Záber z filmu Ruky (r. Jozef Zachar) / Zdroj: SFÚ

Digitálne kino: Populárno-vedecká poézia?

Mária Ferenčuhová

Písmo: A- | A+

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Krátky film Ruky (1963) Jozefa Zachara je experimentálna filmová báseň, ktorá – na prvý pohľad trochu nečakane – vznikla v Štúdiu populárno-vedeckých filmov.

Po zániku Ústavu pre školský a osvetový film v roku 1949, známejšieho pod skratkou Školfilm, kde vyštudovaný učiteľ Jozef Zachar začínal svoju filmársku kariéru, prešiel tento všestranne nadaný filmový tvorca v roku 1950 do novovzniknutého Štúdia populárno-vedeckých filmov. Do konca 50. rokov tu nakrútil množstvo náučných aj inštrukčných filmov venovaných priemyslu, technológiám výroby, poľnohospodárstvu, geológii, prírode či vývoju a výchove detí. Mimoriadne široký bol nielen okruh tém, ktorým sa Zachar venoval, ale aj rozsah jeho režijných zručností a spôsobov tvorivej práce. Okrem vyše stovky populárno-vedeckých filmov, unikátneho celovečerného dokumentárneho filmu Psychodráma (1964), ale i dvoch nekonvenčných krátkych animovaných filmov, Zachar neskôr nakrútil aj viacero hraných filmov, vrátane niekoľkých detských.

Začiatkom 60. rokov minulého storočia predstavovalo Štúdio populárno-vedeckých filmov – aj vďaka tomu, že sa na rozdiel od Štúdia dokumentárnych filmov nevenovalo politicky exponovaným témam – pomerne bezpečný priestor na tvorivú filmársku prácu. Aj preto tu občas vznikli filmy, ktoré výrazne vybočovali z klasického rámca popularizácie vedy či osvety a vzdelávania. K takýmto snímkam patrí aj deväťminútový umelecký film Ruky.

Ruky nesprevádza nijaký voiceoverový komentár, dotvára ho však hudobný sprievod v podobe esteticky súdržných krátkych skladieb, resp. hudobných viet v koncertantnom štýle od barokových skladateľov Georga Friedricha Händela, Johanna Sebastiana Bacha, Arcangela Corelliho a Antonia Vivaldiho. Hudobná stopa film jednak štruktúruje a rytmizuje, jednak určuje náladu jednotlivých segmentov. Film, alebo skôr povedzme, že ide o rýdzo filmovú báseň, sa tak vďaka hudbe zreteľne člení na päť strof.

V každej z nich sa ruky predstavujú v trochu inej role – raz sú krásne samy osebe, ich pohyb a gestá sa stávajú samostatným umeleckým dielom (napokon, sú tak aj nasvietené), inokedy sú skôr nástrojom umeleckej tvorby. No sú aj nositeľkami sily, kreatívnej i tej deštruktívnej, vedia totiž rovnako dobre krásu tvoriť, ako ju aj ničiť, vedia hladiť aj zraňovať.

Na ploche niekoľkých minút Jozef Zachar rozohráva celý koncert znakov. Ruky sa predstavujú ako ikony, sú hladké, takmer bezpríznakové, divadelne nasvietené či naopak v protisvetle, ale aj príznakovejšie spojené s rodom, typom práce či vekom: ženské, mužské, detské, jemné aj hrubé, mocné, šikovné, nemotorné, staré a roztrasené. A takisto indexovo označujú profesiu alebo znevýhodnenie tých, ktorí ju vykonávajú – sú tu ruky baletky, žonglérov, ruky sklára, neobratné rúčky dieťaťa, ruky skúsenej ľudovej umelkyne, ruky hrnčiara či sochára, ale aj ruky, ktoré „vidia“ – čítajú Braillovo písmo. Ďalšie ruky sú celkom anonymné, doslova grafické – sú prítomné len ako stopy, odtlačky dlaní, prstov na papieri, ako röntgenové snímky. A napokon sú tu aj ruky ako symbol: symbol spojenia – dobrovoľného (puta, manželstva) či toho vynúteného (spútania, trestu), ako symbol vzdávania sa (ruky nad hlavou), ako symbolické horiace ruky (obetí), prípadne ako „zvečnené“ bronzové ruky sôch, ktoré odolávajú vetru aj dažďu.

Zacharov film Ruky, tak ako každá dobrá báseň, dôsledne pracuje s výrazom aj s významom, resp. s polysémiou, s líniami, zhlukmi a vrstvami významov. Cez ústredný motív rúk sa rozvíja hneď niekoľko ďalších motívov: vývoj človeka od dieťaťa cez dospelosť až k starobe, prostredníctvom kontrastov zasa motív tvorivosti a deštrukcie, harmónie a disharmónie, svetla a tmy, ohňa a vody a napokon motív práce a umenia, ktorý špecifickým spôsobom vysúva do popredia viacero materiálov vhodných na hnetenie a opracovávanie – plastelínu, vosk a predovšetkým hlinu, ktorá je symbolicky a mýticky spájaná aj so stvorením samotného človeka.

Ale Ruky nie sú iba filmová báseň. Zdá sa totiž, že v sebe metonymicky, typom záberov aj motívmi práce a tvorivosti rúk, skrývajú celú paletu záujmov populárno-vedeckého filmu: v náznakoch, podprahovo, tu totiž sú prítomné portréty ľudových umelcov, sklárskej výroby, filmy o vývoji jemnej motoriky u detí, postupy práce, ale aj filmy o umení či o použití technických vynálezov. Vďaka tomu sú Ruky aj efektnou poetickou upútavkou na populárno-vedeckú tvorivosť a imagináciu Jozefa Zachara a jeho kolegov zo Štúdia populárno-vedeckých filmov.

Záber z filmu Ruky (r. Jozef Zachar) / Zdroj: SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Fotografia z filmu Autíčkári. Foto: BFilm

recenzia Autičkári

Autičkári – kto sú a koho oslovia? Dokumentárny film Dominika Bariho sa týka každého, kto vlastní auto. Téma krádeží vozidiel totiž nie je vzdialená realita, ale riziko, s ktorým sa môže stretnúť prakticky každý z nás. Film poodhaľuje fungovanie takzvaného leopoldovského gangu. Jeho členovia síce operujú po celom Slovensku, no zázemie, veliteľské centrum a sklad nakradnutého majetku mali – a podľa všetkého stále majú – najmä v Leopoldove. Aranžovaná dokumentácia v snímke Autičkári predstavuje komplexne vystavanú estetiku dokurealizmu, v ktorej sa autori programovo pohybujú na jemnej hrane medzi faktickou presnosťou a dramatickou interpretáciou. Starostlivo inscenované rekonštrukcie, odvíjajúce sa od policajných záznamov a osobných svedectiev priamych účastníkov, rafinovane prechádzajú od vernosti faktom až po ich umeleckú variáciu. Tento prístup ukazuje krehkosť hranice medzi reálnym a esteticky dotvoreným. Mimoriadne pôsobivé sú výpovede obetí, ktorých osobné príbehy sú umne konfrontované s detailnými opismi zlodejských praktík. Akoby sa pred nami otvorili hlbiny dvoch protichodných entít. Sedemdesiatštyri minút, v ktorých kontrapunkt vďaka sugestívnym vsuvkám udiera na tú správnu notu. „Mne zomrel otec, keď som mal dvanásť, ... a maminka to nezvládla, no, nezvládla nás nejako držať medzi mantinelmi. Samozrejme, že bola z toho smutná, bola z toho smutná dlhé roky,“ zoznamujeme sa v úvode so zlodejom zo„starej školy“. Jeho životná cesta sa neskôr radikálne...
Strihač Jay Rabinowitz. Foto: VFF

Príde strihač filmov Jarmuscha a Aronofského aj strihačka Jacquesa Audiarda

Odkrývajú zložitý a tvorivý svet za filmami a ponúkajú ponor do profesií, vďaka ktorým môžeme v kinách prežívať príbehy. Medzinárodné networkingové podujatie Visegrad Film Forum už viac ako desaťročie prináša na študentskú pôdu oceňovaných profesionálov z filmového priemyslu a počas niekoľkých dní ich intenzívne spája so študentmi i verejnosťou. 12. ročník sa bude konať tradične na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave od 19. do 22. marca a prinesie strihačskú špičku, jednu z najúspešnejších európskych producentiek či vhľad do súčasnej maďarskej kinematografie. Filmy, ktoré strihal, patria medzi kultové kúsky a pozná ich hádam každý študent filmu. Rekviem za sen (r. Darren Aronofsky, 2000) a Strom života (r. Terrence Malick, 2011) sa dostali na prestížny zoznam najlepšie zostrihaných filmov všetkých čias, ktoré zostavuje strihačská asociácia Motion Picture Editors Guild. Ako dvorný strihač Jima Jarmuscha sa podpísal pod snímky Noc na zemi (1991), Mŕtvy muž (1995), Káva a cigarety (1999), Ghost Dog – Cesta samuraja (1999) a ďalšie. Pracoval však aj na mnohých ďalších známych filmoch, ako napríklad 8. míľa (r. Curtis Hanson, 2002) či Fontána (r. Darren Aronofsky, 2006). Americký strihač Jay Rabinowitz tak už desaťročia posúva hranice filmového rozprávania. Iný, no rovnako zaujímavý pohľad na profesiu strihača prinesie Francúzka Juliette Welfling, ktorá má tiež za sebou dlhú...
Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Českého leva majú Vlny aj Keď život chutí

Českého leva za najlepší film roku 2024 získala snímka Vlny režiséra Jiřího Mádla, ktorá vznikla v česko-slovenskej koprodukcii. „Nesmierne si vážim to, že v našej krajine máme stále verejnoprávne médiá,“ povedala pri preberaní ceny pre najlepší film jeho producentka Monika Kristl. Samotný Mádl si počas večera odniesol hneď dve sošky – za najlepšiu réžiu a scenár. Na filme, ktorý sa odohráva v prostredí rozhlasu a rozpráva príbeh z konca 60. rokov o novinároch, ktorí vzdorujú cenzúre a snažia sa poslucháčom prinášať pravdu, pracoval roky. Nenechal sa odradiť, keď kompetentní na rôznych miestach na tému jeho filmu reagovali, že nie je aktuálna, nikoho nezaujíma, prípadne, že on je na spracovanie tejto témy príliš mladý a nezažil ju. Vlny mali celkovo najviac – 14 nominácií. Na cenu z nich premenili 6. Z Českého leva za vedľajšiu ženskú hereckú úlohu vo filme Vlny sa tešila slovenská herečka Tatiana Pauhofová. Pri jeho preberaní poďakovala okrem režiséra Jiřího Mádla aj všetkým slovenským novinárom, ktorí ešte bránia demokraciu. Český lev pre Novinských V česko-slovensko-francúzskej koprodukcii vznikla animovaná snímka Keď život chutí, ktorú vyhlásili za najlepší animovaný film. Cenu získala aj slovenská producentka Agata Novinski. Jej manžel, skladateľ Michal Novinski, zvíťazil vďaka rovnakému filmu v kategórii hudba. Pripomenul, že jednou z tém filmu je aj hľadanie lásky k sebe samému – ňou...
Zobraziť všetky články