Aktuálne z MIDPOINT-u

V Bratislave sa v dňoch 23. až 25. 9. uskutoční workshop MIDPOINT Intensive SK, ktorý je zameraný na analýzu scenárov celovečerných hraných filmov vo vývoji. Vybrané projekty bude zastupovať tvorivý tím v zložení scenárista – producent a okrem skupinových diskusií bude priestor aj na individuálne konzultácie s lektorom, česko-macedónskym režisérom, scenáristom, dramaturgom a strihačom Ivom Trajkovom. „Intensive SK je relatívne krátky, ale veľmi účinný modul, ktorý prináša niekoľko výhod: jeho dostupnosť súvisí s tým, že lektora prinášame priamo k účastníkom, nemusia za ním vycestovať oni, nespornou výhodou je aj to, že workshop prebieha v slovenčine, resp. češtine, a v neposlednom rade je veľkou devízou, že projekty sa konzultujú s lektorom, ktorý pracuje medzinárodne, no napriek tomu rozumie ich lokálnym obsahovým špecifikám,“ uviedla vlani za MIDPOINT Katarína Tomková. Tento typ programu sa koná od roku 2012 a jeho partnerom je aj Slovenský filmový ústav. Z filmov, ktoré už poznáme z kín, si ním v štádiu projektu prešla napríklad Piata loď (r. I. Grófová).

V septembri sú zároveň uzávierky na prihlasovanie do ďalších medzinárodných programov MIDPOINT-u. Jedným z nich je program Feature Launch, ktorý je venovaný prvým a druhým celovečerným filmom a zameriava sa na vývoj projektu a scenára, ale aj na možnosti financovania a koprodukcie filmu. Zúčastniť sa na ňom môžu tvorivé tímy v zložení scenárista, režisér a producent, je to však súčasne i platforma na vzdelávanie dramaturgov. Projekty do programu Feature Launch sa dajú prihlasovať do 13. 9. 2019, uzávierka pre prihlasovanie dramaturgov je 27. 9. 2019. Prvý workshop tohto programu sa uskutoční v januári budúceho roka v rámci medzinárodného koprodukčného trhu When East Meets West v Terste, druhý sa bude konať v apríli 2020 na Slovensku, tretí v júli v Karlových Varoch, kde sa v rámci filmového festivalu uskutoční prezentácia projektov a ten najlepší získa cenu 10 000 eur, a štvrtý, doplnkový workshop pre producentov bude v januári 2021 v Terste, opäť v rámci koprodukčného trhu When East Meets West.

Aktuálnu uzávierku (13. 9.) má aj jednorazový program MIDPOINT Writers’ Room, ktorý slúži na zdokonaľovanie scenáristických schopností v oblasti televíznych seriálov. Pre účastníkov workshopu, ktorý sa bude konať v novembri v Prahe, sú pripravené prednášky, praktické cvičenia v písaní scenárov aj simulácia tzv. writers’ room. Viac informácií nájdete na www.midpoint-center.eu.

dan

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Na vlnách odvahy

Film je inšpirovaný skutočnými udalosťami a vďaka dôslednej práci s rozsiahlym rozhlasovým archívom prináša autentické výpovede pamätníkov. „Rozhlas bol vplyvným médiom, počúvali ho všetci, bol vlastne vtedajším Facebookom či Instagramom. Napriek tomu, že mocenský dohľad bol všadeprítomný, práve tu sa našla skupina ľudí, ktorí v  jednom z ikonických momentov našej novodobej histórie preukázali odvahu čeliť obrovskému nátlaku a postavili sa armáde, čo viedlo k pamätnému vysielaniu v čase, keď už Prahou prechádzali tanky,“ približuje príbeh režisér a scenárista Jiří Mádl, ktorý na filme pracoval desať rokov. Aj keď sovietska invázia bola námetom pre filmárov už viackrát, téme rozhlasového odboja sa podľa režiséra nikto bližšie nevenoval. „Rozhlas bol pritom jednou z najdôležitejších inštitúcií, ktorú bolo vtedy treba umlčať,“ dodáva Mádl. Vlny sú aj jeho poctou práci vtedajších redaktorov. „Pani Věra Šťovíčková bola pre mňa základným pilierom, otvorila dvere k ostatným postavám. A odhalila aj niečo, čo nebolo známe. V učebniciach sa to neučí a my s touto takmer zabudnutou informáciou vo filme pracujeme," naznačuje prísľub nečakanej zápletky. Spolu s kameramanom Martinom Žiaranom použitím najnovších filmových technológií vybudovali výpravný film. „Je to dychberúci zážitok. Spolu našli doteraz nezverejnené archívne zábery z roku 1968 a vďaka digitalizácii a vizuálnym efektom ich zapracovali do filmu tak, že...
Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články