režisér György Kristóf

rozhovor György Kristóf

Rukopisom môžu byť aj témy, ktoré si vyberáme

Zuzana Sotáková

Písmo: A- | A+

Pred siedmimi rokmi debutoval hraným filmom OUT o päťdesiatnikovi, ktorý putuje východnou Európou v snahe nájsť si prácu a spoznať samého seba. Bol to prvý a doteraz jediný slovenský film v súťaži Un certain regard na festivale v Cannes. Režisér György Kristóf sa už v tom čase pohrával s myšlienkou na filmový experiment, v ktorom tanec nahradí slovo. Po rokoch sa jeho túžba vytvoriť niečo jedinečné zhmotnila do celovečerného filmu Zenit, ktorý práve prišiel do kinodistribúcie.

Do slovenských a maďarských kín práve vstupuje tvoj druhý celovečerný film Zenit. Tanečný dystopický triler o dynamike moci je diametrálne odlišný od tvojho debutu – hraného, trochu absurdného road movie. Prečo ten presun k experimentu?

Všetko sa začalo ešte na škole na FAMU v Prahe. Mali sme tam týždňový workshop s choreografmi, počas ktorého sme mali niečo spolu vytvoriť. Vtedy som si napozeral pár tanečných filmov, no z môjho hľadiska to vlastne filmy neboli, pretože nemali postavy, s ktorými by sa dalo ísť, nemali príbeh a nemali filmový jazyk. Bola to teda výzva a ja som ju posunul do celovečerného formátu. Po filme OUT som mal pocit, že som v situácii, v ktorej je možné taký špeciálny film zafinancovať. 

Akú úlohu hrá Zenit pre teba ako mladého filmového tvorcu pri hľadaní vlastného rukopisu? Máš vôbec ambíciu formovať svoj rozpoznateľný rukopis?

Asi najviac obdivujem tvorcov, ktorých formálny rukopis možno rozoznať už po pár sekundách. Ja ho ešte nemám. Ale rukopisom môžu byť aj témy, ktoré si vyberám. Ja sa vedome pokúšam zachytiť a tlmočiť našu postsocialistickú stredoeurópsku spoločnosť. 

Zenit rozpráva o spoločnosti, moci a zápase o ňu, ale aj o zmene charakterov pod vplyvom moci. Sám hovoríš, že je to univerzálny archetypálny príbeh, ktorý sa opakuje naprieč dejinami. Prečo si sa zameral práve na tento motív? A ako ho vnímaš práve teraz, keď sa v našej spoločnosti hrubo ukazuje odvrátená stránka moci a naplno sa prejavujú charaktery?

V prvom rade sme potrebovali taký príbeh, o ktorom sme vedeli, že sa bude dať vyrozprávať bez dialógov. Preto musel byť dej jednoduchý a archaický. Myslím si, že môžem byť zaujímavý pre svetovú kinematografiu, keď budem hovoriť o tom, o čom iní netušia. Teda reportovať, ako sa žije v tej našej postsocialistickej strednej Európe. Konkrétne tento film som začal pred siedmimi rokmi, ale celý koncept má korene v oveľa hlbšej minulosti, ešte na škole, takže som, samozrejme, nemohol vedieť, ako bude rezonovať dnes. Povedal by som, že som rád, že sme takto vycítili situáciu, ale bol by som radšej, keby naša spoločnosť už bola ďalej.

V Zenite rozprávaš príbeh tancom a pohybom, bez slov a dialógov. Dnešný divák, pokiaľ nechodí napríklad do divadla na balet, bude stáť pred niečím, na čo nie je vo filme zvyknutý. Myslel si na to pri písaní a filmovaní?

Od samého začiatku bolo mojím cieľom, aby film fungoval nielen u fanúšikov tanca, ale aj u „obyčajného“ kino diváka.


Keď hovoríme o spôsobe narácie, na filme si úzko spolupracoval s choreografom Antonom Lachkým. Ako fungovali spolu dvaja tvorcovia, umelci, ktorí zvyčajne tvoria sólo v dvoch odlišných umeleckých svetoch?

Bol to dlhý proces, počas ktorého sme sa museli postupne naučiť, ako ten druhý k spoločnej látke pristupuje. Museli sme byť nesmierne otvorení, mať k sebe úctu a som Antonovi vďačný, že vedel prijať, že posledné slovo je moje.

Zenit vznikal niekoľko rokov, podobne dlho si pracoval aj na svojom prvom filme OUT. Si typ, ktorý potrebuje na tvorbu dosť času, alebo do toho vstúpili aj iné faktory?

Ak si dobre pamätám, OUT vznikal päť rokov. Zväčša to nie je mnou, ale okolnosťami. V princípe je to viac rokov od momentu, keď sa film vymyslí až po deň premiéry. V tomto prípade to trvalo tak dlho aj preto, že financie sa zháňali oveľa pomalšie, pretože projekt bol skutočne novátorský a netypický. Keď sme napokon po niekoľkoročnom hľadaní našli vhodného choreografa, museli sme naňho čakať takmer dva roky, kým sa pre náš projekt mohol uvoľniť.

Ako sa stavajú inštitúcie, napríklad fondy, k projektu, ako je Zenit? Našiel si pre film dostatok podpory či záujmu?

Prvú finančnú podporu sme získali po mojej účasti v súťaži v Cannes a prišla pomerne rýchlo, hoci na Audiovizuálnom fonde som musel komisie viackrát presviedčať, že som sa nezbláznil. Druhá polovica financií sa, naopak, dávala dokopy veľmi pomaly. Máme za sebou viac než desiatku zamietnutých žiadostí z viacerých krajín. Postupne však v projekte našli potenciál český Státní fond kinematografie, Kultminor a RTVS, a aj keď s veľkými organizačnými zmenami, opätovným plánovaním a koniec koncov aj vďaka maďarským „vratkám“, film sa nám predsa len podarilo dokončiť.

Hlavné úlohy v Zenite si zveril do rúk profesionálnym tanečníkom, pričom okrem Rumunky Judith State nikto z nich nemal skúsenosti s herectvom. Nebol to riskantný krok?

Skúšali sme aj hercov a musím povedať, že boli aj celkom šikovní, ale práca na filme by s nimi bola oveľa pomalšia než s tanečníkmi. Veril som, že nájdeme tanečníkov, ktorí budú zároveň dostatočne zdatní ako herci. Robili sme veľký medzinárodný kasting a som nesmierne šťastný, že sa nám podarilo vycítiť, s kým sa nám bude dobre pracovať, kto bude schopný aj malými gestami vyjadriť emócie na kameru. Práca s vybranými tanečníkmi v hereckých úlohách bola v zásade jednoduchá a rýchla. Musím povedať, že to zvládli vynikajúco.

Žiješ v Budapešti, študoval si na FAMU v Prahe, pochádzaš zo Slovenska, dokonca si žil rok v Lotyšsku. Tvoje filmy sú koprodukcie a nakrúcaš ich s medzinárodným tímom. Ako sa pracuje v tejto pozícií, keď nikde nie si úplne doma, ale ani nikde cudzincom? A aké máš skúsenosti práve s koprodukciami?

Už z tvojej otázky je zjavné, že táto medzinárodnosť je pre mňa prirodzená. Asi vďaka tomu viem vnímať veci aj z diaľky, s väčším odstupom, s nadhľadom. Viem vycítiť univerzálne prvky a treba poznamenať, že vďaka tomu mám aj väčší výber pri hľadaní najtalentovanejších spolupracovníkov.

Potvrdí sa táto medzinárodnosť aj na ďalšom tvojom projekte?

Vyzerá to tak. Pripravujem film, ktorý zachytáva obdobie, keď vypukla vojna na Ukrajine. Zároveň hovorí o sile rodiča, čo je pre mňa v mojom životnom období veľmi aktuálne. Film sa zatiaľ volá Nájdem ťa (I Will Find You) a je to príbeh ženy, ktorá chce mať dieťa, ale nemôže, a tak ho čaká prostredníctvom surogátnej matky na Ukrajine. Medzi jej dieťa a ňu sa však nečakane postaví vojna a žena hľadá v sebe odpovede nielen na to, čo bude, ale aj, čo sa udialo v jej doterajšom živote. S filmom sa presunieme do pohraničia, a tak sa opäť ocitneme v akomsi kultúrnom mixe, ktorý ma vlastne sprevádza počas celého života. Všetko nasvedčuje tomu, že teraz bude proces tvorby rýchlejší, a dúfam, že v roku 2026 už diváci uvidia film v kinách.

(Autorka je partnerka režiséra)

O filme Zenit čítajte aj v rubrike Nové slovenské filmy

Recenzia filmu Zenit

Režisér György Kristóf. FOTO: Dynamo Productions

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Fotografia z filmu Autíčkári. Foto: BFilm

recenzia Autičkári

Autičkári – kto sú a koho oslovia? Dokumentárny film Dominika Bariho sa týka každého, kto vlastní auto. Téma krádeží vozidiel totiž nie je vzdialená realita, ale riziko, s ktorým sa môže stretnúť prakticky každý z nás. Film poodhaľuje fungovanie takzvaného leopoldovského gangu. Jeho členovia síce operujú po celom Slovensku, no zázemie, veliteľské centrum a sklad nakradnutého majetku mali – a podľa všetkého stále majú – najmä v Leopoldove. Aranžovaná dokumentácia v snímke Autičkári predstavuje komplexne vystavanú estetiku dokurealizmu, v ktorej sa autori programovo pohybujú na jemnej hrane medzi faktickou presnosťou a dramatickou interpretáciou. Starostlivo inscenované rekonštrukcie, odvíjajúce sa od policajných záznamov a osobných svedectiev priamych účastníkov, rafinovane prechádzajú od vernosti faktom až po ich umeleckú variáciu. Tento prístup ukazuje krehkosť hranice medzi reálnym a esteticky dotvoreným. Mimoriadne pôsobivé sú výpovede obetí, ktorých osobné príbehy sú umne konfrontované s detailnými opismi zlodejských praktík. Akoby sa pred nami otvorili hlbiny dvoch protichodných entít. Sedemdesiatštyri minút, v ktorých kontrapunkt vďaka sugestívnym vsuvkám udiera na tú správnu notu. „Mne zomrel otec, keď som mal dvanásť, ... a maminka to nezvládla, no, nezvládla nás nejako držať medzi mantinelmi. Samozrejme, že bola z toho smutná, bola z toho smutná dlhé roky,“ zoznamujeme sa v úvode so zlodejom zo„starej školy“. Jeho životná cesta sa neskôr radikálne...
Strihač Jay Rabinowitz. Foto: VFF

Príde strihač filmov Jarmuscha a Aronofského aj strihačka Jacquesa Audiarda

Odkrývajú zložitý a tvorivý svet za filmami a ponúkajú ponor do profesií, vďaka ktorým môžeme v kinách prežívať príbehy. Medzinárodné networkingové podujatie Visegrad Film Forum už viac ako desaťročie prináša na študentskú pôdu oceňovaných profesionálov z filmového priemyslu a počas niekoľkých dní ich intenzívne spája so študentmi i verejnosťou. 12. ročník sa bude konať tradične na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave od 19. do 22. marca a prinesie strihačskú špičku, jednu z najúspešnejších európskych producentiek či vhľad do súčasnej maďarskej kinematografie. Filmy, ktoré strihal, patria medzi kultové kúsky a pozná ich hádam každý študent filmu. Rekviem za sen (r. Darren Aronofsky, 2000) a Strom života (r. Terrence Malick, 2011) sa dostali na prestížny zoznam najlepšie zostrihaných filmov všetkých čias, ktoré zostavuje strihačská asociácia Motion Picture Editors Guild. Ako dvorný strihač Jima Jarmuscha sa podpísal pod snímky Noc na zemi (1991), Mŕtvy muž (1995), Káva a cigarety (1999), Ghost Dog – Cesta samuraja (1999) a ďalšie. Pracoval však aj na mnohých ďalších známych filmoch, ako napríklad 8. míľa (r. Curtis Hanson, 2002) či Fontána (r. Darren Aronofsky, 2006). Americký strihač Jay Rabinowitz tak už desaťročia posúva hranice filmového rozprávania. Iný, no rovnako zaujímavý pohľad na profesiu strihača prinesie Francúzka Juliette Welfling, ktorá má tiež za sebou dlhú...
Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Českého leva majú Vlny aj Keď život chutí

Českého leva za najlepší film roku 2024 získala snímka Vlny režiséra Jiřího Mádla, ktorá vznikla v česko-slovenskej koprodukcii. „Nesmierne si vážim to, že v našej krajine máme stále verejnoprávne médiá,“ povedala pri preberaní ceny pre najlepší film jeho producentka Monika Kristl. Samotný Mádl si počas večera odniesol hneď dve sošky – za najlepšiu réžiu a scenár. Na filme, ktorý sa odohráva v prostredí rozhlasu a rozpráva príbeh z konca 60. rokov o novinároch, ktorí vzdorujú cenzúre a snažia sa poslucháčom prinášať pravdu, pracoval roky. Nenechal sa odradiť, keď kompetentní na rôznych miestach na tému jeho filmu reagovali, že nie je aktuálna, nikoho nezaujíma, prípadne, že on je na spracovanie tejto témy príliš mladý a nezažil ju. Vlny mali celkovo najviac – 14 nominácií. Na cenu z nich premenili 6. Z Českého leva za vedľajšiu ženskú hereckú úlohu vo filme Vlny sa tešila slovenská herečka Tatiana Pauhofová. Pri jeho preberaní poďakovala okrem režiséra Jiřího Mádla aj všetkým slovenským novinárom, ktorí ešte bránia demokraciu. Český lev pre Novinských V česko-slovensko-francúzskej koprodukcii vznikla animovaná snímka Keď život chutí, ktorú vyhlásili za najlepší animovaný film. Cenu získala aj slovenská producentka Agata Novinski. Jej manžel, skladateľ Michal Novinski, zvíťazil vďaka rovnakému filmu v kategórii hudba. Pripomenul, že jednou z tém filmu je aj hľadanie lásky k sebe samému – ňou...
Zobraziť všetky články