Záber z filmu Neposlušné koliesko (r. Vladimír Pikalík) / Zdroj: SFÚ

Digitálne kino: Ten vie to a ten zas tamto

Mária Ferenčuhová

Písmo: A- | A+

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Krátky film Neposlušné koliesko nakrútil v roku 1983 režisér a animátor Vladimír Pikalík a je ukážkou bábkovej animácie určenej pre najmladšie publikum.

Vladimír Pikalík (1928 – 2000) začal pracovať pre Slovenskú filmovú tvorbu až v roku 1979, keď mal vyše 50 rokov. V tom čase mal už za sebou nielen dráhu sústružníka a neskôr technického úradníka v považskobystrických strojárňach, ale aj bohatú kariéru filmového amatéra zameriavajúceho sa na etnografický, cestopisný, no predovšetkým bábkový animovaný film. Prvú kameru si Vladimír Pikalík podľa vlastných slov kúpil z druhej ruky od kamaráta ako tridsaťročný v roku 1959. V rovnakom roku rozbehol svoju činnosť aj amatérsky filmový klub pri Dome kultúry ROH Považských strojární. Jedným z jeho najaktívnejších členov bol práve Pikalík a jeho filmy získali množstvo ocenení na prehliadkach amatérskeho filmu.

Podľa Denisy Jašovej, ktorá filmárskemu pôsobeniu Vladimíra Pikalíka venovala kapitolu vo svojej dizertačnej práci, prelom v tvorbe tohto autora „nastal okolo roku 1975, keď vytvoril Elixír – vizuálne pôsobivý bábkový film podľa novely Alphonsa Daudeta o mníchoch, ktorí namiesto elixíru života, ktorý hľadali, vynašli alkohol. Vtedy sa v časopise Film a divadlo č. 49 objavil článok, v ktorom sa Pikalíkova tvorba dáva do súvislosti so založením inštitúcie bábkového filmu na domácej pôde“. Po následných úspechoch Pikalíkových filmov – a to aj na medzinárodnej úrovni, keďže jeho film Masky a srdce podľa Jašovej zistení zastupoval v roku 1978 Československo aj na prehliadke Medzinárodnej únie neprofesionálneho filmu (UNICA) – napokon prišla ponuka práce z Koliby.

Na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov 20. storočia vzniklo v Štúdiu animovaných filmov oddelenie bábkových filmov. Po prvých spoluprácach s Ivanom Popovičom (Attention!, 1979, Strážca Sen, 1979) sa Pikalík stal jeho hlavným animátorom a vytvoril tu aj prvé diely vlastnej série bábkových filmov o pánovi Gongovi. Aj jeho čosi vyše sedemminútový film pre najmladšie publikum Neposlušné koliesko z roku 1983 možno považovať za autorské dielko. Vladimír Pikalík k nemu napísal nielen námet a scenár, ale ho aj sám animoval a režíroval. Autorom výtvarných návrhov bol bábkar Miroslav Duša a snímal ho skúsený kameraman Otto Geyer, ktorý až do roku 1989 spolupracoval na všetkých Pikalíkových kolibských filmoch (vrátane „remakov“, akým bol napríklad Elixír z roku 1989).

Pikalík v Neposlušnom koliesku predstavuje jednoduchý, zrozumiteľný a dobre zorganizovaný malý svet, kde má každý svoje miesto aj úlohu: je tu mlynček na obilie, oživovaný šibalským ozubeným kolieskom, rodinka jutových vriec či stroj na miesenie cesta a veľká pec. Koliesko poháňa mlynček, vrecia naplnené najskôr zrnom, potom múkou zase obsluhujú pec a všetci spolu pracujú na dobrej veci: vyrábajú chlieb. Osadenstvo sveta nie je bezchybné – nezbedné jutové vrecúško napríklad nastraží druhému vrecúšku pod zadok klinec, aby sa natrhlo. Vrece otec nezbedníka vypráši, deravému vrecúšku zase zapláta zadok vrece s babičkovskými okuliarmi. Iné vrece vzápätí spadne do cesta. Nik nie je dokonalý, no spoločnými silami všetci všetko zvládajú.

Až kým nezačne vymýšľať ozubené koliesko. Jeho transgresia je o čosi závažnejšia: rozhodlo sa totiž opustiť svoj mlynček a vliezlo do motora nákladného auta, ktoré vozí jutové vrecia, a zamiešalo sa tam medzi iné ozubené kolesá. Nákladiak strečkuje, neposlúcha, až napokon koliesko vymrští ďaleko od domova, na križovatku so semaforom a malým športiakom. Koliesko sa však nepoučilo a vymýšľa ďalej. Vlezie aj do športiaka, spôsobí zrážku auta so semaforom a napokon je opäť katapultované do nových končín. Tam narazí na múdru helikoptéru (pripomeňme, že táto materská figúra vznikla dávno pred rozšírením pojmu „helikoptéroví rodičia“) a tá – pretože má nadhľad – koliesku ukáže rozsah škôd, ktoré svojou neposlušnosťou spôsobilo: nielenže doráňalo semafor aj športiak, ale kým sa túlalo, mlynček aj pec obrástli pavučiny, jutové vrecia pospali na zemi a bábkový svet zrejme zostal bez chlebíka…

Ak sa na poriadok tohto sveta v Neposlušnom koliesku pozeráme dospelými očami, môže nám svojou nepriestupnosťou úloh a vymedzených hraníc pripomenúť autoritársku spoločnosť či huxleyovsky znepokojivý „prekrásny nový svet“. Pekárskym motívom evokuje aj kolektivistickú oslavu práce zo záveru filmu Cisárov pekár a pekárov cisár (1951) Martina Friča. Neposlušné koliesko je však filmom pre najmladšie deti a tie podobné presahy ešte nevnímajú. Zatiaľ sa totiž iba učia, napríklad v škôlke, ako sa začleniť do skupiny, ako funguje spoločná práca, prípadne aké dôsledky môže mať narušenie zložitejšieho pracovného súkolia na iné „kolieska“ v systéme. Za najpodstatnejšie pritom považujem to, že filmové koliesko za neposlušnosť nečaká trest, ale, naopak, samo dospeje k pochopeniu dôležitosti vlastného miesta v celom súkolí. A takisto treba oceniť aj Pikalíkovu empatiu s obeťami či so znevýhodnenými: práve oni môžu v závere Neposlušného kolieska pocítiť drobnú satisfakciu, keď helikoptéra pozve do kabíny a zavezie k piecke práve zašité vrecúško, ktoré doplatilo na žartík svojho „brata“ a v úvode filmu sa natrhlo na klinci.

Záber z filmu Neposlušné koliesko (r. Vladimír Pikalík) / Zdroj: SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Podobné články

Vojtech Tuka, Jozef Tiso – záber z filmu Sú osobne zodpovední za zločiny proti ľudskosti!

Digitálne kino: Film ako obžaloba, film ako dôkaz

V roku 1938 sa 20-ročný Ján Kadár, Slovák židovského pôvodu narodený v Budapešti, rozhodol pre obrat vo svojej kariére, píše filmový historik Václav Macek v monografii Ján Kadár. Odišiel z vysokoškolských štúdií práva, ktorému sa venoval jeho otec aj starší brat, a zapísal sa do filmového kurzu ku Karlovi Plickovi na bratislavskej Škole umeleckých remesiel. A hoci Kadár na ŠUR-ke študoval iba niekoľko mesiacov (po Viedenskej arbitráži sa jeho trvalé bydlisko ocitlo v Maďarsku, potom ako Žid prakticky celé vojnové obdobie strávil v pracovných táboroch v Maďarsku, v roku 1939 navyše celú ŠUR zrušili...), hneď po obnovení Československa sa okľukou cez Prahu, kde sa opäť stretol s Plickom, k filmu vrátil. V lete 1945 Ján Kadár nakrútil pre Slovenskú filmovú spoločnosť svoj prvý dokumentárny film Na troskách vyrastá život. Film mal podľa Maceka pôvodne zdokumentovať škody napáchané Nemcami na dopravnej infraštruktúre a nikto od neho ani viac nečakal, no Kadár v spolupráci so skúseným zlínskym kameramanom Josefom Míčkom a so strihačom Janom Kohoutom z neho napokon urobili naratívne aj vizuálne pútavé dielo, ktoré v publiku vzbudzovalo nadšenie pre obnovu krajiny poškodenej vojnou. Aj dve Kadárove krátke snímky z roku 1946 Sú osobne zodpovední za zločiny proti ľudskosti! a Sú osobne zodpovední za zradu na národnom povstaní! reagujú na povojnovú realitu, no majú trochu iný charakter....
Záber z filmu Obyčajný príbeh.

Digitálne kino: Miešanie hrušiek s klamstvami

Režisérka animovaných filmov Zlatica Vejchodská študovala scenáristiku na bratislavskej VŠMU. Prvým animovaným dielom vytvoreným v Slovenskej filmovej tvorbe, na ktorom spolupracovala ešte ako scenáristka, bola jedna z častí večerníčkového seriálu Viktora Kubala O Petrovi (Peter na výlete, 1974). O rok neskôr už sama režírovala krátky animovaný film Dážďovka a kohút. K nemu napísala (opäť s Kubalom) aj scenár podľa námetu autora detských kníh Jozefa Pavloviča. V titulkoch ďalšieho filmu, Dážďovka na výlete (1975), už Kubal nefiguruje. Do roku 1983 Zlatica Vejchodská na Kolibe režírovala viacero častí troch seriálov pre deti a niekoľko samostatných detských filmov. Rudolf Urc ju v texte Vlak do stanice Anima v druhom čísle časopisu Kino-Ikon z roku 2015 celkom oprávnene označil za nádejnú a talentovanú režisérku animovaných filmov. No Vejchodskej ambície sa netýkali len tvorby pre deti. Presah jej Obyčajného príbehu do spoločenskej satiry a kritiky potentátov ochotných retušovať a zakaždým nanovo prelakovať svoj životný príbeh, teda používať lož ako pracovnú metódu, zostáva aktuálny dodnes. Obyčajný príbeh Zlatica Vejchodská napísala s Marcelou Plítkovou, ktorá je v titulkoch okrem scenára uvedená aj ako autorka námetu. Je vystavaný okolo jedinej situácie. V nej „Janíčka“ (ako je označený v literárnych materiáloch k filmu) do slova a do písmena nachytajú na hruškách a vyprášia mu nohavice. No hneď aj ponúka variácie, ako túto udalosť v rôznych obdobiach života sám Janíčko rozpráva. Poznáme to asi všetci:...
Záber z filmu Vynálezca

Digitálne kino: Splynutie dvoch svetov

Animované filmy Vlastimila Herolda sa vyznačujú mimoriadnou výtvarnou variabilitou, keďže tento výtvarník, grafik a animátor veľmi často pracoval s dielami iných umelcov – napríklad s ilustráciami Ľudovíta Fullu, ako vo filmoch Varila myšička kašičku (1974) a Fŕŕ (1983), alebo s rytinami prešovského kantora Jonáša Bubenku objavených v levočskom vydaní Komenského knihy Orbis pictus z roku 1679. Nevyhýbal sa ani priamym spoluprácam s inými výtvarníkmi (Ondrej Zimka, Miroslav Cipár). „Jedným z dôvodov, prečo Herold siahal po cudzích výtvarnostiach, bol jeho zámer propagovať československých výtvarníkov,“ uvádza v článku pre časopis Homo Felix z roku 2013 Eva Šošková. Nešlo však len o propagáciu: Heroldova tvorivosť totiž tryskala predovšetkým pri nárazoch či narážkach na tvorivosť iných. Bábkovo-kreslený film Vynálezca vznikol zo spolupráce Vlastimila Herolda s výtvarníkom Dušanom Junekom: Junek vytvoril bábky, Herold zasa kreslené animácie inšpirované historickými perokresbami technických vynálezov. Výsledkom je dielko, v ktorom sa stretávajú a nakoniec aj prelínajú dva svety: „realistický“ bábkový svet, kde interaguje mohutný a praktický úradník patentového úradu s krehkým vynálezcom-rojkom, a fantazijný svet oživených kresieb zázračných dopravných strojov, ktoré doslova vybiehajú z vynálezcovho šanónu. Film je – vzhľadom na rok výroby možno aj prekvapivo – čiernobiely, resp. sépiovo tónovaný. Získava tým bližšie nešpecifikovanú retro patinu: tvídové oblečenie môže odkazovať na 40. a 50. roky 20. storočia, rámy okuliarov zase na 60. roky, lampa...
Zobraziť všetky články