Záber z filmu Obyčajný príbeh.

Digitálne kino: Miešanie hrušiek s klamstvami

Mária Ferenčuhová

Písmo: A- | A+

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Krátky kreslený film Zlatice Vejchodskej Obyčajný príbeh (1982) ukazuje, že animovaný film môže nielen efektívne, ale aj veľmi efektne tvarovať časové roviny rozprávania a na malej ploche otvárať veľké témy – v tomto prípade tému sústavného prepisovania ľudskej pamäti tak, aby ladila s naším životným príbehom.

Režisérka animovaných filmov Zlatica Vejchodská študovala scenáristiku na bratislavskej VŠMU. Prvým animovaným dielom vytvoreným v Slovenskej filmovej tvorbe, na ktorom spolupracovala ešte ako scenáristka, bola jedna z častí večerníčkového seriálu Viktora Kubala O Petrovi (Peter na výlete, 1974). O rok neskôr už sama režírovala krátky animovaný film Dážďovka a kohút. K nemu napísala (opäť s Kubalom) aj scenár podľa námetu autora detských kníh Jozefa Pavloviča. V titulkoch ďalšieho filmu, Dážďovka na výlete (1975), už Kubal nefiguruje.

Do roku 1983 Zlatica Vejchodská na Kolibe režírovala viacero častí troch seriálov pre deti a niekoľko samostatných detských filmov. Rudolf Urc ju v texte Vlak do stanice Anima v druhom čísle časopisu Kino-Ikon z roku 2015 celkom oprávnene označil za nádejnú a talentovanú režisérku animovaných filmov. No Vejchodskej ambície sa netýkali len tvorby pre deti. Presah jej Obyčajného príbehu do spoločenskej satiry a kritiky potentátov ochotných retušovať a zakaždým nanovo prelakovať svoj životný príbeh, teda používať lož ako pracovnú metódu, zostáva aktuálny dodnes.

Obyčajný príbeh Zlatica Vejchodská napísala s Marcelou Plítkovou, ktorá je v titulkoch okrem scenára uvedená aj ako autorka námetu. Je vystavaný okolo jedinej situácie. V nej „Janíčka“ (ako je označený v literárnych materiáloch k filmu) do slova a do písmena nachytajú na hruškách a vyprášia mu nohavice. No hneď aj ponúka variácie, ako túto udalosť v rôznych obdobiach života sám Janíčko rozpráva.

Poznáme to asi všetci: pri opise zahanbujúcej situácie niečo vynecháme, niečo pridáme, iné prifarbíme, aby sme v očiach druhých aj svojich vyzerali lepší. (Anti)hrdina Obyčajného príbehu však zachádza ďalej. Neprikrášľuje, ale otvorene klame a z nachytania na hruškách postupne urobí kľúčový prvok svojej životnej skúsenosti. Podľa potreby pritom v jednotlivých verziách opisovanej udalosti vystupuje raz ako neviniatko, raz ako odvážny bojovník, ako vykorisťovaná obeť či ako neohrozený záletník. To, čo nám film predkladá ako skutočnosť, je zatiaľ prosté: dvaja šarvanci vliezli do cudzej záhrady, vydriapali sa na strom a pri kradnutí hrušiek upútali pozornosť psa. Jeden stihol ujsť, no druhého majiteľ záhrady chytil, ponížil a potrestal – vylátal ho palicou priamo pred očami svojej chichúňajúcej sa manželky aj dcéry.

Doma však chlapec historku porozpráva tak, aby upokojil otca, ktorý pri pohľade na synove modriny a roztrhané nohavice automaticky vyťahuje remeň, a matka si ho napokon pritisne na súcitnú hruď. Pred kamarátmi, ktorí sa mu pre modriny smejú, zasa vykreslí, ako po kamarátovom úteku hrdinsky bojoval proti majiteľovi záhrady – a bol by mu veru ušiel, nebyť jeho dcéry, ktorá mu pod nohy nasypala hrušky ako baba Jánošíkovi hrach!

O pár rokov už ako výrastok s cigaretou a gitarou hovorí, že vlastne išlo o celkom inú hruštičku: pod stromom vraj zvádzal ženu či dcéru gazdu, ktorému patrila záhrada a ktorý ho za to chcel vytrestať – no on mu dal hruškou do čela! A ešte o kus väčší rétorický aj historický obrat predvedie v dospelom veku, keď už ako usadený otec bez hanby vykladá synovi, ktorý zo školy doniesol päťku, ako v jeho veku v pote tváre „robotoval“ u statkára a nedostal za to ani jedinú hrušku! Takto sa muž preklame až k verejnej funkcii, kde (vý)činy mladých mužov, akým bol aj on sám, premení na boj kolektivizátorov proti veľkostatkárom a na hruške obťažkanej plodmi napokon vyvesí víťaznú (pre istotu neidentifikovateľne indigovú) zástavu. Napokon ako roztrasený starec rozpovie ešte jednu fiktívnu historku spod hrušky – a celý príbeh sa môže začať odznova.

Výtvarné návrhy pre Obyčajný príbeh vytvorila česká výtvarníčka Pavla Řezníčková. S ňou Vejchodská spolupracovala aj na televíznom večerníčku Ako sa Mišo oženil. Na realizácii filmu sa podieľali až traja animátori. Jeho vizuál – jednoduchá kresba s jasnou kontúrou a tlmenými farbami, kde dominujú okrové a žltozelené tóny, mdlá bordová až tehlovočervená a sivasto indigová – môže evokovať ilustrácie v starých detských knihách, odtiene škodoviek a wartburgov zo začiatku 80. rokov minulého storočia či spraté socialistické tepláky. Nadhľad aj istú eleganciu filmu dodáva hudba Jiřího Stivína. Pracuje s variáciami jedného hudobného motívu, nie však v zakaždým prepisovanom príbehu (ten je po hudobnej stránke, naopak, veľmi konzistentný), ale v rôznych životných obdobiach hrdinu.

Vejchodská pozoruhodne vyriešila aj prechody medzi tým, čo sa javí ako skutočnosť, a jej subjektívnou interpretáciou. Tvár antihrdinu sa pri prerozprávaní historky zakaždým „rozleje“, črty sa mu roztečú a vzápätí tvár aj udalosť „premorfujú“ do želanej podoby. Až v poslednej verzii príbehu, ktorý hrdina rozpráva už ako vetchý starec, zostane spomienka subjektívne rozvlnená takmer celý čas. Autorke táto uvoľnenosť tvarov napokon dovolí pod hruškou predviesť explicitnú – aj keď vyfantazírovanú – sexuálnu scénu, v normalizačnej animovanej tvorbe unikátnu.

Schopnosť Zlatice Vejchodskej vytvárať na malej ploche pomerne zložité štruktúry rozprávania vidieť aj na filme Prvá trieda (1984). Po jej emigrácii v auguste 1983 ho namiesto nej úspešne zrežíroval Rudolf Urc. Ďalší rozpracovaný projekt Kaderník (1985) o lenivom rutinérovi, ktorý aj z rozprávkovej víly urobí len ďalšiu zle ostrihanú hlavu, však po jej odchode dokončoval (pôvodne dokumentarista) Jaroslav Pogran. Ten stopáž filmu skrátil na polovicu a Vejchodskej typicky košaté, poeticko-kritické rozprávanie obrazmi, ktoré bolo zreteľné už v scenári a ktorým by v slovenskom animovanom filme bola mohla zanechať ďalšiu pôsobivú stopu, zredukoval natoľko, že k nemu musel nakoniec pridať komentár, aby bolo vôbec zrozumiteľné.

Záber z filmu Obyčajný príbeh. FOTO: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Organ režiséra Štefana Uhra. FOTO - SFÚ

V brazílskom São Paule sa premietnu slovenské filmy z obdobia československej novej vlny

V brazílskom meste São Paulo sa v termíne od 21. mája do 1. júna uskutoční prehliadka Zakázaný československý svet, ktorá ponúkne päť slovenských filmov z obdobia československej novej vlny. Prehliadka je zostavená z titulov, ktoré dodnes s úspechom reprezentujú našu krajinu na podujatiach s klasickým filmom v zahraničí. Jej zámerom je prezentácia slovenskej kultúry a umenia v Brazílii. Prehliadka Zakázaný československý svet sa koná v São Paule vo Filmotéke Brasileira a brazílskym divákom prináša slovenské a české diela z obdobia rozmachu našej kinematografie. Dramaturgovia prehliadky uvádzajú, že „československá kinematografia je samostatnou kapitolou v explózii nových filmov 60. rokov 20. storočia. Na začiatku desaťročia sa medzi Prahou a Bratislavou sformovala nová generácia režisérov s kolekciou inovatívnych filmov, ktoré rýchlo upútali pozornosť celého sveta. Vo fenoméne, ktorý sa označuje ako ´zázrak československého filmu´, sa na medzinárodnej filmovej mape objavili režiséri ako Štefan Uher, Miloš Forman, Jaromil Jireš, Juraj Jakubisko, Věra Chytilová, Evald Schorm, Jan Neměc a mnohí ďalší.“ Vtáčkovia, siroty a blázni režiséra Juraja Jakubiska. Foto: SFÚ Päť filmov Slovenskú kinematografiu v kolekcii dvadsiatich dvoch titulov bude reprezentovať päť filmov. Dráma z obdobia vojnovej Slovenskej republiky Organ (1964) Štefana Uhra a tiež satirická tragikomédia pranierujúca malomeštiacke prežitky, pokrytectvo a intrigánstvo Prípad Barnabáš Kos (1964) Petra Solana. Uvedený bude aj psychologický príbeh o chorobe jednotlivca a spoločnosti 322...
Tibor Biath pri nakrúcaní filmu Prípad Barnabáš Kos (1964). Foto: archív SFÚ / Margita Skoumalová

Tibor Biath

Kameraman Tibor Biath sa podpísal pod takmer 50 celovečerných hraných a televíznych filmov a 70 krátkometrážnych snímok. Narodil sa pred sto rokmi 12. mája 1925 v Prešove, zomrel 5. mája 2012 vo veku nedožitých 87 rokov. „Všetci sme ho mali radi, on tuším ani nemal nepriateľov,“ povedal v rozlúčkovej reči režisér Eduard Grečner. „Dobrácky pohľad Tibora Biatha odzbrojil každého. V tvorivých štáboch vedel svojou charizmou vytvoriť pokojnú a družnú priateľskú atmosféru.“ Podľa Grečnera, s ktorým nakrútil film Nylonový mesiac (1965), mal Biath vzácnu vlastnosť – ako kameraman sa netlačil do popredia a „nepredvádzal sa“, vedel, že najviac spraví, ak bude slúžiť myšlienke diela. Tibor Biath od detstva rád fotografoval a kúpeľňu v rodičovskom byte „zanešvároval“ vývojkou a ustaľovačom. Rok po skončení druhej svetovej vojny ho zaujalo avízo v novinách, že sa v Prahe otvára filmová škola. Po Moskve, Berlíne, Ríme a Paríži je FAMU piatou najstaršou filmovou školou na svete. Biath sa prihlásil. Hoci už doma skúšal nakrúcať na kamarátovu16 mm kameru, pražskí kolegovia, ktorí sa hlásili na školu, mali pred ním náskok – viacerí mali skúsenosť s prácou na Barrandove. Biath však svojimi fotografiami zaujal vtedajšieho dekana FAMU Karola Plicku a prijali ho. Stihol absolvovať iba 5 semestrov, keď ho v roku 1949 zo školy vylúčili z politických dôvodov. „Nebol som však jediný – zo školy vtedy letela...

publikácia Václav Macek: Na ceste k samostatnosti

Monografia filmového historika, profesora Václava Maceka, ponúka dejiny Katedry filmových štúdií Filmovej a televíznej fakulty VŠMU v kontexte histórie fakulty a školy v rokoch 1949 – 2024. Macek, ktorý katedru roky aj viedol, využíva archívne zdroje, orálnu históriu a nevynecháva ani kontext výučby filmu na Slovensku a v Česku. Študijný odbor Filmová veda na Slovensku prvýkrát otvorili na Divadelnej fakulte VŠMU v školskom roku 1978/1979 v kombinácii s divadelnou vedou. „V priebehu osemdesiatych rokov sa spočiatku úspešný pokus o konštituovanie filmovej vedy ako študijného odboru na istý čas prerušil. Toto spomalenie sľubného vývoja bolo spôsobené administratívnym rozhodnutím o presunutí odboru z Vysokej školy múzických umení na Univerzitu Komenského. Medzitým však počet filmových odborov na Divadelnej fakulte narastal a zmenila sa aj politická situácia, čo umožnilo 14. 6. 1990 ustanovenie samostatnej Filmovej a televíznej fakulty. V tom istom roku na tejto fakulte vzniká aj samostatná Katedra filmovej vedy. Fungovala až do roku 2003, keď sa začal proces jej transformácie na subkatedru v rámci ateliéru aplikovanej dramaturgie,“ uvádza stránka katedry. Dnes je opäť samostatná. Pod názvom Katedra audiovizuálnych štúdií fungovala niekoľko rokov, od školského roka 2022/2023 sa premenovala na Katedru filmových štúdií. Viac o nej sa dočítate v Macekovej knihe, ktorá je...
Zobraziť všetky články