Mário Gešvantner, moderátor Pena dní_FM. Foto: Archív M. G.

Obľúbené filmy Mária Gešvantnera

Mário Gešvantner, moderátor relácie Pena dní_FM

Písmo: A- | A+

Keď prvýkrát videl Sladký čas Kalimagdory (1968), Jonášov životný cyklus v skratke ho úplne dostal. 

Práve mám také obdobie, že sa snažím byť čo najviac niekde vonku, ideálne na horách, a ovplyvňuje to aj môj knižný výber. Veľmi ma bavia knihy o horách a z hôr, či už beletristické, napríklad romány a novely Taliana Paola Cognettiho, alebo aj populárno-náučné. Naposledy ma zasiahol Islanďan Andri Snær Magnason a jeho zbierka esejí O čase a vode. A tak som sa aj pri premýšľaní nad mojím najobľúbenejším slovenským filmom nejako dostal k dvom, ktoré majú čosi s prírodou. 

Keď som prvýkrát videl Sladký čas Kalimagdory Leopolda Laholu, úplne ma to dostalo. Jonáš Rebenda prežije za jediný rok celý životný cyklus – na jar je malým chlapcom, v lete neskrotným mladým mužom v ruji, na jeseň začína slabnúť a zimu prespí v horách v náručí záhadnej Kalimagdory. Výnimočný výkon podal nemecký herec Rüdiger Bahr, je tu skvelá hudba, príťažlivá vizuálna stránka aj vtedy módne psychedelické motívy. Každé ročné obdobie je výborne spracované – hravé detstvo, mladosť nabitá erotikou, jeseň ako bilancovanie života a zima ako odchod. 

Sladký čas Kalimagdory. Foto: Archív SFÚ
Sladký čas Kalimagdory. Foto: Archív SFÚ

V druhom filme, ktorý mám rád, vytvárajú hory, konkrétne Vysoké Tatry, symbolické kulisy. Medená veža (1970) je ozajstná dráma – Martin Hollý natočil skvelý „biják“ so všetkým, čo k tomu slovu patrí – partia kamarátov, osudová žena, dramatické zápletky, kroky mimo zákona, tragédia. A to všetko v ohromujúcom horskom prostredí. V neposlednom rade musím spomenúť aj hudbu Zdeňka Lišku, naozaj paráda.

Leopold Lahola pri nakrúcaní filmu Sladký čas Kalimagdory. Foto: Archív SFÚ
Leopold Lahola pri nakrúcaní filmu Sladký čas Kalimagdory. Foto: Archív SFÚ

Keď už hovorím o hudbe, spomeniem aj môj obľúbený film zo zahraničia – je ním Nebo nad Berlínom (1987) od Wima Wendersa. Príbeh priateľov anjelov, z ktorých jedného ľudstvo desí, no druhý sa rozhodne stať človekom, má silu dodnes. Myšlienky, ktoré anjeli počujú, osudy, ktoré sledujú, chute, ktoré nepoznajú, vytvárajú krásnu čiernobielu mozaiku, a tá sa zmení na farebnú až v ľudskom svete. A k tomu hudba – temný Nick Cave, ktorý hrá samého seba a uvádza skladbu slovami „teraz vám zaspievam o dievčati…“, čo robí na svojich koncertoch doteraz. Geniálne. Inak, tento režisér vytvoril aj ďalší nevšedný film rozširujúci moje hudobné obzory. Vďaka jeho Lisabonskému príbehu (1994) som spoznal fado a objavil skupinu Madredeus.

Wim Wenders: Nebo nad Berlínom. Foto: Lumiére.sk
Wim Wenders: Nebo nad Berlínom. Foto: Lumiére.sk

A keď to všetko teraz píšem, zrazu som si spomenul na Bohémsky život (1992) Akiho Kaurismäkiho. Kedysi bol pre nás niečím skutočne špeciálnym, kultovou snímkou. Keď som odchádzal z internátu do svojho prvého prenajatého bytu, moji spolubývajúci, spisovatelia Marek Vadas a Eman Erdélyi, mi darovali zarámovanú fotografiu, vytrhnutú z nejakého časopisu, a na nej to geniálne trio filmových bohémov – výtvarník Rodolfo, hudobný skladateľ Schaunard a spisovateľ Marcel. Ten obraz u mňa doteraz visí na čestnom mieste a v knižnici mám aj dva zväzky pôvodnej predlohy od Henriho Murgera, ktoré som úplne náhodou objavil v antikvariáte. Ruky sa mi triasli, keď som obe knihy vyberal z police a niesol k pokladni. Lebo veď – bohémsky život…

Autor:

Foto: Archív M. G.

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Mário Gešvantner, moderátor Pena dní_FM. Foto: Archív M. G.

Obľúbené filmy Mária Gešvantnera

Keď prvýkrát videl Sladký čas Kalimagdory (1968), Jonášov životný cyklus v skratke ho úplne dostal.  Práve mám také obdobie, že sa snažím byť čo najviac niekde vonku, ideálne na horách, a ovplyvňuje to aj môj knižný výber. Veľmi ma bavia knihy o horách a z hôr, či už beletristické, napríklad romány a novely Taliana Paola Cognettiho, alebo aj populárno-náučné. Naposledy ma zasiahol Islanďan Andri Snær Magnason a jeho zbierka esejí O čase a vode. A tak som sa aj pri premýšľaní nad mojím najobľúbenejším slovenským filmom nejako dostal k dvom, ktoré majú čosi s prírodou.  Keď som prvýkrát videl Sladký čas Kalimagdory Leopolda Laholu, úplne ma to dostalo. Jonáš Rebenda prežije za jediný rok celý životný cyklus – na jar je malým chlapcom, v lete neskrotným mladým mužom v ruji, na jeseň začína slabnúť a zimu prespí v horách v náručí záhadnej Kalimagdory. Výnimočný výkon podal nemecký herec Rüdiger Bahr, je tu skvelá hudba, príťažlivá vizuálna stránka aj vtedy módne psychedelické motívy. Každé ročné obdobie je výborne spracované – hravé detstvo, mladosť nabitá erotikou, jeseň ako bilancovanie života a zima ako odchod.  Sladký čas Kalimagdory. Foto: Archív SFÚ V druhom filme, ktorý mám rád, vytvárajú hory, konkrétne Vysoké Tatry, symbolické kulisy. Medená veža (1970) je ozajstná dráma – Martin Hollý natočil skvelý „biják“ so všetkým, čo k tomu...
Eva Križková, riaditeľka festivalu Jeden svet. Foto: Archív E. K.

Zásadné filmy Evy Križkovej

Dokument Žiadna iná krajina (2024) zásadne určil moje ďalšie uvažovanie o filme ako médiu. Keďže moja imaginácia vznikala a rozvíjala sa medzi detskou knihou Jiřího Trnku Zahrada a skúmaním mlokov v našej záhrade na Vtáčniku, zo slovenských filmov sú pre mňa zásadné práve tie „záhradné“ – Šulíkova Záhrada (1995) a Havettova Slávnosť v botanickej záhrade (1969). Oba ma nadchli svojou vlastnou interpretáciou magického realizmu. Hoci určite čerpajú z bohatých inšpiračných prameňov svetovej modernej a ranej postmodernej kinematografie (Paradžanov, Fellini, Buñuel), spôsob, akým spracovávajú regionálne špecifiká a kultúrne kódy, tvorí pre mňa akési jadro skutočne slovenskej autorskej kinematografie. S prvým spomenutým som absolvovala prijímacie pohovory na FTF VŠMU, zatiaľ čo druhý bol pre mňa čiastočne inšpiráciou pri tvorbe dokumentárneho filmu Vtáčnik (2024). Zo svetovej kinematografie si vyberám pomerne nový dokument, pretože dokumentárny filmový svet je pre mňa dlhodobo domovom. Minulý rok sme mali tú česť uviesť na festivale Jeden svet film palestínsko-izraelského kolektívu štyroch mladých aktivistov Žiadna iná krajina (2024), ktorý o niekoľko mesiacov získal Oscara od americkej akadémie. Formálne je tento film originálny v tom, ako využíva médium filmu a videa ako prostriedok kritického pohľadu na svet. Prepája videozáznamy rodičov režiséra Basela Adru z čias, keď bol ešte dieťaťom, s materiálom, ktorý...
Zobraziť všetky články