Daniela Meressa Rusnoková vo filme Šedá zóna.

Filmoví vedci a kritici hodnotia slovenské celovečerné filmy roku 2024

Matúš Kvasnička

Písmo: A- | A+

Mesačník Film.sk spolupracuje od roku 2009 s renomovanými slovenskými filmovými vedcami, historikmi, kritikmi a publicistami na bodovaní slovenských celovečerných filmov, ktoré mali v tom-ktorom roku premiéru v domácich kinách. Aktuálne prinášame hodnotenie slovenských filmov s premiérou v roku 2024.
Tradične hodnotíme slovenské alebo majoritne slovenské dlhometrážne filmy v kinodistribúcii, ktoré spĺňajú finančné kritériá určovania krajín pôvodu podľa Európskeho dohovoru o koprodukciách. Hodnotíme snímky, na ktorých malo majoritný finančný podiel Slovensko.
Kým v roku 2020 sa do hodnotenia dostalo 11 titulov, v roku 2021 ich bolo 16, predvlani 23, v roku 2023 20 a za rok 2024 ich bolo 21.
Je to rozmanitá kolekcia. Sú v nej subžánrovo i tematicky pestré dokumentárne aj hrané filmy. Okrem minoritných koprodukcií sme nehodnotili ani krátke či stredometrážne filmy.
V minulosti sa bodovanie pohybovalo v škále od pol bodu po maximálny možný počet piatich bodov. Keďže s prechodom čisto do online podoby sme pri recenziách namiesto bodovania zaviedli percentuálne hodnotenie, aj v tomto prípade hodnotíme v percentách.
Nižšie nájdete filmy v poradí v akom skončili podľa priemerného hodnotenia, za týmto rebríčkom nasleduje konkrétne hodnotenie jednotlivých filmových vedcov a kritikov.

Rebríček slovenských filmov roku 2024 podľa priemerného hodnotenia

1. Šedá zóna


r. Daniela Meressa Rusnoková
Priemerné hodnotenie: 93,1 %
O filme sme písali v rubrike Nové slovenské filmy tu.
Recenziu na film nájdete tu.

Záber z filmu Šedá zóna (r. Daniela Meressa Rusnoková) / Zdroj: Žudro

FOTO: Žudro

2. – 3. Prezidentka





Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Peter Balgha (vľavo) a Martin Hollý (vpravo). Foto: archív SFÚ

Peter Balgha

Dvadsiateho siedmeho mája pred deväťdesiatimi rokmi sa narodil slovenský dramaturg, scenárista, prozaik a pedagóg Peter Balgha. Ako dramaturg sa podpísal pod najúspešnejšie snímky z dielne Televíznej filmovej tvorby zo 60. rokov ako Krotká (r. Stanislav Barabáš, 1967), Balada o siedmich obesených (r. Martin Hollý, 1968) či Sladké hry minulého leta (r. Juraj Herz, 1969). „Balghova obrovská energia sa sústredila, rozplynula a zúročila v práci pre druhých. Originálne autorské nápady odovzdával zadarmo v prospech hmlistého ,verejnoprospešnéhoʻ cieľa. Dnešná spoločnosť by ho asi vnímala ako málo asertívneho exota, ktorý sa nedokázal presadiť ako svojbytný spisovateľ,“ povedala filmová a literárna historička Jelena Paštéková v texte v denníku Sme. „Balgha bol typom moderného manažéra, akých dodnes potrebujeme aj v umení, mal neomylný zmysel pre ľudí, a preto vedel kvôli nim aj riskovať. Urobil si tým meno a súčasne aj meno bratislavskému televíznemu štúdiu,“ napísal filmový encyklopedista Richard Blech v denníku Práca v roku 1990. Vtedy sa o Balghovi už opäť mohlo hovoriť. Normalizátori ho totiž nielenže pripravili o prácu, ale aj vystrihli z titulkov diel, na ktorých sa podieľal. Takisto ho vylúčili z profesijných zväzov. Normalizácia a výsluchy na ŠtB pre jeho politické postoje a odmietnutie okupácie sa podpísali aj na jeho podlomenom zdraví. Zomrel ako invalidný dôchodca vo veku nedožitých 37 rokov. Vedel objavovať a inšpirovať Peter Balgha sa...
Zobraziť všetky články