June Film Fest

Nový prírastok medzi slovenskými filmovými festivalmi

Barbara Vojtašáková

Vďaka malým vzdialenostiam medzi kinosálami, dovolenkovej atmosfére a komornej architektúre je Trnava ideálnym miestom pre menší až stredne veľký filmový festival. Práve tejto myšlienky sa chopil herec, režisér a kreatívny producent Daniel Dangl, ktorý tu so svojím produkčným a dramaturgickým tímom zorganizoval pilotný ročník medzinárodného filmového festivalu June Film Fest – JuFF 2024. Aký je divácky potenciál tohto podujatia, je jeho koncept v našom kontexte jedinečný a potrebujeme na Slovensku ďalší pomerne ambiciózny filmový festival?

O  JuFF som sa dozvedela pár týždňov pred začiatkom pilotného ročníka cez sociálne siete: najprv na mňa „vyskočilo“ farebné logo, následne reklama na koncert IMT Smile a Partičky naživo. Festival sa chce zameriavať na mainstreamové publikum, možno aj preto sa rozhodol postaviť propagáciu najmä na sprievodných podujatiach. Organizátori naň chceli pritiahnuť hlavne mladších divákov, napríklad aj prostredníctvom každodennej diskotéky do skorých ranných hodín v nezávislom kultúrnom priestore Malý Berlín. V propagačných materiáloch sa často skloňoval pojem „filmová párty“. To, či sa tento zámer podarilo naplniť, neviem posúdiť – každý večer som sa totiž vracala do Bratislavy. 

Na červenom koberci

Otvárací ceremoniál sa niesol v duchu osláv. Pred budovou a vo foyeri kina Hviezda sa zhromaždila skupina známych tvárí: množstvo slovenských televíznych hviezd, niekoľko modeliek a zopár bývalých slovenských politikov v róbach a oblekoch popíja miešané nápoje. Pomedzi postavy šoubiznisu sa pretláčajú novinári, kameramani a fotografi, Daniel Dangl stojí vo vstupnej hale a konverzuje s návštevníkmi. Som trošku úzkostlivá, lebo tu nikoho nepoznám, a tak namiesto státia v preplnenom priestore úkosom sledujem modelky pred kinom, ako sa fotia na červenom koberci.

Počas úvodného ceremoniálu, ktorý moderovala Adela Vinczeová, organizátori v skratke predstavili identitu a programové sekcie festivalu. Podľa nich je hlavným dramaturgickým plánom JuFF ukázať slovenskému publiku najpopulárnejšie filmové diela z rôznych krajín; kritériom výberu snímok je teda najmä divácka úspešnosť. Ide o zaujímavý zámer, v tomto kontexte mi však nebolo úplne jasné, prečo sa organizátori rozhodli medzinárodnú súťaž zamerať na prvé, prevažne artové filmy. (Aj preto sa tejto sekcii ďalej venujem detailnejšie.)

Ambasádorkou, a teda aj tvárou prvého ročníka June film fest, bola mladá herečka z trnavského Divadla Jána Palárika a čerstvá držiteľka Slnka v sieti Danka Droppová. Prenechať slovo mladšej generácii vnímam ako sympatické gesto. Priestor dostala aj staršia generácia tvorcov – ocenenie Zlatá lipa za výnimočný prínos vo filmovom umení si odniesol český herec Karel Roden. Po oficiálnostiach nasledovala pomerne zaujímavá nemecká krimikomédia Roxy (r. Dito Tsindzadze) z roku 2022 – kvôli oneskorenej distribúcii ju celosvetovo videlo málo divákov a v Trnave ju zmeškalo aj niekoľko hviezd slovenského šoubiznisu, ktoré hneď po začatí filmu odišli z kinosály.

Po úvodnom filme na festivalových hostí čakalo pred budovou Divadla Jána Palárika prekvapenie – veľkolepý koncert dychovej Vojenskej hudby Ozbrojených síl Slovenskej Republiky. Atmosférická filmová hudba rozliehajúca sa Trojičným námestím bola metaforou identity celého festivalu – veľkolepým zážitkom prístupným aj pre okoloidúcich.

Prvý dotyk

Filmový program festivalu zahŕňal premietanie najúspešnejších filmov z rôznych krajín, kam patrila napríklad americká komediálna dráma Prevrat! (r. Austin Stark) či spomínaná berlínska krimikomédia Roxy. Na prehliadke českých a slovenských filmov s názvom Slovenská a česká voľba sa dala vidieť napríklad Vojna policajtov (r. Rudolf Biermann), česká dramédia v hlavnej úlohe s Karlom Rodenom Tancuj Matylda (r. Petr Slavík), či tohtoročná Smršť Petra Bebjaka. Ďalšia zo sekcií ponúkla české, slovenské a maďarské seriály a jedna projekcia aj výber z tvorby VŠMU. JuFF nezabudol ani na artové publikum a pripravil sekciu s názvom Paralelný pohľad.

Súčasťou festivalu bola aj spomenutá súťažná prehliadka debutových filmov s názvom Prvý dotyk. Tu je dôležité podotknúť, že programovým riaditeľom JuFF je Peter Nágel, niekdajší programový riaditeľ Art Film Festu. Na otváracom ceremoniáli zaznelo, že práve súťaž prvých filmov v ponuke slovenských festivalov chýba – nie je to však celkom pravda. Súťaž prvých filmov má stále v programe práve spomínaný Art Film, akurát ju rozšíril aj na druhé a tretie filmy – aj preto, lebo debutových filmov sa hlásilo primálo.

Porotu v zložení Kamila Zlatušková, Barbara Janišová Feglová a Ivan Shvedoff najviac zaujali tri snímky – americká komédia Matka sedí na gauči (r. Niclas Larsson), ktorá získala cenu poroty za autentické vykreslenie rodinných vzťahov, a uznanie získal aj Slušný židovský chlapec (r. Noé Debré), citlivý príbeh dospievania, ktorý sa venuje najmä problematike spolužitia národnostných komunít na predmestí Paríža. Paradoxne, aj napriek komerčnému a reklamnému charakteru JuFF hlavnú cenu Zlatá lipa získal kazašský artový film Bauryna Salu (Adoptovaná) režiséra Aškata Kučinčirekova. Film je námetom, obsadením aj spracovaním blízky estetike observačného dokumentárneho filmu a je tým najlepším, čo sa mi na festivale podarilo vidieť. Z výberu by som rada spomenula aj ukrajinsko-holandskú koprodukciu Navždy Navždy. Režisérka Anna Buryachkova v nej ponúkla relatívne drsný a autentický pohľad na postsovietsku mládež 90. rokov v Kyjeve. Oceňujem najmä komplexné dievčenské/ženské charaktery a ponor do tematiky traumy znásilnenia a toxických vzťahov.

Opäť o rok

June Film Fest môže byť do budúcna zaujímavým prírastkom medzi slovenskými filmovými festivalmi. No aby naplnil divácky potenciál, mohol by sa inšpirovať napríklad Cinematikom a jasnejšie špecifikovať svoju dramaturgiu či ponúknuť rozmanitejší žánrový záber. Na festivale sa totiž premietali prevažne drámy, komédie a trilery. Lepšiu propagáciu by si zaslúžili aj samotné festivalové filmy a ako problematický vnímam aj dátum podujatia. Počas víkendu sa totiž v Trnave konal aj kresťanský hudobný festival Lumen. S koncertmi na námestí je náročné súperiť, nech už je žáner akýkoľvek, a to najmä v takom kompaktnom meste, akým je Trnava. Drobnou výhradou je aj to, že festival síce cielil na mladých divákov, no JuFF sa prekrýval s dátumom skúškového obdobia vysokoškolákov.

Ďalšou výzvou pre JuFF bude získať podporu z Audiovizuálneho fondu a stabilizovať svoje financovanie. Je však otázne, či bude fond schopný podporiť ďalší väčší filmový festival, ktorý chce konkurovať Cinematiku, Art Filmu či Febiofestu.

FOTO: Ašot Haas s cenou Zlatá lipa / JuFF

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

MFF Karlove Vary

Ako sme sa mohli presvedčiť, ani taký renomovaný tvorca nie je zárukou objektivity. Porota hlavnej súťaže totiž udelila Krištáľový glóbus dokumentu Náhly záblesk hlbších vecí (A Sudden Glimpse to Deeper Things). Pri všetkej úcte k britskému dokumentaristovi Marcovi Cousinsovi to nebolo najmúdrejšie rozhodnutie – esejistický portrét o maliarke Wilhelmine Barns-Graham, vraj najvýznamnejšej žene britského moderného umenia, nie je ani vo svojej kategórii najvydarenejšie dielo, skôr nudné, neprináša nič nové. Hlbšie veci sa ani náhodou nezableskli. O to zaujímavejší bol favorit súťaže nórsky film Až na veky (Elskling) režisérky Lilje Ingolfsdottir. Odniesol si päť cien, z toho tri neštatutárne. Zo začiatku sa zdá, že ide o manželskú drámu, ktorá sa však nenápadne zvrtne iným smerom. Témou je totiž sebareflexia v celej svojej zložitosti afilm prináša psychologickú štúdiu ženy, ktorá najprv musí spoznať samu seba, aby vedela posúdiť situáciu, do ktorej sa aj vlastným pričinením dostala. Režisérka s nadhľadom analyzuje komplikované vzťahy na prípade manželov, ktorí majú obaja podiel viny na rozpade sľubne sa rozvíjajúceho vzťahu. Sústreďuje sa však najmä na ženu – tá musí dospieť k poznaniu, že veľa chybila a že aj manželské spolužitie prechádza určitým vývojom a zmenami, romantický prístup je prežitok. Musí si uvedomiť svoje možnosti, silu a podľa toho pristupovať k životu a novovzniknutej situácii. Hlavnú hrdinku Mariu vynikajúco stvárnila...
Záber z filmu Wishing on a Star.

Film Petra Kerekesa Wishing on a Star bude mať premiéru v Benátkach

Snímka Petra Kerekesa Wishing on a Star, ktorá vznikla v taliansko-rakúsko-česko-chorvátsko-taiwansko-slovenskej koprodukcii, bude mať premiéru na festivale v Benátkach (28. 8. – 7. 9.). Film bude súťažiť v sekcii Orizzonti. Protagonistami dokumentárnej komédie o hľadaní ľudského šťastia sú veštica a pätica ľudí, ktorí sa podľa jej pokynov vyberú na rôzne miesta sveta aby zmenili svoj život. Astrologička Lucciana posiela ľudí v deň ich narodenín na také miesta vo svete, kde je ideálna konštelácia planét, aby sa mohli znovuzrodiť a zmeniť svoju povahu. Okrem toho, že Kerekes snímku režíroval, so spoločnosťou Peter Kerekes je tiež jej koproducentom. Kameru mal na starosti Martin Kollar, strih Marek Šulík a zvuk Michal Gábor. Pre Kerekesa to nie je prvá účasť v Benátkach. Už v roku 2021 tam v rovnakej sekcii súťažila jeho Cenzorka, za ktorú Kerekes spolu s Ivanom Ostrochovským získalina festivale cenu za najlepší scenár. O víťazoch v sekcii Orizzonty bude tento rok rozhodovať porota pod vedením americkej režisérky a scenáristky Debry Granik. Jej členmi budú aj iránsky režisér a producent Ali Asgari, sýrsky režisér a scenárista Soudade Kaadan, grécky režisér, scenárista a producent Christos Nikou, švédska herečka a režisérka Tuva Novotny, maďarský filmár Gábor Reisz a talianska scenáristka a režisérka Valia Santella....
Zobraziť všetky články