Záber z filmového týždenníka 1974

Týždeň vo filme 1974: Mená veľkých v malom žánri

Milan Černák

Písmo: A- | A+

Už pri letmom pohľade do zoznamu týždenníkov, ktoré sú na programe v prázdninových mesiacoch, udrie do očí takmer úplná absencia akýchkoľvek šotov zo zahraničia a nezvyčajne široký zoznam režisérov, ktorí sa na tvorbe zúčastnili. Nuž a medzi nimi prekvapivo mená dnes renomovaných filmových tvorcov: Miloslava Luthera (čerstvý nositeľ Zlatej kamery z tohoročného Art Filmu v Košiciach), Petra Hledíka (zakladateľ a dlhoročný riaditeľ Artiflmu Trenčianske Teplice) a Jána Ďuriša (viacnásobný držiteľ Českého leva a Slnka v sieti za kameru), ktorý tu debutoval ako režisér.

Miloslav Luther je v kolekcii podpísaný štyrikrát. Svoj prvý žurnál (TvF č. 4) pojal prekvapivo monotematicky, šiestimi šotmi so zdravotníckou tematikou. Začína reportážou z úspešnej odbočky Červeného kríža v Očovej (k 25. výročiu organizácie), pokračuje novou nemocnicou v Košiciach-Šaci a exportnými výrobkami Chirany v Starej Turej. Ďalej: dizajnéri vylepšujú zubolekárske kreslá. Maturanti premýšľajú o lekárskom povolaní a napokon autor konfrontuje ich predstavy s prvými skúsenosťami začínajúceho lekára.

Aj Peter Hledík začína týždenníkom (č. 12) na jednu tému. V šiestich šotoch sa venuje divadlu Pre dnešného diváka je to atraktívne tým viac, že vidí herecké legendy (niektoré už nie sú medzi nami) v ich začiatkoch: režiséri Ľubomír Vajdička a Peter Opálený, herci Jozef Kroner, Andy Hryc, Vlado Durdík ml., Emil Horváth ml. a herečky Zuzana Kronerová, Viera Richterová, Lenka Košická.

Nuž a režisérskym debutom Jána Ďuriša je monotematická reportáž (č. 13) zo štátnej návštevy československej delegácie v Poľsku, ktorú zvládol nakrútiť sám.

Hoci týždenníky snímky zo zahraničia neponúkajú, Cestovná kancelária mládeže (č. 18) má „dvere do sveta otvorené dokorán“! Čo to predstavuje? Poznávacie zájazdy do európskych socialistických krajín, a okrem toho Mongolsko, Severnú Kóreu a Kubu. Šťastnú cestu…

Tým všetkým – a ďalšími konfrontáciami dnes už historických a pre mladé generácie ťažko pochopiteľných reálií – je prázdninová kolekcia z archívu týždenníkov zaujímavá.

FILMOVÉ TÝŽDENNÍKY NA TA3 – JÚL 2024

Týždeň vo filme č. 3 – 4/1974 – 6. 7.. o 7.30 hod. a 7. 7. o 14.30 hod.
Týždeň vo filme č. 5 – 6/1974 – 13. 7. o 7.30 hod. a 14. 7. o 14.30 hod.
Týždeň vo filme č. 7 – 8/1974 – 20. 7. o 7.30 hod. a 21. 7. o 14.30 hod.
Týždeň vo filme č. 9 – 10/1974 – 27. 7. o 7.30 hod. a 28. 7. o 14.30 hod

FILMOVÉ TÝŽDENNÍKY NA TA3 – AUGUST 2024

Týždeň vo filme č. 11 – 12/1974 – 3. 8.. o 7.30 hod. a 4. 8. o 14.30 hod.
Týždeň vo filme č. 13 – 14/1974 – 10. 8. o 7.30 hod. a 11. 8. o 14.30 hod.
Týždeň vo filme č. 15 – 16/1974 – 17. 8. o 7.30 hod. a 18. 8. o 14.30 hod.
Týždeň vo filme č. 17 – 18/1974 – 24. 8. o 7.30 hod. a 25. 8. o 14.30 hod
Týždeň vo filme č. 19 – 20/1974 – 31. 8. o 7.30 hod. a 1. 9. o 14.30 hod

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Reklamný film Vynález je štruktúrovaný ako mockumentárna reportáž o domácom majstrovi. Foto: archív SFÚ

digitálne kino Reklama: populárna i trochu vedecká

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Medzi digitalizovanými krátkymi filmami z konca 50. a začiatku 60. rokov minulého storočia nájdeme aj viacero pozoruhodných reklám. Zoštátnená československá ekonomika v čase budovania socializmu síce úspešne zrušila voľný trh, no zároveň potrebovala vytvárať povedomie o výrobkoch štátnych podnikov. Podistým (aj) v dôsledku absencie hospodárskej súťaže sa v reklamných filmoch tohto obdobia – popri samozrejmom vymenúvaní výhod používania jednotlivých produktov – občas objavia i osvetové prvky, ktoré vedú obyvateľstvo napríklad k hygienickým návykom (Kozmetika I. a Kozmetika II. Pavla Čalovku) či k zdravému životnému štýlu a dopĺňaniu vitamínu D (Horské slnko Dimitrija Plichtu), alebo ktoré propagujú hoci zber opadaných jabĺk (Jablká – padavky Jaroslava Pograna). Viaceré produktové reklamy z konca 50. rokov dnes majú nesporný šarm. Príkladom pôvabnej (a predsa trochu znepokojivo autoritatívnej) reklamy je Akcia BL (1959) Floriána Andrisa. Sledujeme v nej raziu v tanečnej kaviarni Lotos club, zameranú na pánov so strniskom na tvári. Či sa to bradáčom páči alebo nie – naložia ich do dodávky a odvezú z podniku preč. Vzápätí všetci títo muži s úsmevom na tvári a s hladkými lícami vystupujú z obrovskej papierovej škatule s nápisom holiaci krém Barbus....
Kameraman Martin Štrba si na Art Filme prevezme cenu Zlatá kamera. Foto: Martin Štrba

Zlatú kameru si z Art Filmu odnesie Martin Štrba

Významný slovenský filmový kameraman Martin Štrba si na 31. ročníku Medzinárodného filmového festivalu Art Film Košice prevezme ocenenie Zlatá kamera za svoj jedinečný umelecký prínos slovenskej a českej kinematografii.  Martin Štrba patrí k najvýznamnejším a najvyťaženejším slovenským kameramanom súčasnosti. Absolvent pražskej FAMU sa po skončení štúdií presunul do bratislavského Štúdia krátkych filmov, kde sa začala jeho dlhoročná spolupráca s režisérom Martinom Šulíkom, ktorá sa stala kľúčovou pre slovenskú kinematografiu 90. rokov. Spolu vytvorili viacero oceňovaných filmov. Patria medzi ne snímky Všetko čo mám rád (1992), Záhrada (1995), Krajinka (2000), ale aj neskoršie diela ako Tlmočník (2018), Muž so zajačími ušami (2020) či Kôň (2022). Film Záhrada, ktorý predstavuje vrcholnú spoluprácu Martina Štrbu s režisérom Martinom Šulíkom, tento rok oslavuje 30 rokov od svojho vzniku. Tohtoročný IFF Art Film ho uvedie vo svojom programe. Nakrúcal aj s Agnieszkou Holland Okrem spolupráce s režisérom Šulíkom je významná aj Štrbova dlhoročná tvorba s českým režisérom Vladimírom Michálkom. Ich spoločné filmy Je třeba zabít Sekala (1998), Anděl Exit (2000)či Babie leto (2001) patria medzi významné tituly českej kinematografie. Výraznú stopu Martin Štrba zanechal aj vo filmoch režisérok Michaely Pavlátovej a Agnieszky Holland. S druhou menovanou pracoval na filme Jánošík - Pravdivá história (2009) alebo...
Zobraziť všetky články