Záber z filmu Tichá pošta. Foto: CinemArt SK

recenzia Tichá pošta

A čo na to deti?

Zuzana Mojžišová

Písmo: A- | A+

Počiatočný nápad bol skvelý: oprieť sa o literárnu predlohu skúseného autora inšpirovanú autentickými spomienkami, vrátiť sa do čias druhej svetovej vojny a tam uprostred esteticky výraznej zimnej krajiny vyrozprávať príbeh o skupinovom hrdinstve školáčok a školákov z vidieckej jednotriedky. Reč je o česko-slovensko-srbskom filme režiséra Jána Sebechlebského Tichá pošta (2025).

Spomínaným skúseným autorom je Jiří Stránský, ktorý sa až do svojej smrti podieľal aj na scenári snímky. Ide o veľmi zaujímavú postavu českej kultúry – spisovateľa, básnika, prekladateľa, scenáristu, dramatika a tiež skauta, keďže medzi jeho predkov patril aj zakladateľ českého skautingu A. B. Svojsík. A viaceré ďalšie osobnosti – napríklad jeho starý otec Jan Malypetr bol predsedom medzivojnovej československej vlády. Jiří Stránský mal pohnutý život. Z politických dôvodov ho komunisti nepripustili k maturite, bol v Pomocných technických práporoch, raz ho odsúdili za velezradu, neskôr za rozkrádanie majetku – práve v totalitnej base si od spoluväzňa vypočul príbeh o statočných deťoch –, pracoval v rôznych robotníckych povolaniach a až po víťaznom novembri v roku 1989 sa začal naplno venovať literárnej tvorbe, práci pre spisovateľskú komunitu, spolupráci s rozhlasom, televíziou či filmom. V rozpletaní rodinných vzťahov by sa dalo pokračovať, jeho dcéra Klára sa podieľala na dokončení scenára Tichej pošty, jej manžel Petr Forman vo filme hrá spolu s ich dcérou Antoniou…

Tichá pošta je taká hra pre viacerých, prvý si vymyslí vetu, čo najtichšie ju šepne do ucha nasledujúcemu hráčovi, ten zas ďalšiemu, veta sa postupne komolí, znejasňuje, posledný v rade ju povie nahlas a, ak mali šťastie, vylezie z toho niečo vtipné a všetci sa zasmejú. Film Tichá pošta si z tohto princípu zachovala postupnosť odovzdávania správy i tú snahu o nehlučnosť, lebo prezradenie by isto malo fatálne dôsledky. A to je ozaj výzva, filmová „správa“, ktorú treba posunúť ďalej, je totiž veľká a celkom hmotná, má podobu zraneného francúzskeho parašutistu stroskotaného na území okupovanom nacistami.

Telo v snehu na nemeckej strane pohraničného teritória nájdu dvaja malí chlapci, rozhodnú sa vojakovi podať pomocnú ruku, no keďže by ho ani odtiahnuť nevládali, zavolajú si na pomoc otcov. Pierra, tak sa Francúz volá, dočasne prichýlia v chalupe na protektorátnej strane Soukupovci, po prehliadke miestnym lekárom sa však ukáže, jeho zranenia sú rozsiahle a potrebuje nemocničnú starostlivosť. Ak ju nedostane, skončí sa to smrťou.





Tichá pošta (Česko/Slovensko/Srbsko, 2025)

RÉŽIA Ján Sebechlebský ● SCENÁR Klára Formanová, Ján Sebechlebský, Jiří Stránský ● KAMERA Martin Štrba ● HUDBA Vladimír Martinka ● ZVUK Daniel Němec ● STRIH Michal Kondrla ● KOSTÝMY Ján Kocman ● PRODUCENTKY Julietta Sichel (8Heads Productions) a Silvia Panáková (Arinafilm) ● HRAJÚ Eliška Dytrychová, Theodor Schaefer, Jakub Král, Judit Pecháček, Matěj Hádek, Karel Dobrý, Antonie Formanová, Roman Poláčik, Daniel Fischer, Petr Forman, Denis Šafařík

MINUTÁŽ 97 min.

DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 6. marca 2025

Hodnotenie: 60%

Záber z filmu Tichá pošta. Foto: CinemArt SK

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články