Záber z filmu Via Slovakia / Zdroj: Filmtopia

recenzia Via Slovakia

Hranica zlomu

Maximilián Hrmo

Písmo: A- | A+

Režisér Víťazoslav Chrappa vo filme Via Slovakia odhaľuje nevšednú cestu nevšedného pútnika Slavomíra Duchoviča. Je na ceste: tak po Slovensku, ako aj v živote. Temné tiene minulosti – boj so závislosťami a sebadeštruktívny vorkoholizmus – jeho cestu oddialili, no narazili na bod zlomu. Závislosť mu už viac nevládne.

Bodom zlomu nie je okamih. Je to skôr stav trvalej nespokojnosti: staré vzorce nefungujú. Krok späť nie je iba nežiaduci, je aj nemožný. Zároveň tento bod či hranica únosnosti stála za zrodom idey filmu. Na ceste Slavomíra Duchoviča to bol moment, keď jeho myseľ odmietla poslúchať závislosť a telo začalo hľadať nový zmysel. Zápas s vlastnými démonmi sa vo filme mení na zápas o nový začiatok. Bod zlomu nie je prelomom – je prísľubom, sebe a divákovi.

Závislosti sú cesty, ktoré nás nevedú vždy tam, kam by sme práve chceli ísť. Žiada sa nám viac. Niečo trvalejšie. Niečo hlbšie. Pri problematike závislosti si vždy spomeniem na legendu o lietajúcom Cypriánovi: kartuziánsky mních túžil lietať, a teda si vlastnoručne postavil lietajúci stroj. Jeho let sa skončil tragicky. Stal sa symbolom túžby prekonávať vnútorné a fyzické hranice, no legenda pripomína, že skutočná sloboda si žiada rozum a silu. Závislosti, podobne ako ilúzie rýchleho vzletu, vedú skôr k pádu.

Film sa začína jemnými animovanými akvarelmi, ako keď sa niekomu niečo pokúšame vysvetliť, ale nevieme ako. Sprvoti subtílne, no burcujúc čoraz viac defektne a deštruktívne; narába sa s minulou realitou ako so sujetom, ktorý vo vyvrcholení ponoríme do temna. Rozmazané sklo sa v obrazoch rozpúšťa. Farby ako batikované tkaniny…: „Svetlo!“ Od samého dna a tmy k vrcholu a svetlu. Niekedy musí človek padnúť až na dno, aby zistil, čo je v živote dôležité. Duchovič na potulkách Slovenskom dosiahne nejeden vrchol, dokonca aj ten najvyšší.

Štart bol v Bratislave. Vnútrozemská delta Dunaja (sútok Hrona a Dunaja), Dunaj od Komárna až po Štúrovo, neskôr Gemer, hrad Šomoška alebo Tokaj či Poloniny, jazero Beňatina (bývalý zatopený kameňolom), Zádielska dolina – Zádielska tiesňava, mnohopočetný zoznam, zdá sa, avšak autorskou intenciou bolo poukázať na menej známe (a pritom krásne) časti Slovenska. Najvyšším a najväčším (ale aj najťažším) zážitkom a zároveň vyvrcholením filmu je výstup na Gerlach, kde Slavo s plačom od dojatia hovorí: „Ja som taký šťastný!

So Slavom sa režisér spoznal cez spoločného známeho z televízie. Ten mu povedal o bláznovi, ktorý sa odhodlal prejsť cestu Via Slovakia okolo Slovenska. Tak sa dozvedel, že taká magistrála vôbec existuje a že má 1870 kilometrov. Keďže sa venuje turistike, vedel oceniť, čo je to za výkon. Film doplnil skladbami svojej kapely Červený bicykel, ktoré rezonujú s osobným príbehom hrdinu a tematicky do neho zapadajú.

Protagonistov výkon isto ocenia aj diváci. Predpokladám, že iba málokto z nich by si dokázal predstaviť, že by sa odhodlal na podobnú cestu. Prejsť 1870 kilometrov nie je len fyzická výzva, ale aj skúška odhodlania a trpezlivosti. Každý krok je zároveň dôkazom sily. Slavo na svojej ceste nejde len okolo Slovenska. Kráča aj smerom k sebe, k tomu, aby sa oslobodil od minulosti a našiel nový zmysel. Divák tak nehľadí len na krásy krajiny, ale aj na premenu človeka, ktorý sa rozhodol postaviť na nohy a ísť ďalej.

Podľa Slavových slov bola celá cesta intenzívnym zážitkom a vďaka výzvam zažil pocit, že sa vracia sám k sebe, a prežil emócie, ktoré mu predtým drogy zobrali, opäť našiel sebaúctu, sebalásku a radosť z toho, čo dokáže.

Rozvinutiami, (kon)túrami filmu Via Slovakia sú takzvané „trojmedzia“: hranice slovensko-poľsko-české, slovensko-maďarsko-ukrajinské, slovensko-rakúsko-české. Sú to rázcestia. Každé „trojmedzie“ je bodom, kde sa prelínajú rôzne vplyvy.

Slavo prekonal drogovú závislosť aj vďaka viere v Boha. Silno mnou rezonovala scéna z kostola. Slavo sa v tichosti modlí, no divák akoby mu videl do hlavy, akoby jeho prísľub a túžba boli fyzicky prítomné, sedeli vedľa diváka a dýchali mu do ucha.

Via Slovakia
Slovensko, 2024
● SCENÁR A RÉŽIA Víťazoslav Chrappa ● KAMERA Tomáš Bartaloš ● STRIH Martin Dlugolinský ● ZVUK Viktor Krivosudský ● PRODUKCIA Peter Neveďal, Jaroslav Niňaj /
FilmWorx s.r.o.
Minutáž: 83 min.
Distribučná premiéra: 14. 11. 2024

Hodnotenie: 75%

Záber z filmu Via Slovakia / Zdroj: Filmtopia

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Agata Novinski. Foto: Miro Nôta

rozhovor Agata Novinski

„Prajem si, aby sme sa nevzdali, neboli ticho a trpezlivo, dôsledne bojovali za slobodnú kultúru na Slovensku,“ reaguje na dianie v slovenskej kultúre Agata Novinski. V brandži sa pohybuje už roky, ako producentka však na filmovej scéne práve debutuje novým slovenským koprodukčným animovaným filmom Keď život chutí.  Do hĺbky animovanej tvorby ju vtiahol príbeh Bena, bystrého chlapca v puberte, ktorému veľmi chutí jesť. Dedičné gény však spôsobujú, že to je na ňom vidno, a čo čert nechcel, ešte sa aj zaľúbil do najočarujúcejšieho dievčaťa v triede.  Bábkový animák českej režisérky Kristiny Dufkovej zasvietil už na viacerých medzinárodných festivaloch a zbiera významné ocenenia vrátane dvoch nominácií na tohtoročné Európske filmové ceny. Vďaka úspechu vo francúzskom Annecy získal dokonca vstupenku do oscarových nominácií. Do slovenských kín príde 30. januára 2025. Ako ste sa dostali k produkcii tohto filmu? V prípravnej fáze režisérka Kristina Dufková a producentka vývoja Veronika Sabová oslovili Michala Novinského na spoluprácu na hudbe k filmu. Michal si prečítal scenár, pozrel výtvarné návrhy a bol projektom očarený natoľko, že prišiel s návrhom, či by sa spoločnosť NOVINSKI nemohla zároveň stať aj koproducentom filmu. Oslovil mňa, či by som mu s tým producentsky nepomohla, a tak som sa po rokoch vrátila k profesii, ktorú som študovala.  Čo vás presvedčilo?  Ako píšeme v stručnej anotácii k filmu, Keď...
Fotografia z filmu Vlny

Vlny sú o krok bližšie k oscarovej nominácii. Kto im konkuruje?

Americká Akadémia filmových umení a vied, ktorej členovia o nomináciách rozhodujú, zverejnila v utorok 17. 12. takzvané shortlisty – užšie výbery filmov v desiatich kategóriách. Z týchto výberov vzídu pätice snímok, ktoré nakoniec 17. 1. získajú oscarovú nomináciu. Držiteľov cien vyhlási akadémia 2. 3. Slovenským zástupcom v boji o Oscara v kategórii medzinárodných filmov bola vojnová dráma režisérky Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav. Medzi filmy na shortliste sa neprebojovala. Film Vlny sa inšpiroval skutočným príbehom skupiny novinárov z medzinárodnej redakcie Československého rozhlasu, ktorí sú odhodlaní prinášať nezávislé správy za každú cenu – aj po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v roku 1968. V českých a slovenských kinách už Vlny do nedele 15. 12. videlo spolu milión divákov – 825 882 v Česku a 174 238 na Slovensku. V Česku sú Vlny podľa návštevnosti aktuálne tretím najúspešnejším českým filmom od roku 1991 a deviatym najúspešnejším filmom vôbec. Na Slovensku sú podľa počtu divákov najúspešnejším českým filmom v ére samostatnosti. Producentkou filmu je Monika Kristl zo spoločnosti Dawson Films. Za Slovensko film produkovala Wanda Adamík Hrycová so spoločnosťou Wandal Production a Vlny vznikli aj v koprodukcii s RTVS. Zo slovenských tvorcov sa na filme podieľali tiež kameraman Martin Žiaran či kostýmová výtvarníčka Katarína Štrbová Bieliková a vo Vlnách účinkujú aj Táňa Pauhofová, Tomáš Maštalír, Jevgenij Ivanovič Libezňuk alebo Michaela Majerníková....
Václav Polák / Zdroj: SFÚ

Václav Polák

Václav Polák roky úspešne dokumentoval slovenskú kinematografiu. Do štúdií na bratislavskej Kolibe prišiel na konci šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a začal pracovať pod vedením skúsenej fotografky Zuzany Mináčovej. Rovno ho poslali do terénu. V tých dňoch práve prebiehalo natáčanie dnes už kultovej drámy z vysokohorského prostredia Medená veža (1970). Podľa Polákovych slov to bola veľmi ťažká práca, ktorú však vyvážila prítomnosť významných osobností slovenskej kinematografie, ako napríklad režisér Hollý či kameraman Karol Krška. Nakrúcanie filmu prebiehalo v náročných podmienkach a dokonca sa celá jeho výroba predlžovala. „Hovorili mi, aké dôležité je vybrať si správne prostredie. Nachodil som sa, než som si vybral také, o akých mi režisér básnil. A nie je ľahké urobiť snímky napríklad tak, aby sa zdôraznila výška, respektíve hĺbka priestoru,“ spomínal v minulosti pre Film.sk. V kolibských ateliéroch existovalo v tomto čase aj špeciálne oddelenie, ktoré sa zameriavalo na fotodokumentáciu a propagačné materiály k filmom a aj viacerým filmovým podujatiam. Polák sa v sedemdesiatych rokoch dostal aj k fotografovaniu pri nakrúcaní ďalšieho kultového filmu – Ružové sny (1976) Dušana Hanáka, ktorý rozpráva príbeh poštára Jakuba a mladej rómskej dievčiny Jolanky. Je podpísaný aj pod fotografiami k snímke Jána Piroha Sagarmatha (1988). Pri spomienkach na toto nakrúcanie Václav Polák uvádza, že mal prvýkrát v živote možnosť voľne a blízko sa pohybovať v rómskych osadách. Obyvatelia si...
Zobraziť všetky články