Hlavnú cenu 32. ročníka Cineamy si odniesol Levente Németh.

32. Cineama

Cineama ako inšpiračné fórum (nielen) pre filmových amatérov

Jaroslava Jelchová

Písmo: A- | A+

Festival amatérskeho filmu Cineama sa z Bardejovských Kúpeľov, kde sa konal ostatné štyri roky, presunul na rovnaký čas do Kremnice. Kino Akropola, priľahlá Zechenterova záhrada aj budova Mestského kultúrneho strediska sa tak na niekoľko dní (od 6. do 8. septembra) stali centrom amatérskeho filmu a privítali tvorcov z celého Slovenka.

Prehliadka a súťaž amatérskych filmov s dlhoročnou tradíciou sa v novej dramaturgii snaží prinášať aj festivalovú atmosféru porovnateľnú s festivalmi, ktoré uvádzajú profesionálne snímky. Zároveň si zachováva svoje poslanie vzdelávať a motivovať, objavovať stále nových tvorcov a tvorkyne. Mnohí a mnohé sa každoročne vracajú, kým nezačnú napríklad študovať na niektorej z filmových vysokých škôl (čím automaticky prichádzajú o možnosť prihlásiť sa do súťaže). A pravidelne sa s novou tvorbou pripomínajú aj legendy a stálice amatérskeho filmu.

Súťaž je určená rôznym vekovým kategóriám. Nie je tematicky ani žánrovo vymedzená. Autori skúšajú, experimentujú, objavujú možnosti filmového rozprávania a navzájom sa inšpirujú. Vôbec by som sa nečudovala tomu, keby návštevník festivalu bez predchádzajúcej ambície vytvoriť film odchádzal s pocitom, že budúci rok sa skúsi prihlásiť. Nadšenie z tvorby filmov, ktoré sa na festivale koncentruje, je nákazlivé. Veď aj slovo „amatér“ označuje v tomto zmysle nadšenca, ktorý tvorí pre samotnú radosť z tvorby.

Podľa organizátorov z Národného osvetového centra, ktoré je odborným garantom podujatia, sa tento rok do súťaže prihlásilo rekordných 424 filmov. Sedemdesiatjeden z nich sa premietalo v Kremnici. Porotu, ktorá sa každý rok mení, tentoraz tvorili animátorka a výtvarníčka Kriss Saganová, dokumentaristka, poetka a hudobníčka Barbara Vojtašáková a pedagóg, lektor, expert v oblasti filmového vzdelávania František Topinka – rozhodovali o filmoch 1. (do 16 rokov) a 2. vekovej kategórie (od 16 do 21 rokov). V 3. kategórii (nad 21 rokov) filmy hodnotili dokumentarista, rozhlasový režisér a lektor Adam Hanuljak, televízny a festivalový dramaturg Ondrej Starinský a zvuková dizajnérka Denisa Uherová.

Hlavnú cenu 32. ročníka si odniesol Levente Németh z Veľkého Blahova za film Uzamknuté do seba. Novinkou bola detská porota, ktorá ocenila film Detektív bez mena alebo Ako niekto zabil niekoho a ešte niekoho, ktorý vytvoril Damián Lipták zo Základnej umeleckej školy v Hriňovej. Ceny získali aj ďalší autori a autorky v kategóriách hraný, animovaný, dokumentárny aj experimentálny film.

Hviezdne momenty okrem samotného oceňovania mohli súťažiaci zažiť aj v novom formáte moderovaných diskusií, tzv. rozhovorov s tvorcami, ktoré nápadne pripomínali tie sprevádzajúce uvádzanie filmov na veľkých festivaloch. Hlbšie analýzy svojich diel a kritiku od poroty si zase mohli vypočuť na rozborových seminároch, čo je aktivita, ktorú na bežnom filmovom festivale nenájdete. Semináre prebiehali v príjemnom prostredí Zechenterovej záhrady.

Sprievodný program priniesol tentoraz tému zvuku v audiovizuálnych dielach. Počas celého festivalu prebiehal workshop klasického ruchovania a tvorby zvukových efektov pod vedením Michala Džadoňa. O terénnom nahrávaní, akustickej ekológii a objavovaní hudobných štruktúr vo zvukovom prostredí zaujímavo prednášal muzikológ Tomáš Šenkyřík. Program ponúkol aj zážitkovú posluchovú prechádzku Kremnicou, možnosť zoznámiť sa s technickými základmi nahrávania a postprodukcie zvuku alebo spočinúť v zdanlivom tichu pri projekcii nemého filmu Kameraman Bustera Keatona bez sprievodnej hudby so zvukovou kulisou večernej Kremnice.

Na Cineame som sa tento rok zúčastnila už tretíkrát po sebe. Organizátori ma pozvali ako hostku na inšpiračné fórum pod názvom Raňajky s filmovou výchovou, ktoré sa konalo v nedeľu ráno. Ide o výbornú platformu s veľkým potenciálom, ktorá každý rok rieši inú tému v súvislosti s filmovým vzdelávaním. Tentoraz to boli inkluzívne projekty, popularizácia filmu a arterapia. Okrem mňa sa na „raňajkách“ zúčastnila aj Barbora Andor Tóthová, projektová manažérka košického Kina Úsmev, ktorá podrobne predstavila širokú škálu aktivít od inkluzívnych premietaní až po inkluzívne vzdelávacie programy v podobe krúžkov alebo detského tábora. Jana Mačicová z komárňanského osvetového strediska uviedla projekt, v rámci ktorého vznikajú filmy v spolupráci so Združením na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím. Vystupujú v nich klienti aj zamestnanci združenia pod režisérskym vedením filmára a lektora Stanislava Králika. Ja som hovorila o projekte Gemersko-malohontského osvetového strediska a krátkych animovaných filmoch, ktoré tvoria deti zo základných aj zo špeciálnych základných škôl z okresu Rimavská Sobota. Z nich v ostatných rokoch na Cineame rezonujú najmä filmy rómskych detí zo špeciálnej základnej školy v Klenovci. Tie si z tohtoročného festivalu odniesli čestné uznanie.

Tešila som sa a tešili sa aj deti, ktoré na festivale nemohli ostať do záverečného ceremoniálu, tak si cenu neprebrali priamo, ale mali možnosť vidieť svoj film na veľkom plátne. To bolo pre nich veľmi cenné. Myslím, že pre viacerých filmárov a filmárky, bez ohľadu na to, či vo výsledku získali alebo nezískali nejakú cenu. Tak ako ani v Cannes nevyhrajú všetky filmy, víťazstvom je už len to, že sú tam uvedené. A Cineama je takým slovenským Cannes amatérskeho filmu, či už sa koná v Bardejovských Kúpeľoch, alebo v Kremnici. Teším sa na jej ďalší ročník.

Hlavnú cenu 32. ročníka Cineamy si odniesol Levente Németh. FOTO: Vanda Mesiariková

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Alenka a zázrak z cudzej krajiny. Foto: ASFK

recenzia Alenka a zázrak z cudzej krajiny

Dokumentárny film režiséra Daniela Dluhého Alenka a zázrak z cudzej krajiny je viacnásobným road movie – vonkajším aj vnútorným, smerujúcim do cieľa, ale potom zas rýchlo naspäť do oveľa bezpečnejšieho bodu štartu. Mladá žena Alena Horváthová pochádza zo Spiša. Po mnohých osudových peripetiách dnes žije v Nemecku, pracuje, má vlastné bývanie, milujúcich ľudí po boku. A vydáva sa na výlet na Slovensko, ozajstný poznávací zájazd – do detského domova, kde vyrastala; do azylového domu, kde našla útočisko; do chudobnej rómskej osady, kde žije jej biologická rodina. Okrem filmového štábu ju na ceste sprevádza aj tútor Michael Jagdmann, ktorý spolu s manželkou Marion zohral v Alenkinom živote zásadnú úlohu, taký deus et machina. Scenáristi Daniel Dluhý a Lukáš Marhefka vkročili svojím filmom do hneď niekoľkých trinástych komnát – dôvody a spôsoby štátom riadeného odoberania detí z pôvodných rodín, verejné vzdelávanie vo vylúčených komunitách, inštitucionálna starostlivosť o opustené deti, záchytná pomoc pre problematickú mládež, sanácia rodinného prostredia či vlastne jej donebavolajúca absencia, etnická inakosť, problém chudoby, žiaľ, už generačnej, no a napokon napríklad otázky vzťahovej väzby ne/nadobudnutej v útlom detstve, ktoré, možno viac než si vieme predstaviť, hýbu naším svetom. Na šesťdesiatminútovú snímku je to veľké sústo, preto nečudo, že sa autori pri viacerých vstupoch do tých trinástych komnát dopustili aj omylov, či skôr...
Záber z filmu Za oponou veľhôr. Foto: Dayhey

recenzia Za oponou veľhôr

„To znie ako báseň: Za oponou veľhôr,“ ozve sa ktosi z prítmia kinosály. Už samotný názov napovedá, že film sa nebude držať iba horských kontúr či efektných horolezeckých kulís. Nahliadne hlbšie – až za horizont známeho. Hlavnou hrdinkou je československá horolezkyňa so slovenskými koreňmi Dina Štěrbová. Metafyzickým priečelím dokumentu sú kompozičné princípy, ktoré vyrastajú z prieniku hudby a matematiky – harmónia tónov a čísel ako kľúč k pochopeniu vyšších súvislostí: „Dotyk absolútna alebo je to zjavenie krásy – pre mňa to bola hudba a matematika. Celý život som sa živila matematikou, ale len málokoho sa mi podarilo presvedčiť, že je nielen užitočná, ale aj krásna, že má podobnú stavbu ako gotická katedrála; pri troche fantázie si môžeme predstaviť, že tunajšie stĺpy predstavujú základné kamene, alebo axiómy, klenba je celková matematická teória, ktorá z toho plynie, a spolu to tvorí úžasný, vznosný celok. A keď človek naozaj vnútorne pochopí akýkoľvek výsledok v matematike, je to akoby sa dotkol absolútna – je to podobné, ako keď vylezie na vysokú horu,“ opisuje Dina Štěrbová. Celý dokument je majstrovsky pretkaný percepciami a úvahami o živote a bytí. Nestráca pritom zo zreteľa ľudský rozmer. Tieto špecifické rozprávačské prostriedky, ktoré možno interpretovať prostredníctvom komplementárnych funkcií rozprávača, ako ich definuje Gérard Genette, prekračujú konkrétny...
Atmosféra na festivale Jeden svet 2024. Foto: Jeden Svet/Šimon Lupták

Festivaly bez podpory fondu. Ako to ovplyvní ich podobu?

V apríli 2025 zásahom Rady Audiovizuálneho fondu nezískalo šesť slovenských filmových festivalov finančnú podporu na ďalšie obdobie, hoci odborná komisia ich jednoznačne odporučila podporiť. Ako to ovplyvní festivaly Jeden svet, Filmový festival inakosti, Cinedu, Be2Can, Scandi a June Film Fest? Do festivalového diania sa podobnými krokmi vnáša nestabilita a neistota, ktorá môže na fungovanie organizačných tímov pôsobiť negatívne. Narážajú na finančné a časové limity, ktoré spôsobujú sklzy v reťazci celkovej organizácie. Zároveň takto vzniká zlá vizitka smerom k domácim, ale najmä zahraničným partnerom. Oslovili sme festivalové tímy, aby nám priblížili, ako sa so situáciou vyrovnávajú a čo čaká ich podujatia v ďalšom období. Jeden svet Festival Jeden svet zameraný na ľudské práva má domácu i medzinárodnú prestíž, radí sa medzi podujatia so silnou tradíciou a navyše napĺňa európsky akt o prístupnosti filmových diel prípravou audiokomentárov pre nevidiacich či špeciálnych titulkov pre nepočujúcich. Po 25 rokoch fungovania je činnosť najstaršieho festivalu dokumentárneho filmu na Slovensku reálne ohrozená. Organizátori spustili zbierkovú kampaň na platforme Donio, kde ho môžu ľudia priamo podporiť. (Zachráňme festival Jeden svet | Donio) Každý príspevok je hlasom za kultúru bez cenzúry, apelujú v statuse na sociálnych sieťach. „Bez ohľadu na to, akú sumu sa nám podarí vyzbierať, ľudia nás zahrnuli veľkou podporou, nielen finančnou, ale...
Zobraziť všetky články