Českí kritici ocenili aj slovenské filmy

V Prahe 27. 1. udeľovali Ceny českej filmovej kritiky a v takmer každej kategórii zvíťazil titul, na ktorom sa podieľalo aj Slovensko. Najlepším filmom sa stala česko-slovenská Špina v réžii Terezy Nvotovej, pre ktorú to bol celovečerný hraný debut. Slovenským producentom víťaznej snímky je Peter Badač. Nvotová získala vďaka Špine aj cenu Innogy pre objav roku. V kategórii dokumentárnych filmov dominoval projekt Mira Rema Richard Müller: Nespoznaný. Za najlepšieho režiséra vyhlásili Václava Kadrnku, ktorý nakrútil v minoritnej koprodukcii Slovenska film Křižáček, uvádzaný v tunajších kinách v rámci prehliadky Projekt 100. Aj snímka Baba z ľadu (r. Bohdan Sláma) vznikla v minoritnej koprodukcii Slovenska a na udeľovaní Cien českej filmovej kritiky uspela v kategórii najlepší scenár (B. Sláma) a ženský herecký výkon (Zuzana Kronerová). Najlepším hercom sa stal Karel Roden vďaka svojmu výkonu v slovensko-českej filmovej dráme Masaryk (r. Julius Ševčík). V kategórii najlepší audiovizuálny počin (zahŕňajúci kameru, hudbu, strih, zvuk, kostýmy, výpravu, triky a animáciu) udelili cenu minoritnej slovenskej koprodukcii 8 hláv šialenstva (r. Marta Nováková).

dan

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články