Bergman a jeho odkaz

Pri príležitosti stého výročia narodenia jednej z najväčších svetových osobností (nielen) filmovej réžie sa v dňoch 23. až 25. 10. v Kine Lumière v Bratislave uskutoční medziodborový seminár Ingmar Bergman a jeho odkaz. Hlavným hosťom podujatia bude filmový historik a riaditeľ Nadácie Ingmara Bergmana v Štokholme Jan Holmberg, ktorý uvedie otvárací film Lesné jahodya bude mať aj masterclass. Zuzana Gindl-Tatárová bude prednášať o snímke Fanny a Alexander, Július Vanovič rozoberie tému religiozity v Bergmanovom diele a režisérovej tvorbe sa budú venovať aj psychiatri Peter Breier a Jozef Hašto. Viac o programe seminára, ktorého hlavným organizátorom je Kabinet audiovizuálnych divadelných umení a spolupracoval na ňom aj Slovenský filmový ústav, nájdete na stránke www.kadu.sk. 

dan

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články