Záber z filmu Via Slovakia / Zdroj: Filmtopia

recenzia Via Slovakia

Hranica zlomu

Maximilián Hrmo

Písmo: A- | A+

Režisér Víťazoslav Chrappa vo filme Via Slovakia odhaľuje nevšednú cestu nevšedného pútnika Slavomíra Duchoviča. Je na ceste: tak po Slovensku, ako aj v živote. Temné tiene minulosti – boj so závislosťami a sebadeštruktívny vorkoholizmus – jeho cestu oddialili, no narazili na bod zlomu. Závislosť mu už viac nevládne.

Bodom zlomu nie je okamih. Je to skôr stav trvalej nespokojnosti: staré vzorce nefungujú. Krok späť nie je iba nežiaduci, je aj nemožný. Zároveň tento bod či hranica únosnosti stála za zrodom idey filmu. Na ceste Slavomíra Duchoviča to bol moment, keď jeho myseľ odmietla poslúchať závislosť a telo začalo hľadať nový zmysel. Zápas s vlastnými démonmi sa vo filme mení na zápas o nový začiatok. Bod zlomu nie je prelomom – je prísľubom, sebe a divákovi.

Závislosti sú cesty, ktoré nás nevedú vždy tam, kam by sme práve chceli ísť. Žiada sa nám viac. Niečo trvalejšie. Niečo hlbšie. Pri problematike závislosti si vždy spomeniem na legendu o lietajúcom Cypriánovi: kartuziánsky mních túžil lietať, a teda si vlastnoručne postavil lietajúci stroj. Jeho let sa skončil tragicky. Stal sa symbolom túžby prekonávať vnútorné a fyzické hranice, no legenda pripomína, že skutočná sloboda si žiada rozum a silu. Závislosti, podobne ako ilúzie rýchleho vzletu, vedú skôr k pádu.

Film sa začína jemnými animovanými akvarelmi, ako keď sa niekomu niečo pokúšame vysvetliť, ale nevieme ako. Sprvoti subtílne, no burcujúc čoraz viac defektne a deštruktívne; narába sa s minulou realitou ako so sujetom, ktorý vo vyvrcholení ponoríme do temna. Rozmazané sklo sa v obrazoch rozpúšťa. Farby ako batikované tkaniny…: „Svetlo!“ Od samého dna a tmy k vrcholu a svetlu. Niekedy musí človek padnúť až na dno, aby zistil, čo je v živote dôležité. Duchovič na potulkách Slovenskom dosiahne nejeden vrchol, dokonca aj ten najvyšší.

Štart bol v Bratislave. Vnútrozemská delta Dunaja (sútok Hrona a Dunaja), Dunaj od Komárna až po Štúrovo, neskôr Gemer, hrad Šomoška alebo Tokaj či Poloniny, jazero Beňatina (bývalý zatopený kameňolom), Zádielska dolina – Zádielska tiesňava, mnohopočetný zoznam, zdá sa, avšak autorskou intenciou bolo poukázať na menej známe (a pritom krásne) časti Slovenska. Najvyšším a najväčším (ale aj najťažším) zážitkom a zároveň vyvrcholením filmu je výstup na Gerlach, kde Slavo s plačom od dojatia hovorí: „Ja som taký šťastný!

So Slavom sa režisér spoznal cez spoločného známeho z televízie. Ten mu povedal o bláznovi, ktorý sa odhodlal prejsť cestu Via Slovakia okolo Slovenska. Tak sa dozvedel, že taká magistrála vôbec existuje a že má 1870 kilometrov. Keďže sa venuje turistike, vedel oceniť, čo je to za výkon. Film doplnil skladbami svojej kapely Červený bicykel, ktoré rezonujú s osobným príbehom hrdinu a tematicky do neho zapadajú.

Protagonistov výkon isto ocenia aj diváci. Predpokladám, že iba málokto z nich by si dokázal predstaviť, že by sa odhodlal na podobnú cestu. Prejsť 1870 kilometrov nie je len fyzická výzva, ale aj skúška odhodlania a trpezlivosti. Každý krok je zároveň dôkazom sily. Slavo na svojej ceste nejde len okolo Slovenska. Kráča aj smerom k sebe, k tomu, aby sa oslobodil od minulosti a našiel nový zmysel. Divák tak nehľadí len na krásy krajiny, ale aj na premenu človeka, ktorý sa rozhodol postaviť na nohy a ísť ďalej.

Podľa Slavových slov bola celá cesta intenzívnym zážitkom a vďaka výzvam zažil pocit, že sa vracia sám k sebe, a prežil emócie, ktoré mu predtým drogy zobrali, opäť našiel sebaúctu, sebalásku a radosť z toho, čo dokáže.

Rozvinutiami, (kon)túrami filmu Via Slovakia sú takzvané „trojmedzia“: hranice slovensko-poľsko-české, slovensko-maďarsko-ukrajinské, slovensko-rakúsko-české. Sú to rázcestia. Každé „trojmedzie“ je bodom, kde sa prelínajú rôzne vplyvy.

Slavo prekonal drogovú závislosť aj vďaka viere v Boha. Silno mnou rezonovala scéna z kostola. Slavo sa v tichosti modlí, no divák akoby mu videl do hlavy, akoby jeho prísľub a túžba boli fyzicky prítomné, sedeli vedľa diváka a dýchali mu do ucha.

Via Slovakia
Slovensko, 2024
● SCENÁR A RÉŽIA Víťazoslav Chrappa ● KAMERA Tomáš Bartaloš ● STRIH Martin Dlugolinský ● ZVUK Viktor Krivosudský ● PRODUKCIA Peter Neveďal, Jaroslav Niňaj /
FilmWorx s.r.o.
Minutáž: 83 min.
Distribučná premiéra: 14. 11. 2024

Hodnotenie: 75%

Záber z filmu Via Slovakia / Zdroj: Filmtopia

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Zobraziť všetky články