Záber z filmu ABCD. Foto: archív SFÚ
Písmo: A- | A+

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Krátky film Pavla Sýkoru ABCD (1969) patrí k filmom o vzdelávaní detí z hornatých lazov, no trochu atypicky prináša portrét ich mladej učiteľky.

Krátkych dokumentárnych filmov o školách, žiakoch a ich učiteľoch v odľahlých oblastiach slovenského vidieka vzniklo na Kolibe v priebehu 60. rokov minulého storočia viacero. Filmárov z Bratislavy zrejme fascinovalo, ako slovenské deti z lazov v zime, v snehu, denno-denne chodia stovky metrov, ba možno aj viac, kým sa dostanú do svojej jednotriedky vykúrenej malou pieckou. Ladislav Kudelka vo filme Kam inšpektor nechodil (1964) takéto deti vykresľuje dobreže nie ako iný živočíšny druh – učia sa o Bratislave len z obrázkov, akoby to bolo mesto na inej planéte, no sú schopné skákať a šmýkať sa v zľadovatenom teréne, akoby to bol ich najprirodzenejší živel.

Iní filmári sa zas pozreli na odvrátenú stranu vzdelávania vidieckych detí žijúcich v tesnom vzťahu s prírodou i pôdou: Jaroslav Pogran v Cestičke do školy (1967) upozornil, že často pomáhajú rodičom pri prácach na poli a v čase sejby i žatvy neraz vymeškávajú zo školy. Rovnaký problém pomenúva aj Štefan Kamenický v Zakliatej doline (1966) a objavíme ho aj v Malom gazdovi (1969), ktorý Pavol Sýkora nakrútil v spolupráci s kameramanom Mikulášom Fodorom len o pár mesiacov skôr ako film ABCD.

ABCD nie sú hlavnými postavami deti, ale ich učiteľka, celkom mladá žena, ktorá sa na lazoch ocitla podistým na základe tzv. umiestnenky. ABCD tak tvorí tematickú dvojicu s o čosi starším osvetovým filmom Pavla Čalovku Všade, kde žijú ľudia (1964). Ten poukazoval na nedostatok učiteľov v školách vzdelávajúcich deti z malých obcí či osád. ABCD však nerobí reklamu učiteľskej práci v tomto prostredí. Nevykresľuje svet vidieka ani ako idylický, ani ako hrozný. Skôr je to svet, s ktorým sa mladučká učiteľka celkom nevie a asi ani nechce zžiť: kým jej žiaci a žiačky prichádzajú do triedy zababušení, v snehuliach na nohách a dokonca si niektorí pred školou vyzúvajú lyže, ona do triedy prebieha zo služobného bytíku v lodičkách na zvýšenom podpätku a v krátkom kostýme. Kontrast medzi deťmi a ňou nemôže byť väčší. V mestskom oblečení, s módne učesanými vlasmi a s očami zvýraznenými čiernou linkou vyzerá ako celkom obyčajná, no čisto mestská mladá žena. A hoci si v jedinej izbičke bytu bez záclon, hneď vedľa triedy, skromne čistí zemiaky na zemi v lavóre s vodou, hoci aj ona chodí na bežkách a s batohom na chrbte do dediny na nákup, snaží sa zostať v kontakte s mestom a jeho (pop)kultúrou aspoň prostredníctvom rádia.

Deti učí trochu bez nadšenia, a možno nemá ani dostatok trpezlivosti, no zostáva chápavá a vlastne aj láskavá. Keď pred Vianocami číta pozdravy na pohľadniciach napísané detským písmom, zľahka sa usmeje. Po dočítaní karty obracia obrázkom hore: všetky sú rovnaké, sú na nich kvety a motýľ. Je tento nenápadný vtip výsledkom režijného nápadu Pavla Sýkoru, alebo sa to naozaj stalo? Vianočné pohľadnice dopadajú na výtlačok novín Práca – s dátumom nedeľa 17. marca 1968. V čase nakrúcania filmu asi nik nepočítal s tým, že raz si budeme filmy pri prehrávaní zastavovať. A predsa ten dátum nie je náhodný. Už v čase nakrúcania to boli staré noviny. Je celkom dobre možné, že ich do záberu vložil sám režisér. Vianoce sa jediným strihom preliali do jari a priznali tak premyslenú dramaturgiu: rekonštrukciu minulého času, aj vtipný fikčný detail.

Mladá učiteľka väčšinu času trávi sama. Opravuje úlohy, umýva sa, varí si, perie, vodu si nosí až z dediny, zo studne. No so žiakmi sa vie aj radostne guľovať. Dedinčania ju dokonca pozvú na svadbu, patrí k nim, iste si ju vážia. Blíži sa jar, ale vonku stále sneží – tentoraz sa zabárajú do snehu v poltopánkach a lodičkách všetci svadobčania, nielen mladá učiteľka.

No práve učiteľka očakáva jar priam túžobne – celú zimu bola odrezaná od rodiny aj priateľstiev. Až z posledného záberu na autobusovú zastávku pochopíme, že v zime je nevyasfaltovaná cesta pre autobus nezjazdná. Až keď sa roztopí sneh, môže mladá žena konečne opustiť skamenený, nemenný svet malej osady a vydať sa za pulzujúcim životom.

Pavel Branko v recenzii v časopise Film a divadlo 1/1970 Sýkorovi vytkol, že záverečnou vetou, jediným voiceoverovým komentárom svojmu filmu ublížil. Vložil totiž učiteľke do úst tieto slová: „Konečne jar, konečne teplo a človek sa môže vybrať medzi ľudí…“ Podľa Branka akoby tým uprel dedinčanom ľudskú podstatu. Nie je to však tak.

Túžbe žiť podľa svojich predstáv sa dnes už nedá nič vyčítať. Jar, na ktorú učiteľka čakala, totiž nebola hocijaká. Dnes ju nazývame pražská. Nevedno, či portréty, nalepené v učiteľkinej izbe, kde sa popri filmových hercoch objavujú aj iné celebrity – reformní politici ako Dubček, Černík, Smrkovský či Ludvík Svoboda – sú ďalším nenápadným režijným vkladom Pavla Sýkoru. Odvažujem sa hádať, že áno. Učiteľkin smäd po živote sa totiž vo filme ABCD spája so Sýkorovou túžbou po slobode, obrode a spoločensko-politickom odmäku, ktorý trval len do augusta 1968. Aj tým možno vysvetliť, prečo do filmu režijne tak výrazne vstupuje. Aj Sýkora túžobne čakal na jar. No prvá klapka jeho filmu padla až v novembri 1968, keď v Československu opäť zavládol chlad a tma.

Záber z filmu ABCD. Foto: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Organ režiséra Štefana Uhra. FOTO - SFÚ

V brazílskom São Paule sa premietnu slovenské filmy z obdobia československej novej vlny

V brazílskom meste São Paulo sa v termíne od 21. mája do 1. júna uskutoční prehliadka Zakázaný československý svet, ktorá ponúkne päť slovenských filmov z obdobia československej novej vlny. Prehliadka je zostavená z titulov, ktoré dodnes s úspechom reprezentujú našu krajinu na podujatiach s klasickým filmom v zahraničí. Jej zámerom je prezentácia slovenskej kultúry a umenia v Brazílii. Prehliadka Zakázaný československý svet sa koná v São Paule vo Filmotéke Brasileira a brazílskym divákom prináša slovenské a české diela z obdobia rozmachu našej kinematografie. Dramaturgovia prehliadky uvádzajú, že „československá kinematografia je samostatnou kapitolou v explózii nových filmov 60. rokov 20. storočia. Na začiatku desaťročia sa medzi Prahou a Bratislavou sformovala nová generácia režisérov s kolekciou inovatívnych filmov, ktoré rýchlo upútali pozornosť celého sveta. Vo fenoméne, ktorý sa označuje ako ´zázrak československého filmu´, sa na medzinárodnej filmovej mape objavili režiséri ako Štefan Uher, Miloš Forman, Jaromil Jireš, Juraj Jakubisko, Věra Chytilová, Evald Schorm, Jan Neměc a mnohí ďalší.“ Vtáčkovia, siroty a blázni režiséra Juraja Jakubiska. Foto: SFÚ Päť filmov Slovenskú kinematografiu v kolekcii dvadsiatich dvoch titulov bude reprezentovať päť filmov. Dráma z obdobia vojnovej Slovenskej republiky Organ (1964) Štefana Uhra a tiež satirická tragikomédia pranierujúca malomeštiacke prežitky, pokrytectvo a intrigánstvo Prípad Barnabáš Kos (1964) Petra Solana. Uvedený bude aj psychologický príbeh o chorobe jednotlivca a spoločnosti 322...
Tibor Biath pri nakrúcaní filmu Prípad Barnabáš Kos (1964). Foto: archív SFÚ / Margita Skoumalová

Tibor Biath

Kameraman Tibor Biath sa podpísal pod takmer 50 celovečerných hraných a televíznych filmov a 70 krátkometrážnych snímok. Narodil sa pred sto rokmi 12. mája 1925 v Prešove, zomrel 5. mája 2012 vo veku nedožitých 87 rokov. „Všetci sme ho mali radi, on tuším ani nemal nepriateľov,“ povedal v rozlúčkovej reči režisér Eduard Grečner. „Dobrácky pohľad Tibora Biatha odzbrojil každého. V tvorivých štáboch vedel svojou charizmou vytvoriť pokojnú a družnú priateľskú atmosféru.“ Podľa Grečnera, s ktorým nakrútil film Nylonový mesiac (1965), mal Biath vzácnu vlastnosť – ako kameraman sa netlačil do popredia a „nepredvádzal sa“, vedel, že najviac spraví, ak bude slúžiť myšlienke diela. Tibor Biath od detstva rád fotografoval a kúpeľňu v rodičovskom byte „zanešvároval“ vývojkou a ustaľovačom. Rok po skončení druhej svetovej vojny ho zaujalo avízo v novinách, že sa v Prahe otvára filmová škola. Po Moskve, Berlíne, Ríme a Paríži je FAMU piatou najstaršou filmovou školou na svete. Biath sa prihlásil. Hoci už doma skúšal nakrúcať na kamarátovu16 mm kameru, pražskí kolegovia, ktorí sa hlásili na školu, mali pred ním náskok – viacerí mali skúsenosť s prácou na Barrandove. Biath však svojimi fotografiami zaujal vtedajšieho dekana FAMU Karola Plicku a prijali ho. Stihol absolvovať iba 5 semestrov, keď ho v roku 1949 zo školy vylúčili z politických dôvodov. „Nebol som však jediný – zo školy vtedy letela...

publikácia Václav Macek: Na ceste k samostatnosti

Monografia filmového historika, profesora Václava Maceka, ponúka dejiny Katedry filmových štúdií Filmovej a televíznej fakulty VŠMU v kontexte histórie fakulty a školy v rokoch 1949 – 2024. Macek, ktorý katedru roky aj viedol, využíva archívne zdroje, orálnu históriu a nevynecháva ani kontext výučby filmu na Slovensku a v Česku. Študijný odbor Filmová veda na Slovensku prvýkrát otvorili na Divadelnej fakulte VŠMU v školskom roku 1978/1979 v kombinácii s divadelnou vedou. „V priebehu osemdesiatych rokov sa spočiatku úspešný pokus o konštituovanie filmovej vedy ako študijného odboru na istý čas prerušil. Toto spomalenie sľubného vývoja bolo spôsobené administratívnym rozhodnutím o presunutí odboru z Vysokej školy múzických umení na Univerzitu Komenského. Medzitým však počet filmových odborov na Divadelnej fakulte narastal a zmenila sa aj politická situácia, čo umožnilo 14. 6. 1990 ustanovenie samostatnej Filmovej a televíznej fakulty. V tom istom roku na tejto fakulte vzniká aj samostatná Katedra filmovej vedy. Fungovala až do roku 2003, keď sa začal proces jej transformácie na subkatedru v rámci ateliéru aplikovanej dramaturgie,“ uvádza stránka katedry. Dnes je opäť samostatná. Pod názvom Katedra audiovizuálnych štúdií fungovala niekoľko rokov, od školského roka 2022/2023 sa premenovala na Katedru filmových štúdií. Viac o nej sa dočítate v Macekovej knihe, ktorá je...
Zobraziť všetky články