Hlavnú cenu 32. ročníka Cineamy si odniesol Levente Németh.

32. Cineama

Cineama ako inšpiračné fórum (nielen) pre filmových amatérov

Jaroslava Jelchová

Písmo: A- | A+

Festival amatérskeho filmu Cineama sa z Bardejovských Kúpeľov, kde sa konal ostatné štyri roky, presunul na rovnaký čas do Kremnice. Kino Akropola, priľahlá Zechenterova záhrada aj budova Mestského kultúrneho strediska sa tak na niekoľko dní (od 6. do 8. septembra) stali centrom amatérskeho filmu a privítali tvorcov z celého Slovenka.

Prehliadka a súťaž amatérskych filmov s dlhoročnou tradíciou sa v novej dramaturgii snaží prinášať aj festivalovú atmosféru porovnateľnú s festivalmi, ktoré uvádzajú profesionálne snímky. Zároveň si zachováva svoje poslanie vzdelávať a motivovať, objavovať stále nových tvorcov a tvorkyne. Mnohí a mnohé sa každoročne vracajú, kým nezačnú napríklad študovať na niektorej z filmových vysokých škôl (čím automaticky prichádzajú o možnosť prihlásiť sa do súťaže). A pravidelne sa s novou tvorbou pripomínajú aj legendy a stálice amatérskeho filmu.

Súťaž je určená rôznym vekovým kategóriám. Nie je tematicky ani žánrovo vymedzená. Autori skúšajú, experimentujú, objavujú možnosti filmového rozprávania a navzájom sa inšpirujú. Vôbec by som sa nečudovala tomu, keby návštevník festivalu bez predchádzajúcej ambície vytvoriť film odchádzal s pocitom, že budúci rok sa skúsi prihlásiť. Nadšenie z tvorby filmov, ktoré sa na festivale koncentruje, je nákazlivé. Veď aj slovo „amatér“ označuje v tomto zmysle nadšenca, ktorý tvorí pre samotnú radosť z tvorby.

Podľa organizátorov z Národného osvetového centra, ktoré je odborným garantom podujatia, sa tento rok do súťaže prihlásilo rekordných 424 filmov. Sedemdesiatjeden z nich sa premietalo v Kremnici. Porotu, ktorá sa každý rok mení, tentoraz tvorili animátorka a výtvarníčka Kriss Saganová, dokumentaristka, poetka a hudobníčka Barbara Vojtašáková a pedagóg, lektor, expert v oblasti filmového vzdelávania František Topinka – rozhodovali o filmoch 1. (do 16 rokov) a 2. vekovej kategórie (od 16 do 21 rokov). V 3. kategórii (nad 21 rokov) filmy hodnotili dokumentarista, rozhlasový režisér a lektor Adam Hanuljak, televízny a festivalový dramaturg Ondrej Starinský a zvuková dizajnérka Denisa Uherová.

Hlavnú cenu 32. ročníka si odniesol Levente Németh z Veľkého Blahova za film Uzamknuté do seba. Novinkou bola detská porota, ktorá ocenila film Detektív bez mena alebo Ako niekto zabil niekoho a ešte niekoho, ktorý vytvoril Damián Lipták zo Základnej umeleckej školy v Hriňovej. Ceny získali aj ďalší autori a autorky v kategóriách hraný, animovaný, dokumentárny aj experimentálny film.

Hviezdne momenty okrem samotného oceňovania mohli súťažiaci zažiť aj v novom formáte moderovaných diskusií, tzv. rozhovorov s tvorcami, ktoré nápadne pripomínali tie sprevádzajúce uvádzanie filmov na veľkých festivaloch. Hlbšie analýzy svojich diel a kritiku od poroty si zase mohli vypočuť na rozborových seminároch, čo je aktivita, ktorú na bežnom filmovom festivale nenájdete. Semináre prebiehali v príjemnom prostredí Zechenterovej záhrady.

Sprievodný program priniesol tentoraz tému zvuku v audiovizuálnych dielach. Počas celého festivalu prebiehal workshop klasického ruchovania a tvorby zvukových efektov pod vedením Michala Džadoňa. O terénnom nahrávaní, akustickej ekológii a objavovaní hudobných štruktúr vo zvukovom prostredí zaujímavo prednášal muzikológ Tomáš Šenkyřík. Program ponúkol aj zážitkovú posluchovú prechádzku Kremnicou, možnosť zoznámiť sa s technickými základmi nahrávania a postprodukcie zvuku alebo spočinúť v zdanlivom tichu pri projekcii nemého filmu Kameraman Bustera Keatona bez sprievodnej hudby so zvukovou kulisou večernej Kremnice.

Na Cineame som sa tento rok zúčastnila už tretíkrát po sebe. Organizátori ma pozvali ako hostku na inšpiračné fórum pod názvom Raňajky s filmovou výchovou, ktoré sa konalo v nedeľu ráno. Ide o výbornú platformu s veľkým potenciálom, ktorá každý rok rieši inú tému v súvislosti s filmovým vzdelávaním. Tentoraz to boli inkluzívne projekty, popularizácia filmu a arterapia. Okrem mňa sa na „raňajkách“ zúčastnila aj Barbora Andor Tóthová, projektová manažérka košického Kina Úsmev, ktorá podrobne predstavila širokú škálu aktivít od inkluzívnych premietaní až po inkluzívne vzdelávacie programy v podobe krúžkov alebo detského tábora. Jana Mačicová z komárňanského osvetového strediska uviedla projekt, v rámci ktorého vznikajú filmy v spolupráci so Združením na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím. Vystupujú v nich klienti aj zamestnanci združenia pod režisérskym vedením filmára a lektora Stanislava Králika. Ja som hovorila o projekte Gemersko-malohontského osvetového strediska a krátkych animovaných filmoch, ktoré tvoria deti zo základných aj zo špeciálnych základných škôl z okresu Rimavská Sobota. Z nich v ostatných rokoch na Cineame rezonujú najmä filmy rómskych detí zo špeciálnej základnej školy v Klenovci. Tie si z tohtoročného festivalu odniesli čestné uznanie.

Tešila som sa a tešili sa aj deti, ktoré na festivale nemohli ostať do záverečného ceremoniálu, tak si cenu neprebrali priamo, ale mali možnosť vidieť svoj film na veľkom plátne. To bolo pre nich veľmi cenné. Myslím, že pre viacerých filmárov a filmárky, bez ohľadu na to, či vo výsledku získali alebo nezískali nejakú cenu. Tak ako ani v Cannes nevyhrajú všetky filmy, víťazstvom je už len to, že sú tam uvedené. A Cineama je takým slovenským Cannes amatérskeho filmu, či už sa koná v Bardejovských Kúpeľoch, alebo v Kremnici. Teším sa na jej ďalší ročník.

Hlavnú cenu 32. ročníka Cineamy si odniesol Levente Németh. FOTO: Vanda Mesiariková

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Perla. Stalo sa vo filme, slovenský film, týždeň v slovenskom filme

Stalo sa vo filme za týždeň 24/2025

Súhrn udalostí za uplynulý týždeň, ktoré sa stali v slovenskom filme alebo so slovenským filmom súvisia. Otváracím filmom festivalu Art Film v Košiciach bude novinka Rastislava Boroša Kronika večných snílkov. Zo slovenských titulov budú mať na Art Filme premiéru aj nový dokument Dušana Trančíka Akcia Monaco, televízna miniséria Miki režiséra Jakuba Kronera, mockument Dvoika ouce Petra Pavlíka, dokument Varso Kristiána Grupača či rakúsko slovenská Perla Alexandry Makarovej a ďalšie tituly. Festival zverejnil aj program Súťaže krátkych filmov, sekcie Láska a anarchia či sekcie Nová nádej v súčasnej čínskej kinematografii. 49. ročník prestížneho Medzinárodného festivalu animovaných filmov v Annecy sa skončil v sobotu 14. 6. a pozná víťazov. Hlavnú cenu získala franzúcska snímka Arco (r. Ugo Bienvenu) o cestovaní časom a chlapcovi z budúcnosti, ktorý hľadá cestu domov. V súťaži Contrechamp získal hlavnú cenu kanadský animovaný dokument Endless Cookie, v ktorom poloviční bratia Seth a Peter Scriverovci s predstavivosťou a humorom nakreslili svoj rodinný portrét. V súťaži Contrechamp sa o cenu uchádzal aj česko-slovensko-slovinsko-francúzsky film Príbehy z čarovnej záhrady. Slovenskú premiéru má už o pár dní na Fest Anči v Žiline. Do kín príde 6. 11. Pozrite si trailer Perly aj európske filmy za symbolické vstupné Rakúsko-slovenský debut režisérky Alexandry Makarovej Perla predstavil trailer. Snímka rozpráva príbeh talentovanej maliarky a emigrantky, ktorá sa v 80. rokoch 20. storočia tajne...
Záber z filmu Paola Sorrentina Parthenope, ktorý je súčasťou akcie Európske filmy za 3 €čka

Európske filmy za 3 €čka

Po dvanástich úspešných ročníkoch Európskych filmov za euro prichádza jeho nová kapitola – Európske filmy za 3 €čka. Od 15. júna do 31. augusta 2025 ponúknu kiná Asociácie slovenských filmových klubov po celom Slovensku výber najlepších súčasných európskych filmov za symbolické vstupné tri eurá. Nový koncept prináša aj nové tituly – ide prevažne o premiérové filmy z tohto alebo minulého roka. V rámci cyklu bude premietnutých viac ako šesťdesiat filmov – od oceňovaných festivalových diel, cez populárne tituly z posledných rokov až po výnimočné animované a dokumentárne filmy pre deti a mladých divákov. Každé kino či filmový klub ASFK má možnosť vybrať si z ponuky a zaradiť filmy do vlastného letného programu. Diváci sa môžu tešiť na atraktívnu kombináciu čerstvých noviniek aj osvedčených titulov. Medzi tohtoročné premiéry patrí najnovší film Paola Sorrentina Parthenope (2024), ktorý na plátna prinesie atmosféru pravej talianskej dovolenky. Na opačný koniec spektra zážitkov zavedie divákov vizuálne podmanivá snímka Alpha. (2024) holandského režiséra Jana-Willema van Ewijka odohrávajúca sa v mrazivom prostredí zasnežených Álp. Z novších titulov z uplynulých dvoch rokov nebudú chýbať ani silné filmy ako Tatami (r. Guy Nattiv, Zar Amir Ebrahimi, 2023), Mosty (r. Levan Akin, 2024) či Blažine lekcie (r. Stefan Komandarev, 2023). Premietať sa...
Týždeň vo filme. Foto: archív SFÚ

Týždeň vo filme –  80. výročie

V júni uplynie 80 rokov od kinodistribúcie prvého povojnového filmového týždenníka na Slovensku. Pri tejto príležitosti zorganizoval Slovenský filmový ústav v Kine Lumière večer filmových týždenníkov, počas ktorého sa premietne pásmo siedmich žurnálov z obdobia rokov 1965 – 1990. Projekcia pod názvom Týždeň vo filme / 80. výročie sa za účasti hostí uskutoční v pondelok 16. júna o 18.20. hod. Filmové žurnály predstavovali unikátny formát pravidelného obrazového spravodajstva, ktoré prinášalo najdôležitejšie informácie z aktuálneho diania doma i vo svete. Mali informovať, vzdelávať i zabávať. Pozostávali z komentovaných krátkych reportáží a spravodajských šotov, trvali zvyčajne 10 až 15 minút a v kinách nimi povinne začínalo každé filmové predstavenie. Skúsené spravodajské tímy tvorili šoty tak, aby mali premyslenú obrazovú skladbu, ktorej sa prispôsoboval komentár. Prvý Týždeň vo filme č. 1-2/1945 sa na Slovensku začal distribuovať 16. júna 1945. Pod názvom Týždeň vo filme sa týždenníky premietali do konca roku 1982, neskôr boli premenované na Kinožurnál, ich výroba sa skončila v roku 1990. Večer filmových týždenníkov Slovenský filmový ústav zorganizoval večer filmových týždenníkov, aby upriamil pozornosť na žurnály  ako na vzácny historický materiál, ktorý má aj v súčasnosti neoceniteľný význam. „Spúšťačom myšlienky usporiadať prehliadku filmových týždenníkov k (´nedožitému´) osemdesiatemu výročiu prvého (česko)slovenského žurnálu bolo zoznámenie sa s monotematickým týždenníkom z mája...
Zobraziť všetky články