Alexandru Borbély nominovali na Európsku filmovú cenu

Len nedávno sme vo Film.sk písali o maďarskom filme režisérky Ildikó Enyedi O tele a duši, kde stvárnila jednu z hlavných úloh pôvodom slovenská herečka Alexandra Borbély a predviedla výkon, ktorý oslovil aj členov Európskej filmovej akadémie. Tá zverejnila začiatkom novembra zoznam nominovaných na 30. Európske filmové ceny a Alexandra Borbély figuruje v pätici nominovaných herečiek. V zostave je spolu s Juliette Binoche (film Un beau soleil intérieur), Isabelle Huppert (Happy End), Paulou Beer (Frantz) a Florence Pugh (Lady Macbeth). To, či sa Alexandre Borbély podarí premeniť jej nomináciu, sa dozvieme 9. 12., keď sa bude v Berlíne konať slávnostný ceremoniál udeľovania Európskych filmových cien. Niektorí laureáti cien sú však známi už teraz. Platí to aj o kategórii kostýmových návrhov, kde zvíťazila poľská autorka Katarzyna Levińska za film Cez kosti mŕtvych (r. A. Holland v spolupráci s K. Adamik), ktorý vznikol v minoritnej koprodukcii Slovenska.

dan

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články