„V roku nedožitého deväťdesiateho výročia narodenia Evy Krížikovej sa Slovenský filmový ústav a Ústav divadelnej a filmovej vedy Centra vied o umení Slovenskej akadémie vied rozhodli za pomoci iniciátorky myšlienky, herečkinej dcéry Barbory Zvaríkovej, knižne spracovať rozsiahlu umeleckú cestu jednej z najväčších osobností histórie slovenského herectva,“ píše v úvode kolektívnej monografie Evy Krížikovej jeden z jej autorov, divadelný historik a kritik Karol Mišovic.
Monografia prináša tri samostatné štúdie. Jej nosným textom je Mišovicov príspevok, ktorý sa okrem podrobného mapovania Krížikovej divadelnej kariéry venuje aj jej detstvu či osobnému životu a tiež načrtáva herečkino rozhlasové, televízne i filmové pôsobenie, čím vytvára jej plastický portrét. Vo dvoch útlejších štúdiách sa filmové teoretičky Renáta Lokšová a Jana Dudková sústreďujú na Krížikovej filmové úlohy a jej bohatú televíznu kariéru.
„I keď členovia a členky komorného autorského kolektívu patria ku generácii pamätníkov posledných divadelných, rozhlasových a televíznych výkonov Evy Krížikovej, svoj výskum podrobili značnému historickému exkurzu, ktorého výsledkom je trojica syntetických štúdií prehovárajúcich nielen o konkrétnych herečkiných kreáciách, ale definujúcich aj širšie politicko-spoločenské, umelecké či personálne zázemie, ktoré bezvýhradne pôsobilo i na formovanie Krížikovej kariéry,“ vysvetľuje v úvode Mišovic.
Texty dopĺňa bohatá zostava fotografií nielen z albumu Krížikovej profesionálneho repertoáru, ale aj z jej osobného archívu. Publikáciu uzatvára súpis herečkinej umeleckej tvorby v divadle, televízii, filme i rozhlase.
Karol Mišovic, Renáta Lokšová, Jana Dudková: Eva Krížiková
Slovenský filmový ústav v spolupráci s Ústavom divadelnej a filmovej vedy Centra vied o umení Slovenskej akadémie vied, Bratislava, 2024, 408 strán