Z filmu Vystrúhať znovu dreveného koníka detstva
Písmo: A- | A+

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Medzi viac než stovkou krátkych dokumentárnych filmov, ktoré nakrútil Vlado Kubenko, popri reportážach, cestopisoch, filmoch zo súčasnosti či filmoch o nedávnej i staršej histórii nájdeme aj množstvo filmov o umelcoch a umení.

Portrét maliara a sochára Vladimíra Kompánka Vystrúhať znovu dreveného koníka detstva (1973) nakrútil Vlado Kubenko v spolupráci s mimoriadne vnímavým fotografom a kameramanom Alexandrom Strelingerom. Film charakterizuje predovšetkým pozorné hľadanie vizuálnych paralel medzi Kompánkovým dielom a tým, z čoho autor pri tvorbe čerpal. Okrem skúmania vizuálnych koreňov Kompánkovho umenia však snímku významne dotvárajú aj ďalšie dve zložky – Kompánkove vlastné slová a hudba Svetozára Stračinu.

V sochárskej tvorbe Vladimíra Kompánka (1927 – 2011) vedľa seba stoja monumentálne drevené diela určené pre verejný priestor alebo otvorenú krajinu – takými sú napríklad stĺpy, resp. takmer totemové sochy, napríklad známa Skulptúra v areáli bratislavského krematória, ale aj sošky veľkosti i tvaru drevených hračiek pre deti. Spracúvaním rustikálnych motívov a súbežným zjednodušovaním foriem smerujúcim až k abstrakcii sa Kompánek, ako člen skupiny Mikuláša Galandu, koncom 50. rokov minulého storočia odklonil od režimom proklamovaných hodnôt socialistického realizmu a vyslúžil si za to tvrdú kritiku, ktorá popustila až s uvoľnením spoločensko-politických pomerov v 60. rokoch. Azda aj preto Kubenkov film, nakrútený v ideologicky rigidnejšom normalizačnom období, pracuje nielen s najtypickejšími, a teda abstraktnejšími Kompánkovými dielami, ale významne sa opiera aj o realistickú figurálnu tvorbu z jeho skoršieho obdobia. Možno ju však do popredia vysúva i preto, lebo práve realistické práce, explicitne nadväzujúce na ľudové umenie a tvorbu rezbárov z Rajca vrátane Kompánkovho otca, dovoľujú Kubenkovi so Strelingerom najlepšie ukázať, odkiaľ a kam sa umelcov rukopis vyvíjal. Zjednodušovanie tvarov takmer až na úroveň abstraktných, opakujúcich sa znakov spolu s prácou so základnou farebnosťou (biela, čierno-hnedá, modrá, červená, občas žltá a zelená) charakterizujú aj Kompánkove maľby. Umelecká sofistikovanosť si tu podáva ruku s prostou detskou kresbou. Pre film Vystrúhať znovu dreveného koníka detstva sa teda zdá byť najpodstatnejšie práve toto zdanlivo kontrastné spojenie monumentálneho s malým a sofistikovaného s jednoduchým.

Vo filme zaznie najskôr neokázalý voiceoverový komentár so základnými informáciami o výtvarníkovi. No ďalej, pomerne netypicky, už počujeme len hlas samotného Kompánka, ktorý civilne, možno až na pomedzí denníkových zápiskov a básní, hľadá a určuje zdroje svojej predstavivosti. Privráva sa pritom striedavo sebe – niekdajšiemu chlapcovi, stále hľadajúcemu autorovi – a (tušenému) publiku: Skáčem do detstva, do rozpitých machúľ. (…) Rozosmiata biela plocha, červená naháňa čiernu, sánky sa prevracajú, priskočí sivá, zrážka kriku… (…) V obločnom ráme prebehol koník. Ten z detstva. (…) Stopy, škvrny, pár čiar, machuľa. Raz je to strom, raz je to dom, živá postava, naša ulica. (…) Som plný domácich rozhovorov, ktoré som počúval pri zemiakoch, kapustnici…“

Strelingerova kamera sníma Kompánka v ateliéri, v dedinskom dome, v spoločnosti skíc, kresieb, malieb i štúdií sôch, ženských hláv a najmä penátov – bôžikov domova. Prináša aj statické výrezy, akési filmové pohľadnice dedinského sveta: drevenice priľahnuté snehom, palisády na lúkach, ploty, stojany na seno; všetky tie geometrické formy postrehnuteľné aj v Kompánkových maľbách. Strelinger porovnáva tvary sôch s úžitkovými predmetmi, v znakoch na obrazoch hľadá paralely s okolitým svetom. Kompánek sa zatiaľ ponára do seba: „Začal som s obrysom ďaleko na prižmúrenom horizonte, bez detailov. Socha ako doska, trocha premenená na život. Skúšal som postavu, v ktorej sa premieňajú všetky tie drevené chute dolín, rytmus stromov…

Drobné umelecké diela a potom monumentálne sochy – všetko je vecou mierky. Filmové plátno a rafinované striedanie veľkostí záberov v tomto ohľade trocha skresľujú: detail môže byť obrovský, vysoká socha môže v otvorenom priestore zanikať. Mierku v Kubenkovom filme upravuje hudba Svetozára Stračinu, ktorá Kompánkovým dielam dokáže dodať objem majestátnymi zvukmi rohov i hravý detský aspekt píšťalkami, perkusiami a spiežovcami, čo neodmysliteľne, rozprávkovo, možno až trochu stereotypne patria ku koníkom. Stračina v hudbe, podobne ako Kompánek vo výtvarnom umení, kombinuje tradičné ľudové motívy s umelými. Nevyhýba sa pritom monumentálnosti ani dôverne známym motívom.

Kompánkov „drevený koník detstva“ tak napokon nie je len metonymiou návratu k počiatkom tvorby, ale aj symbolom niečoho dôverne známeho: „Sochy by som chcel robiť ako chleby z cesta, domáce po dotyku. Chcel by som, aby z nich chutil domov.“ Mohlo by to znieť ako normalizačné klišé, keby Kompánkovým slovám filmové zábery nedali zakaždým za pravdu.

Záber z filmu Vystrúhať znovu dreveného koníka detstva. FOTO: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Alenka a zázrak z cudzej krajiny. Foto: ASFK

recenzia Alenka a zázrak z cudzej krajiny

Dokumentárny film režiséra Daniela Dluhého Alenka a zázrak z cudzej krajiny je viacnásobným road movie – vonkajším aj vnútorným, smerujúcim do cieľa, ale potom zas rýchlo naspäť do oveľa bezpečnejšieho bodu štartu. Mladá žena Alena Horváthová pochádza zo Spiša. Po mnohých osudových peripetiách dnes žije v Nemecku, pracuje, má vlastné bývanie, milujúcich ľudí po boku. A vydáva sa na výlet na Slovensko, ozajstný poznávací zájazd – do detského domova, kde vyrastala; do azylového domu, kde našla útočisko; do chudobnej rómskej osady, kde žije jej biologická rodina. Okrem filmového štábu ju na ceste sprevádza aj tútor Michael Jagdmann, ktorý spolu s manželkou Marion zohral v Alenkinom živote zásadnú úlohu, taký deus et machina. Scenáristi Daniel Dluhý a Lukáš Marhefka vkročili svojím filmom do hneď niekoľkých trinástych komnát – dôvody a spôsoby štátom riadeného odoberania detí z pôvodných rodín, verejné vzdelávanie vo vylúčených komunitách, inštitucionálna starostlivosť o opustené deti, záchytná pomoc pre problematickú mládež, sanácia rodinného prostredia či vlastne jej donebavolajúca absencia, etnická inakosť, problém chudoby, žiaľ, už generačnej, no a napokon napríklad otázky vzťahovej väzby ne/nadobudnutej v útlom detstve, ktoré, možno viac než si vieme predstaviť, hýbu naším svetom. Na šesťdesiatminútovú snímku je to veľké sústo, preto nečudo, že sa autori pri viacerých vstupoch do tých trinástych komnát dopustili aj omylov, či skôr...
Záber z filmu Za oponou veľhôr. Foto: Dayhey

recenzia Za oponou veľhôr

„To znie ako báseň: Za oponou veľhôr,“ ozve sa ktosi z prítmia kinosály. Už samotný názov napovedá, že film sa nebude držať iba horských kontúr či efektných horolezeckých kulís. Nahliadne hlbšie – až za horizont známeho. Hlavnou hrdinkou je československá horolezkyňa so slovenskými koreňmi Dina Štěrbová. Metafyzickým priečelím dokumentu sú kompozičné princípy, ktoré vyrastajú z prieniku hudby a matematiky – harmónia tónov a čísel ako kľúč k pochopeniu vyšších súvislostí: „Dotyk absolútna alebo je to zjavenie krásy – pre mňa to bola hudba a matematika. Celý život som sa živila matematikou, ale len málokoho sa mi podarilo presvedčiť, že je nielen užitočná, ale aj krásna, že má podobnú stavbu ako gotická katedrála; pri troche fantázie si môžeme predstaviť, že tunajšie stĺpy predstavujú základné kamene, alebo axiómy, klenba je celková matematická teória, ktorá z toho plynie, a spolu to tvorí úžasný, vznosný celok. A keď človek naozaj vnútorne pochopí akýkoľvek výsledok v matematike, je to akoby sa dotkol absolútna – je to podobné, ako keď vylezie na vysokú horu,“ opisuje Dina Štěrbová. Celý dokument je majstrovsky pretkaný percepciami a úvahami o živote a bytí. Nestráca pritom zo zreteľa ľudský rozmer. Tieto špecifické rozprávačské prostriedky, ktoré možno interpretovať prostredníctvom komplementárnych funkcií rozprávača, ako ich definuje Gérard Genette, prekračujú konkrétny...
Atmosféra na festivale Jeden svet 2024. Foto: Jeden Svet/Šimon Lupták

Festivaly bez podpory fondu. Ako to ovplyvní ich podobu?

V apríli 2025 zásahom Rady Audiovizuálneho fondu nezískalo šesť slovenských filmových festivalov finančnú podporu na ďalšie obdobie, hoci odborná komisia ich jednoznačne odporučila podporiť. Ako to ovplyvní festivaly Jeden svet, Filmový festival inakosti, Cinedu, Be2Can, Scandi a June Film Fest? Do festivalového diania sa podobnými krokmi vnáša nestabilita a neistota, ktorá môže na fungovanie organizačných tímov pôsobiť negatívne. Narážajú na finančné a časové limity, ktoré spôsobujú sklzy v reťazci celkovej organizácie. Zároveň takto vzniká zlá vizitka smerom k domácim, ale najmä zahraničným partnerom. Oslovili sme festivalové tímy, aby nám priblížili, ako sa so situáciou vyrovnávajú a čo čaká ich podujatia v ďalšom období. Jeden svet Festival Jeden svet zameraný na ľudské práva má domácu i medzinárodnú prestíž, radí sa medzi podujatia so silnou tradíciou a navyše napĺňa európsky akt o prístupnosti filmových diel prípravou audiokomentárov pre nevidiacich či špeciálnych titulkov pre nepočujúcich. Po 25 rokoch fungovania je činnosť najstaršieho festivalu dokumentárneho filmu na Slovensku reálne ohrozená. Organizátori spustili zbierkovú kampaň na platforme Donio, kde ho môžu ľudia priamo podporiť. (Zachráňme festival Jeden svet | Donio) Každý príspevok je hlasom za kultúru bez cenzúry, apelujú v statuse na sociálnych sieťach. „Bez ohľadu na to, akú sumu sa nám podarí vyzbierať, ľudia nás zahrnuli veľkou podporou, nielen finančnou, ale...
Zobraziť všetky články