Priroda_kultura_film_zbornik_obalka_

Publikácia: Príroda, kultúra, film

Písmo: A- | A+

Zborník Príroda, kultúra, film prináša súbor príspevkov z 21. ročníka výročnej česko-slovenskej filmologickej konferencie, ktorá sa uskutočnila v októbri minulého roka v Krpáčove.

Človek je prírodná a zároveň kultúrna bytosť, pričom príroda a kultúra sa môžu nielen komplementárne dopĺňať, ale aj stáť proti sebe, aj preto od avantgárd minulého storočia po súčasnosť film ilustruje rozpoltenosť človeka medzi prírodným a kultúrnym. Filmové médium dokáže výnimočným spôsobom zachytávať dynamickú, procesuálnu povahu prírodných dejov,“ píše v úvode knihy jej editor, filmový teoretik Martin Kaňuch.

Zborník obsahuje 18 príspevkov slovenských a českých teoretikov. Miloš Ševčík sa venuje vzťahu techniky a prírody vo filme Solaris (1972) Andreja Tarkovského. Spoločný príspevok Ondřeja Dadejíka a Martina Kaplického uvažuje o diele Godfreyho Reggia a súčasnej environmentálnej estetike. Petr Prášek prispel prednáškou Fenomenologie přírody, umění a film.

Romana Javorčeková sa v zborníku zaoberá premenou pohľadov na krajinu, etablovaných vo filme. Témou textu Martina Ciela sú dva horské hrané filmy Martina Hollého Medená veža (1970) a Orlie pierko (1971) a to, akým spôsobom normalizácia ovplyvnila druhý z nich. Zuzana Goleinová si ako tému vybrala fascináciu horským filmom – naratívne porozumenie a emocionálne zaangažovanie. Milan Cyroň sa sústreďuje na recepciu českých prvorepublikových filmov nakrúcaných v 30. rokoch na Slovensku v slovenskej tlači.

Petr Mareš rozoberá reprezentáciu a úlohu povrchových vôd v českých filmoch. Filmovým obrazom divokej prírody ako niečoho principiálne nebezpečného, nepochopiteľného a cudzieho vo filmoch Posledný Mohykán (r. Michael Mann, 1992), Nový svet (r. Terrence Malick, 2005), Revenant Zmŕtvychvstanie (r. Alejandro González Iñárritu, 2015) a Predátor: Korisť (r. Dan Trachtenberg, 2022) sa vo svojej štúdii venujú Michaela Malíčková a Juraj Malíček. Príspevok Martina Palúcha sa zameriava na zdieľanie obrazov v kontexte humánnej etológie a je súčasťou širšieho projektu Dystopický naratív vo filme.

Jana Dudková sa zamerala na prírodu a kultúru ako variácie na tému (post)humanizmu vo filmoch Viery Čákanyovej. Josef Fulka interpretuje film Françoisa Truffauta Divý chlapec (1970). Text Adama Straku Eskapismus ako reakcia na aktuálne hrozby sa venuje najmä filmom The Sailor (r. Lucia Kašová, 2021), Biela na bielej a Poznámky z Eremocénu (r. Viera Čákanyová, 2020, 2023).

Sociálny realizmus ako teoretický problém rozoberá text Kataríny Mišíkovej. Pozornosť Jána Kraloviča sa sústreďuje na interpretáciu a porovnávanie filmov výtvarníkov Mateja Kréna a Ľubomíra Ďurčeka. Martin Boszorád na troch príkladoch sleduje špecifickú podobu filmového naratívu – mockumentary – vo väzbe na triádu príroda – kultúra – film. Témou príspevku Miroslava Vlčka je transformácia českého a slovenského audiovizuálneho priemyslu v kontexte klimatickej krízy. Zborník uzatvára text Mariana Zervana Príroda a kultúra vo filme Organ (1964).

Kolektív autorov: Príroda, kultúra film

Asociácia slovenských filmových klubov, Slovenský filmový ústav, Bratislava, 2024, 224 strán

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Dahomey / Zdroj: Film Europe

recenzia Dahomey

Na zvlnenej hladine Seiny, ktorú brázdia lode plné turistov túžiacich obdivovať krásy francúzskej metropoly s pohárikom sektu s ruke, sa vynárajú titulky: „Dvadsaťšesť dahomejských kráľovských pokladov sa chystá opustiť Paríž. Vrátia sa na rodné územia, z ktorých sa stal Benin. S tisíckami ďalších boli tieto umelecké diela vyrabované počas invázie francúzskych vojsk v roku 1892. Stotridsať rokov strávených v zajatí sa pre ne blíži ku koncu.“ Film, zaznamenávajúci putovanie artefaktov z parížskeho Musée du quai Branly do Námorného paláca v Cotonou, mohol ponúknuť zaujímavý pohľad na podobu repatriácie kultových predmetov, ktoré si koncom 19. storočia víťazné vojská odvliekli z afrického kontinentu ako vojnovú korisť do Francúzska. Mohol, ale filmárke narodenej v Paríži, ktorej korene sú senegalské, to nestačilo. Chcela viac. Neuspokojila sa s atraktivitou magnetizujúceho východiska a výsledkom jej filmárskej hravosti a invencie je nevšedný experiment na pomedzí podmanivej vizuálnej eseje a magického sna vystupujúceho z hlbín nepoznanej minulosti. Vo svete filmu nie je Mati Diop neskúsená začiatočníčka. Začínala síce ako herečka, no rýchlo prešla na opačnú stranu kamery – zvábili ju posty režisérky a scenáristky. Od začiatku jej bolo jasné, na aké tematické okruhy chce vo svojich filmoch zaostriť. „Musím znovuobjaviť svoju africkú časť, ktorú kolonizovala moja biela kultúra.“ Objavovať ju začala v rodnej krajine svojho otca hudobníka Wasisa Diopa – v Senegale. Do...

Novým predsedom rady AVF je Štefan Dlugolinský

Počas rokovania 12. 12. si rada Audiovizuálneho fondu zvolila nového predsedu. Stal sa ním Štefan Dlugolinský. V zmysle rokovacieho poriadku rady sa ktorýkoľvek z jej členov môže prihlásiť za predsedu. Štefan Nižňanský navrhol Štefana Dlugolinského a ten informoval, že ho interne oslovili ďalší členovia rady. Nikto iný z rady neprejavil záujem kandidovať. Výsledkom hlasovania tajným hlasovaním bolo zvolenie Dlugolinského za predsedu. Osem členov rady hlasovalo za, proti hlasoval jeden člen a dvaja členovia sa zdržali. Štefana Dlugolinského vymenovala za člena rady AVF ministerka kultúry SR Martina Šimkovičová s účinnosťou od 12. augusta 2024 za oblasť nezávislých producentov v audiovízii. Jeho funkčné obdobie je šesť rokov, trvá do 12. 8. 2030. Dlugolinský študoval na Stavebnej fakulte SVŠT v Bratislave a na Divadelnej fakulte VŠMU. V oblasti televíznej tvorby je autorom desiatok scenárov a podieľal sa na výrobe stoviek televíznych relácií, predovšetkým v Hlavnej redakcii zábavných programov, ako režisér sa podpísal pod zábavné a hudobné programy. Širšej verejnosti je známy najmä zo svojho pôsobenia vo funkcii námestníka ústredného riaditeľa STV Igora Kubiša. Ten televíziu riadil v rokoch 1996 – 1998, počas vlády Vladimíra Mečiara, ktorý ju zneužíval na politickú propagandu. Je predsedom Slovenskej asociácie novinárov, ktorej podpredsedom je Roman Michelko, poslanec SNS. Dlugolinského vymenovanie do rady AVF kritizovali v auguste v spoločnom...
Zobraziť všetky články