Zažili sme: Akadémia veľkých diel – naspäť k príbehom

Písmo: A- | A+

Dlhodobo ma trápila jedna otázka: Ako rozvinúť vo svojom blízkom okolí nielen túžbu sledovať filmy, ale aj milovať kinematografiu a zanietene o nej diskutovať? Priznám sa, iritujú ma rozhovory o filme v štýle páči-nepáči a smutné je, že ich často vediem aj s absolventmi Katedry audiovizuálnych štúdií. U koho potom hľadať túžbu naozaj diskutovať o filme?

Potom som sa dopočul o Akadémii veľkých diel, ktorá sa snaží prinášať staršie a náročnejšie umelecké diela z oblasti literatúry, filmu, hudby či maľby na stredné a základné školy a rozvíjať cez ne diskusiu. Zaujalo ma to. A ešte viac ma zaujalo, že tento projekt niekoľko rokov úspešne fungoval napr. aj na oravskom učilišti a na ďalších 80 školách. Aj preto som sa rozhodol, že by mohlo byť zaujímavé pre akadémiu pracovať a rozhodol som sa navštíviť jednu z ukážkových hodín.

Zúčastnil som sa na premietaní a diskusii vedenej autorkou projektu Miroslavou Durankovou, do ktorej sa zapojili aj učitelia prinášajúci nadobudnuté poznatky na svoje stredné a základné školy, kde si študenti môžu akadémiu zvoliť ako mimoškolskú aktivitu. Podujatie sa konalo vo veľkej sále kaštieľa v Ivanke pri Dunaji, kde Akadémia veľkých diel sídli a kde prebiehajú aj metodické tréningy učiteľov. Ukážkovým filmovým dielom bolo Spievanie v daždi, čo ma prekvapilo. Diskutovať hodinu o muzikáli, v ktorom polovicu času figurujú tanečné čísla, je rozhodne náročnejšie než skúšať niečo podobné s Bergmanom či Tarkovským, ktorých som tam, priznávam, očakával s väčšou istotou.

Samotné podujatie sa začalo technickými problémami so zvukom, ktorého kvalita kolísala počas celého premietania. Nešťastný som bol aj z českého dabingu a rozpačitý sa mi zdal i úvod diskusie, keď sa moderátorka účastníkov pýtala na dojmy z diela. V tomto bode ma trochu ovládla skepsa. Lenže potom už začali od moderátorky prichádzať presnejšie cielené otázky, ktoré sa venovali základným témam filmu. Účastníci sa rozhovorili a veľmi správne začali v Spievaní v daždi odhaľovať parodické momenty týkajúce sa dejín filmu a historickej zmeny, ktorá prišla s technológiami. To viedlo k debate o dnešnej dobe, ktorej začína dominovať umelá inteligencia. Tá predstavuje istú hrozbu aj pre učiteľskú profesiu, no prípadným riešením, ktoré postuluje aj film, by mala byť akceptácia novej dejinnej situácie a prispôsobenie sa jej. Umelá inteligencia sa tak môže stať nástrojom v rukách učiteľa.

Kľúčovým bodom, a tým, k čomu sa stáčali všetky otázky, však bol primárne príbeh. V ňom dominuje prehnaná sebaprezentácia hlavných postáv a klamstvo. Čiže etický konflikt. Na ňom sa začali odhaľovať rôznorodé postoje účastníkov ku klamaniu, a to nielen ku klamaniu postáv, ale aj ku klamstvu v bežnom živote. Môže existovať niečo ako dobré klamstvo alebo je klamanie, tak ako u Kanta, vždy a priori zlé? A čo v príbehu spôsobilo, že hlavné postavy sa od takéhoto konania odvrátili? Výslednou odpoveďou sa zdá byť láska, ktorá vniesla do celého tohto sebaprezentačného priemyslu autentický prvok.

Výsledná debata tak bola napokon veľmi výživná a ukázala, čo je kľúčové pri pokuse rozprúdiť diskusiu aj medzi ľuďmi, pre ktorých film nie je až takou dôležitou súčasťou života – príbeh, z neho vyplývajúce eticky podnetné situácie a možnosť uplatniť takto uchopený film ako príklad pre svoj život. A zdá sa, že práve toto robí Akadémia veľkých diel veľmi dobre. Zameriava sa skôr na vzdelávanie charakteru než na formalistické či štrukturalistické rozbory a aj vďaka tomu filmové umenie otvára ľuďom či dokonca žiakom, ktorí by sa mu inak neboli ochotní venovať.

Od moderátorky diskusie som sa dozvedel, že medzi študentmi sú najobľúbenejšie filmy ako Okno do dvora, Skafander a motýľ, Obrazy starého sveta či Chuť čerešní. Pri výbere rozhoduje prístupnosť (keďže ide o publikum pod 18 rokov), istý element zábavnosti, ale aj uznanie od filmových historikov a kritikov. A tiež to, že pri tomto type vedenia seminárov si treba uvedomovať riziko a nepoužívať film len ako morálnu dilemu, ale ho ukázať aj ako umelecký „objekt“ so špecifickou krásou a formou.

Výslednicou sa mi však zdá toto: Naspäť k (veľkým) príbehom! Možno to je tá cesta, ako ukázať dôležitosť umenia pre život a spoločnosť aj slovenskému publiku.

Autor pôsobí v Akadémii veľkých diel.

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Perla. Stalo sa vo filme, slovenský film, týždeň v slovenskom filme

Stalo sa vo filme za týždeň 24/2025

Súhrn udalostí za uplynulý týždeň, ktoré sa stali v slovenskom filme alebo so slovenským filmom súvisia. Otváracím filmom festivalu Art Film v Košiciach bude novinka Rastislava Boroša Kronika večných snílkov. Zo slovenských titulov budú mať na Art Filme premiéru aj nový dokument Dušana Trančíka Akcia Monaco, televízna miniséria Miki režiséra Jakuba Kronera, mockument Dvoika ouce Petra Pavlíka, dokument Varso Kristiána Grupača či rakúsko slovenská Perla Alexandry Makarovej a ďalšie tituly. Festival zverejnil aj program Súťaže krátkych filmov, sekcie Láska a anarchia či sekcie Nová nádej v súčasnej čínskej kinematografii. 49. ročník prestížneho Medzinárodného festivalu animovaných filmov v Annecy sa skončil v sobotu 14. 6. a pozná víťazov. Hlavnú cenu získala franzúcska snímka Arco (r. Ugo Bienvenu) o cestovaní časom a chlapcovi z budúcnosti, ktorý hľadá cestu domov. V súťaži Contrechamp získal hlavnú cenu kanadský animovaný dokument Endless Cookie, v ktorom poloviční bratia Seth a Peter Scriverovci s predstavivosťou a humorom nakreslili svoj rodinný portrét. V súťaži Contrechamp sa o cenu uchádzal aj česko-slovensko-slovinsko-francúzsky film Príbehy z čarovnej záhrady. Slovenskú premiéru má už o pár dní na Fest Anči v Žiline. Do kín príde 6. 11. Pozrite si trailer Perly aj európske filmy za symbolické vstupné Rakúsko-slovenský debut režisérky Alexandry Makarovej Perla predstavil trailer. Snímka rozpráva príbeh talentovanej maliarky a emigrantky, ktorá sa v 80. rokoch 20. storočia tajne...
Záber z filmu Paola Sorrentina Parthenope, ktorý je súčasťou akcie Európske filmy za 3 €čka

Európske filmy za 3 €čka

Po dvanástich úspešných ročníkoch Európskych filmov za euro prichádza jeho nová kapitola – Európske filmy za 3 €čka. Od 15. júna do 31. augusta 2025 ponúknu kiná Asociácie slovenských filmových klubov po celom Slovensku výber najlepších súčasných európskych filmov za symbolické vstupné tri eurá. Nový koncept prináša aj nové tituly – ide prevažne o premiérové filmy z tohto alebo minulého roka. V rámci cyklu bude premietnutých viac ako šesťdesiat filmov – od oceňovaných festivalových diel, cez populárne tituly z posledných rokov až po výnimočné animované a dokumentárne filmy pre deti a mladých divákov. Každé kino či filmový klub ASFK má možnosť vybrať si z ponuky a zaradiť filmy do vlastného letného programu. Diváci sa môžu tešiť na atraktívnu kombináciu čerstvých noviniek aj osvedčených titulov. Medzi tohtoročné premiéry patrí najnovší film Paola Sorrentina Parthenope (2024), ktorý na plátna prinesie atmosféru pravej talianskej dovolenky. Na opačný koniec spektra zážitkov zavedie divákov vizuálne podmanivá snímka Alpha. (2024) holandského režiséra Jana-Willema van Ewijka odohrávajúca sa v mrazivom prostredí zasnežených Álp. Z novších titulov z uplynulých dvoch rokov nebudú chýbať ani silné filmy ako Tatami (r. Guy Nattiv, Zar Amir Ebrahimi, 2023), Mosty (r. Levan Akin, 2024) či Blažine lekcie (r. Stefan Komandarev, 2023). Premietať sa...
Týždeň vo filme. Foto: archív SFÚ

Týždeň vo filme –  80. výročie

V júni uplynie 80 rokov od kinodistribúcie prvého povojnového filmového týždenníka na Slovensku. Pri tejto príležitosti zorganizoval Slovenský filmový ústav v Kine Lumière večer filmových týždenníkov, počas ktorého sa premietne pásmo siedmich žurnálov z obdobia rokov 1965 – 1990. Projekcia pod názvom Týždeň vo filme / 80. výročie sa za účasti hostí uskutoční v pondelok 16. júna o 18.20. hod. Filmové žurnály predstavovali unikátny formát pravidelného obrazového spravodajstva, ktoré prinášalo najdôležitejšie informácie z aktuálneho diania doma i vo svete. Mali informovať, vzdelávať i zabávať. Pozostávali z komentovaných krátkych reportáží a spravodajských šotov, trvali zvyčajne 10 až 15 minút a v kinách nimi povinne začínalo každé filmové predstavenie. Skúsené spravodajské tímy tvorili šoty tak, aby mali premyslenú obrazovú skladbu, ktorej sa prispôsoboval komentár. Prvý Týždeň vo filme č. 1-2/1945 sa na Slovensku začal distribuovať 16. júna 1945. Pod názvom Týždeň vo filme sa týždenníky premietali do konca roku 1982, neskôr boli premenované na Kinožurnál, ich výroba sa skončila v roku 1990. Večer filmových týždenníkov Slovenský filmový ústav zorganizoval večer filmových týždenníkov, aby upriamil pozornosť na žurnály  ako na vzácny historický materiál, ktorý má aj v súčasnosti neoceniteľný význam. „Spúšťačom myšlienky usporiadať prehliadku filmových týždenníkov k (´nedožitému´) osemdesiatemu výročiu prvého (česko)slovenského žurnálu bolo zoznámenie sa s monotematickým týždenníkom z mája...
Zobraziť všetky články