Reklamný film Vynález je štruktúrovaný ako mockumentárna reportáž o domácom majstrovi. Foto: archív SFÚ
Písmo: A- | A+

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Medzi digitalizovanými krátkymi filmami z konca 50. a začiatku 60. rokov minulého storočia nájdeme aj viacero pozoruhodných reklám.

Zoštátnená československá ekonomika v čase budovania socializmu síce úspešne zrušila voľný trh, no zároveň potrebovala vytvárať povedomie o výrobkoch štátnych podnikov. Podistým (aj) v dôsledku absencie hospodárskej súťaže sa v reklamných filmoch tohto obdobia – popri samozrejmom vymenúvaní výhod používania jednotlivých produktov – občas objavia i osvetové prvky, ktoré vedú obyvateľstvo napríklad k hygienickým návykom (Kozmetika I. a Kozmetika II. Pavla Čalovku) či k zdravému životnému štýlu a dopĺňaniu vitamínu D (Horské slnko Dimitrija Plichtu), alebo ktoré propagujú hoci zber opadaných jabĺk (Jablká – padavky Jaroslava Pograna).

Viaceré produktové reklamy z konca 50. rokov dnes majú nesporný šarm. Príkladom pôvabnej (a predsa trochu znepokojivo autoritatívnej) reklamy je Akcia BL (1959) Floriána Andrisa. Sledujeme v nej raziu v tanečnej kaviarni Lotos club, zameranú na pánov so strniskom na tvári. Či sa to bradáčom páči alebo nie – naložia ich do dodávky a odvezú z podniku preč. Vzápätí všetci títo muži s úsmevom na tvári a s hladkými lícami vystupujú z obrovskej papierovej škatule s nápisom holiaci krém Barbus. Komentár, prednášaný odhodlaným mužským hlasom, nás pritom presviedča, že Barbus urobí z povinnosti pôžitok a pánom v práci i v spoločnosti zaručí úspech, ak hygienu doplnia vodou po holení Ladon.

Prekvapivý zvrat má v sebe aj reklama Dymogam od Pavla Miškuva. Mladá žena sa v nej krášli pred zrkadlom. Očividne sa chystá do opery alebo na ples, pod oknom ju netrpezlivo čaká fešák s autom. Zrazu žena zistí, že má na kožuchu dierku vyhryzenú moľami. Obraz sa rozostrí a krásne telo klesá k zemi. Mužský hlas vysvetľuje: „Omdlela. A to iba preto, že nepoznala osvedčený prostriedok proti hmyzu – Dymogam!

Dnes už niet pochýb, že mladá dáma by zamdlela skôr z lindanu, neurotoxickej a karcinogénnej chemikálie, ktorá tvorila základ Dymogamu. Mdloba však reklamný film rozdelila na dve pôsobivé, esteticky kontrastné časti: prvá, mäkká a pomalá, vo valčíkovom rytme, sa venuje výlučne krášleniu – očakávali by sme, že pôjde o reklamu na klenoty či bižutériu, kým druhá názorne a takmer populárno-vedecky predvádza účinnosť vydymovacích tabliet proti hmyzu. Mimochodom, populárno-vedecký rozmer slovenských reklám tohto obdobia nie je náhodný. Reklamy totiž vznikali – podobne ako vzdelávacie a osvetové objednávkové filmy – práve pod hlavičkou Štúdia populárno-vedeckého filmu. V ňom pôsobili aj dokumentaristi Jozef Zachar a Kazimír Barlík.

Kazimír Barlík – občas premýšľam, či to bol nomen omen alebo len sebaironický humor autora – nakrútil v krátkom slede na prelome 50. a 60. rokov hneď tri reklamy pre Československú štátnu poisťovňu. Vo všetkých troch si vyskúšal postupy hraného filmu, či už išlo o hypotetické snové rozprávanie (To nie je osud, 1958), o prácu s hercom (Domček a nerozum, 1961) alebo o komediálny žáner (Vynález, 1960).

Vynález je spomedzi týchto troch reklám najdômyselnejší. Absurdnou komikou v istom zmysle anticipuje Kubalovu animovano-dokumentárnu satiru Vstupujeme do doby atómovej (1963). Je totiž štruktúrovaný ako mockumentárna reportáž o domácom majstrovi, ktorý vynašiel sofistikovaný kaskádovitý systém zabezpečenia domácnosti: chráni pred vniknutím cudzej osoby, pred povodňou, pred výbuchom plynu, pred požiarom a dokonca i pred úrazom, ktorý by mohlo utrpieť vlastné dieťa. Reklamná pointa filmu potom spočíva v elegantne jednoduchom riešení všetkých prípadných problémov – v uzatvorení komplexného poistenia v štátnej poisťovni.

Reklamný film Jozefa Zachara Večerný predaj zase vyčnieva tým, že nepropaguje tovar, ale službu: predĺženie otváracích hodín štátnych obchodov, aby obyvateľstvo mohlo svoj čas využívať efektívne a nakupovať aj neskôr, po skončení pracovnej doby. Reklama sa pripravovala od konca októbra 1955 a do kín prišla naozaj v poslednej chvíli, v predvianočnom týždni. Atmosféru však nemá vianočnú. Ponúka nám štylizovaný mikrosociologický portrét spoločnosti: starší pán v nej kupuje svojej milej kvety, mladomanželia zase víno, nervózny otecko v drogérii zháňa cumlík pre bábätko a fičúr v tanečnom klube sa pokúša ukradnúť si bozk od svojej tanečnice. Do toho sa dva mužské hlasy v komentári naoko vážne zamýšľajú nad tým, čo je to čas a čo by sa stalo, keby sme ho zastavili… Ich úvahy sprevádzajú nielen humorné zábery zo života predstaviteľov ľudského druhu, ale aj animácie ciferníkov hodín a tiež tvarovo korešpondujúcej trojrozmernej zemegule.

A práve zábery Zeme sú ďalším prvkom, ktorý túto reklamu odlišuje od iných. Večerný predaj sa totiž začína spektakulárnym odjazdom z ulíc mesta priamo do vesmíru. (Mesto však nie je Bratislava ani Praha, ale Berlín, a dnes už môžem iba hádať, ako sa do reklamy tieto zábery Berlína vlastne dostali). V roku 1955, šesť rokov pred prvým letom do vesmíru a dávno pred vynájdením dronov totiž tento typ dokumentárnych snímok kombinovaných s animovanou ortofotografiou, aké dnes ponúka napríklad program Google Earth, nebolo vôbec ľahké vytvoriť. Večerný predaj tak nie je iba reklamou, je aj experimentom s možnosťami filmového zobrazovania.

Slovenské reklamné filmy z 50. rokov teda potvrdzujú, že reklama je  – najmä ak dá zadávateľ tvorcovi voľnú ruku – ideálnym ihriskom, kde si filmári za pomerne výhodných rozpočtových podmienok môžu cibriť filmovú reč, hrať sa s hercami a občas aj využívať zručnosti nadobudnuté pri realizovaní populárno-vedeckých filmov.

Reklamný film Vynález je štruktúrovaný ako mockumentárna reportáž o domácom majstrovi. Foto: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Otec Milan Ondrík

Jubilejný Cinematik otvorí film Otec Terezy Nvotovej

Jubliejný 20. ročník MFF Cinematik otvorí tretí celovečerný film režisérky Terezy Nvotovej Otec. Snímka podľa skutočných udalostí vznikla v slovensko-česko-poľskej koprodukcii. Diváci v nej uvidia Milana Ondríka, Dominiku Morávkovú či Aňu Geislerovú. „Otca považujem za jeden z najdôležitejších filmov našej kinematografie za ostatných dvadsať rokov. Ide o jeden z vôbec najpôsobivejších titulov celej histórie Cinematiku. Kvalitným slovenským filmom pravidelne venujeme veľkú časť programu a veríme, že Cinematik v tom bude pokračovať aj naďalej," hovorí člen programového tímu festivalu Peter Konečný. Film Otec premietnu za bohatej účasti tvorcov, hercov a herečiek. Festival sa začne už 10. septembra.  „Keď som film videl prvýkrát na skúšobnej projekcii začiatkom roka, bol som emočne mimoriadne zasiahnutý. Tereza Nvotová zvolila v našom prostredí náročné filmové spracovanie a docielila pocit, že príbeh prežijete s hlavným hrdinom. Všetky jej celovečerné hrané filmy posúvajú dopredu záujem o náš film v zahraničí, a to je skutočná prezentácia kultúry. S emóciami pracujem v rámci programového tímu celý rok, ale je len pár filmov, ktoré dokážu byť takto sugestívne a zároveň pravdivé,” dodáva Konečný. Sugestívnosť filmu s tragickou zápletkou umocňuje dôraz na dlhé intenzívne zábery, na ktoré si Tereza Nvotová (Svetlonoc, Špina) prizvala skúseného poľského kameramana Adama Suzina (Nepela). Aj s ich pomocou...
Šary Vary Dokonalá zhoda Pedro Pascal

Šary Vary – oficiálne ozveny 59. MFF Karlove Vary v Kine Lumière

Po minuloročnej premiére prehliadky Šary Vary s podtitulom oficiálne ozveny MFF Karlove Vary aj tento rok Kino Lumière ako jediné na Slovensku uvedie filmy z karlovarského festivalu. Ide o päť titulov zo súčasnej svetovej produkcie. Výber doplní slovenský film Času je málo a voda stúpa (1997) Deža Ursinyho a Iva Brachtla. Prehliadka Šary Vary – oficiálne ozveny 59. MFF Karlove Vary sa v Kine Lumière uskutoční v termíne od 21. do 23. júla. Oficiálne ozveny MFF Karlove Vary sa každoročne konajú vo vybraných kinách v Prahe a Brne. Kino Lumière je jediné slovenské kino, ktoré výber filmov z prehliadky Šary Vary uvádza, tento rok ich organizuje po druhýkrát. Vybrané filmy sú z nesúťažnej festivalovej sekcie Horizonty, ktorá ponúka najzaujímavejšie tituly aktuálnej sezóny zo súčasnej svetovej produkcie. Mnohé z nich sa už premietali na prestížnych svetových festivaloch. Prehliadka je tak príležitosťou pre tých, ktorí sa nemohli zúčastniť karlovarského festivalu. „Šary Vary vnímame ako výrazné spestrenie našej letnej filmovej programovej ponuky, ako unikátnu príležitosť ponúknuť našim divákom a diváčkam exkluzívne päť výnimočných titulov reprezentujúcich rozmanité podoby súčasnej kinematografie,“ hovorí Zita Hosszúová, manažérka Kina Lumière. „Výber filmov doplní film Času je málo a voda stúpa Deža Ursinyho a Iva Brachtla. Festival v Karlových Varoch ho uviedol v sekcii Návraty k prameňom pri príležitosti tohtoročného 30. výročia úmrtia Ursinyho.“...
Zobraziť všetky články