Jelena Paštéková a Rudolf Biermann na diskusii o hranom filme. Foto: Miro Nôta
Písmo: A- | A+

Bilančná prehliadka Týždeň slovenského filmu mala počas doterajšej desaťročnej existencie rôzne podoby, skromnejšie i košatejšie – a zdá sa, že napokon sa ustálila tá najjednoduchšia a možno najzmysluplnejšia. Jedenásty ročník TSF, ktorý trval v bratislavskom Kine Lumière šesť dní – od 22. do 27. apríla –, mal dve zložky: verejné filmové projekcie a odborné panelové diskusie (takisto potenciálne prístupné i verejnosti). Jeho hlavným organizátorom bol Slovenský filmový ústav v spolupráci so Slovenskou filmovou a televíznou akadémiou a Slovenskou asociáciou producentov v audiovízii.

Kľúčom k výberu filmov, ktorý robí dramaturg Miro Ulman, je, že sa uvádzajú snímky, ktoré mali aspoň jednu nomináciu na výročnú cenu Slnko v sieti. Do programu TSF sa tak dostalo 10 dlhometrážnych filmov – 6 hraných, 3 dokumentárne a 1 animovaný, ako aj 5 krátkych filmov. Jeho súčasťou bola i pocta Miloslavovi Lutherovi, tohtoročnému držiteľovi Slnka v sieti za výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre: popri Spiacom účte (2024), ktorý bol súčasťou štandardného výberu, mohli diváci vidieť aj Lutherove staršie filmy pre kiná – Chodník cez Dunaj (1989) a Útek do Budína (2002, uvedený bol režisérsky zostrih z roku 2006). Sám tvorca si vybral na uvedenie svoj trochu zabudnutý televízny film z roku 1993 – Posledný cocktail, adaptáciu divadelnej hry Slawomira Mrożeka Veľvyslanec s Milanom Lasicom v titulnej úlohe. Laudácio pre Miloslava Luthera predniesol pred jeho uvedením Peter Michalovič, spoluautor Lutherovej monografie.

Miloslav Luther a Peter Michalovič. Foto: Miro Nôta
Miloslav Luther a Peter Michalovič. Foto: Miro Nôta

Slovenská animácia v dobrej kondícii

Sériu panelových diskusií pod spoločným názvom Apropo – slovenský film! viedla Jelena Paštéková, ktorá je aj autorkou koncepcie tohto formátu. Ako prvý sa ocitol v hľadáčiku animovaný film. Žofia Bosáková konštatovala, že slovenská animovaná tvorba neohuruje kvantitou, ale spĺňa štandardné kritériá kvality, animácia sa u nás kontinuálne rozvíja a slovenský animovaný film rezonuje aj v zahraničí, neraz aj prostredníctvom menšinových koprodukčných podielov, ktoré pomáhajú zapájať slovenskú animáciu do európskeho priestoru. Doteraz fungujúca finančná podpora animovaného filmu z verejnoprávnych zdrojov, sústavná práca producentov a koprodukcie so zahraničnými partnermi prinášajú synergický efekt. Podrobnejšie sa Bosáková venovala krátkometrážnym snímkam Ahoj Leto Martina Smatanu a Veroniky Zacharovej, Free the Chickens Matúša Vizára a dlhometrážnej snímke Keď život chutí Kristiny Dufkovej.

Jakub Spevák, programový riaditeľ festivalu Fest Anča, hovoril v príspevku Od utópie po nočnú moru o koncepcii a dramaturgii tohto festivalu, ktorý má každý rok ústrednú tému (utópianočná mora patrili medzi ne), ale nepridržiava sa jej kŕčovito, dôraz kladie aj na kvalitu, originalitu, formálne hľadisko. Fest Anča „reflektuje dobu, ale vidí aj za roh“. Špeciálnym hosťom podujatia bol režisér Martin Smatana, ktorý okrem iného porovnal štúdium animovanej tvorby na bratislavskej a pražskej škole.

Zľava: Martin Smatana, Žofia Bosáková, Jelena Paštéková a Jakub Spevák na diskusii o animovanom filme. Foto: Miro Nôta
Zľava: Martin Smatana, Žofia Bosáková, Jelena Paštéková a Jakub Spevák na diskusii o animovanom filme. Foto: Miro Nôta

Len sa hráme na hraný film?

Po utorkovej diskusii o animácii patrila streda hodnoteniu hraného filmu uplynulého roka. Viera Langerová vo svojom príspevku konštatovala, že slovenský hraný film bol vlani tematicky i žánrovo diverzifikovaný a výrazne zacielený na domáceho diváka – spracúval často špecificky slovenské príbehy –, čo sa odrazilo vo zvýšenej návštevnosti. Pokiaľ ide o jednotlivé tituly, bola Langerová veľmi kritická, až hyperkritická – niekedy oprávnene, ako v prípade filmu





Jelena Paštéková a Rudolf Biermann na diskusii o hranom filme. Foto: Miro Nôta

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Tibor Biath pri nakrúcaní filmu Prípad Barnabáš Kos (1964). Foto: archív SFÚ / Margita Skoumalová

Tibor Biath

Kameraman Tibor Biath sa podpísal pod takmer 50 celovečerných hraných a televíznych filmov a 70 krátkometrážnych snímok. Narodil sa pred sto rokmi 12. mája 1925 v Prešove, zomrel 5. mája 2012 vo veku nedožitých 87 rokov. „Všetci sme ho mali radi, on tuším ani nemal nepriateľov,“ povedal v rozlúčkovej reči režisér Eduard Grečner. „Dobrácky pohľad Tibora Biatha odzbrojil každého. V tvorivých štáboch vedel svojou charizmou vytvoriť pokojnú a družnú priateľskú atmosféru.“ Podľa Grečnera, s ktorým nakrútil film Nylonový mesiac (1965), mal Biath vzácnu vlastnosť – ako kameraman sa netlačil do popredia a „nepredvádzal sa“, vedel, že najviac spraví, ak bude slúžiť myšlienke diela. Tibor Biath od detstva rád fotografoval a kúpeľňu v rodičovskom byte „zanešvároval“ vývojkou a ustaľovačom. Rok po skončení druhej svetovej vojny ho zaujalo avízo v novinách, že sa v Prahe otvára filmová škola. Po Moskve, Berlíne, Ríme a Paríži je FAMU piatou najstaršou filmovou školou na svete. Biath sa prihlásil. Hoci už doma skúšal nakrúcať na kamarátovu16 mm kameru, pražskí kolegovia, ktorí sa hlásili na školu, mali pred ním náskok – viacerí mali skúsenosť s prácou na Barrandove. Biath však svojimi fotografiami zaujal vtedajšieho dekana FAMU Karola Plicku a prijali ho. Stihol absolvovať iba 5 semestrov, keď ho v roku 1949 zo školy vylúčili z politických dôvodov. „Nebol som však jediný – zo školy vtedy letela...

publikácia Václav Macek: Na ceste k samostatnosti

Monografia filmového historika, profesora Václava Maceka, ponúka dejiny Katedry filmových štúdií Filmovej a televíznej fakulty VŠMU v kontexte histórie fakulty a školy v rokoch 1949 – 2024. Macek, ktorý katedru roky aj viedol, využíva archívne zdroje, orálnu históriu a nevynecháva ani kontext výučby filmu na Slovensku a v Česku. Študijný odbor Filmová veda na Slovensku prvýkrát otvorili na Divadelnej fakulte VŠMU v školskom roku 1978/1979 v kombinácii s divadelnou vedou. „V priebehu osemdesiatych rokov sa spočiatku úspešný pokus o konštituovanie filmovej vedy ako študijného odboru na istý čas prerušil. Toto spomalenie sľubného vývoja bolo spôsobené administratívnym rozhodnutím o presunutí odboru z Vysokej školy múzických umení na Univerzitu Komenského. Medzitým však počet filmových odborov na Divadelnej fakulte narastal a zmenila sa aj politická situácia, čo umožnilo 14. 6. 1990 ustanovenie samostatnej Filmovej a televíznej fakulty. V tom istom roku na tejto fakulte vzniká aj samostatná Katedra filmovej vedy. Fungovala až do roku 2003, keď sa začal proces jej transformácie na subkatedru v rámci ateliéru aplikovanej dramaturgie,“ uvádza stránka katedry. Dnes je opäť samostatná. Pod názvom Katedra audiovizuálnych štúdií fungovala niekoľko rokov, od školského roka 2022/2023 sa premenovala na Katedru filmových štúdií. Viac o nej sa dočítate v Macekovej knihe, ktorá je...
Zobraziť všetky články