Hlavnú cenu 32. ročníka Cineamy si odniesol Levente Németh.

32. Cineama

Cineama ako inšpiračné fórum (nielen) pre filmových amatérov

Jaroslava Jelchová

Písmo: A- | A+

Festival amatérskeho filmu Cineama sa z Bardejovských Kúpeľov, kde sa konal ostatné štyri roky, presunul na rovnaký čas do Kremnice. Kino Akropola, priľahlá Zechenterova záhrada aj budova Mestského kultúrneho strediska sa tak na niekoľko dní (od 6. do 8. septembra) stali centrom amatérskeho filmu a privítali tvorcov z celého Slovenka.

Prehliadka a súťaž amatérskych filmov s dlhoročnou tradíciou sa v novej dramaturgii snaží prinášať aj festivalovú atmosféru porovnateľnú s festivalmi, ktoré uvádzajú profesionálne snímky. Zároveň si zachováva svoje poslanie vzdelávať a motivovať, objavovať stále nových tvorcov a tvorkyne. Mnohí a mnohé sa každoročne vracajú, kým nezačnú napríklad študovať na niektorej z filmových vysokých škôl (čím automaticky prichádzajú o možnosť prihlásiť sa do súťaže). A pravidelne sa s novou tvorbou pripomínajú aj legendy a stálice amatérskeho filmu.

Súťaž je určená rôznym vekovým kategóriám. Nie je tematicky ani žánrovo vymedzená. Autori skúšajú, experimentujú, objavujú možnosti filmového rozprávania a navzájom sa inšpirujú. Vôbec by som sa nečudovala tomu, keby návštevník festivalu bez predchádzajúcej ambície vytvoriť film odchádzal s pocitom, že budúci rok sa skúsi prihlásiť. Nadšenie z tvorby filmov, ktoré sa na festivale koncentruje, je nákazlivé. Veď aj slovo „amatér“ označuje v tomto zmysle nadšenca, ktorý tvorí pre samotnú radosť z tvorby.

Podľa organizátorov z Národného osvetového centra, ktoré je odborným garantom podujatia, sa tento rok do súťaže prihlásilo rekordných 424 filmov. Sedemdesiatjeden z nich sa premietalo v Kremnici. Porotu, ktorá sa každý rok mení, tentoraz tvorili animátorka a výtvarníčka Kriss Saganová, dokumentaristka, poetka a hudobníčka Barbara Vojtašáková a pedagóg, lektor, expert v oblasti filmového vzdelávania František Topinka – rozhodovali o filmoch 1. (do 16 rokov) a 2. vekovej kategórie (od 16 do 21 rokov). V 3. kategórii (nad 21 rokov) filmy hodnotili dokumentarista, rozhlasový režisér a lektor Adam Hanuljak, televízny a festivalový dramaturg Ondrej Starinský a zvuková dizajnérka Denisa Uherová.

Hlavnú cenu 32. ročníka si odniesol Levente Németh z Veľkého Blahova za film Uzamknuté do seba. Novinkou bola detská porota, ktorá ocenila film Detektív bez mena alebo Ako niekto zabil niekoho a ešte niekoho, ktorý vytvoril Damián Lipták zo Základnej umeleckej školy v Hriňovej. Ceny získali aj ďalší autori a autorky v kategóriách hraný, animovaný, dokumentárny aj experimentálny film.

Hviezdne momenty okrem samotného oceňovania mohli súťažiaci zažiť aj v novom formáte moderovaných diskusií, tzv. rozhovorov s tvorcami, ktoré nápadne pripomínali tie sprevádzajúce uvádzanie filmov na veľkých festivaloch. Hlbšie analýzy svojich diel a kritiku od poroty si zase mohli vypočuť na rozborových seminároch, čo je aktivita, ktorú na bežnom filmovom festivale nenájdete. Semináre prebiehali v príjemnom prostredí Zechenterovej záhrady.

Sprievodný program priniesol tentoraz tému zvuku v audiovizuálnych dielach. Počas celého festivalu prebiehal workshop klasického ruchovania a tvorby zvukových efektov pod vedením Michala Džadoňa. O terénnom nahrávaní, akustickej ekológii a objavovaní hudobných štruktúr vo zvukovom prostredí zaujímavo prednášal muzikológ Tomáš Šenkyřík. Program ponúkol aj zážitkovú posluchovú prechádzku Kremnicou, možnosť zoznámiť sa s technickými základmi nahrávania a postprodukcie zvuku alebo spočinúť v zdanlivom tichu pri projekcii nemého filmu Kameraman Bustera Keatona bez sprievodnej hudby so zvukovou kulisou večernej Kremnice.

Na Cineame som sa tento rok zúčastnila už tretíkrát po sebe. Organizátori ma pozvali ako hostku na inšpiračné fórum pod názvom Raňajky s filmovou výchovou, ktoré sa konalo v nedeľu ráno. Ide o výbornú platformu s veľkým potenciálom, ktorá každý rok rieši inú tému v súvislosti s filmovým vzdelávaním. Tentoraz to boli inkluzívne projekty, popularizácia filmu a arterapia. Okrem mňa sa na „raňajkách“ zúčastnila aj Barbora Andor Tóthová, projektová manažérka košického Kina Úsmev, ktorá podrobne predstavila širokú škálu aktivít od inkluzívnych premietaní až po inkluzívne vzdelávacie programy v podobe krúžkov alebo detského tábora. Jana Mačicová z komárňanského osvetového strediska uviedla projekt, v rámci ktorého vznikajú filmy v spolupráci so Združením na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím. Vystupujú v nich klienti aj zamestnanci združenia pod režisérskym vedením filmára a lektora Stanislava Králika. Ja som hovorila o projekte Gemersko-malohontského osvetového strediska a krátkych animovaných filmoch, ktoré tvoria deti zo základných aj zo špeciálnych základných škôl z okresu Rimavská Sobota. Z nich v ostatných rokoch na Cineame rezonujú najmä filmy rómskych detí zo špeciálnej základnej školy v Klenovci. Tie si z tohtoročného festivalu odniesli čestné uznanie.

Tešila som sa a tešili sa aj deti, ktoré na festivale nemohli ostať do záverečného ceremoniálu, tak si cenu neprebrali priamo, ale mali možnosť vidieť svoj film na veľkom plátne. To bolo pre nich veľmi cenné. Myslím, že pre viacerých filmárov a filmárky, bez ohľadu na to, či vo výsledku získali alebo nezískali nejakú cenu. Tak ako ani v Cannes nevyhrajú všetky filmy, víťazstvom je už len to, že sú tam uvedené. A Cineama je takým slovenským Cannes amatérskeho filmu, či už sa koná v Bardejovských Kúpeľoch, alebo v Kremnici. Teším sa na jej ďalší ročník.

Hlavnú cenu 32. ročníka Cineamy si odniesol Levente Németh. FOTO: Vanda Mesiariková

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Týždeň vo filme

Týždeň vo filme 1965: Kdeže dávne snehy sú

Anička a Jožko z horárne v Slovenskom rudohorí (južne od Spišskej Novej Vsi) každé ráno sami sadajú do káričky, aby ich kôň odviezol do vzdialenej školy. A po vyučovaní absolvujú rovnakú vzdialenosť späť, opäť sami (TvF 8). Romantické – a v tých dobách bezpečné! Aj týždenník č. 11 je plný zimy v najrôznejších podobách: stredisko v nemeckom Oberhofe je plné lyžiarov, ako vyzerá zasnežené veľké mesto, divák uvidí na záberoch z Varšavy. A u nás? Prekvapí veľké stádo muflónov neďaleko Bratislavy, v revíri Píla v Malých Karpatoch. So zimou sa rozlúčime (č. 14) na Kráľovej holi s obsluhou vysielača, ktorá tu, odlúčená od okolitého sveta, pracuje v zajatí snehu až do mája... Popri relatívne väčšom počte príspevkov zo zahraničia sa osvedčená dvojica režisérov Ondrkal a Orth venuje aj vážnejším domácim témam, na ktoré pozerá veľmi kritickým okom. V roku 1965 sa o to už mohli pokúšať. Problémy sú pre dnešného diváka ťažko predstaviteľné. V č. 10 režisér najprv v štyroch rôznych príspevkoch ukáže módne novinky zo sveta a potom prídu domáce „Trampoty s dievčenskou obuvou“. Pre 10 – 15-ročné dievčatá sú k dispozícii (aj to len teoreticky) v každom ročnom období štyri modely. V obchode však ani jeden, čo šot ilustruje priamo v Partizánskom, hoci tam sídli najväčší závod na výrobu obuvi! Trvá to už roky. Lebo návrhári a výroba sa nevedia dohodnúť...
Záber z filmu Černák: zľava Dušan Cinkota, Gregor Hološka, Milan Ondrík. Foto: CinemArt

Príbeh mafiánskeho bosa sa preklápa do druhej polovice. Nastupuje ČERNÁK

Film MIKI o Mikulášovi Černákovi sprevádzalo mnoho predsudkov a pochybností. Tvorcovia snímky o banskobystrickom mafiánskom bosovi ju rozdelili na dve časti. Prvá vlani pritiahla do kín takmer 380-tisíc divákov. Druhá polovica filmového príbehu podľa skutočných udalostí prichádza do kín 30. januára pod názvom ČERNÁK. „Od začiatku sme plánovali nakrútiť celý projekt naraz. Je to ekonomicky efektívnejšie, i keď nesmierne náročné na prefinancovanie. Akoby ste naraz nakrúcali dva a pol celovečerného dobového filmu. Mali sme 600-tisícový úver a niekoľko ,menšíchʻ pôžičiek. Do projektu sme zohnali súkromných investorov. Pomohol, samozrejme, aj pôvodne 300-tisícový grant na film a 200-tisícový na štvordielnu minisériu. Veľmi sa tešíme z diváckeho úspechu filmu MIKI, treba však povedať, že my sme ešte stále ,v mínuseʻ. Ale už vidíme svetlo na konci tunela,“ povedala producentka filmu Zuzana Mistríková zo spoločnosti PubRes. Nenakrútiť takýto projekt naraz považuje Mistríková za obrovské riziko. Mali obsadenú celú plejádu hereckých osobností, tie však majú rôzne záväzky, často naviazané aj na výzor, ktorý sa nesmie meniť. "Je možné, že by sme ich už nikdy neboli schopní dať dohromady a že by nám v projekte ich vizáž ,skákalaʻ. Zmenám môžu podliehať aj lokácie filmu a časový odstup má mnoho ďalších nástrah,“ vysvetlila. Milan Ondrík ako Černák. Foto: CinemArt Cesta...
Záber z filmu Emilia Pérez. FOTO: ASFK

Najviac nominácií na Oscara má Emilia Pérez, Vlny nomináciu nezískali

Po 10 nominácií na Oscara majú muzikál Čarodejka (r Jon M. Chu) a životopisná dráma Brutalista (r. Brady Corbet). Nominácie vyhlásili 23. januára. Emilia Pérez získala nomináciu aj v kategórii medzinárodných filmov, v ktorej zastupuje Francúzsko. Brazília sa o Oscara uchádza so životopisnou drámou režiséra Waltera Sallesa I’m Still Here. Dánsko získalo nomináciu za drámu Dievča s ihlou Magnusa von Horna. Nemecko reprezentuje politický triler Semeno posvätného figovníka iránskeho režiséra Mohammada Rasoulofa. Nomináciu získal aj najlepší európsky animovaný film roka Mačacia odysea (r. Gints Zibalodis), ktorý reprezentuje Lotyšsko. Vlnám Oscar unikol Film Vlny režiséra Jiřího Mádla, ktorý americkí akademici vybrali do užšieho výberu 15 národných kandidátov v kategórii medzinárodných filmov so šancou na Oscara, sa medzi päticu nominovaných nedostal. Snímka, ktorá vznikla aj v slovenskej koprodukcii reprezentovala na Oscaroch Česko. Bez nominácie je aj slovenský kandidát, ktorým bola vojnová dráma Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav. V kategórii réžia sú na Oscara nominované komediálna dráma Anora Seana Bakera, Brutalista Bradyho Corbeta, biografia Bob Dylan: Úplne neznámy Jamesa Mangolda, Emilia Pérez Jacquesa Audiarda a horor Substancia režisérky Coralie Fargeat. V kategórii najlepší film sa spolu s týmito piatimi snímkami o Oscara uchádzajú aj vatikánsky triler Konkláve (r. Edgar Berger), sci-fi Duna: Časť druhá Denisa Villeneuvea, brazílsky film I'm Still Here, adaptácia románu oceneného...
Zobraziť všetky články