Priroda_kultura_film_zbornik_obalka_

Publikácia: Príroda, kultúra, film

Písmo: A- | A+

Zborník Príroda, kultúra, film prináša súbor príspevkov z 21. ročníka výročnej česko-slovenskej filmologickej konferencie, ktorá sa uskutočnila v októbri minulého roka v Krpáčove.

Človek je prírodná a zároveň kultúrna bytosť, pričom príroda a kultúra sa môžu nielen komplementárne dopĺňať, ale aj stáť proti sebe, aj preto od avantgárd minulého storočia po súčasnosť film ilustruje rozpoltenosť človeka medzi prírodným a kultúrnym. Filmové médium dokáže výnimočným spôsobom zachytávať dynamickú, procesuálnu povahu prírodných dejov,“ píše v úvode knihy jej editor, filmový teoretik Martin Kaňuch.

Zborník obsahuje 18 príspevkov slovenských a českých teoretikov. Miloš Ševčík sa venuje vzťahu techniky a prírody vo filme Solaris (1972) Andreja Tarkovského. Spoločný príspevok Ondřeja Dadejíka a Martina Kaplického uvažuje o diele Godfreyho Reggia a súčasnej environmentálnej estetike. Petr Prášek prispel prednáškou Fenomenologie přírody, umění a film.

Romana Javorčeková sa v zborníku zaoberá premenou pohľadov na krajinu, etablovaných vo filme. Témou textu Martina Ciela sú dva horské hrané filmy Martina Hollého Medená veža (1970) a Orlie pierko (1971) a to, akým spôsobom normalizácia ovplyvnila druhý z nich. Zuzana Goleinová si ako tému vybrala fascináciu horským filmom – naratívne porozumenie a emocionálne zaangažovanie. Milan Cyroň sa sústreďuje na recepciu českých prvorepublikových filmov nakrúcaných v 30. rokoch na Slovensku v slovenskej tlači.

Petr Mareš rozoberá reprezentáciu a úlohu povrchových vôd v českých filmoch. Filmovým obrazom divokej prírody ako niečoho principiálne nebezpečného, nepochopiteľného a cudzieho vo filmoch Posledný Mohykán (r. Michael Mann, 1992), Nový svet (r. Terrence Malick, 2005), Revenant Zmŕtvychvstanie (r. Alejandro González Iñárritu, 2015) a Predátor: Korisť (r. Dan Trachtenberg, 2022) sa vo svojej štúdii venujú Michaela Malíčková a Juraj Malíček. Príspevok Martina Palúcha sa zameriava na zdieľanie obrazov v kontexte humánnej etológie a je súčasťou širšieho projektu Dystopický naratív vo filme.

Jana Dudková sa zamerala na prírodu a kultúru ako variácie na tému (post)humanizmu vo filmoch Viery Čákanyovej. Josef Fulka interpretuje film Françoisa Truffauta Divý chlapec (1970). Text Adama Straku Eskapismus ako reakcia na aktuálne hrozby sa venuje najmä filmom The Sailor (r. Lucia Kašová, 2021), Biela na bielej a Poznámky z Eremocénu (r. Viera Čákanyová, 2020, 2023).

Sociálny realizmus ako teoretický problém rozoberá text Kataríny Mišíkovej. Pozornosť Jána Kraloviča sa sústreďuje na interpretáciu a porovnávanie filmov výtvarníkov Mateja Kréna a Ľubomíra Ďurčeka. Martin Boszorád na troch príkladoch sleduje špecifickú podobu filmového naratívu – mockumentary – vo väzbe na triádu príroda – kultúra – film. Témou príspevku Miroslava Vlčka je transformácia českého a slovenského audiovizuálneho priemyslu v kontexte klimatickej krízy. Zborník uzatvára text Mariana Zervana Príroda a kultúra vo filme Organ (1964).

Kolektív autorov: Príroda, kultúra film

Asociácia slovenských filmových klubov, Slovenský filmový ústav, Bratislava, 2024, 224 strán

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články