba ● HUDBA Vladimír Martinka ● ZVUK Daniel Němec ● STRIH Michal Kondrla ● KOSTÝMY Ján Kocman ● PRODUCENTKY Julietta Sichel (8Heads Productions) a Silvia Panáková (Arinafilm) ● HRAJÚ Eliška Dytrychová, Theodor Schaefer, Jakub Král, Judit Pecháček, Matěj Hádek, Karel Dobrý, Antonie Formanová, Roman Poláčik, Daniel Fischer, Petr Forman, Denis Šafařík

MINUTÁŽ 97 min.

DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 6. marca 2025

Hodnotenie: 60%

Záber z filmu Tichá pošta. Foto: CinemArt SK

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Zobraziť všetky články